Gå til innhold

Lær meg personlig hygiene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjør oppmerksom på at om du bruker vaskeklut i underlivet så må den byttes og kokevaskes etter hver gang den er brukt. Ingenting gror bakteriene i så godt som i brukte, fuktige vaskekluter på et varmt bad. Gynekologer fraråder bruk av klut nedentil. Anonymous poster hash: b090a...fa8

60 grader holder lenge. Det er ikke miltbrann vi snakker om :)

Hvor har du plukket opp at "gynekologer frafåder bruk av klut nedentil"? Så lenge man bruker mild såpe, skulle det gå helt fint, i følge min gynekolog. Det kan være lurt å smøre med litt babyolje eller olivenolje i underlivet etter vask.

Anonymous poster hash: 30a04...f22

Skrevet

60 grader holder lenge. Det er ikke miltbrann vi snakker om :)

Hvor har du plukket opp at "gynekologer frafåder bruk av klut nedentil"? Så lenge man bruker mild såpe, skulle det gå helt fint, i følge min gynekolog. Det kan være lurt å smøre med litt babyolje eller olivenolje i underlivet etter vask. Anonymous poster hash: 30a04...f22

Må si jeg stusset litt selv, i pleien bruker vi jo kluter i vanlig morgen og kveldsstellene. En til oventil og en til nedentil, hengt opp til tørk og de blir byttet en gang i uken og vaskes på 60 grader. Føler selv jeg er godt innenfor renslighetens grenser med å bytte klut hver gang.

Anonym..fa8, hvilken gynekolog anbefaler å ikke bruke klut?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine vaner som jeg som regel følger, med mindre jeg har daffedager alene hjemme og er i dårlig form:

• Dusjer kroppen hver dag. Passer på å vaske godt mellom tærne og bruker en intimsåpe i underlivet, vasker godt mellom kjønnsleppene men så klart ikke inni vagina, det er skadelig. Nå som det er så varmt tar jeg en avkjølende dusj hvis jeg har ligget ute og solt meg for å skylle bort svette før jeg skal kle på meg rene klær og skal ut og møte folk.
  • Har eget håndkle til underlivet. Føles mer hygienisk, men er jeg på ferie med kun ett håndkle tilpasser jeg meg så klart, er ikke hysterisk.
  • Vasker håret 2-3 ganger i uken.
  • Skifter truse og sokker hver dag.
  • Lukter alltid på overdeler jeg tar på meg for å dobbeltsjekke at de ikke lukter. Ved selv den minste svettelukt går de rett i skittentøyskurven
  • Pusser tenner morgen og kveld. Pusser helst tennene om morgenen før jeg skal prate med andre for å bli kvitt morgenånden. Tygger tyggis om jeg er ute blant folk og plutselig har dårlig ånde.
  • Vasker hendene godt etter hvert dobesøk, før jeg lager mat, samt hvis jeg har tatt på noe jeg føler er litt skittent eller ekkelt.
  • Skifter på sengen omtrent annenhver uke. Oftere om jeg har hatt sex i den, eller om det har vært veldig varmt så jeg har svettet mye, eller om jeg har vært syk.
  • Har antibacservietter laget for kontorbruk som jeg tørker over mobilen og datatastaturet med jevnlig.
  • Er jeg på ferie så pakker jeg alltid skittentøy og sko i egne poser, slik at de ikke ligger inntil rene klær, toalettmappe o.l. Får fnatt av folk som ikke gjør det, tenk spesielt på hvor mange bakterier det er under skoene! Æsj.

Ellers er det jo mer utseenderelaterte greier jeg gjør da, som å rense ansiktet morgen og kveld (eventuelt bare en gang om dagen), smøre på ansikskrem, smøre kroppen på steder hvor huden er tørr, ta på parfyme nå og da, barbere legger, underliv og under armene osv. Deodorant bruker jeg sjeldent, jeg bruker heller Yerka e.l. en gang innimellom ved behov. Dette er en veldig sterk antiperspirant som man smører på om kvelden og sover med, og som virker over flere dager.

Haha, denne tråden er ganske sær, men det var overraskende gøy å skrive dette innlegget :P

Anonymous poster hash: d5b73...160
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg stusset litt selv, i pleien bruker vi jo kluter i vanlig morgen og kveldsstellene. En til oventil og en til nedentil, hengt opp til tørk og de blir byttet en gang i uken og vaskes på 60 grader. Føler selv jeg er godt innenfor renslighetens grenser med å bytte klut hver gang.

Å hjelpe meg, hvor jobber du?

Avføringsbakterier forsvinner ikke ved vask på 60 grader, og de får du på kluten når du vasker nedentil. Bruker du kluten på nytt så har bakteriene grodd og vokst siden sistegangs bruk.

Avføringsbakterier er en hyppig årsak til uvi. Ofte, alfor ofte når pasienter er gjengangere med uvi, spør vi hvordan de vasker seg i underlivet. Nesten alle bruker klut, som henger på badet og vaskes en gang i blant.

Etter at vi begynte å spørre om og informere om intimhygiene er mange pasienter blitt bra av sine nesten kroniske uvier. Det er jo forskjellig hvor mye folk tåler, noen tåler altog andre blir syke for ingenting.

Anonymous poster hash: b090a...fa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være en super runketråd. Livlige bilder av badende kvinnfolk som vasker seg både her og der. :lol:

Anonymous poster hash: 1a05e...b85
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Avføringsbakterier forsvinner ikke ved vask på 60 grader, og de får du på kluten når du vasker nedentil. Bruker du kluten på nytt så har bakteriene grodd og vokst siden sistegangs bruk.

Avføringsbakterier er en hyppig årsak til uvi. Ofte, alfor ofte når pasienter er gjengangere med uvi, spør vi hvordan de vasker seg i underlivet. Nesten alle bruker klut, som henger på badet og vaskes en gang i blant.

Etter at vi begynte å spørre om og informere om intimhygiene er mange pasienter blitt bra av sine nesten kroniske uvier. Det er jo forskjellig hvor mye folk tåler, noen tåler altog andre blir syke for ingenting.Anonymous poster hash: b090a...fa8

Jeg jobbet på beste vestkant som assistent så jeg hadde ikke ansvar for prosedyrene. Er du yrkeshygeniker?

Men som du sier hvis det blir anbefalt av gynekologer å ikke bruke klut, hvorfor gjør dine pasienter det da?

Endret av Mrs Smith
AnonymBruker
Skrevet

Det aller viktigste for en hygienenewbie er vel å kunne skille mellom hva som er viktig å gjøre hver eneste dag og hva som ikke er så nøye, dvs. hva som er mer estetikk og hva som faktisk er småekkelt, sjenerende for andre og i verste fall smittefarlig. Det slår meg at mange som lukter vondt kanskje ikke forstår hvilke rutiner man ikke kan droppe.

Det å vaske håret hver dag er kun nødvendig hvis man har fett hår, jeg vasker to ganger i uken. I tillegg er hår noe som er mer estetisk - jeg har aldri stått ved siden av noen og tenkte "håret ditt stinker". Hvis man ikke rekker hårvask en dag man burde vasket kan man bruke tørrsjampo eller sette opp håret i en tutt, og det er ikke så farlig. Det samme med ansiktspleie, jeg er helt ekstrem der, men hvis du personlig ikke føler behov for krem og rens hver dag så er det ikke noe som går utover andre.

Du kan ikke gjøre det samme med vask av armhuler/underliv/føtter samt skifte av undertøy/klær - dette er noe som plager andre og lukter veldig fort. Å vaske hender er også viktig, siden du kan smitte folk hvis ikke du gjør dette.

Anonymous poster hash: 140eb...a53
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Minimumskrav:

- puss tenner grundig, med tannkrem naturligvis, to ganger om dagen, morgen og kveld. (Det kan også være lurt å tygge fluortyggis etter måltider for å stoppe kariesangrep og gi bedre smak/lukt.)

- vask hendene godt med såpe og rikelig rennende vann etter alle dobesøk, og før matlaging/spising

- dusj og vask armhuler, føtter, rumpe etc med såpe jevnlig (intimsåpe som for eksempel Dr. Greve eller bare rent vann i underlivet) - men hvor ofte man trenger det varierer med utetemperaturer, trening og hvor mye man svetter til vanlig. Det er ganske vanlig å dusje annenhver dag, dusjer man sjeldnere må man ta en kattevask om morgenen (vaske armhulene over vasken, en ren klut på underlivet etc).

- ta på rent undertøy (sokker og truse) hver dag, sleng det brukte til vask. BH kan som regel brukes flere dager.
- ta på rene klær jevnlig - dette varierer også, men jeg bruker oftest t-skjorte/singlet kun én dag, mens bukser og gensere kan brukes 2-3 dager.

- vask undertøy, håndduker, kluter og sengetøy på minst 60 grader. Jeg bruker 60 grader på de fleste av disse vaskene, men håndduker og kluter får seg innimellom en runde på 90 grader.

Anonymous poster hash: 29015...efb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være en super runketråd. Livlige bilder av badende kvinnfolk som vasker seg både her og der. :lol:

Anonymous poster hash: 1a05e...b85

Endelig noen som sa det. "Forklar meg hvordan man vasker seg nedentil". Joda, sann.

Anonymous poster hash: f03a5...749

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser meg ikke som en hygieneparanoid som jeg nesten får intrykk av at andre her er :)

Ser på det som et minimum å dusje 2-3 ganger i uken, hver gang etter man har svettet kraftig som f.eks ved trening. Håret kan fint vaskes 1-3 ganger i uken, de andre gangene blir bare dusjing av kropp. Vasker jeg håret bruker jeg shampoen som renner nedover kroppen som såpe, vasker jeg ikke håret bruker jeg såpe under armer og på kroppen. Nedentil skyller jeg bare godt med vann og passer på med den andre hånden at vannet kommer til over alt. Dusjer som regel om kvelden og tar på deodorant om morgenen så jeg slipper reaksjoner på stoffene i deodoranten etter jeg har barbert armhulene. Tar på deodorant ved behov, ikke etter klokken. Overdrevent bruk kan føre til allergi :)

På do tørker jeg først foran, så bak og vasker hender. Vask også hender både før og etter du setter inn tampong.

Tenner pusses hver morgen og kveld, tanntråd/fluorskyll om kvelden når jeg orker. Burde blitt flinkere på dette punktet selv ;)

Skifter truse og sokker hver dag og etter dusj, eller ved behov (svette, utflod, mensen som blødde gjennom ved uhell). Bh bruker jeg noen dager før jeg vasker. Singletter og stramme overdeler som sitter innil huden bytter jeg hvis jeg har sølt eller det lukter svette, eller jeg har svettet i de uten at de har begynt å lukte ennå. Gensre og bukser kan jeg bruke i mange dager, en uke ca før jeg bytter hvis jeg ikke har sølt eller svettet i den. Med bukse synes jeg det er litt avhengig av hva slags undertøy man bruker for hvor skitne de blir i skrittet (ikke nødvendigvis synlig skitt). En liten string vil gjøre buksen mer skitten enn en stor boksershorts.

Ved mensen bytt tampong/bind før du blør gjennom, oftere med bind siden det lukter mer. Vask underlivet daglig under mensen, her syns jeg dusjen er enklest :)

Klipp negler på fingre og tær ukentlig/annen hver uke om de ikke vokser så fort. Hold neglene rene ved håndvask jevnlig (etter dobesøk og før man lager mat)

Er mye mer man kan gjøre,en det syns jeg går under velvære og ikke hygiene.

Anonymous poster hash: ee0f1...84a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Etter at vi begynte å spørre om og informere om intimhygiene er mange pasienter blitt bra av sine nesten kroniske uvier. Det er jo forskjellig hvor mye folk tåler, noen tåler altog andre blir syke for ingenting.

Anonymous poster hash: b090a...fa8

Jo, avføringsbakterier og andre bakterier dør ved 60 grader.

Anonymous poster hash: 1b8df...b87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tannpuss er veldig viktig og sparer deg for mange penger hos tannlegen. Bruk tanntråd noen ganger i uken og skyll med skyllemiddel hver morgen og kveld. Ta og titt litt nøye på tennene og tannkjøttet ditt. Er det belegg på tennene så pusser man ikke godt nok. Tannstein kan man få dårlig ånde av. Hovent tannkjøtt eller at man blør ved bruk av tanntråd kan vise dårlig tannhygiene.

Anonymous poster hash: bd298...549
AnonymBruker
Skrevet

Kluter skal byttes etter hvert bruk, særlig de til vask nedentil. Ellers overfører man bakterier fra endetarm til urinrørsåpning, noe som kan gi både uvi og sopp. Men for personlig bruk holder det lenge å vaske dem på 60 grader. På et sykehjem bør de kokevaskes. I alle fall det vi lærte på sykepleien.

AnonymBruker
Skrevet

Etter at vi begynte å spørre om og informere om intimhygiene er mange pasienter blitt bra av sine nesten kroniske uvier. Det er jo forskjellig hvor mye folk tåler, noen tåler altog andre blir syke for ingenting.Anonymous poster hash: b090a...fa8

60 grader skal holde lenge for personlig bruk i prvate hjem. De fleste bakterier dør etter ti min på 60 grader. Men på en institusjon skal de selvsagt kokevaskes.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan få sopp av intimsåpe, vanligvis vasker jeg bare bak med kroppssåpen. Vask føttene, armhulene og bak ørene godt, og ikke shamponer 2 ganger! Det er tull. Jeg vasker først håret og så lar jeg balsamen virke mens jeg vasker meg. Husk å trimme neglene, og klipp håret regelmessig.

Gjelder det for flytende lactasyd-såpe?

Anonymous poster hash: c5b6e...9d6

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder det for flytende lactasyd-såpe? Anonymous poster hash: c5b6e...9d6

Neida, ikke så lenge man begrenser vasken til en gang daglig. Smør deg med olivenolje eller babyolje etter vask. For lite renhold kan gi sopp, og for mye renhold kan gi sopp. En gyllen middelvei m.a.o.

Skrevet

Kluter skal byttes etter hvert bruk, særlig de til vask nedentil. Ellers overfører man bakterier fra endetarm til urinrørsåpning, noe som kan gi både uvi og sopp. Men for personlig bruk holder det lenge å vaske dem på 60 grader. På et sykehjem bør de kokevaskes. I alle fall det vi lærte på sykepleien.Anonymous poster hash: 30a04...f22

Da synes jeg du skal sende dette i et skriv rundt til de forskjellige hjemmesykepleiene i Norge, for det er ikke vanlig prosedyre de stedene jeg har jobbet.

Ja takk, jeg kan min hygienelære for øvrig.

Skrevet

Tannpuss er veldig viktig og sparer deg for mange penger hos tannlegen. Bruk tanntråd noen ganger i uken og skyll med skyllemiddel hver morgen og kveld. Ta og titt litt nøye på tennene og tannkjøttet ditt. Er det belegg på tennene så pusser man ikke godt nok. Tannstein kan man få dårlig ånde av. Hovent tannkjøtt eller at man blør ved bruk av tanntråd kan vise dårlig tannhygiene. Anonymous poster hash: bd298...549

Kan være greit å dra til tannlegen å sjekke at alt er i orden en til to ganger i året også, kan spare mye penger på det.
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder det for flytende lactasyd-såpe? Anonymous poster hash: c5b6e...9d6

Du merker når du har sopp for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 11f2a...268

AnonymBruker
Skrevet

Da synes jeg du skal sende dette i et skriv rundt til de forskjellige hjemmesykepleiene i Norge, for det er ikke vanlig prosedyre de stedene jeg har jobbet.

Ja takk, jeg kan min hygienelære for øvrig.

Om du synes det er forsvarlig å bytte klut en gang i uka, så har du litt å lese deg opp på når det gjelder hygiene. På sykepleien lærte vi å legge klut til vask etter en gangs bruk, samt bruke en klut og vaskevannsfat oventil, og en annen klut og vaskevannsfat nedentil. Om man kan litt om smitteveier og endogen smitte, skjønner man hvorfor.

Jeg opplevde aldri verken i hjemmesykepleie eller sykehjem at kluter gjenbrukes. Forøvrig opplevde jeg som sykepleierstudent at det var mange uforsvarlige "rutiner" på enkelte sykehjem, men det skal godt gjøres å finne en skriftlig prosedyre på at klut skal byttes en gang i uka. De fantes nok ikke, for de hadde vært helt uforsvarlige. At det ble gjort slik der du jobbet er ikke forankret i noen faglig begrunnelse.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...