Gå til innhold

Sikkerhetskontroll - kan jeg kreve å være sammen med barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På vei inn til Norge fra et annet nordisk land opplevde jeg at min 13 år gamle sønn ble tatt ut i sikkerhetskontrollen og at man ville gå i gjennom hans bagasje. Jeg ønsket å bli stående sammen med han mens de gikk gjennom bagasjen men fikk streng beskjed om at jeg måtte bevege meg videre. Da jeg protesterte begynte sikkerhetspersonalet å hisse seg opp og siden det virket som min sønn taklet det greit fortsatte jeg videre.

Det jeg lurer på er om ikke foresatte kan kreve å få være i umiddelbar nærhet når mindreårige blir kontrollert? Er det noen som kjenner reglene for dette? (Riktignok var ikke dette i Norge men jeg vil tro nordiske regler er forholdsvis like.)

Er det noen aldersgrenser her for når de kan kreve at man må forlate barnet?

Anonymous poster hash: c4790...f57
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si, men man skulle tro foreldre kan følge mindreårige. Dog regnes de jo i flyverdenen som voksne nok til å reise helt alene fra de er 12 år (ca, flyselskapene har vel forskjellige aldersgrenser).

Det eneste Avinor skriver er følgende:

• Barn, eldre, handikappede og andre med behov for assistanse og som reiser alene, kan følges av foreldre eller andre ledsagere gjennom sikkerhetskontrollen

http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/50_Sikkerhetskontroll

Anonymous poster hash: 4f79e...5a6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du har krav på det. Akkurat som barnet kan bli med deg om du skulle bli tatt ut og vekk, siden man ikke skal sende barnet videre alene.

Jeg har opplevd dette i Norge, Finland og Sverige. Alle steder passer på at barn og foreldre er sammen. Har også opplevd dette flere steder i Europa.

Og voksen for flyseter er ikke det samme som myndig. Myndighetsalder er 18 år de fleste steder.

Fikk du forklart at barnet var så ungt som det var?

Anonymous poster hash: 437cc...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En tenåring er vel ikke barn i denne sammenheng?

Men skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem å være med ham hvis han kontrolleres.

Anonymous poster hash: 7a0f7...6d9
AnonymBruker
Skrevet

Ja du har krav på det. Akkurat som barnet kan bli med deg om du skulle bli tatt ut og vekk, siden man ikke skal sende barnet videre alene.

Jeg har opplevd dette i Norge, Finland og Sverige. Alle steder passer på at barn og foreldre er sammen. Har også opplevd dette flere steder i Europa.

Og voksen for flyseter er ikke det samme som myndig. Myndighetsalder er 18 år de fleste steder.

Fikk du forklart at barnet var så ungt som det var?

Hvor i tilfelle finner man lover/regler som sier noe om dette?

Nei, jeg fortalte ikke hvor gammel gutten er. Riktignok er han i puberteten og han har vokst ganske så kraftig i det siste men det burde være ganske åpenbart at han er vesentlig under 18år. Fysisk ser han nok mye større ut enn han er mentalt.

Anonymous poster hash: e7eba...c36

AnonymBruker
Skrevet

En tenåring er vel ikke barn i denne sammenheng?

Men skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem å være med ham hvis han kontrolleres.

Anonymous poster hash: 7a0f7...6d9

Det ble påstått at jeg lagde kø ved å bli stående der. Jeg er fullstendig uenig. Det var lite folk og det var plass nok til at det fint kunne stått 10-12 personer der uten at noen sto i veien.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i tilfelle finner man lover/regler som sier noe om dette?

Nei, jeg fortalte ikke hvor gammel gutten er. Riktignok er han i puberteten og han har vokst ganske så kraftig i det siste men det burde være ganske åpenbart at han er vesentlig under 18år. Fysisk ser han nok mye større ut enn han er mentalt.

Spurte om det nettopp fordi jeg har en fjortonåring selv. Ser stor ut, men er ikke voksen tross alt.

Hvor det står vet jeg ikke. Men har blitt fortalt at slik er reglene. Av de som utfører kontrollene.

I Norge er jo også reglene slik at barn skal følges av foresatte om de skal undersøkes av politi, toll, mm De er barn og har dermed krav på å ha med seg en foresatt. Reglene er rimelig like i hele Norden. Og ser ikke at de ikke skal beskytte barn i de fleste demokratiske land.

Jeg ble tatt til side i amsterdam for ett år siden. Da ble begge barna med og sto sammen med meg når jeg ble undersøkt. I tillegg kom det med en ekstra person som passet på dem.

(Da er man glad for at man aldri har noe man ikke skal i bagasjen ;-))

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt! En 13-åring må vel kunne gå igjennom sikkerhetskontrollen uten å holde mamma i hånden.

Anonymous poster hash: da627...972

• Liker 6
Skrevet

Ærlig talt! En 13-åring må vel kunne gå igjennom sikkerhetskontrollen uten å holde mamma i hånden.

Det er ikke "gjennom sikkerhetskontrollen". Det er utover det, iom at 13 år er mindreårig og barnet må gjennomgå en undersøkelse, så skal de selvsagt være fulgt av foresatte. Hva om de hadde funnet noe da? Skulle barnet klart seg alene da også?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og hva hvis de finner noe på barnet? Jeg har opplevd to ganger at vår datter (da hun var 9 og 12 år) har fått inndratt sakser som er for lange. (Hun er veldig ivrig med håndarbeid). Hadde det vært greit om hun måtte takle dette helt alene uten foreldrenes støtte? Første gangen ble det svært traumatisk da hun mistet en saks hun var svært glad i. (Ja selvfølgelig burde vi foreldre ha målt og sjekket at saksespissen ikke var over 6 cm.) Heldigvis fikk vi lov til å være sammenmed henne i dette tilfellet.

Ved hvilken aldergrense skal man forvente at barn skal kunne takle dette alene? Jeg forstår at barna må det når de reiser alene. Men når de reiser sammen med foreldre så virker det så unødvendig å ikke la de få være sammen for å gi barna litt større trygghet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva hvis de finner noe på barnet? Jeg har opplevd to ganger at vår datter (da hun var 9 og 12 år) har fått inndratt sakser som er for lange. (Hun er veldig ivrig med håndarbeid). Hadde det vært greit om hun måtte takle dette helt alene uten foreldrenes støtte? Første gangen ble det svært traumatisk da hun mistet en saks hun var svært glad i. (Ja selvfølgelig burde vi foreldre ha målt og sjekket at saksespissen ikke var over 6 cm.) Heldigvis fikk vi lov til å være sammenmed henne i dette tilfellet.

Ja, det burde hun absolutt kunne takle i en alder av 9-12 år. Traumatisk å miste en saks? Hjelpe meg. Men da lærte vel både hun og dere i hvert fall at man må passe på sånt. Og hvis den saksen var veldig spesiel, typ arvegods fra bestemor, så kunne dere ha postet den til dere selv.

Anonymous poster hash: 06ccd...3e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt! En 13-åring må vel kunne gå igjennom sikkerhetskontrollen uten å holde mamma i hånden. Anonymous poster hash: da627...972

Her var det ikke snakk om å gå gjennom sikkerhetskontrollen, men å bli plukket ut til en mer grundig kontroll. I utlandet har jeg opplevd å bli tatt med til et bakrom hvor det sto bevæpnede vakter bak ryggen min mens de spurte meg ut om årsaken til at jeg var i landet osv. Hadde det også vært greit for en 13-åring alene?

Anonymous poster hash: 2597c...9a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det ikke snakk om å gå gjennom sikkerhetskontrollen, men å bli plukket ut til en mer grundig kontroll. I utlandet har jeg opplevd å bli tatt med til et bakrom hvor det sto bevæpnede vakter bak ryggen min mens de spurte meg ut om årsaken til at jeg var i landet osv. Hadde det også vært greit for en 13-åring alene?

Kommer vel an på om 13-åringen kan språket eller ikke. Jeg har gamle tanter som ikke hadde klart det alene, men kjenner 8-åringer som ville taklet det fint. I prinsippet mener jeg TS har rett i at mindreårige bør få ha med foreldrene, men reagerer bare på hvor lite enkelte tror store barn/tenåringer kan takle.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på om 13-åringen kan språket eller ikke. Jeg har gamle tanter som ikke hadde klart det alene, men kjenner 8-åringer som ville taklet det fint. I prinsippet mener jeg TS har rett i at mindreårige bør få ha med foreldrene, men reagerer bare på hvor lite enkelte tror store barn/tenåringer kan takle. Anonymous poster hash: 06ccd...3e1

For min del handler det ikke om hva en 13-åring (eller en 8-åring, for den saks skyld) kan klare å takle, men at det er snakk om mindreårige barn. Slik at om det var slik at barnet IKKE taklet det så burde det være en selvfølge at foreldrene fikk være med, det burde iallefall ikke være noe man måtte krangle seg til.

• Liker 2
Skrevet

Jeg husker at jeg ved gardermoen ble tatt ut i kontroll, jeg var vel da 12-13 år, med ekstremt flyskrekk. Vaktene nærmest dyttet min mor vekk, for hun trengte ikke å være der. Heldigvis er mamma sta og bestemt mot oss ungene slik at hun ikke gikk en meter fra meg.

Ja, jeg synes du har rett til å være med barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det burde hun absolutt kunne takle i en alder av 9-12 år. Traumatisk å miste en saks? Hjelpe meg. Men da lærte vel både hun og dere i hvert fall at man må passe på sånt. Og hvis den saksen var veldig spesiel, typ arvegods fra bestemor, så kunne dere ha postet den til dere selv.

Du har nok lite erfaring med barn og hvordan de kan bli knyttet til ting. Den første gangen var det traumatisk med mye tårer og sorg. Det ville vært svært traumatiserende hvis hun ikke hadde hatt andre tilstede. Hun hadde ingen forutsetningen på forhånd for å vite at saksen var litt for lang. Selvfølgelig burde vi foreldre ha sjekket dette. Men selv om man ikke hadde funnet noe kan det være en ganske så skremmende opplevelse at fremmede som er skeptisk innstilt til deg går gjennom begasjen din. (Jeg må bare innrømme at jeg trives ikke særlig med det som voksen heller.)

Dette med å poste til seg selv ble det ikke opplyst noe om muligheten for. Mener du at virkelig at resten av følget skulle vente på utgangen mens ei åtte år gammel jente helt alene skulle gå tilbake for å poste saksen tilbake til seg selv? (Nå er det heller ikke så mange åtte åringer som har med penger gjennom sikkerhetskontrollen for slike uforutsatte formål)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok lite erfaring med barn og hvordan de kan bli knyttet til ting. Den første gangen var det traumatisk med mye tårer og sorg. Det ville vært svært traumatiserende hvis hun ikke hadde hatt andre tilstede. Hun hadde ingen forutsetningen på forhånd for å vite at saksen var litt for lang. Selvfølgelig burde vi foreldre ha sjekket dette. Men selv om man ikke hadde funnet noe kan det være en ganske så skremmende opplevelse at fremmede som er skeptisk innstilt til deg går gjennom begasjen din. (Jeg må bare innrømme at jeg trives ikke særlig med det som voksen heller.)

Dette med å poste til seg selv ble det ikke opplyst noe om muligheten for. Mener du at virkelig at resten av følget skulle vente på utgangen mens ei åtte år gammel jente helt alene skulle gå tilbake for å poste saksen tilbake til seg selv? (Nå er det heller ikke så mange åtte åringer som har med penger gjennom sikkerhetskontrollen for slike uforutsatte formål)

Dere kan gå sammen ut igjen og poste. De færreste velger å gjøre det når de først står foran i køen, men muligheten er der hvis det er noe viktig. Og jeg har selv vært barn og vet hvor lett man kan bli knyttet til gjenstander.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan gå sammen ut igjen og poste. De færreste velger å gjøre det når de først står foran i køen, men muligheten er der hvis det er noe viktig. Og jeg har selv vært barn og vet hvor lett man kan bli knyttet til gjenstander.

Nå var noe av poenget her at foreldrene ble tvunget fremover uten å få være sammen med barnet. (Og som tidligere nevnt ble det ikke presentert noe tilbud om posting da min datter var 8 år (eller 11).

Du mener altså sikkerhetskontrollen skal hindre familien å være sammen men tillate at de gjenforenes hvis barnet har en saks? Så sikkerhetskontrollørene skal løpe fremover i køen for å finne foreldrene og bringe de tilbake? Eller skal de etterlyse de over høytaleranlegget? Hva er egentlig problemet med å la mindreårige barn få lov til å være sammen med minst en voksen? Hvorfor argumenterer du så voldsomt mot dette?

Skrevet

Dette har jeg lurt litt på også... Vi var i Kenya, og på flyplassen Schipol så ble minsten tatt til side (hun var da 9 år) for narkotesting av kosebamsen hennes. Greit nok det, men hun ble tatt inn alene i et annet rom, og vekteren nektet meg å bli med inn, så jeg måtte stå utenfor den lukkede døra. Dette var en ikke grei opplevelse for henne iallefall, selv om hun tok det relativt greit da jeg forklarte etterpå hvorfor.

Hadde det vært i Norge så hadde jeg nok kranglet mere for å være med inn..

Skrevet

Kommer vel an på om 13-åringen kan språket eller ikke. Jeg har gamle tanter som ikke hadde klart det alene, men kjenner 8-åringer som ville taklet det fint. I prinsippet mener jeg TS har rett i at mindreårige bør få ha med foreldrene, men reagerer bare på hvor lite enkelte tror store barn/tenåringer kan takle.

Du mener altså sikkerhetskontrollen skal hindre familien å være sammen men tillate at de gjenforenes hvis barnet har en saks? Så sikkerhetskontrollørene skal løpe fremover i køen for å finne foreldrene og bringe de tilbake? Eller skal de etterlyse de over høytaleranlegget? Hva er egentlig problemet med å la mindreårige barn få lov til å være sammen med minst en voksen? Hvorfor argumenterer du så voldsomt mot dette?

Argumentere voldsomt mot, når jeg sier at TS i prinsippet har rett i at hun bør få være med? Kun på kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...