Charmina Skrevet 21. juni 2002 #1 Del Skrevet 21. juni 2002 Hei 8) Har noen en god oppskrift på denne fantastisk gode Italienske kaken? Har laget den en gang, men vet at det finnes uendelig mange ulike måter å lage denne på! klem fra Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 24. juni 2002 #2 Del Skrevet 24. juni 2002 Hei denne oppskrifta er kjempegod: Tiramisu 4 eggeplommer 4 ss farin 500 gr. mascarponeost (2 pk) 4 dl kald espresso 3/4 dl konjakk 150 gr. fingerkjeks/ladyfingers ( 1 pk skulle holde) kakao til å strø over Visp eggeplommer og sukker til eggedosis. Skjær i mascarponeosten, em spiseskje om gangen. Ha en flat form klar. Bland kald espresso med konjakk og dypp halvparten av fingerkjeksen raskt i væsken. Kle formen med den dynkede kjeksen. Legg over halvparten av mascarponekremen, stryk den glatt. Dypp så resten av kjeksen raskt i espresso/konjakkblandingen, legg den på kremen og ha til slutt resten av kremen over. La kaken stå tildekket i ca 5 timer i kjøleskapet. Pudre med kakao før servering. Dersom du ikke får tak i mascarponeost kan du bruke like deler kremost og creme fraiche (men jeg har sett osten både på OBS og Mega...). Fingerkjeks kan erstattes md strimler av sukkerbrød. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bingeling Skrevet 4. juli 2002 #3 Del Skrevet 4. juli 2002 Dette er jo bare verdens beste dessert, men jeg syns den blir aller best når jeg bruker Amaretto, italienstk mandellikør i. (Har ellers prøvd med både konjakk og brandy, men det er ikke like godt. :-? ) Ellers tror jeg at min oppskrift er litt annerledes enn den over her, for jeg brukre vispet kremfløte som blandes i mascapone osten.... Har ikke oppskriften i hode akkurat nå, men skal jammen skrive den inn her en annen gang, dersom du vil det :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klara Skrevet 4. juli 2002 #4 Del Skrevet 4. juli 2002 Nei nei, den aller beste alkoholen til Tiramisu er ikke Amaretto. Men den italienske hetvinen Marsala. Prøv den, vær så snill, da smaker det helt riktig... Følgende oppskrift stammer fra en riktig ekspert: Tiramisu Bruk fingerkjeks som kake. Dynkekraft 1 ½ dl sterk kaffe 1 dl Marsala Bland dette godt. Har du ikke Marsala kan man bruke Madeira, men da blir det ikke riktig! 3 ss bakekakao Mascarponekrem 2 eggeplommer 2 ss sukker 2 ss konjakk 2 plater gelatin 250 g Mascarpone 2 eggehviter Bløtlegg geltinen i 1 dl vann i 10 minutter. Kryst dem godt og varm 1 ss vann og gelatinen forsiktig i en gryte til gelatinen har smeltet. Rør forsiktig inn 1 ss Mascarpone. (Slik at det er nesten uten klumper). Mascarponen has i for at du skal få større molekyler slik at gelatinen ikke legger seg som en klump på bunnen. Lag eggedosis av eggeplommer og sukker (gjør dette mens gelatinen bløtlegges), bland i konjakk og gelatinblandingen. Bland i Mascarpone og rør godt om. Stivpisk 2 eggehviter og fold dette forsiktig inn i kremen. Montering av kaken Dynk fingerkjeksene godt i dynkekraften (legg kjeksene på en flat tallerken og hell kraften over. Kjeksene bør stå i 10 minutter, minst!) Legg et lag med kjeks i bunden av en bolle. Husk at kjeksene skal være soggy, så det kan lønne seg å bruke en stekespade til å ta dem over i bollen! Deretter tar du et lag med mascarponekrem og et godt dryss med kakao. Fortsett til alle ingrediensene er brukt opp. Kakao haes i på toppen. Sett kaken kaldt og server først etter et par timer. Lykke til, lag Tiramisu, det er himmelsk.... *mmmmm* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 7. juli 2002 Forfatter #5 Del Skrevet 7. juli 2002 Hei Tusen takk for oppskrifter - de skal alle prøves! Har prøvd en annen, og den var ikke så veldig god! og bingeling - skriv din oppskrift du også - her skal intet være uprøvd! Klemmer fra en Tiramizu elskende :oops: Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 8. juli 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 8. juli 2002 Hei! kunne ikke finne hetvinen Marsala i pollisten jeg......... :cry: er den bestillingsvare?? Klemmer fra Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guro Skrevet 22. juli 2002 #7 Del Skrevet 22. juli 2002 Så har jeg prøvd Klaras oppskrift på tiramisu - og jeg er skuffet... Jeg smakte en "ordentlig" utgave i Venezia for noen år siden, og den var nydelig! Derfor hadde jeg gledet meg til å lage dette vidunderet selv. Nå lurer jeg på hva som gikk galt. Det føltes som om det var for mye væske i kaka (og for sterk smak). Jeg har søkt etter andre oppskrifter på nettet og kommet frem til at jeg ikke burde ha helt dynkekraften på fingerkjeksene. I stedet burde jeg nok ha dyppet kjeksene i vin/kaffe og latt dette trekke. Er det noen som har erfaring med denne fremgangsmåten? Jeg vil til slutt si at kremen i Klaras oppskrift var veldig god, og jeg føler meg temmelig sikker på at kaka blir god med litt mindre væske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 22. juli 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 22. juli 2002 Hei Guro! Jeg prøvde også kaka, og er helt enig med deg! Ble skuffet da jeg syntes den ble kjempesterk! Men kremen er som du sier kjempegod! Prøvde å ha mindre alkohol i pluss at jeg dynket litt mindre. Ble litt bedre, men ikke sånn som jeg har smakt den på en italiensk resturant her i byen! Skriv et ord om du finner den perfekte oppskriften da :D Sommerhilsen Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piano Man Skrevet 29. juli 2002 #9 Del Skrevet 29. juli 2002 Jeg trodde det skulle være Amaretto i kaken. I Italia var det ihvertfall slik. Har hatt gleden av å spise denne kaken i Roma og det er min absolutte favorittkake/dessert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 6. august 2002 #10 Del Skrevet 6. august 2002 Visste dere at Tiramizu betyr : Trekk meg opp?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 18. november 2002 Forfatter #11 Del Skrevet 18. november 2002 Hei!! Så matprogrammet med Lars Barmen på NRK i kveld. Han var i italia hos en eller annen fantastisk kokk - og da laget de Tiramizu slik den ifølge italieneren skulle være............og i den var det IKKE alkohol i det hele tatt!!! Så nå klør jeg meg i hodet og tenker at jeg får vell prøve den varianten også!!! Og nå vet jeg hvordan man lager fingerkjeks - heldigvis - for makan til dyre kjeks skal man lete lenge etter!!! Klem charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 19. november 2002 #12 Del Skrevet 19. november 2002 Og her er oppskriften til Barmen: http://www.nrk.no/programmer/tv/barmeny/2301209.html Så i omtalen av programmet at det finnes like mange oppskrifter på Tiramisu som det finnes kokker, så en må nok bare prøve seg frem til en får det beste resultatet........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 19. november 2002 #13 Del Skrevet 19. november 2002 Hva er fingerkjeks? og hvor får man tak i den osten (mascarpone)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 19. november 2002 #14 Del Skrevet 19. november 2002 Både mascarpone og fingerkjeks får man tak i velassorterte matforretninger (ikke Rimi!) - har iallefall ikke hatt problemer med å finne det. Er liksom sånne ting en ikke legger merke til før en trenger det........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 19. november 2002 #15 Del Skrevet 19. november 2002 Finger kjeks kan man lage selv. Det er sukkerbrød deig som er sprøytet ut på bakebrettet og stekt til den er sprø. Det er viktig og bare dyppe kjeksen i kaffen ellers blir kaken for fuktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2002 #16 Del Skrevet 21. november 2002 Det sies at det finnes like mange oppskrifter på Tiramisu som det finnes husmødre i Italia.... Jeg har smakt mange ulike varianter flere steder i Italia, og de har vært ganske ulike, egentlig, til tross for felles ingredienser. Lagde en selv for litt siden som jeg var kjempefornøyd med :-) Må bare si meg enig med de som sier at det skal være Marsala vin, for visstnok er det det man skal bruke. Selv brukte jeg en blanding av Vino Santo (italiensk dessertvin), Tia Maria og cognac (fordi jeg ikke gadd å kjøpe en flaske marsala kun til kaken...). Men klart at noen områder i Italia er det andre ting som er vanlig. Men det som er kjempeviktig, er i IKKE dynke fingerkjeksene!!! Da blir kaken våt, sørpete og smaker for sterkt av sprit og kaffe. Jeg syns det funket veldig bra å pensle på væsken. Omtrent som man pensler boller, bare med to lag eller noe. Og hvi man da lager tiramisuen dagen før den skal spises, har alt trukket akkurat passe (syns jeg, da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 21. november 2002 #17 Del Skrevet 21. november 2002 ..... fikk sett Barmen-programmet igår og der understreket den italienske kokkelæreren/kjøkkensjefen at kjeksen skulle dynkes ordentlig i kaffe.... MEN han sa også at kaken bare skulle stå og trekke en time i romtemperatur eller 2 timer i kjøleskap. Slik jeg har skjønt det (og forsåvidt smakt det i Italia, så skal ikke kjeksen kjennes tørr når du spiser den, men ha mer bløtkakekonsistens). Når det gjelder fingerkjeks så skulle dette som tidligere nevnt her lages av sukkerbrødrøre. En skulle bare sprøyte korte striper på et bakebrett og steke det i ovnen til det ble sprøtt (ca 15 min ved 175 g) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2002 #18 Del Skrevet 21. november 2002 Det var jo dette med at smaken er som baken osv.... Og at oppskrifter er forskjellige. Hvis du har brukt ladyfinger, så vet du at ved å dynke dem i kaffe smuldrer de opp og blir svampaktige. De trekker værske vannvittig fort! Ved å pensle "gavmildt" på, fikk de bløtekakekonsistens.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BergenGutt Skrevet 18. desember 2002 #19 Del Skrevet 18. desember 2002 Hei! Som det ble skrevet tidligere: Det finnes like mange måter å lage tiramisu på som det finnes folk som lager Tiramisu. Og bra er det! :D Jeg har drevet og laget Tiramisu på forskjellige måter og kan prøve å dele noen erfaringer her. Før man går i gang er det kanskje lurt å vite noen "prinsipper" bak kaken. Ting som man bør tenke på angående kremen: Det er 3 ting som er "basic": 1. Mascarpone (ca 500g) 2. Egge (4-6) 3. Sukker (ca 200g) (Forholdet melom disse ingrediensene kan du bestemme selv, eksperimenter og kom fram til din favoritt!) Det du gjør er: 1. Visp eggehvite stivt. 2. Visp eggeplomme med sukker, tilsett så mascarpone (noen liker å varme osten forsiktig for å gjøre den lettere å blande med eggehvite senere) 3. Bland eggehvite i osten FORSIKTIG! Legg kjærlighet i arbeidet. 1. Når det er kaldt vil mascarpone osten bli stivere. Altså: Mascarpone osten gjør at kaken blir "fast i formen". 2. Vispet eggehvite gir luft i kaken, gjør at den blir mer "fluffy". Derfor er det viktig at eggehviten er så stiv at du kan holde bollen med eggehvite opp ned uten at det renner. Et tips er å ha i en klype salt (veldig lite... før du visper. Og for all del... IKKE få noe eggeplomme i) 3. Sukkeret gir smak og egenltig ikke noe annet enn det. En Tiramisu må stå i kjøleskapet i MINST 2 timer for at den skal bli ok. Jeg lar den alltid få stå en hel dag i kjøleskapet for at den skal sette seg og at den skal bli litt stiv. Her er det selvsagt viktig å passe på at du ikke har noe i kjøleskapet som lager lukt. Jeg vil stresse at det er "DØDSVIKTIG" å blande mascarpone osten i den vispede eggehviten FORSIKTIG! Dette er på mange måter "alfa og omega". Ikke ødelegge den luftige konsistensen til eggehviten... Så kommer den andre delen: "Klassisk Tiramisu" krever fingerkjeks. Ikke tvil om det... Men her kan man variere MYE! Du kan f.eks ha 2 lag, 3 lag, 4 lag osv... Du kan dynke fingerkjeksene gjennomvåte eller bare dryppe litt kaffe på dem... Smak og behag. Og ang diskusjonen marsala/amaretto/konjakk... Her er det igjen smak og behag selvsagt... Men en ting er ganske sikkert: Bruk likør! Konjakk egner seg ikke sååå bra egentlig... Det du vil ha egentlig er en alkohol holdig drikk som er søt. Og kaffen må være STERK. Espresso kaffe. En gang fikk jeg ikke tak i fingerkjeks og brukte ferdiglaget kakebunn som jeg delte opp... det funket kjempefint det også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå