Gjest tenkeboble Skrevet 27. juni 2004 #1 Skrevet 27. juni 2004 Heavy metal og lignende er i følge mange kristne jeg kjenner betenelsen på antikrist. Nå vet ikke jeg hvor bandet Paradise lost befinner seg innen sjanger, men de kan vel ikke kalles blasfemiske i mine øyne. Heller ikke Motorhead. tvert i mot får jeg inntrykket av at de har en tro på Gud. Noen som har noen tanker rundt dette? Det med Bad religion har jeg aldri skjønt. Liker ikke de kristendommen? Var inne på et amerikansk kristent forum, og der fikk de som hørte på Metallica en del refs....De spotter ikke Gud de så vidt jeg har skjønt etter tekstene.
Donnie Darko Skrevet 27. juni 2004 #2 Skrevet 27. juni 2004 Kristne kan vel få høre på all metallen de vil. Bare ikke blackmetal..
Gjest Madam Felle Skrevet 27. juni 2004 #3 Skrevet 27. juni 2004 Kristne kan vel få høre på all metallen de vil. Bare ikke blackmetal.. Og det skal du bestemme?
Donnie Darko Skrevet 27. juni 2004 #4 Skrevet 27. juni 2004 Og det skal du bestemme? Nei.. det er vel egentlig noe som sier seg selv gjør det ikke?
Tusseline Skrevet 27. juni 2004 #6 Skrevet 27. juni 2004 Nei.. det er vel egentlig noe som sier seg selv gjør det ikke? Jo
LarsLarsere Skrevet 28. juni 2004 #7 Skrevet 28. juni 2004 Heavy metal og lignende er i følge mange kristne jeg kjenner betenelsen på antikrist. Nå vet ikke jeg hvor bandet Paradise lost befinner seg innen sjanger, men de kan vel ikke kalles blasfemiske i mine øyne. Heller ikke Motorhead. tvert i mot får jeg inntrykket av at de har en tro på Gud. Noen som har noen tanker rundt dette? Det med Bad religion har jeg aldri skjønt. Liker ikke de kristendommen? Var inne på et amerikansk kristent forum, og der fikk de som hørte på Metallica en del refs....De spotter ikke Gud de så vidt jeg har skjønt etter tekstene. Mange kristne jeg har diskutert temaet med skjønner ikke at musikk kan fortelle historier, på lik linje med en bok. Begrepet "Heavy metal" er veldig,veldig bredt. Når det gjelder Metallica så har de hentet innspirasjon bla fra New wave of british metal band som fex Iron Maiden. (Står faktisk en takk til maiden bassist STeve Harris i Master of puppets albumet) Når det gjelder Maiden' s sjanger har formålet alltid vert å fortelle historier og eventyr. Tromiss Nicko Mccbrain har flere ganger sagt at han regner seg som kristen. Når det gjelder metallica så kan du jo ta en titt på "Master of puppets" coveret og tekstene, jeg tolker det slik at "The Master" er gud, og ettersom "Master" ofte bli brukt også om satan kan det kanskje tolkes som gudsbespottelse, om man virkelig er ute etter noe man synes er stygt å si om dem. Jeg ser det som en artig liten fortelling... Bad religion er et punk band, og ikke heavy metal så vitt jeg vet. Men, ja tror de har et antirelgiøst budskap, får bla kjøpt tskjorter med kors plassert inne i forbudsskilt med bandnavnet på. Uansett, konklusjonen må bli at noen band har et antireligiøst budskap, andre ikke. Dette går på tvers av begrepet Heavy metal, så det krever kunnskap om de enkelte band før man kommer med slike påstander. Videre er jo relgiøse symboler mye brukt (feks kors) av metallheads rundt om, men nå går jo så mange med kors for tiden selv om dem ikke er kristne.
LarsLarsere Skrevet 28. juni 2004 #8 Skrevet 28. juni 2004 Glemte en detalj når det gjelder sammenheng mellom gudsbespottelse og metallica På det første albumet har dem en låt som heter "The four horsemen". De fire ryttere er som kjent en av definisjonene på et oppnedkors: Krig, sult, pest og død. (en for hver side av korset) Jeg kan ikke skjønne at teksten er provoserende for en kristen person, men det er det mest "ikke relgiøse" jeg kan finne ved Metallica
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå