Gå til innhold

Hvordan lage tapas?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal lage tapas - ingredienser + oppskrifter.

Har faktisk aldri smakt eller prøvd det, men vil veldig gjerne servere dette til neste fest....

Og hva passer best som drikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke fantasien. Det er liksom bare småretter.

Kjøttboller (evt. i saus), friterte blekksprutringer, salat, brød, biter av stekt kjøtt, kyllingbiter/vinger osv.

Det skal ikke være store biter. Det er nesten hele poenget. Skal være mulig å unngå bruk av kniv liksom.

Har desverre ikke oppskrifter, men de finnes vel på nettet tenker jeg.

Røsvin eller øl skulle vel passe til. eller hva med Sangria (rødvin med fruktbiter i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse å velge i! Her er noen forslag:

bruscetta

alioli

Patatas bravas (Ovnsstekte poteter med tomat)

små kjøttboller

Disse a la Robert Stoltenberg ( :P ) anbefales selv om de ikke er helt spanske..

http://www.nrk.no/programmer/tv/kokkekamp/1749674.html

Denne har jeg ikke prøvd:

http://www.nrk.no/kanal/nrk2/stereo/1812116.html

oliven

Marinerte scampi

Marinert fisk

Ovnsbakte champignon, auberginer i skiver..

Pinchitos, Små grillspyd med marinert kjøtt

Så må du ha godt nybakt brød til! Og masse alioli til å dyppe i.

NAM!

Hvis du skal ha noen gode historier ved bordet så kan du fortelle at tapas faktisk betyr "lokk" og man brukte skålene, gjerne med brødbiter i til å beskytte vinen mot støvføyken på de spanske slettene. Etterhvert ble brødbitene byttet ut med mer avanserte småretter. Noen hevder at disse rettene kom på banen da det ble påbud om å servere mat på skjenkesteder, så ikke arbeiderne skulle drikke seg for fulle...

Søk på tapas eller noen av rettene jeg skrev så finner du oppskrifter. Lykke til!

Godt er det i hvert fall!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de beste tapasrettene jeg vet om er bittesmå mandelpoteter kokt i vann med masse salt, dyppet i en god aioli (hvitløksmaiones). Nyyyyyyyyyydelig :)

Ellers kan du damkoke asparges og rulle dem inn i tynne skiver av skinke. Smaker også godt med aioli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...