Gå til innhold

Lær meg personlig hygiene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kunne gjennomgått alle punkter ved personlig hygiene? Opplæringen min har vært utrolig slapp, og det er har ført til at vanene mine er dårlige. Er en ung kvinne. Trenger ingen diskusjon rundt meg, eller lignende kun hva som er vanlig personlig hygiene. Spesielt underliv.

Anonymous poster hash: 6078d...847

AnonymBruker
Skrevet

Personlig hygiene varierer fra person til person. Jeg kjenner folk som dusjer to ganger til dagen og folk som dusjer en gang i uka (dette er litt eldre folk). Noen svetter mye, noen svetter lite. Jeg svetter lite bortsett fra i den intense varmen vi har for tiden. Noen vasker håret hver dag, andre vasker et par ganger i uka. Noen tips:

Jeg dusjer en gang om dagen, normalt på morgenen. Går inn i dusjen og stiller meg under rennende vann, tar sjampo i håret når det er blitt vått, lar shampoen virke mens jeg smører ansiktet med en mildt ansiktsvask, lar også ansiktsvasken virke mens jeg bruker dusjsåpe. Er spesielt nøye med såpe under armene og under brystene (gnir såpa godt inn under armene). Står nå med ryggen mot dusjstrålene og drar rumpeballene (blir veldig konkret dette) litt fra hverandre for å vaske meg godt i rumpa. Bruker normalt kun vann, kanskje litt såpe en gang i uka. Et par ganger i uka vasker jeg ellers hele kroppen ordentlig med såpe (da tar jeg såpe både på armer, bein og føttene), men til hverdags nøyer jeg meg med de plassene jeg svetter mest. Skyller deretter ut shampoen (skyll dobbelt så lenge som du tror du trenger), skyller ansiktet godt og får deretter vekk alle såperester fra kroppen. Bruker mye vann under armene. Deretter tar jeg dusjhodet av og spyler forsiktig mot skrittet. Bruker ikke såpe eller gnir, bare lar vannet renne slik at jeg blir ren i underlivet. Bruker ca 5-7 minutt på dette om morgenen.

Deretter går jeg ut av dusjen og tørker hele kroppen/håret med håndkle. Tar så på meg deodorant under armene og smører meg med fuktighetskrem i ansiktet. Mange smører hele kroppen med fuktighetskrem, dette gjør ikke jeg. Tar på meg ren truse og rene sokker hver eneste dag, mens jeg kan bruke samme bh to-tre dager hvis jeg ikke har svettet. Bruker aldri samme t-skjorte eller genser rett på kroppen to dager på rad (de fleste svetter mest under armene og lukta vil da sitte igjen i klærne selv om du er nydusjet og ren)

Videre: er veldig nøye på å vaske hendene i det daglige. Vasker hendene før hvert måltid og selvsagt etter å ha vært på do. Bruker alltid såpe når jeg vasker hendene. Når jeg kommer hjem vasker jeg hendene før jeg gjør noe som helst annet. Setter aldri mat i kjøleskapet før jeg har vasket meg. Det samme gjør jeg når jeg er på besøk. Vasker hendene før jeg setter meg ned. Er forøvrig aldri syk, ingen fravær fra jobb på 20 år.

Ellers tørker jeg meg godt med papir etter å ha vært på do. Bruker muligens litt mer papir enn mange andre, men opplever absolutt aldri bremsespor i trusa. På kvelden liker jeg å vaske raskt over underlivet med en vaskeklut (dette lærte jeg da jeg var liten, så det sitter litt igjen). Bruker kun vann til dette.

Dette var en litt detaljert og kortversjon av min personlige hygiene. I tillegg til dette barberer jeg bort håret under armene (setter seg lettere svettelukt i hår samt at jeg ikke liker hår under armene på damer), barberer leggene pluss fjerner det meste av håret i skrittet. Dette er individuelt og du må finne ut hva du trives best med. Alle kvinnene jeg kjenner føler seg "renere" når vi fjerner en del av kroppshåret. På varme dager hender det ellers at jeg hopper en rask tur i dusjen for å få vekk svettelukt. Det er sjeldent, men jeg kjenner i hvert fall selv dersom jeg føler meg litt småsvett. Da er det rett i vask, eventuelt tar jeg en vaskeklut under armene og deretter påfører ny deodorant.

Anonymous poster hash: 7f364...2a8
  • Liker 13
Gjest Christina146
Skrevet

Jeg dusjer så og si hver dag, men vasker håret annenhver dag.

Ved nedentilvask setter jeg meg på huk i dusjen, og spyler ovenfra og ned. Bruker av og til såpe, men da intimsåpe, føler meg alltid ren når jeg gjør det på denne måten.

Ellers dusjer jeg med såpe, noenlunde slik som bruker ovenfor beskriver.

Jeg vasker meg alltid på hendene før jeg spiser, etter toalettbesøk osv. Da vasker jeg med såpe i 30 sekunder for å bli helt ren.

Hvordan du vil ivareta din personlige hygiene tror jeg du bare må prøve deg fram med, hva som får deg til å føle deg ren og stelt ut.

Lykke til! :)

Gjest Pheel
Skrevet

Tror ikke jeg svetter mye da jeg kun har behov for å dusje annenhver, eventuelt hver 3. dag på dager med normal aktivitet (og det ikke er så varmt). Bruker bare såpe under armene, og skyller godt med mer varmt vann enn jeg dusjer i mellom beina, er verken bra eller nødvendig å bruke intimsåpe, du blir helt ren om du skyller godt og lenge. Så skyller jeg også føttene ekstra godt.

Vasker meg under armer med litt såpe, og med ren klut/godt skylt babyvåtserviett med bare vann mellom beina daglig.

Vasker hender med såpe etter hvert dobesøk, før matlaging og alltid etter jeg har tatt på rått kjøtt.

Bytter overdel og truse daglig.

Det er veldig variert hvor mye man svetter, så tror du må prøve deg litt frem her. På sommeren, spesielt veldig varme dager, svetter alle litt eller mye mer enn ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis er veiledning mht personlig hygiene slik!

Man foretar dusj med full kroppsvask daglig. Håret vaskes enten daglig eller annen hver dag. Ved dusj, vaskes håret først, shamponer en gang, skyll ut og shamponer er gang til, masser shampoen godt inn i håret og i hodebunnen.

Negler klippes og stelles en gang for uken eller oftere ved behov.

Hår under armer og evt andre steder fjernes min en gang pr uke eller etter behov.

Hard hud på hælene fjernes ved behov.

Deodorant brukes i armhulen på nyvasket hud.

Håret kammes om morgene og senere på dagen ved behov.

Hårklipp ved behov.

Ørene vaskes godt sammen med hårvask, det samme gjelder navlen.

Tennene pusses morgen og kveld. En gang i døgnet brukes tanntråd eller tannstikkere.

Tannlege en gang om året, eller oftere ved behov.

Der huden er tørr eller sår, smør med god fuktighets eller fet krem.

Fikk ikke med meg om du er man eller kvinne?

Har du mensen skifter du før du blør igjenom og kaster bind/tamponger slik at de ikke ligger og lukter.Baby våtservietter er greie til å tørke med mellom hver skift.

Ved mens kan det være greit å vaske seg nedentil en gang ekstra pr. Døgn de første dagene.

Ved toalettbesøk tørk deg forfra og bakover. Tørk deg til papiret er reint. Evt. Bruk babyvåtservietter eller litt vann fra springen på toalettpapir ved ekstra behov for rengjøring.

skift som et minimum undertøy og sokker/strømper hver dag.

Å gå med klær som er flekkete eller lukter av svette eller andre ugreie lukter blir oppfattet av omgivelsene som om personen ikke er så nøye på hygienen.

Tenk og på at det nesten er verre for omgivelsene dine om du stinker av parfyme på mange meters avstand enn om du lukter litt svette.

Kan du spørre igjen o noeeruklart eller ved behov for ytterligere forklaring?

Anonymous poster hash: b090a...fa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte noe, vask hendene etter at du har vert på toalettet, og vask rengjør ansiktet ditt før du legger deg for natten.

AnonymBruker
Skrevet

Man foretar dusj med full kroppsvask daglig. Håret vaskes enten daglig eller annen hver dag.

Det er tullete å vaske håret så ofte.. Det sliter på håret, og gjør det fortere fett...

Anonymous poster hash: 6ad18...270

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid intimsåpe i underlivet og rumpa. Syns ikke det blir rent nok uten. Vasker forøvrig ikke under brystene. Pusser kun tenner morgen.

Anonymous poster hash: 5102a...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid intimsåpe i underlivet og rumpa. Syns ikke det blir rent nok uten. Vasker forøvrig ikke under brystene. Pusser kun tenner morgen.

Hvorfor ikke? Evt aldri, og hvorfor?

Anonymous poster hash: c5b6e...9d6

Skrevet (endret)

Det er tullete å vaske håret så ofte.. Det sliter på håret, og gjør det fortere fett...

Anonymous poster hash: 6ad18...270

Dette varierer fra menneske til menneske. Noen får fortere fett hår og det og vaske det mer sjelden vil ikke hjelpe alle. Det er som huden i ansiktet, noen har fetere hud enn andre.... :sjenert:

Endret av DesertRose
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Under brystene er like viktig å vaske som under armene. Under brystene svetter du normalt settt like mye som under armene.

Tannlegene anbefaler tannpuss morgen og kveld. Særlig om kvelden er det viktig å få ut all gørra etter alt du har spist i løpet av dagen.

Men bevares vi bestemmer jo selv hva vi vil, enn så¨lenge.

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Følker meg absolutt ikkje rein om eg ikkje bruker intimsåpe i underlivet. Er eg plutseleg tom så får eg noia. Føler meg så urein utan å ha vaska meg med intimsåpe.

Dusjer kvar dag, og vasker håret. Tannpuss to ganger i døgnet. Tanntråd ein gong i døgnet. Vaska ansikt morgon, dusjet om kvelden, full kroppsvaks kvar gong. Rein truse og bh kvar dag.

Også deo etter dusj og om morgonen.

Ser det at eg ikkje får med alt. Har garantert gløymt noko.

Endret av Stjerner og planeter
AnonymBruker
Skrevet

Bruker intimsåpe i rumpa og på venusberget, resten av lurvelevenet mellom beina vasker jeg med rent vann.

Anonymous poster hash: ca39f...6f5
Skrevet

Dusj hver morgen, håret vaskes annenhver dag eller etter trening. Alltid håndvask etter toalettbesøk. Underlivet under dusj vaskes med litt såpe på en klut, innimellom kjønnslepper og klitoris og bak vasker man til slutt. Ikke få såpe inni vagina, skyll godt med dusjhodet hele veien for å få vekk såperester. Bruker som regel Lactacyd dusjsåpe fordi den er ph nøytral i forhold til huden. Vasker selvsagt ansiktet (bruker ikke såpe i ansiktet) og hele kroppen først, under armene, vasker så føttene og mellom tær, og til sist underlivet.

Synes også det er mer hygienisk å barbere underlivet helt noen ganger i mnd, så fester det seg ikke noe lukt i hårene.

Deodorant etter hver dusj, event. Kroppsvask. Tannpuss 2-3 ganger dagen, tanntråd morgen og kveld, pusser tannkjøtt og tungen, og skyller med fluor.

Bytter både truse og bh hver dag, vet endel bytter bh bare noen få ganger i uka men jeg er vant til å bytte hver dag så da synes jeg det blir ubehagelig hvis jeg ikke gjør det.

Hvis jeg bare skal være hjemme og daffe hender det jeg bare vasker meg sånn kjapt på morgenen (ansikt, armhuler og underliv) deo + tannpuss.

Skrevet

Dusjer hver morgen, evt 2 ganger om dagen pga trening.

Rene klær, deodorant og fuktighetskrem etter dusjen på morgenen.

Vasker håret annenhver dag.

Hendene vaskes vel kanskje 10- 20 ganger i løpet av en dag.

Mobil, tastatur og fjernkontroll vaskes et par ganger i uken.

Treningsklær får ligge i litt eddik en gang iblandt for å fjerne eventuell lukt.

Negler klippes når det blir for slitsomt å holde de rene.

Hårfjerning en til to ganger i uken, eller ved behov.

Hårkur, fotskrubb, ansiktsmaske osv en gang i uken.

Hvorfor svarte jeg egentlig her? Jeg må virkelig kjede meg og/ eller ha heteslag.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dusj hver morgen, håret vaskes annenhver dag eller etter trening. Alltid håndvask etter toalettbesøk. Underlivet under dusj vaskes med litt såpe på en klut, innimellom kjønnslepper og klitoris og bak vasker man til slutt. Ikke få såpe inni vagina, skyll godt med dusjhodet hele veien for å få vekk såperester. Bruker som regel Lactacyd dusjsåpe fordi den er ph nøytral i forhold til huden. Vasker selvsagt ansiktet (bruker ikke såpe i ansiktet) og hele kroppen først, under armene, vasker så føttene og mellom tær, og til sist underlivet.

Synes også det er mer hygienisk å barbere underlivet helt noen ganger i mnd, så fester det seg ikke noe lukt i hårene.

Deodorant etter hver dusj, event. Kroppsvask. Tannpuss 2-3 ganger dagen, tanntråd morgen og kveld, pusser tannkjøtt og tungen, og skyller med fluor.

Bytter både truse og bh hver dag, vet endel bytter bh bare noen få ganger i uka men jeg er vant til å bytte hver dag så da synes jeg det blir ubehagelig hvis jeg ikke gjør det.

Hvis jeg bare skal være hjemme og daffe hender det jeg bare vasker meg sånn kjapt på morgenen (ansikt, armhuler og underliv) deo + tannpuss.

Gjør oppmerksom på at om du bruker vaskeklut i underlivet så må den byttes og kokevaskes etter hver gang den er brukt. Ingenting gror bakteriene i så godt som i brukte, fuktige vaskekluter på et varmt bad.

Gynekologer fraråder bruk av klut nedentil.

• Liker 1
Skrevet

Gjør oppmerksom på at om du bruker vaskeklut i underlivet så må den byttes og kokevaskes etter hver gang den er brukt. Ingenting gror bakteriene i så godt som i brukte, fuktige vaskekluter på et varmt bad. Gynekologer fraråder bruk av klut nedentil. Anonymous poster hash: b090a...fa8

Ja, ny klut hver gang. Men takk for tips.
Skrevet

Man kan få sopp av intimsåpe, vanligvis vasker jeg bare bak med kroppssåpen. Vask føttene, armhulene og bak ørene godt, og ikke shamponer 2 ganger! Det er tull. Jeg vasker først håret og så lar jeg balsamen virke mens jeg vasker meg. Husk å trimme neglene, og klipp håret regelmessig.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har så store eller hengende pupper at det er viktig å vaske med såpe der;)

Anonymous poster hash: cb5a8...436

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Her var det jammen mange overrenslige folk! Man behøver ikke å dusje og vaske håret hver dag eller flere ganger daglig. Jeg dusjer annenhver dag, og vasker meg lett med klut de andre dagene. Håret vasker jeg en til to ganger i uka.

Jeg bruker dusjsåpe på hele kroppen, inkl. underlivet. Men jeg bruker ikke såpe i ansiktet, da det tørker ut huden der. Synes det høres litt urenslig ut å ikke bruke såpe i underlivet jeg da. Jeg hadde ikke følt meg ren på den måten.

Anonymous poster hash: ed086...196
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...