Gå til innhold

hvordan bli flinkere til å spare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er en 23 år gammel student som har bodd hjemme gjennom hele studietiden for å kunne spare penger til boligkjøp, når jeg er ferdig utdannet. Jeg jobber litt ved siden av studiene og tjener rundt 220 000 kr i brutto i året. Jeg er dessverre ikke flink til å spare i løpet av disse årene har jeg kun spart opp 200 000 kr , det til tross for at jeg har hatt samme brutto inntekt alle årene. Hvordan kan jeg bli flinkere? Jeg skal ut på boligmarkedet om ett år og jeg er fryktelig redd for at jeg ikke har nok i egenkapital til da. Mine foreldre kommer ikke til å hjelpe meg økonomisk, ettersom de har latt meg bo hjemme alle disse årene, uten å motta noen form for leie. Jeg håper dere har gode råd og tips.

Anonymous poster hash: dc64f...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

200.000kr er jo ikke værst, men jeg sier alltid til folk at om dem skal ha hårete mål med sparingen sin. Så sparer man med engang lønningen har kommet inn på kontoen.. betale faste regninger først da.. så ha en mat konto for det koster ingenting og bestille et kort til og ha en mat konto.

Etter alt dette er betalt så setter man inn et stort beløp som er igjen på brukskontoen. Betyr at du må leve av det du har igjen. Noe som kan bety du må kanskje bli litt mer asosial og ikke kan bruke penger på cafe, klær, kino osv. Men må det til så må det til.

Anonymous poster hash: 1ccd7...377
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du er på butikken/på shopping, tenk før du kjøper: "trenger jeg denne/dette?"

Mest sannsynlig er svaret nei. Du trenger ikke den colaen, sjokoladen. Du trenger ikke flere vesker, sko, kjoler o.s.v.

Anonymous poster hash: 20a23...922
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

200.000kr er jo ikke værst, men jeg sier alltid til folk at om dem skal ha hårete mål med sparingen sin. Så sparer man med engang lønningen har kommet inn på kontoen.. betale faste regninger først da.. så ha en mat konto for det koster ingenting og bestille et kort til og ha en mat konto.

Etter alt dette er betalt så setter man inn et stort beløp som er igjen på brukskontoen. Betyr at du må leve av det du har igjen. Noe som kan bety du må kanskje bli litt mer asosial og ikke kan bruke penger på cafe, klær, kino osv. Men må det til så må det til.

Jeg har ingen faste utgifter utover mobil og bussbillett, derfor synes jeg 200 000 kr på 4 år er litt for lite, med tanke på at jeg har tjent rundt 220 000 i brutto hvert år. Jeg må ha minst 350 000 kr i egenkapital for å kunne kjøpe en leilighet her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du er på butikken/på shopping, tenk før du kjøper: "trenger jeg denne/dette?"

Mest sannsynlig er svaret nei. Du trenger ikke den colaen, sjokoladen. Du trenger ikke flere vesker, sko, kjoler o.s.v.

Anonymous poster hash: 20a23...922

Det var et godt råd! Mye av lønna mi går faktisk til shopping, det vil si impulsiv shopping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen faste utgifter utover mobil og bussbillett, derfor synes jeg 200 000 kr på 4 år er litt for lite, med tanke på at jeg har tjent rundt 220 000 i brutto hvert år. Jeg må ha minst 350 000 kr i egenkapital for å kunne kjøpe en leilighet her jeg bor.

Ja det er veldig lite på de årene, hva med å bare opprette et fast trekk til sparingsom beløpet trekkes med en gang lønnen kommer inn på konto?

Anonymous poster hash: 2f67b...3eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta ut kontant f.eks 1 000 hver uke, og bruk kun dem til mat osv. Når de er brukt opp, så sorry mac, er det ikke penger til sjokolade/kino/what ever på lørdagen.

Blir det penger igjen, så tar du tilsvarende mindre ut neste uke, så du har 1 00 uansett, mens da resten går til sparing.

Anonymous poster hash: 06082...056
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

da oppfordrer jeg til min ide sparing. Jeg sparer veldig mye nå.. så etter alt er betalt så har jeg kun 1.500kr i mnd for lommepenger. sparer rundt 13.000kr i mnd som jeg egentlig kunne brukt til vas. Men sparing er morsomt.. selv om man ikke kan gjøre alt man vil hele tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS hva arbeider du med litt på si som gir bruttolønn på 220 000? Synes det var godt betalt for litt arbeid på siden av studier.

Anonymous poster hash: 06082...056
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Gode tips til en trygg spareøkonomi;

- Vær alltid på utkikk etter de beste bankene (som gir best rente), ikke vær redd. Så lenge de er med i bankenes sikringsfond så er de trygge banker (f.eks; Santander, Bluestep, Yabank osv)

- Let alltid etter beste forsikring. De som gir billigst pris og de kravene du er ute etter kjøper du.

- Sett opp budsjett (viktig!) Vit alltid hva du skal bruke hver mnd, slik at ingenting kommer som noen overraskelse.

- Dropp meningsløse kostnader som treningsstudio og lisens. Kjøp deg heller en sykkel og noen manualer og du kan trene nærmest like bra som på et studio. Joggesko har du sikkert, og TV er såå 1990.

- Se over alle mulige abbonementer osv og se om du ikke kan få noe like bra til en billigere pris

Vurder eventuelt gode utbytteaksjer (Gjensidige, awilco drilling, BW offshore osv) hvis du er villig til å ta litt risiko. Selv synes jeg man burde det, for ofte vinner man stort på det. Ha dog i bakhodet at Oslo Børs er all time high nå..så jeg ville kanskje ventet om jeg var helt nybegynner. Men les litt om aksjer. Anbefaler "Gudmund Grøtte - aksjehandel og daytrading"

Ellers handler det mest om å moderere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

da oppfordrer jeg til min ide sparing. Jeg sparer veldig mye nå.. så etter alt er betalt så har jeg kun 1.500kr i mnd for lommepenger. sparer rundt 13.000kr i mnd som jeg egentlig kunne brukt til vas. Men sparing er morsomt.. selv om man ikke kan gjøre alt man vil hele tiden.

Takk for tips! Dette må jeg begynne med, altså gi meg selv lommepenger etter alle faste utgifter er betalt. Da kan jeg enkelt spare et greit beløp i måneden, siden jeg ikke har så mange faste utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt kjøpestopp?

Ellers som nevnt over, la det gå sport, virkelig sport, i å spare mest mulig!

Kom inn på pengevett.com, presentere deg og sett deg et hårete sparemål! Da føler du at du har noen å imponere ;) Er mitt beste tips for å finne motivasjon til å bruke minst mulig en god stund. Hva litt konkurransefølelse ikke gjør med motivasjonen!

Ellers er 200.000 veldig bra! Men mulig litt lite til bolig. Og foreldrene dine har hjulpet deg masse, de fleste voksne må betale for å bo. Foreldrene dine har absolutt bidratt med flere tusen kroner per måned! På tide å virkelig imponere dem også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode tips til en trygg spareøkonomi;

- Vær alltid på utkikk etter de beste bankene (som gir best rente), ikke vær redd. Så lenge de er med i bankenes sikringsfond så er de trygge banker (f.eks; Santander, Bluestep, Yabank osv)

- Let alltid etter beste forsikring. De som gir billigst pris og de kravene du er ute etter kjøper du.

- Sett opp budsjett (viktig!) Vit alltid hva du skal bruke hver mnd, slik at ingenting kommer som noen overraskelse.

- Dropp meningsløse kostnader som treningsstudio og lisens. Kjøp deg heller en sykkel og noen manualer og du kan trene nærmest like bra som på et studio. Joggesko har du sikkert, og TV er såå 1990.

- Se over alle mulige abbonementer osv og se om du ikke kan få noe like bra til en billigere pris

Vurder eventuelt gode utbytteaksjer (Gjensidige, awilco drilling, BW offshore osv) hvis du er villig til å ta litt risiko. Selv synes jeg man burde det, for ofte vinner man stort på det. Ha dog i bakhodet at Oslo Børs er all time high nå..så jeg ville kanskje ventet om jeg var helt nybegynner. Men les litt om aksjer. Anbefaler "Gudmund Grøtte - aksjehandel og daytrading"

Ellers handler det mest om å moderere seg.

Jeg skal begynne å føre opp et budsjett. Og se etter billigere abonnement på mobil. Men aksjer tørr jeg ikke å satse på. Det er for skummelt og jeg har virkelig ikke peiling på dette. Men jeg har alle pengene mine i høyrentekonto og BSU, har god rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Jeg skal begynne å føre opp et budsjett. Og se etter billigere abonnement på mobil. Men aksjer tørr jeg ikke å satse på. Det er for skummelt og jeg har virkelig ikke peiling på dette. Men jeg har alle pengene mine i høyrentekonto og BSU, har god rente.

Bra. Nei, aksjer er for de fleste greit å holde seg unna, men såkalte utbytteaksjer (ofte stabile kjedelige aksjer som betaler ut årlig, halvårlig eller kvartalsmessig utbytte har nesten alltid gitt bra avkastning..så det kan være noe å vurdere for f.eks 10% av pengene dine)

Om målet ditt kun er å komme inn på boligmarkedet så er det klart du bare kan spare til dette. Null problem, og så langt har du jo virket å ha vært flink. Men videre i livet kan det være en idé å dele inn alle dine tilganger i risikoprofiler. Dvs det du har bundet til eiendom er i èn risikokategori, det du har i banken har en annen risikoprofil, det du evnt måtte ha under puta en tredje og aksjer en fjerde osv osv.

For uten noen som helst risiko så blir penger aldri til flere penger. Rentene som de beste bankene kan tilby i dag (foruten BSU) holder så vidt inflasjonen unna. Med skatt på renteavkastning så går du omtrent i null i dag med en rente på 3%. Så det kan på sikt lønne seg å ta litt risiko. Det gir alltid på sikt bedre avkastning enn ingen risiko. Problemet for mange er dog risikovurdering. Men utbytteaksjer er et tips jeg kan gi deg. Ha det i bakhodet om du på et seinere tidspunkt skulle ønske at pengene dine kunne bli til flere penger.

Budsjett er bra, om du ikke klarer ha det i hodet. Vit til enhver tid hvilke utgifter som kommer og betal alltid for deg. (Legg dog aldri inn en regning og registrer betalingen FØR forfall, for da taper du renteinntekter)

Andre konkrete tiltak som jeg ikke har nevnt kan jo være i sjangeren alle monner drar; som f.eks bruke minimalt med vann, strøm, varme osv. Selv om det ikke er snakk om store summene så hjelper jo hver tusenlapp spart i året. Fyll drivstoff kun på søndag kveld eller mandag morgen (litt avhengig av stasjon) for da er prisene betydelig lavere. Skaff deg et kredittkort som gir deg cashback og rabatt på bensin (husk imidlertid å alltid betale til forfall). Skaff deg en enkel oversikt over hvilke butikker som har tilbud på hvilke varer, og hvilke produkter som er de samme som de dyre (f.eks Rema sine...tja..tortillas..de er de samme som texmex sine osv osv, bare mye billigere)

Når du så har lagt deg opp, og legger deg opp mye penger så har du også alltid råd til å kjøpe deg gode holdbare produkter slik at du ikke sparer deg til fant.

Husk imidlertid på at når du svelger den blå pillen...så må man være spandabel og ikke gjerrig når man f.eks er ute med venner og familie. Det å spinke og spare og tenke økonomi er utrolig morsomt og ikke minst avhengighetsdannende. Ikke alle synes det er kult å høre at man solgte noe ræl på Finn til det dobbelte av hva man kjøpte for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har tre ting hjulpet veldig:

-å ha matpenger i kontanter, fordelt i fire konvolutter, altså en til hver uke i måneden. Er konvolutten tom er det bare å begynne å lete i skapene etter noe spiselig! I slutten av hver uke går eventuelle mynter fra uka på sparebøssa, mens sedler til overs går i en "hamstre"-konvolutt som kun sprettes hvis det er noen skikkelig bra tilbud som jeg kan hamstre av.

-å unngå fristelser. Jeg vet godt at spontanshopping er en av mine laster, men hvis jeg ikke går i butikker, shopper jeg heller ikke.

-å ha minst mulig på kortet dersom jeg ikke skal handle noe planlagt. Har ganske høy terskel for å logge på mobilbanken og overføre til noe jeg overhodet ikke trenger, så dermed blir det sjelden gjort.

Jeg har dessverre ikke vært noe flink til å spare tidligere selv. Første året jeg klarte å spare mer enn BSU (og ofte har jeg ikke klart den årlige kvoten der engang), var i fjor, som student. Gikk fra fulltidsjobb (hvor jeg ikke sparte noe) til å studere uten studielån (men selvfølgelig med deltidsjobb), og visste at det var null rom for utskeielser. Klarte å spare 40 000 likevel, riktignok mye pga god ferielønn og mye penger igjen på skatten. I år tar jeg opp studielån, jobber mye mindre, og satser på å klare minst 50 000 (60 000 hvis bufferen får stå i fred). Nå er gleden ved å spare minst like stor som gleden ved å bruke penger! :)

Forresten fører jeg også nøyaktig regnskap i perioder hvor jeg har ekstra lyst å skeie ut. Det frister ikke like mye å kjøpe noe unødvendig når jeg vet at jeg må føre det inn i excel senere, og se sparebeløpet krympe...

Endret av Thorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min spareplan er for det første sluttet jeg p røyke, dermed har jeg prøvd å spare det jeg brukte disse månedene for det er penger jeg vanligvis ikke hadde hatt uansett. Så har jeg opprettet en drømmekonto som de kaller det i min bank med automatisk trekk på 5000 pr måned og som en kun kan ta ut 2 ganger i året fra dette er til egenkapital en gang. Utenom det har jeg sparekontoen som jeg sparer hver måned, varierer hvor mye. Røykeslutt kontoen min er også buffer kontoen min så sparekonto, og drømmekontoen får alltid stå i fred. Mangler jeg noe tar jeg det utelukkende fra røykeslutt og fyller det opp igjen ved annledning. Ellers går jeg mindre på butikker, da shopper jeg mindre! Og har egen matkonto (felles med samboeren). Sløser faktisk mindre på butikken da, er ikke disse små handlingene. Planlegger middager fremover og handler stort.

Anonymous poster hash: 1440b...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

For meg har tre ting hjulpet veldig:

-å ha matpenger i kontanter, fordelt i fire konvolutter, altså en til hver uke i måneden. Er konvolutten tom er det bare å begynne å lete i skapene etter noe spiselig! I slutten av hver uke går eventuelle mynter fra uka på sparebøssa, mens sedler til overs går i en "hamstre"-konvolutt som kun sprettes hvis det er noen skikkelig bra tilbud som jeg kan hamstre av.

-å unngå fristelser. Jeg vet godt at spontanshopping er en av mine laster, men hvis jeg ikke går i butikker, shopper jeg heller ikke.

-å ha minst mulig på kortet dersom jeg ikke skal handle noe planlagt. Har ganske høy terskel for å logge på mobilbanken og overføre til noe jeg overhodet ikke trenger, så dermed blir det sjelden gjort.

Jeg har dessverre ikke vært noe flink til å spare tidligere selv. Første året jeg klarte å spare mer enn BSU (og ofte har jeg ikke klart den årlige kvoten der engang), var i fjor, som student. Gikk fra fulltidsjobb (hvor jeg ikke sparte noe) til å studere uten studielån (men selvfølgelig med deltidsjobb), og visste at det var null rom for utskeielser. Klarte å spare 40 000 likevel, riktignok mye pga god ferielønn og mye penger igjen på skatten. I år tar jeg opp studielån, jobber mye mindre, og satser på å klare minst 50 000 (60 000 hvis bufferen får stå i fred). Nå er gleden ved å spare minst like stor som gleden ved å bruke penger! :)

Forresten fører jeg også nøyaktig regnskap i perioder hvor jeg har ekstra lyst å skeie ut. Det frister ikke like mye å kjøpe noe unødvendig når jeg vet at jeg må føre det inn i excel senere, og se sparebeløpet krympe...

Jeg pleier ikke å handle inn mat her, fordi jeg bor hos mine foreldre. Men jeg kan sikkert bruke den samme metoden til lommepenger eller kafé og restaurant besøk. Jeg spiser en del ute og dette er dessverre en stor unødvendig utgiftspost, ettersom jeg får mat hjemme av foreldrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Totalt kjøpestopp?

Ellers som nevnt over, la det gå sport, virkelig sport, i å spare mest mulig!

Kom inn på pengevett.com, presentere deg og sett deg et hårete sparemål! Da føler du at du har noen å imponere ;) Er mitt beste tips for å finne motivasjon til å bruke minst mulig en god stund. Hva litt konkurransefølelse ikke gjør med motivasjonen!

Ellers er 200.000 veldig bra! Men mulig litt lite til bolig. Og foreldrene dine har hjulpet deg masse, de fleste voksne må betale for å bo. Foreldrene dine har absolutt bidratt med flere tusen kroner per måned! På tide å virkelig imponere dem også?

Jeg lurer på om jeg skal innføre totalt kjøpe stopp, på den måten kan jeg få spart opp en del, ettersom shopping er en stor utgiftspost. Alt det foreldrene mine har gjort for meg gir meg veldig dårlig samvittighet, med tanke på at de har gitt meg gratis kost og losji alle årene jeg har studert, så burde jeg ha klart å spare opp mer enn det jeg har nå. Gruer meg til den dagen jeg skal søke om boliglån :( Vet at mine foreldre blir veldig skuffet hvis de finner ut hvor mye jeg egentlig sløser vekk på kafé, shopping og småting hver eneste måned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...