Gå til innhold

Sønnen, 16 år, har drukket. Barnevern om kjøperen blir anmeldt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I februar oppdaget jeg at min sønn hadde drukket. Jeg fant ut hvem han var sammen med og kontaktet foreldrene til de to vennene han hadde vært sammen med.

Bare en av foreldrene tok kontakt tilbake, vi har snakket godt sammen og klarte å få guttene våre ut av det her fort, tilsammen var de med to ganger. Vi har fulgt nøye opp og brukt masse tid på prat med guttene, det ble på en måte tatt med rota. Den tredje gutten har fortsatt. Jeg både ga beskjed og advarte foreldrene, de har ikke fulgt opp.

Mistanken var at en 18 åring hadde kjøpt til de. Jeg snek meg inn på telefonen til 16 åringen og fant et bevis på at en usikker og venneløs 18 åring faktisk hadde kjøpt til de en gang. Jeg kontaktet denne gutten og sa jeg hadde bevis og at han ville anmeldes øyeblikkelig om jeg fikk høre om en eneste episode til. Han var utrolig lei seg og bedyret på tro og ære at han angret og at det aldri mer ville skje.

Nå har de foreldrene som ikke fulgte opp fått problemer. Sønnen deres har stjelt vodka fra sin søster, hun er 17 år og har enda fått brennvinen fra sine foreldre, de kjøpte og alkohol til henne allerede da hun var 16. Sønnen deres har nå tømt barskapet hjemme og. De kontakter meg og vil ha "beviset" mitt for å anmelde 18 åringen. Jeg synes ikke dette blir riktig da han ikke har gjort noe etter jeg snakket med han. Jeg synes de reagerte for seint og de prøver å finne en syndebukk.

I alle fall. De skal nå politi anmelde denne 18 åringen og vil ha mitt "bevis". Hva skjer egentlig da, må jeg vise det? Blir barnevernet kontaktet i tilfeller der mindreårige har drukket alkohol?

Takker for svar. :)

Anonymous poster hash: f9666...9db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem, meg? Hysterisk? Ville bare ha litt overblikk, hva jeg evt kan forvente meg ifb med at de her foreldrene er gått til politiet. Vil legge det frem slik jeg har gjort her og er ikke hysterisk redd i det hele tatt, bare greit å vite hva som skjer fremover. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du burde faktisk være stolt over at sønnen din ikke har begynt tidligere, vet du hva altså jeg blir flau!

Jeg hadde folk i min klasse som begynte å drikke når de var 11!! Det er det som er gale, herregud 70% av 16åringer idag drikker alkohol, og dette har folk gjort i mange tiår.

Ungdom har faktisk blitt flinkere i denne generasjonen til å ikke starte tidligere, men hallo det fins grenser på straff!

dersom denne unggutten på 18 kommer fra rett(feil) miljø kommer alle disse tre ungdommene til å bli lamslått eller stå i gjeld.

Straff nå forguds skyld sønnen din å ikke 18åringen.

Anonymous poster hash: 3d333...66b
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes...

Anonymous poster hash: 0fc60...c4b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I februar oppdaget jeg at min sønn hadde drukket. Jeg fant ut hvem han var sammen med og kontaktet foreldrene til de to vennene han hadde vært sammen med.

Bare en av foreldrene tok kontakt tilbake, vi har snakket godt sammen og klarte å få guttene våre ut av det her fort, tilsammen var de med to ganger. Vi har fulgt nøye opp og brukt masse tid på prat med guttene, det ble på en måte tatt med rota. Den tredje gutten har fortsatt. Jeg både ga beskjed og advarte foreldrene, de har ikke fulgt opp.

Mistanken var at en 18 åring hadde kjøpt til de. Jeg snek meg inn på telefonen til 16 åringen og fant et bevis på at en usikker og venneløs 18 åring faktisk hadde kjøpt til de en gang. Jeg kontaktet denne gutten og sa jeg hadde bevis og at han ville anmeldes øyeblikkelig om jeg fikk høre om en eneste episode til. Han var utrolig lei seg og bedyret på tro og ære at han angret og at det aldri mer ville skje.

Nå har de foreldrene som ikke fulgte opp fått problemer. Sønnen deres har stjelt vodka fra sin søster, hun er 17 år og har enda fått brennvinen fra sine foreldre, de kjøpte og alkohol til henne allerede da hun var 16. Sønnen deres har nå tømt barskapet hjemme og. De kontakter meg og vil ha "beviset" mitt for å anmelde 18 åringen. Jeg synes ikke dette blir riktig da han ikke har gjort noe etter jeg snakket med han. Jeg synes de reagerte for seint og de prøver å finne en syndebukk.

I alle fall. De skal nå politi anmelde denne 18 åringen og vil ha mitt "bevis". Hva skjer egentlig da, må jeg vise det? Blir barnevernet kontaktet i tilfeller der mindreårige har drukket alkohol?

Takker for svar. :)

Øhhh?

Haha. Barnevernet hadde ledd av dette, og anmeldelsen henlegges garantert.

Anonymous poster hash: fafbb...1d2

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg skjønner. Sønnen min var 15 når det skjedde og den her gutten til foreldrene som ikke reagerte var bare 14, han er enda 14.

Muligens litt hysterisk ja, men bedre å utsette det lengst mulig. Og de trenger jo ikke noen som forsyner seg med drikkevarer, jeg ville stoppe det, og er glad for at jeg gjorde det faktisk, hvor hysterisk det enn virker.

Men jeg vil ikke være med på å politianmelde denne 18 åringen, det synes jeg blir helt feil. Vil jeg kunne tvinges å vise dette beviset? Hva om jeg sletter det? Jeg brukte jo bare det som et pressmiddel for å stoppe han fra å kjøpe mer til ungdommene.

Skrevet

Hvem, meg? Hysterisk? Ville bare ha litt overblikk, hva jeg evt kan forvente meg ifb med at de her foreldrene er gått til politiet. Vil legge det frem slik jeg har gjort her og er ikke hysterisk redd i det hele tatt, bare greit å vite hva som skjer fremover. :)

Nei, du er bare litt hysterisk. Men de andre folka er jo fullstendig rabiate.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg skjønner. Sønnen min var 15 når det skjedde og den her gutten til foreldrene som ikke reagerte var bare 14, han er enda 14.

Muligens litt hysterisk ja, men bedre å utsette det lengst mulig. Og de trenger jo ikke noen som forsyner seg med drikkevarer, jeg ville stoppe det, og er glad for at jeg gjorde det faktisk, hvor hysterisk det enn virker.

Men jeg vil ikke være med på å politianmelde denne 18 åringen, det synes jeg blir helt feil. Vil jeg kunne tvinges å vise dette beviset? Hva om jeg sletter det? Jeg brukte jo bare det som et pressmiddel for å stoppe han fra å kjøpe mer til ungdommene.

Hør her, det blir ikke en sak engang! Nå får du la ungdommen være ungdom og ta en normal alvorsprat med DIN unge, legg merke til DIN unge. Ikke styr deg borti hva i helvette de andre inkompetente idiotene holder på med. Du kan uansett ikke stoppe din sønn fra å drikke, det beste du faktisk kan gjøre er å gi han tillatelse så lenge han klarer å styre seg selv, og at du alltid vet hvor han er!

Jeg kjenner flere som ikke tør å dra hjem blant annet når de er full fordi foreldrene blir sure, og det kan oppstå voldtekt blant jenter og alt mulig.

Men SNAKK med DIN sønn om det, og finn ut hva som blir mest og om dere kan lage et kompromiss.

Anonymous poster hash: 3d333...66b

• Liker 13
Skrevet (endret)

Faen ikke rart ungdom nå til dags utvikler pottesure fjortis-fakter når de blir behandlet som barn helt til de er 18 år gamle.

Endret av evnukken
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg skulle bli sett på som uansvarlig som ikke hadde anmeldt i utgangspunktet, slik det hørtes ut som på de her andre foreldrene. JajA :)

Jeg har gjort en avtale med 16 åringen min at han utsetter drikkingen til det året han blir atten. Om han f eks skulle ta en rusbrus uten at det blir noe drama av det kommer jeg ikke til å bli gal selvfølgelig. Vet det er siste halvdelen av tiende og utover de fleste debuterer. Men de tilfellene her med bla han på 14 utviklet seg etterhvert ganske ille, heldigvis var min sønn ute av det da. En jente ble sendt på sykehus på grunn av alkoholforgiftning. Det sier nesten seg selv når ungdommer drikker vodka, som de her som fortsatte begynte med. Penger har de fleste ikke og de blir mye fullere av mengden vodka pengene gir dem kontra rusbrus eller øl.

Men det jeg gjør nå er å snakke med han, ha klare avtaler og rammer. Og selvfølgelig ligger det mellom linjene at det minste problemet han, om noe ille skulle oppstå, er at jeg blir sint. Jeg er der for han og hvem det skulle være hele tiden.

Han er min eldste, ikke så lett å takle alene. Er så viktig å få de trygt gjennom ungdomsårene, så godt man kan.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes virkelig ikke man er syk i hodet om man reagerer kraftig på at en 18 åring kjøper alkohol til 14-15 åringer.

Er bare flott å stoppe det!

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg. Og jeg kan faktisk ta med meg ungdommer på 14-15 år å vise de flere gravsteiner med ungdommer som hadde foreldre som ikke var syke nok til å stramme inn tøylene når ungdommene deres begynte med alkohol.

Jeg skjønner at ungdommer har lyst å prøve, men jeg synes det er foreldrenes ansvar å passe på at det ikke tar av. Hva mener du? Skal man bare la de styre i vei?

• Liker 7
Skrevet

En jente ble sendt på sykehus på grunn av alkoholforgiftning. Det sier nesten seg selv når ungdommer drikker vodka, som de her som fortsatte begynte med.

Det sier seg nesten selv når ungdommer drikker i skjul fordi de vet foreldrene kommer til å gå av skaftet, i stedet for å ha en åpen og ærlig dialog med barna om hva konsekvensene av å drikke kan være.

Jeg har en yngre søster på 15 og to kusiner på samme alder, som jeg snakker en del med og tilbyr meg å hente på fest, og synes det er skummelt hvordan mange av foreldrene bannlyser alkoholbruk og samtidig ikke har peiling på hva barna driver med.

Mange av disse ungdommene er ukritiske til akohol, fordi de aldri har fått noen troverdig informasjon om det. De aner ikke noe om skadevirkningene og vet ikke at man må ta forholdsregler. De tør ikke dra hjem om kvelden eller be foreldrene hente dem, og de kjøper smuglervarer de ikke aner hva er fra såkalte sprittaxier.

Det skumleste er vel at de ikke tør å be om hjelp fra voksne hvis noe skulle skje. Jeg synes selvfølgelig ikke man skal la dem holde på som de vil, men ungdom drikker, og da mener jeg det er bedre å snakke med dem om det, informere, åpne for en ærlig dialog og komme fram til regler sammen enn å fornekte det.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Guttene ville funnet alkohol på den ene eller den andre måten. Jeg ville slettet beviset og skylde på at alt ble borte etter en systemoppdatering.

18åringen som er usikker og venneløs - nok gjorde det for å bli likt, lider mer enn nok akkurat nå..

Hvis foreldrene ville ha kontroll på ungen sin kunne de engasjert seg tidligere i stedet for å komme etterpåklog og med hevn bak øra.

Anonymous poster hash: 20278...329
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg over siste innlegg her. Jeg føler jeg og sønnen min har en åpen og fin tone nå. Etterhvert som vi fikk pratet dukket det og opp ting som hadde skjedd han ikke likte og følte seg ukomfortabel med.

At dette ble oppdaget og at jeg fikk han ut av den gjengen er jeg bare glad for, etterhvert ser han også selv hva jeg mente og hvorfor jeg ble så redd for han.

Jeg synes det er viktig at vi foreldrene snakker sammen slik at vi vet at nå er alkohol et tema og at vi må passe på. Jeg fikk faktisk nesten sjokk da jeg oppdaget det, det kom overraskende på meg. Men jeg har snakket så mye med han nå og vi har en fin og åpen tone, det føles bra. Mye bedre enn å ikke vite.

Vi har mye klarere avtaler enn før. Balansen mellom det at det ikke er lov til det at de ikke skulle tørre å ta kontakt om de har problemer er vanskelig å få til. Men jeg tror han virkelig vet nå at jeg uansett hva heller vil ha han hjem. Det at en jente i gjengen ble alkohol forgiftet, pluss en del annet, viste han og at jeg ikke bare var "hysterisk" når jeg snakket om alt dom kan skje. Vi har vært innom dmuglersprit, overgrep og hele pakka.

Han sier han har lyst å gjøre det igjen, men han skjønner det er best å vente, ting tok av etterhvert i den gjengen.

Selv voksne folk som har drukket i årevis har problemer er med å takle alkohol. Ungdommer skal ikke få styre som de vil med det, men klart man må være litt realistisk og.

At han som 16 åring drikker med 14 åringer synes jeg heller ikke er greit. Det skjer mye i utviklingen på 2-3 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det rett over, enig. Det over deg igjen jeg tenkte som siste.:) Jeg vil ikke gi det. Ville bare stoppe den tilgangen, trodde og det var verre enn det det var og han her 18 åringen var jo bare en usikker venneløs gutt oppdaget jeg, særlug da jeg snakket med han. Ble bare usikker på hvor langt det kan gå når politiet er involvert.

AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer noe jævlig.

Anonymous poster hash: 5e1f5...aef
  • Liker 6
Gjest miss_sara
Skrevet (endret)

Helt enig med deg TS. Du er en ansvarlig mor som tar ansvar! Dette er ikke å overreagere. Tydeligvis mener flere her at det å kjøpe alkohol til mindreårige er greit og det er greit å drikke som 16-åring. Absolutt ikke! Det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige og skjønner godt at moren tok en alvorsprat med han som gjorde det, slik at han stopper med dette umiddelbart! 16-åringer er ikke modne nok til å drikke da de ikke vet hvordan de skal bruke alkoholen. Det er en aldersgrense og det er en grunn for at den er satt. Og vodka kan være farlig og er noe jeg hadde slått hardt ned på!

Vi må slutte med den "alle ungdommer drikker nå". Hvis du kjøper alkohol til barnet ditt eller lar barnet drikke, er det omsorgssvikt og du burde håpe ikke barnevernet får vite om det.

Endret av miss_sara
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...