Cambria Skrevet 25. juli 2014 #1 Skrevet 25. juli 2014 Jeg er så utrolig redd brennmaneter. Jeg vet at e norske ikke er farlige og alt det der, men er ikke veldig vant til å bad i saltvann og brakkvann, og synet av en brennmanet kan føre til at jeg går opp fra vannet. Jeg ble anbefalt å lese om brennmanetene i Norge, slik at jeg lærte mer om dem og forstod hvor lite farlige de er, men det gjorde meg egentlig mer redd. Hva skal jeg gjøre? Jeg er kjemperedd for å bli brent. Jeg vil jo bade i vannet, selv om det iblant er brennmanet der. Jeg vil ikke gå rundt å være redd for dem. Har du blitt brent av brennmanet i Norge? Hvordan var det? Når gikk smertene over?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #2 Skrevet 25. juli 2014 Når det er så varmt som det er nå er det nesten ikke maneter i sjøen. Anonymous poster hash: aef9b...39c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #3 Skrevet 25. juli 2014 Jeg har blitt brent på øye-eple og det var det vondeste jeg noen gang har opplevd. Anonymous poster hash: d1b6b...68b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #4 Skrevet 25. juli 2014 Jeg er så utrolig redd brennmaneter. Jeg vet at e norske ikke er farlige og alt det der, men er ikke veldig vant til å bad i saltvann og brakkvann, og synet av en brennmanet kan føre til at jeg går opp fra vannet. Jeg ble anbefalt å lese om brennmanetene i Norge, slik at jeg lærte mer om dem og forstod hvor lite farlige de er, men det gjorde meg egentlig mer redd. Hva skal jeg gjøre? Jeg er kjemperedd for å bli brent. Jeg vil jo bade i vannet, selv om det iblant er brennmanet der. Jeg vil ikke gå rundt å være redd for dem. Har du blitt brent av brennmanet i Norge? Hvordan var det? Når gikk smertene over? Smertene gikk forholdsvis raskt over. Et tips er å bruke uttynnet eddik 7,5 %, (Eddiken blandes med vann) på kroppsdelen som er rammet Anonymous poster hash: 745ec...273
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #5 Skrevet 25. juli 2014 Smertene gikk forholdsvis raskt over. Et tips er å bruke uttynnet eddik 7,5 %, (Eddiken blandes med vann) på kroppsdelen som er rammet Anonymous poster hash: 745ec...273 Men selvfølgelig ikke i øyet!! Kun på huden Anonymous poster hash: 745ec...273 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #6 Skrevet 25. juli 2014 Smertene gikk forholdsvis raskt over. Et tips er å bruke uttynnet eddik 7,5 %, (Eddiken blandes med vann) på kroppsdelen som er rammet Anonymous poster hash: 745ec...273 Glem dette!!! Eddik gjør visst vondt verre http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/090625/eddik-forverrer-brennmanetskader Anonymous poster hash: 745ec...273
Cambria Skrevet 25. juli 2014 Forfatter #7 Skrevet 25. juli 2014 Når det er så varmt som det er nå er det nesten ikke maneter i sjøen. Anonymous poster hash: aef9b...39c Vel.... Det kan diskuteres. Er nå jeg har sett manerer der. Men de blir nok sent inn mot land av strømmen, og det er brådypt der, noe som gjør at det er kjøligere lenger ned i vannet. Da kan de jo gjemme seg der og komme opp pga strømmen. Ihvertfall det jeg har forstått av det jeg har lest på nettet.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #8 Skrevet 25. juli 2014 Glem dette!!! Eddik gjør visst vondt verre http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/090625/eddik-forverrer-brennmanetskader Anonymous poster hash: 745ec...273 "Eddik kan likevel redde liv om du brenner deg på en tropisk kubemanet. Da vil eddiken hindre at det utsondes mer gift fra brenntrådene. Kubemaneten holder mest til i Australia, Thailand og andre tropiske områder." " Kommer man i kontakt med brennmanet kan resultatet bli alt fra beskjedne til livstruende skader. Dette avhenger av hvor stor del av kroppen som blir brent, og hvilken type manet man blir brent av. Barn og allergikere vil reagere mer enn andre. Ifølge Tidsskriftet er sjøvann det sikreste å skylle av trådene med, om man ikke kjenner virkningen av andre tilgjengelige midler. Ferskvann, mineralvann, melk og bakepulver skal heller ikke være forverrende. Når trådene er fjernet kan skaden behandles. Lidokain gel lindrer direkte. Kortikosteroidkremer er bra ved kløe og allergiske reaksjone" Anonymous poster hash: 745ec...273
SmallTalk Skrevet 25. juli 2014 #9 Skrevet 25. juli 2014 (endret) Brennmanetene liker seg ikke ved land nå ettersom det er for varmt i vannet nå og trekker helst ut på dypere vann. Selvfølgelig kan man finne noen inne ved land, men det er ikke spesielt mange. Det å bli brent av brennmanet svir noe, men forferdelig er det ikke. Det blir igrunnen litt som å brenne fingeren på noe varmt - det svir rimelig greit med en gang, men gir seg ganske raskt igjen. Er du veldig redd for å bli brent, kan du kjøpe solkrem med brennmanetbeskyttelse på barnebutikker. Endret 25. juli 2014 av SmallTalk
Gjest Trappetroll Skrevet 25. juli 2014 #10 Skrevet 25. juli 2014 Bestefaren min sa alltid at en kunne ta en glassmanet på for å lindre. Mamma tok aloe vera på. Men vet ikke hva som egentlig virker 😊
Gjest Trappetroll Skrevet 25. juli 2014 #11 Skrevet 25. juli 2014 Bestefaren min sa alltid at en kunne ta en glassmanet på for å lindre. Mamma tok aloe vera på. Men vet ikke hva som egentlig virker 😊
Minya Skrevet 25. juli 2014 #12 Skrevet 25. juli 2014 Vanlig sjøvann er som regel det raskeste og beste alternativet om du faktisk blir brent. Det er sunt med litt frykt for brennmaneter, ikke fordi de er livsfarlige, men fordi det kan gjøre ganske vondt å bli brent. Du trenger ikke få fullstendig hetta om du ser en manet femten meter unna, men det er heller ikke spesielt krakilsk å gå opp av vannet om du ser en manet et par meter unna. Prøv å holde deg i vannet lenger om du ser en manet, om det så bare er vassing. Ikke gå helt opp av vannet om du ser dem, og prøv å la dem komme nærmere for hver gang. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #13 Skrevet 25. juli 2014 Jeg husker at vi kastet maneter på hverandre som barn... Anonymous poster hash: b2ee3...290
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #14 Skrevet 25. juli 2014 Vanlig sjøvann er som regel det raskeste og beste alternativet om du faktisk blir brent. Det er sunt med litt frykt for brennmaneter, ikke fordi de er livsfarlige, men fordi det kan gjøre ganske vondt å bli brent. Du trenger ikke få fullstendig hetta om du ser en manet femten meter unna, men det er heller ikke spesielt krakilsk å gå opp av vannet om du ser en manet et par meter unna. Prøv å holde deg i vannet lenger om du ser en manet, om det så bare er vassing. Ikke gå helt opp av vannet om du ser dem, og prøv å la dem komme nærmere for hver gang. Vel,.."Brennmaneten er som regel gul til brungul eller rød i farge, med tentakler som kan bli 30 meter lange" http://no.wikipedia.org/wiki/Brennmanet Anonymous poster hash: 745ec...273
Gjest FuturePrimitive Skrevet 25. juli 2014 #15 Skrevet 25. juli 2014 Jeg er så utrolig redd brennmaneter. Jeg vet at e norske ikke er farlige og alt det der, men er ikke veldig vant til å bad i saltvann og brakkvann, og synet av en brennmanet kan føre til at jeg går opp fra vannet. Jeg ble anbefalt å lese om brennmanetene i Norge, slik at jeg lærte mer om dem og forstod hvor lite farlige de er, men det gjorde meg egentlig mer redd. Hva skal jeg gjøre? Jeg er kjemperedd for å bli brent. Jeg vil jo bade i vannet, selv om det iblant er brennmanet der. Jeg vil ikke gå rundt å være redd for dem. Har du blitt brent av brennmanet i Norge? Hvordan var det? Når gikk smertene over? Nøyaktig samme smerte som brennesle. Vondt, svir og varer i noen timer. Men gjør du noe annet så glemmer du smertene. De er ikke uutholdelige. Ikke gni med sand, piss eller annet "lurt". Bare skyll aktuelle lem i sjøvann og få en staut kar til å kaste den på land. Den kan ikke brenne deg inne i hånda foresten, så om man ikke er så redd for å få litt svie på underarmen så kan man løfte dem opp og pælme dem avgårde. Mitt råd er å bade med dykkemaske eller venne deg til å titte under vann med øyene åpne. For det ER jævlig å svømme med trynet rett inn i en..noe jeg personlig gjorde i går.. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #16 Skrevet 25. juli 2014 Forebygge Forbehandling med brennmanetbeskyttende krem reduserte faren for å utvikle symptomer etter eksponering av brennmanettentakler.[1][2][3] 13 av 25 som hadde fått brennmanetbeskyttende krem registrerte ikke noen smerter/ubehag etter fire minutters tentakkeleksponering, mot to av 25 og to av 26 som hadde fått hhv. forbehandling med vanlig solkrem og ingen forbehandling. Personer som hadde fått brennmanetbeskyttende krem registrerte i snitt lavere VAS-skår for smerte/ubehag etter ti minutter. Differansen var 10,6 mm (95 % KI 3,1 – 17,9) sammenliknet med vanlig solkrem og 14,2 mm (95 % KI 6,9 – 21,5) sammenliknet med ingen forbehandling. Det var ikke statistisk signifikante forskjeller mellom vanlig solkrem og ingen forbehandling for noen av de tre utfallsmålene. Behandling Fjern eventuelle gjenværende brenntråder, uten å gni eller skrubbe. Skadet kroppsdel holdes i ro. Senk kroppsdelen i varmt vann (40-45°C), dersom dette er mulig. Dette gir ofte rask smertelindring, siden det varme vannet ødelegger giftstoffene. Hold kroppsdelen i vannet til smerten har gitt seg. Hvis varmebehandling ikke gir tilstrekkelig smertelindring, kan smertelindrende salver, kortisonkrem eller antihistamintabletter forsøkes. Enkelte lokalbedøvende midler kan føre til at flere nesleceller blir avfyrt. Pass derfor på at alle nesleceller er fjernet før behandling med lokalbedøvelse." http://no.wikipedia.org/wiki/Brennmanet Anonymous poster hash: 745ec...273 1
Minya Skrevet 25. juli 2014 #17 Skrevet 25. juli 2014 Vel,.."Brennmaneten er som regel gul til brungul eller rød i farge, med tentakler som kan bli 30 meter lange" http://no.wikipedia.org/wiki/Brennmanet Anonymous poster hash: 745ec...273 Manetene som kan få 30 meter lange tentakler er også opp mot en meters diameter på klokkene ("hodet") De største brennmanetene går aldri så nært land at de blir sjenerende for badende. De fleste brennmaneter som går nær land er rundt 15-20cm diameter, de større kommer opp mot 30cm diameter. Lengden på tentaklene står i proporsjon til klokkediameteren.
Maximillian Cohen Skrevet 25. juli 2014 #18 Skrevet 25. juli 2014 (endret) Nøyaktig samme smerte som brennesle. Vondt, svir og varer i noen timer. Men gjør du noe annet så glemmer du smertene. De er ikke uutholdelige. under vann med øyene åpne. For det ER jævlig å svømme med trynet rett inn i en..noe jeg personlig gjorde i går.. Jeg vil rangere brennmanetsvie et par hakk over brennenesle, i hvert fall når det kommer til varighet. Personlig kjenner jeg i hvert fall ikke noe særlig til svien fra en brennenesle etter noen få minutter, mens en brennmanet gjerne kan være smertefull i en time eller to. Mulig folk reagerer forskjellig... Nå skal det sies at jeg veldig ofte brenner meg på brennenesler, men meget sjeldent på brennmaneter, så kanskje det er noe psykisk ved det; at jeg er mer mentalt klar for hva en brennenesle kan påføre av smerte og derfor takler det bedre. Endret 25. juli 2014 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #19 Skrevet 25. juli 2014 Manetene som kan få 30 meter lange tentakler er også opp mot en meters diameter på klokkene ("hodet") De største brennmanetene går aldri så nært land at de blir sjenerende for badende. De fleste brennmaneter som går nær land er rundt 15-20cm diameter, de større kommer opp mot 30cm diameter. Lengden på tentaklene står i proporsjon til klokkediameteren. Ok. Takk! Jeg ble en gang brent av brennmanet uten å se brennmaneten. Dette var på grunt vann svært nærme land. Jeg er usikker på hvor mange meter tentaklene på disse smådjevlene er Anonymous poster hash: 745ec...273
Gjest FuturePrimitive Skrevet 25. juli 2014 #20 Skrevet 25. juli 2014 Jeg vil rangere brennmanetsvie et par hakk over brennenesle, i hvert fall når det kommer til varighet. Personlig kjenner jeg i hvert fall ikke noe særlig til svien fra en brennenesle etter noen få minutter, mens en brennmanet gjerne kan være smertefull i en time eller to. Mulig folk reagerer forskjellig... Nå skal det sies at jeg veldig ofte brenner meg på brennenesler, men meget sjeldent på brennmaneter, så kanskje det er noe psykisk ved det; at jeg er mer mentalt klar for hva en brennenesle kan påføre av smerte. Hmm..ja, kanskje man regarer forskjellig. Jeg brant meg på brennesle (noe jeg gjør sjeldent) i skogen forleden. Gikk igjennom et skikkelig brenneslefelt og fy faen det gjorde vondt, LENGE. I hvert fall to timer. Svømte som nevnt inn i en brennmanet med trynet først i går og det var riktignok endel verre, men det var trynet også. Fikk litt på armen og det vil jeg karakterisere som brennesle, kanskje litt verre. Man har sikkert forskjellig reaksjon..men vondt er jo begge deler synes jeg. Men ikke nok til at jeg slutter å svømme relativt uhensynsfullt rundt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå