AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #1 Skrevet 26. juli 2014 Selv skal vi etter planen reise til Bergen på typiske ting som Akvariet, Fløien osv på mandag med barn. Og nå er det jo sagt at mandag kan være dagen for planlagt terror. Jeg føler meg på en måte dum, som har mistet helt lysten på å dra pga denne terrorfrykten. Men jeg klarer ikke helt å la være. Jeg er bekymret. :-( Hva tenker dere andre som bor utenfor de største byene i Norge, kommer dere til å dra inn til byene med barna de neste dagene? Anonymous poster hash: f8342...17d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #2 Skrevet 26. juli 2014 Ja, vi holder oss unna.Anonymous poster hash: 65562...89f
Gjest Selfie Skrevet 26. juli 2014 #3 Skrevet 26. juli 2014 Vi tar ikke tbanen, men ellers gjør vi som før.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #4 Skrevet 26. juli 2014 skal reise med fly fra Gardermoen mandag og vurderer å droppe det. Sannsynligvis skjer det ingen ting, men føles bare så ubehagelig og litt dumt å reise akkurat herfra akkurat på denne dagen. Har en datter, hadde jeg vært alene hadde jeg helt sikkert dratt. Det vanskelige er at hun gleder seg til å reise ... Anonymous poster hash: 6e876...de5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #5 Skrevet 26. juli 2014 Hvem har sagt at det er mandag som er den mest utsatte dagen?Anonymous poster hash: f8ec6...da7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #6 Skrevet 26. juli 2014 skal reise med fly fra Gardermoen mandag og vurderer å droppe det. Sannsynligvis skjer det ingen ting, men føles bare så ubehagelig og litt dumt å reise akkurat herfra akkurat på denne dagen. Har en datter, hadde jeg vært alene hadde jeg helt sikkert dratt. Det vanskelige er at hun gleder seg til å reise ... Anonymous poster hash: 6e876...de5 Gardermoen er nok et av de tryggeste stedene i hvert fall når man har kommet seg gjennom sikkerhetskontrollen. Anonymous poster hash: 154ae...c20
Semydfe Skrevet 26. juli 2014 #7 Skrevet 26. juli 2014 Hadde holdt meg unna Gardermoen, Oslo S, tbanen og Norway Cup. Ellers levd som normalt.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #8 Skrevet 26. juli 2014 Hvem har sagt at det er mandag som er den mest utsatte dagen?Anonymous poster hash: f8ec6...da7 Tja, det handler om at ramadan slutter og at det kan ha symbolsk betydning å avslutte den med et heidundrandes brak. Men jeg synes det er helt irrasjonelt å legge om sine planer på grunn av det her. Det er mange ting det er mer sannsynlig at tar livet av deg de nærmeste dagene enn et terrorangrep - samme hvor i landet du måtte oppholde deg. Lev som vanlig. Anonymous poster hash: 3ba2f...ba1 2
surrehumla Skrevet 27. juli 2014 #9 Skrevet 27. juli 2014 Tja, det handler om at ramadan slutter og at det kan ha symbolsk betydning å avslutte den med et heidundrandes brak. Men jeg synes det er helt irrasjonelt å legge om sine planer på grunn av det her. Det er mange ting det er mer sannsynlig at tar livet av deg de nærmeste dagene enn et terrorangrep - samme hvor i landet du måtte oppholde deg. Lev som vanlig. Anonymous poster hash: 3ba2f...ba1 helt irrasjonelt ... man endrer vel stadig planer for sin fritid uten at det er så rasjonelt, men derimot basert på lyst og hva man ønsker. At man mister lysten til å reise akkurat den dagen pst om en aldri så vagt antyder muligheter en terrorhandling er kanskje ikke rasjonelt, men bør være fullt forståelig. Jeg har i alle fall aldri sagt at andre bør gjøre det samme. Slike situasjoner er jo ikke akkurat dagligdags, i alle fall første gang jeg har opplevd dette.
Gjest Kaffelattn Skrevet 27. juli 2014 #10 Skrevet 27. juli 2014 Påvirker ingenting. De som jobber med dette i Norge (PST) vet ikke engang om terrortrusselen er reell.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #11 Skrevet 27. juli 2014 Det kan sprenge når som. En gjør klokt i å holde seg unna der hvor det er mennesker.Marka f.eks. er eneste plassen hvor jeg hadde følt meg trygg i Oslo. Jeg bor heldigvis ikke i Oslo men langt ut i skogen i Sogn og Fjordane. Har ingen tanker om å dra inn til Oslo eller Bergen nå. Anonymous poster hash: 480e2...6f6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #12 Skrevet 27. juli 2014 Det kan sprenge når som. En gjør klokt i å holde seg unna der hvor det er mennesker.Marka f.eks. er eneste plassen hvor jeg hadde følt meg trygg i Oslo. Jeg bor heldigvis ikke i Oslo men langt ut i skogen i Sogn og Fjordane. Har ingen tanker om å dra inn til Oslo eller Bergen nå. Anonymous poster hash: 480e2...6f6 De som har stor fagkunnskap om emnet terrorisme vet at det du sier her ikke er...hva skal vi si...hold i. Rådet fra ekspertene er: lev som vanlig. Case Closed. Anonymous poster hash: dafa0...4f6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #13 Skrevet 27. juli 2014 Jeg skal reise til Bulgaria mandags morgen, så er en smule nervøs. Men regner med at ingenting ville skjedd kl 5 om morningen da det ikke er så mange folk på flyplassen da... Anonymous poster hash: 5ae67...c87 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #14 Skrevet 27. juli 2014 leve som normalt gjør kanskje de fleste, men spørsmålet her var om det påvirker hvor man VIL dra med barna? å leve som normalt nå bør vel ikke nødvendigvis bety å reise via oslo s eller gardermoen akkurat i dag eller i morgen, hvis man ikke må? Anonymous poster hash: 6e876...de5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #15 Skrevet 27. juli 2014 Jeg skal reise til Bulgaria mandags morgen, så er en smule nervøs. Men regner med at ingenting ville skjedd kl 5 om morningen da det ikke er så mange folk på flyplassen da... Anonymous poster hash: 5ae67...c87 Husk at terroristers mål er å skape frykt. Det har de oppnådd, ser jeg. Anonymous poster hash: dafa0...4f6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #16 Skrevet 27. juli 2014 mandag er dag når alle muslimer feirer med familien sin, spiser god mat og hygger seg. Man feirer, drar til mosske osv. Da blir det ihvertfall feil å gjøre noe sånt. Men vi må ikke glemme at disse menneskene er ekstremister og de følger ingen regler... De bryr seg ikke stort om ramadan eller andre ting. Man skal være litt forsiktig i tiden fremover, men det viktigste er å fortsette å leve som normalt. En ting er sikker...terroristene skal ikke bruke fly som transportmiddel! Politiet er alle veier og sikkerhet er på høyt nivå. Vi kom fra Kroatia i går og man merker forskjell ja . Anonymous poster hash: f7f66...6ad
GammelKaktus Skrevet 27. juli 2014 #17 Skrevet 27. juli 2014 Så lenge vi ikke får beskjed om noe annet så reiser vi på ferie som vi har planlagt. Det er jo like stor fare for terror i morgen som det var for en uke siden, eneste forskjellen er at nå vet vi at det er noe på gang, er ikke gitt at vi alltid vet hva som er på vei. Så på en måte så er det jo litt tryggere siden det blir flere sikkerhetskontroller og folk følger mer med. Det som skjer det skjer, vi har aldri en garanti.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #18 Skrevet 27. juli 2014 helt irrasjonelt ... man endrer vel stadig planer for sin fritid uten at det er så rasjonelt, men derimot basert på lyst og hva man ønsker. At man mister lysten til å reise akkurat den dagen pst om en aldri så vagt antyder muligheter en terrorhandling er kanskje ikke rasjonelt, men bør være fullt forståelig. Jeg har i alle fall aldri sagt at andre bør gjøre det samme. Slike situasjoner er jo ikke akkurat dagligdags, i alle fall første gang jeg har opplevd dette. Joda, det er bare å endre planer, men nå var jo engang spørsmålet hva andre mener/hva andre ville gjort. Jeg svarte hva jeg mener om det og hvorfor, i tillegg til å svare på hvorfor mandag eventuelt skulle vært den verste dagen. Folk må gjerne legge om sine planer, det gjør man som man vil med. Du sier altså at det i så fall handler om at lysten har forsvunnet, ikke om at det egentlig ligger noen rasjonell avgjørelse bak. Og det er helt greit å droppe det hvis lysten er borte, man trenger ikke feriere på trass. Men da lurer jeg jo litt på hvor store barna (eller barnet) er. Så store at de har fått med seg nyhetene og mistet lysten på å dra? Hvis ikke bør jo deres eventuelle lyst på ferietur veie minst like tungt som de voksnes sin, særlig når den eneste grunnen til at de voksne ikke vil er at de ikke tror på myndighetenes reiseråd. Hvis de fortsatt gleder seg og ønsker å dra på tur ville jeg utvilsomt dratt. Hvis ingen har lyst lenger kan (les: bør) man selvsagt bare bli hjemme, men hvis det bare er de voksne som ikke har lyst pga. nyhetene er det noe annet. Anonymous poster hash: 3ba2f...ba1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #19 Skrevet 27. juli 2014 spørsmålet var ikke hva andre ville ha gjort i deres sted og hva man mener om andres valg, men om vi i dagens situasjon blir påvirket i våre egne valg om hvor vi reiser med barna våre. I denne tråden tenker jeg det holder å svare hvordan en selv forholder seg når det gjelder reise med egne barn. Man trenger jo ikke si hva man mener andre burde gjøre, og om andre tar rasjonelle valg eller ikke. Vi er forskjellige og det er normalt at vi tar ulike valg i denne som i andre situasjoner. Anonymous poster hash: 6e876...de5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #20 Skrevet 27. juli 2014 spørsmålet var ikke hva andre ville ha gjort i deres sted og hva man mener om andres valg, men om vi i dagens situasjon blir påvirket i våre egne valg om hvor vi reiser med barna våre. I denne tråden tenker jeg det holder å svare hvordan en selv forholder seg når det gjelder reise med egne barn. Man trenger jo ikke si hva man mener andre burde gjøre, og om andre tar rasjonelle valg eller ikke. Vi er forskjellige og det er normalt at vi tar ulike valg i denne som i andre situasjoner. Anonymous poster hash: 6e876...de5 Nei, ærlig talt. Det får være grenser. Det må være lov å svare annet enn "Ja, gjør det du synes er best :)", det er sånn et nettforum fungerer. Det ville jo ikke vært noe poeng med en tråd der alle bare sa nøyaktig hva de selv gjorde uten å si noe som helst om hvorfor, hva de tenker og hva de mener. Det er naturligvis også et poeng at folk sier litt om hva de tenker og hvorfor de tenker det de gjør. I motsatt fall blir det like nyttig som å be om skotips ved å spørre om hva slags farge andre har på sine sko, altså helt unyttig. Poenget er meningsutveksling og tilbakemelding. Det er ikke noe poeng i å spore av tråden ytterligere og diskutere det opp og ned i mente, men det er selvsagt helt greit å skrive hva man tenker og hvorfor man tenker det. Og jeg mener altså at såfremt man tar mange andre risikoer som er større hele tiden (noe alle gjør), og så lenge barnet man reiser med gleder seg, bør man dra når det å leve normalt er det klare rådet fra myndighetene. Det ville jeg utvilsomt gjort selv hvis jeg hadde planlagt ferie med mine barn og de fortsatt ville dra, for jeg hadde ikke droppet å gi dem en ferie de ønsker seg når ferieturen utgjør en mye mindre fare enn mange andre ting de finner på. TS gjør likevel akkurat som hun vil, det påvirker meg ikke i det hele tatt. Hvis familien ikke lenger har lyst til å dra på ferie blir de selvsagt heller hjemme. Anonymous poster hash: 3ba2f...ba1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå