Gå til innhold

Gått ned 20 kilo på 2.5 mnd - noe jeg burde gjøre annerledes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, så i midten av mai en gang var jeg oppe i 110 kilo. Hadde veid så mye et par ganger før også, men da hadde jeg gått ned igjen til 106-108kg, hvor jeg da hadde ligget i kanskje 1 år elns. Hadde lenge tenkt at jeg ikke ville over 110kg, for da kom det bare til å fortsette, og jeg kom til å ende opp som andre familiemedlemmer. Så når jeg igjen nådde 110kg bestemte jeg meg for å gjøre en forandring. Jeg er nå nede på 90 kilo, etter jeg forandret litt på hvordan jeg lever.

Tenkte jeg skulle fortelle dere hvordan jeg levde før, hvordan jeg lever nå og hvorfor jeg ville forandre "levemåten" min, om jeg kan kalle det det.

Jeg ville også likt noe input tilbakemelding på hva jeg bør forandre, kan gjøre bedre, eller gjøre i tillegg til det jeg alt gjør.

Hvordan jeg holdt på før:

Før pleide jeg å drikke en del brus, minst tre 1.5 litere i uka. Mye usunn mat; ost, is, sjokolade og ting som det. Lite variasjon;, sjeldent frukt, og aldri grønnsaker. Gikk mye i pizza, taco, lasagne, noe indisk kylling med masse tykk saus, osv. Alltid mye saus og smør til middagsretter der slikt passet. Overspiste vel egentlig alltid, og småspiste vel på noe snop ganske ofte. Nistepakke med 5-6 brødskiver med mye smør, salami og ost eller majones hver dag på skolen. En gang i blant gikk jeg med noen andre til mcdonalds og kjøpte et par burgere etter skolen.

Jeg hadde aldri deltatt i noen form for fysisk aktivitet før. Hadde aldri vært med i gym, ingen aktiviteter, ingen ting. Jeg gikk ikke i 17.mai-tog engang.

Nå holder jeg på litt annerledes:

Frokost: Fruktsmoothie med alt mulig rart; pære, banan, eple, druer, blåbær, melon, og noe som heter kesam en tidligere PT anbefalte meg. Hender jeg bare har noe brødmat. I helgene hender det at jeg spiser et par egg.

Niste (er ferie nå da, så ingen niste nå): Enten et eple og en banan, lage en salat, eller 3 brødskiver med makrell i tomat eller leverpostei.

*Hos oss spiser vi middag sent (7-8-9 tiden), så forskyver hva som er når litt.

Lunsj(4-6 tiden): Ikke alltid jeg spiser lunsj, men hender jeg tar en yoghurt eller noe frukt.

Middag: Mye mer variasjon. Alltid en del salat og grønnsaker.

Eneste problemet jeg har er å få i meg fisk, for det er så jævlig at jeg spyr hvis jeg prøver å spise for mye. Prøver å få i meg fisk via makrell i tomat, siden det (og røkt laks) er den eneste formen for fisk jeg greier å spise.

Går fortsatt mye i kjøtt her i huset, noe jeg antar er normalt? Er nok biff, stek, koteletter, grillbein (eller noe lignende) 3-4 dager i uken. Ellers har vi wokk, høne, og mye annet som jeg bare ikke greier å huske akkurat nå.

Fortsatt alltid noe spesielt "godt" en av dagene i helga. Enten pizza, taco, indisk tiki masala, lasagne, eller noe slikt.

Men jeg overspiser ikke. Når jeg ikke trenger mer, stopper jeg.

Jeg har kuttet ut så godt som all brus, jus, snop og godt. Jeg tar kanskje en eller to 1.5 litere med cola i helgene, men ikke hver helg, bare hvis jeg føler at jeg trenger noe søtt for å kunne fortsette resten av uka uten noe godt. Jeg nekter ikke meg selv noe hvis jeg har lyst på noe, men så lenge jeg kan gå uten, sier jeg nei til hva enn som blir tilbudt.

Jeg drikker også mye vann, hver dag. Det er jo bra for kroppen, men merker at jeg våkner midt på natten og må ha vann, samt er jeg tørst hele tiden.

Jeg drar også ut på noen joggeturer 3-4 dager i uka, hver uke. Bruker vel rundt 35 minutter nå, med noen stopp- siden jeg ikke er i god nok form til å jogge rundt hele løypa uten pauser.

Tenker å starte med noe styrketrening etterhvert også. Har blitt anbefalt et treningssenter med ansatte til å hjelpe deg med hva enn du trenger.

Så, hva syns dere? Hva bør jeg gjøre annerledes, om noe?

Hvorfor

Mtp at jeg før eller siden har lyst på ei dame, og er sikkert mer enn nok problemer med meg fra før av, tenkte jeg at jeg skulle starte å forbedre meg på dette området. Patetisk grunn for å starte å trene? Kanskje. Eneste jeg hører fra de rundt meg er at kommer jeg til å leve mye lengre, noe jeg ikke kunne brydd meg mindre om hvis den ekstra tiden fortsatt vil være alene. Så ja, det var grunnen min for å starte å trene og å komme meg i form.

Skjønner at formen jeg er i ikke har alt å si, men om dere jenter der ute kunne velge ville dere nok heller gå ut med en i god/grei/ok form enn en i dårlig form.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest iGirl
Skrevet

Det er ikke meningen at en ung og frisk mann skal våkne midt på natten av tørste, og heller ikke vanlig at du skal føle deg tørst hele tiden. Dette kan være et sykdomstegn og burde sjekkes ut.

Ellers vil jeg si at du har vært kjempeflink. Du har all grunn til å være stolt av deg selv. :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjempeflott! :danse:

Anonymous poster hash: 8a49a...41a
  • Liker 3
Skrevet

Kjempeflott! :danse:

Anonymous poster hash: 8a49a...41a

Takk takk :)

Det er ikke meningen at en ung og frisk mann skal våkne midt på natten av tørste, og heller ikke vanlig at du skal føle deg tørst hele tiden. Dette kan være et sykdomstegn og burde sjekkes ut.

Ellers vil jeg si at du har vært kjempeflink. Du har all grunn til å være stolt av deg selv. :)

Ja, det var en god idé, skal få sjekket det ut.

Og takk :)

Skrevet

Synes det du gjør høres fornuftig ut. Ville kanskje vurdert de 1,5 litrene med cola om igjen. Altså, drikk gjerne litt brus i helgene men 3 liter høres ut til å være i meste laget for en sunn livsstil. En halvliter eller til nød to hadde vært bedre.

Litt vanskelig å si hvor "bra" de 35 minutters joggeturene dine er, men uansett så er det 35 minutter bevegelse og det er det viktigste. Ville kanskje begynt på treningssenteret allerede nå og byttet ut to av joggeturene med styrketrening (få program og instruksjon av trenerne ved senteret). Dels vil økt muskelmasse bidra til økt forbrenning og strammere kropp, dels synes jeg 4 løpeøkter pr. uke høres mye ut for en som ikke har trent før. Ser for meg at det er en risiko for belastningsskader når det blir såpass intenst.

Skrevet

I denne varmen er det nok ikkje feil å være mykje tørst. Eg har også for ei tid tilbake begynt å drikke veldig mykje meir vatn, og når eg får for lite har kroppen min lært å sei ifra. 3 liter til dagen trur eg at eg drikker no fortida.

Skrevet

Synes det du gjør høres fornuftig ut. Ville kanskje vurdert de 1,5 litrene med cola om igjen. Altså, drikk gjerne litt brus i helgene men 3 liter høres ut til å være i meste laget for en sunn livsstil. En halvliter eller til nød to hadde vært bedre.

Litt vanskelig å si hvor "bra" de 35 minutters joggeturene dine er, men uansett så er det 35 minutter bevegelse og det er det viktigste. Ville kanskje begynt på treningssenteret allerede nå og byttet ut to av joggeturene med styrketrening (få program og instruksjon av trenerne ved senteret). Dels vil økt muskelmasse bidra til økt forbrenning og strammere kropp, dels synes jeg 4 løpeøkter pr. uke høres mye ut for en som ikke har trent før. Ser for meg at det er en risiko for belastningsskader når det blir såpass intenst.

De 1,5 literne er ikke hver helg. Hadde 2 stk forrige uke, 1 uka før der, og ingen de 2 ukene før der. Trenger ikke noe denne helgen heller. Det er bare når jeg føler at jeg virkelig trenger noe søtt, og bokstavelig talt ikke greier å gjøre noe annet enn å tenke på det. Men du har helt rett i at jeg bør prøve å begrense meg.

Får hjelp til treningen av faren min. Han pleide å trene mye før, og hjelper meg med å se etter tegn til skader. Merket at det ikke var så bra for bena mine i starten, men etter jeg hadde gått ned ~10 kilo har jeg ikke merket noe til noe oppbygning til skader.

En person som pleide å jobbe som personlig trener anbefalte meg å trene styrke 3 ganger i uka, og i tillegg gå ut å jogge 2 av de dagene. Jeg kan kanskje starte med det neste uke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet ut 1,5 liter med 0,5 liter. Hvis du trenger noe søtt så holder det med en halvliter. Mtp. oss damer så synes vi det er ganske usjarmerende å bælme nedpå en stor flaske, men et glass eller to nå og da er greit. Hvis du liker egg så vil jeg absolutt ikke bare begrense det til helgene. Jeg ville forsøkt med kylling og vegetarretter til middag også - ikke fordi det er krise med kjøtt (selv om koteletter og grillbein er litt kjedelig) - men fordi du kommer til å utvide horisonten veldig hvis du en dag spiser f.eks. falafel, hjemmelaget blomkålsuppe, kikertburgere, dumplings, vegetarvårruller etc. Variasjon er bra!

Anonymous poster hash: 24a1a...002
  • Liker 1
Skrevet

Gratulerer! Du har vært knallgod. Det krever mye å endre livsstilen så mye som du har gjort.

Jeg ville også ha byttet ut to av kondisøktene med styrke. Økt muskelmasse øker forbrenningen. Og menn som trener styrke ser ofte bra ut, hvis vi skal være overfladiske.

Ang. brusen du drikker: JEG ville ha byttet den ut med lightbrus. Da sparer du mange kalorier. Men det er delte meninger. Det finnes forskning som peker i retning at lightbrus ikke er bra, og det finnes forskning som sier at det ikke er skadelig.

Gjest Runforit
Skrevet

Hvor mye vann drikker du? FOR mye vann gjør at du mister mye salter, noe som igjen fører til mye vannlating og som gjør at du er mer tørst. Man skal ikke trenge å stå opp om natten for å drikke.

AnonymBruker
Skrevet

Synes du har vært sinnsyk flink!!! å gå ned 20 kg for egen maskin krever disiplin!! Med styrke i tillegg til kondisøkter blir det veldig bra. Styrketrening gjør også at kroppen forbrenner etter at øktene er over også.

Ang colaen: senk inntaket og gå evt over til lightbrus eller noe som jeg elsker; Fun light saft (mange gode fruktsmaker) blandet med kullsyreholdig vann! blir en slags søt "brus" me helt uten kalorier..

elllers reagerte jeg også på at du er så tørst; det KAN være første symptom på diabetes- sjekk det ut.

Keep up the good work!

Anonymous poster hash: 51981...ed8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn noen retter med fisk du kan like. Anstreng deg litt for å utvide smaken din.

Grillmat er ikke spesielt sunt og i den grad du spiser mye slikt, burde du begrense det mest mulig til kylling, kalkun og magert svin. Hvis du liker egg, spis også mer av det.

Anonymous poster hash: 8014c...3ef
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg syns du skal være fornøyd med deg selv. Det har noe med det å ikke jage etter noe bedre hele tiden. Stå på og ikke kjør for hardt. Livsstilen du lever bør du kunne leve resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...