Gå til innhold

Skilte svigerforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann...

Jeg skal gifte meg neste sommer og har nå så smått begynt å planlegge og budsjettere. Vi fikk et problem ganske tidlig, dessverre... Min tilkomne har skilte foreldre, hvor faren har funnet seg ei ny dame. Det er nesten ti år siden foreldrene skilte seg. Denne nye dama til faren er ikke særli godt likt av min samboer og hans søsken, og i hvert fall ikke godt likt av min samboers mor!!! Situasjonen pr. i dag er denne:

- Min svigermor kommer ikke i bryllupet dersom farens dame (og samboer) kommer.

- Min svigerfar kommer ikke i bryllupet dersom han ikke får ta med seg sin samboer bare fordi at min svigermor ikke vil det.

- Min tilkomne ønsker ikke å ha farens samboer i bryllupet, spesielt ikke siden hans mor ikke vil.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-(

Jeg for min del synes det hele er oppblåst... Men ser problemene... Farens samboer er årsak til at mine svigerforeldre skilte seg osv... Min svigermor er noe av det staeste menneske på jord og hun er sta nok til å lage rabalder!! Det er forresten min svigerfar også... :kjempesinna:

Hvordan i all verden skal vi løse dette??? Det er jo vår dag og alt det der og de er såpass voksne at de må kunne oppføre seg denne dagen... Men.... likevel... Min samboer er ikke noe begeistret for dama til faren og ønsker henne egentlig ikke der, men da kommer nok ikke faren heller!!!

HÅPLØST!!! Trenger noen råd og tips!! Hva kan vi gjøre?? Har heldigvis nesten et år på oss :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Jeg synes uansett hva dere kommer frem til at foreldrene bør få beskjed om å ta hensyn til sin sønn, og ikke sette egen følelser foran ham på en så stor dag.

Skrevet

Ærlig talt...dette er det dummeste jeg hører om.Tenk å være så egoistisk?De må da kunne være i samme rom?!

Inviter alle du,og la dem bestemme selv.Om de er så smålige at de setter sitt eget ve og vel fremst i dette bryllupet,er det kanskje like greit at dem ikke kommer.Det er min mening.

Skrevet

Jeg hadde gitt dem beskjed om at jeg inviterer alle sammen og så får de vær så god oppføre seg som voksne folk! De høres ut som grinunger.

At foreldrene skal være så egoistiske når det gjelder deres sønns brullyp synes jeg er smålig gjort.

Og så hadde jeg gitt samboeren min samme beskjeden.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Ærlig talt...dette er det dummeste jeg hører om.Tenk å være så egoistisk?De må da kunne være i samme rom?!

Inviter alle du,og la dem bestemme selv.Om de er så smålige at de setter sitt eget ve og vel fremst i dette bryllupet,er det kanskje like greit at dem ikke kommer.Det er min mening.

Helt enig med dette innlegget.

Skrevet

Fikk lyst til å svare at så barnslige mennesker fortjener ikke å få komme... så det beste er kanskje å ikke invitere noen av dem. :sjarmor: Men det er vel ikke så gjennomførbart.

At foreldre kan være så egoistiske at de tvinger en voksen sønn til å velge mellom mamma og pappa. Makan!!!! Og at de i tillegg kan være troende til å ødelegge bryllupet til sønnen sin om de ikke får det som de vil!! :evil:

Det blir ikke akkurat bedre av at de skyver problemet over på dere og krever at DERE skal ta et valg. Om de ikke greier å være i samme rom, så burde de i alle fall være voksne nok til å ta konsekvensen av det selv. Det eneste de oppnår med å oppføre seg slik er å tvinge sønnen til å få et dårlig forhold til den foreldren han ikke velger å ha tilstede. Og det er vel i bunn og grunn konsekvenser grimme nok til å ødelegge det som skulle være deres lykkeligeste dag. For noen superegoister!!!!

Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt til begge to at det at de ikke kunne være i samme rom kom til å ødelegge bryllupet så mye for dere, at dere nok bare avlyser hel bryllupet.

Eventuelt så kan dere reise til Paris og gifte dere på ambassaden og ha en vennefest etterpå med din familie til stede. Så kan de sitte der og ha gått glipp av sønnens bryllup på grunn av staheten sin.

Skrevet

Din kommende mann bør ha det avgjørende ordet når det gjelder hvem av hans familie som skal komme eller ikke. Dersom dama til pappa er ny har hun vel ikke noe der å gjøre.....?

Skrevet

Med mine egne skilte-foreldre-erfaringer så må jeg bare si at jeg skulle ønske foreldre med voksne barn også måtte sette opp en samværsavtale seg imellom, for det er ikke mye gøy å være den som må velge...

Skrevet
Heisann...

Jeg skal gifte meg neste sommer og har nå så smått begynt å planlegge og budsjettere. Vi fikk et problem ganske tidlig, dessverre... Min tilkomne har skilte foreldre, hvor faren har funnet seg ei ny dame. Det er nesten ti år siden foreldrene skilte seg. Denne nye dama til faren er ikke særli godt likt av min samboer og hans søsken, og i hvert fall ikke godt likt av min samboers mor!!!

Jeg vil dessverre kanskje være i samme situasjon når vi gifter oss... :forvirra: Dvs. hos oss er det jeg som har skilte foreldre, med en far som jeg nettopp fikk vite har funnet seg ny dame... :roll:

Han er skilt for andre gang og jeg føler allerede nå at jeg overhodet ikke har lyst at min far skal ta med et fremmed menneske i vårt bryllup. Jeg vet at min mor ikke vil legge noen føringer her - hun er for sivilisert til det, men tror nok ikke at hun vil slappe helt av da heller... Har tenkt å se det an en stund - er ikke sikkert min fars forhold holder så lenge som til neste sommer en gang! Uansett vil nok han respektere hvis vi bare inviterer ham. For meg går det vel mer på om jeg skal risikere å såre hans følelser. Men helt ærlig, så kommer jeg nok til å ta mest hensyn til mine egne følelser når det nærmer seg at invitasjonene skal sendes ut... Vi skal ha et lite bryllup, min mor er enslig og da foretrekker jeg at de begge kommer uten partner denne dagen!

Skrevet
Jeg synes uansett hva dere kommer frem til at foreldrene bør få beskjed om å ta hensyn til sin sønn' date=' og ikke sette egen følelser foran ham på en så stor dag.[/quote']

:Nikke:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Din kommende mann bør ha det avgjørende ordet når det gjelder hvem av hans familie som skal komme eller ikke. Dersom dama til pappa er ny har hun vel ikke noe der å gjøre.....?

Hun er ikke ny i den forstand, for det var tydeligvis hennes "feil" at de ble skilt, og det er nå 10 år siden. :wink:

Skrevet
Hun er ikke ny i den forstand' date=' for det var tydeligvis hennes "feil" at de ble skilt, og det er nå 10 år siden. :wink:[/quote']

Ja, og da skjønner jeg faktisk godt at moren fremdeles har negative følelser for denne damen... :-?

Men samtidig er jeg helt enig i at sønnens følelser bør komme først!! Det er først og fremst brudeparets dag - ikke foreldrenes.

Skrevet

Tusen takk for så mange gode svar... Jeg er så enig så enig med alt som blir sagt... Men så er det det at mye er lett å si og alt er ikke like lett å gjennomføre.... :-( Jeg og min samboer må diskutere dette skikkelig!! Han er (i denne sammenheng) dessverre litt redd for å tråkke noen på tærne, og det skjønner jeg godt, men vi må bestemme oss for hva vi skal gjøre. Jeg har mest lyst til å ringe begge foreldrene for å si det som det er, og legge et lite press på deres følelser... For det er ofte jeg synes synd på min kjære som på en måte må ta et valg som han aldri burde vært utsatt for. En ting er at han må tenke på seg selv, men han har også yngre søsken som vil finne situasjonen ubekvem hvis dette skulle føre til at bare mor eller bare far møter opp. En skikkelig drittsituasjon vil jeg si!! Kanskje vi må finne en mann til svigermor, kanskje alt blir lettere da...??? :P

Beste hilsen Ainaen!!

Skrevet

Det er kanskje bedre at du snakker med dem, enn at han gjør det. Litt satt på spissen: mulig du blir deres svigerhurpe, men kanskje de beholder et godt forhold til sønnen. Mulig det er lettere for deg å ikke ta alt så personlig, som det samboeren din og hans foreldre vil ta det.

Kanskje dere kunne fått med en ordentlig tredjepart, en rådgiver, og snakket skikkelig med dem? Det virker jo som dette er en skikkelig sak som ligger i familien fremdeles, og som vil komme opp hver gang noe skjer med din sambo og hans søsken. Bedre å finne ut av det nå, enn å måtte gå på tærne ved evt. dåp/navnefest, søskens bryllup etc.

Catzy

Skrevet

Enig med Catzy

Det er nok viktig å "ta dette nå" slik at dere får avklart konflikten en gang for alle. Og før de andre familieselskapene som kommer. Man kan ikke la andres konflikter styre hele familier.

Alle sider er for så vidt forståelige her.

At mor føler det er vondt å feire sammen med farens nye, er forståelig når det var denne nye som førte til bruddet.

At far ikke vil komme om samboeren hans gjennom ti år ikke får komme, er også forståelig. Det er jo ikke snakk om en kvinne som bare er innom.

Men det som er så feil er at de forventer at DERE skal ta konsekvensen av deres såre følelser.

Jeg synes du skal snakke med begge svigerforeldrene dine og forklare at konsekvensen av at de legger dette over på dere er at de tvinger sønnen sin til å ødelegge forholdet til en av foreldrene sine. Og at det er noe dere ikke kan være med på. Uavhengig av hva dere mener om det som skjedde for ti år siden.

Dette er en dag der foreldrene bør jenke seg til brudeparets fordel. Ikke omvendt. De har ingen rett til å insinuere at deres følelser er viktigere enn brudeparets følelser. Og absolutt ikke på en slik dag

Velg den nøytrale linjen, inviter alle parter, og la det være opp til dem hvem som takker ja. La dette bli deres valg. Og vær bevisst på at dere også anser det som deres valg om de vil ødelegge sønnens bryllupsdag ved å ikke møte opp.

(Så kan dere heller inngå et kompromiss med moren til samboeren din om at den nye samboeren ikke sitter ved "familiebordet". )

Skrevet

Dette har med mors sårede følelser å gjøre. Hun har ikke lyst til å se "den andre" og det er jo forståelig. Hun sitter jo igjen som "taperen". Hun er kanskje redd for at hele festen skal bli spolert fordi hun igjen vil være "taperen". Kanskje det hele kan ordne seg slik at alle kan komme? Er det mulig å gjøre noe for å få opp selvtilliten hennes? Kan hun få noen "viktige" oppgaver på bryllupskvelden/dagen? Slik at hun får komme i sentrum, får vist seg frem i den flotte kjolen og bli overdøst med komplimenter (allier deg gjerne med noen!! :wink: ). Slik at når kvelden er omme valser hun avsted med et ego på topp!

Hun har jo brudens far tilbords. Han kan jo lett involveres i planene! Og den "nye" settes ganskje langt nede i en av fløyene (med ryggen til svigermor!).

Men så var det dette med å få henne til å komme da!! La henne få delta litt i planleggingen. F.eks. ved å spørre om "råd" blandt et par alternativer om et eller annet. Sønnen bryr seg jo tydeligvis om moren sin. Og faren kan jo ikke forlange at den "nye" skal sitte sentral plassert.

Opplevde noe liknende da søsteren min giftet seg. Jeg tok kommandoen over bilderegisseringen. "Brudgommens fra og mor opp", "søsken opp", "nye partnere opp", "alle ned", "brudens familie opp". Og brudgommens søster takket meg etterpå. Ikke ante jeg at alt var så spent. Men det var "rett opp og smiiil". :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...