Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blåmeis
Skrevet (endret)

-

Endret av Blåmeis
Gjest bustyvel
Skrevet

De forventer da ikke at du skal kunne de -før- du begynner.. Be om å få en liste første dagen, og sett i gang med puggingen da :)

AnonymBruker
Skrevet

Pleier det ikke henge en liste ved kassen? Hvilket fylke, TS?

Anonymous poster hash: f6d61...b79
Skrevet

Vi fikk liste med PLU koder på kiwi, for å pugge, men ingen husker de! De tar man etterhvert når man bruker de! Vi åpnet f.eks i november og ALLE kunne PLU koden på klementiner innen noen dager for å si det slik! Selv etter tre år på Kiwi må jeg fortsatt søke opp noen varer vi selger så sjelden at PLU koden bare ikke sitter!

Gjest Blåmeis
Skrevet

Vet jeg får de utdelt, jeg vil bare se på de "mest brukte" for å ikke være helt grønn på første arbeidsdag. Jeg skal jobbe full vakt. Får naturligvis opplæring, men vil være mest mulig forberedt.

Ingen på Meny som kan poste de her? :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meningen at du skal kunne PLU i hodet ;) Etter noen timer i kassen så kommer nok de vanligste kodene til å sitte nokså godt, men jeg tror ikke det er noe vits i å pugge selve kodene. Jeg har jobbet i 7 år i butikk og husker omtrent ikke kodene - det jeg husker er bevegelsen når du taster dem inn, hehe.

Kassa er nok utstyrt både med lister over kodene og med et system på skjermen hvor du kan søke dem opp.

Det som derimot er litt greit å vite er hva som er hva. Meny har jo en del eksotiske frukter og stort utvalg både på grønt og i bakeavd. Flaut å måtte spørre kunden om hva ting heter ;)

Anonymous poster hash: 37737...fee
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Banan: 4011

Agurk: 4316

Røde epler: 4015

Rød paprika: 4045

"vanlige" løsvekt tomater: 4064

Potet: 4030

Blomkål: 4079

Brokkoli: 4088

Pærer: 3017

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

http://quiz2.start.no/14038

Rød paprika: 4045

Brokkoli: 4088

Wooops! feil i denne listen. Der ser du at etter selv 7 år så sitter det mer i fingrene enn i hodet ;)

Her er den riktige

Rød paprika: 4088

Brokkoli: 4049

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

http://www.bama.no/

Her kan du forresten gå inn og sjekke navn på litt eksotiske/uvanlige frukt og grønt-ting. Jeg var i alle fall helt grønn (pun intended) på mye av dette da jeg startet i dagligvaren, og synes at dette var til nyttig hjelp. Vet ikke om du bare skal sitte i kassen, men jeg var en del i grønt-avd. og fikk mye spørsmål om f.eks. hvilke potet-typer som var melne og koketid og tilberedning på div. ting. Dessverre bruker de ferreste butikker noe særlig tid til å lære opp folk på nettopp dette, så jeg leste meg opp mye på fritiden, men det er jo kjekt å vite selv også. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel en sånn liste med plu-koder i selve kassen som man bruker i starten til å slå opp løsvekt varer, men etterhvert så lærer man dem jo utenat. Det går utrolig fort, så ikke bekymre det for det:) Ha som mål å lære 2 koder hver dag f.eks:) Så kan man spille "plu-bingo" med en kollega for å se hvem som kan mest^^,

Anonymous poster hash: 22547...309
AnonymBruker
Skrevet

Tenk dere det, for 30 år siden hadde de ikke strekkoder. Da måtte de kunne alle prisene på alle varene i hodet. Tenk det!

AnonymBruker
Skrevet

Tenk dere det, for 30 år siden hadde de ikke strekkoder. Da måtte de kunne alle prisene på alle varene i hodet. Tenk det!

For 30 år siden hadde hver butikk omtrent 1/10 av vareutvalget til dagens butikker. Og dessuten hadde de fleste prismaskiner. ;)

• Liker 6
Skrevet

Er det samme PLU koder på meny som Kiwi? Ser sånn ut på de over her hvertfall :P

AnonymBruker
Skrevet

Norgesgruppen bruker stort sett de samme ja. :)

• Liker 1
Skrevet

Er det samme PLU koder på meny som Kiwi? Ser sånn ut på de over her hvertfall :P

Jepp.

Norgesgruppen bruker stort sett de samme ja. :)

Stemmer det, og de bytter de ikke spesielt ofte heller. Nå er det 4 år siden jeg jobbet i butikk, og kodene så mistenkelig kjente ut.

Skrevet

Jeg brukte de samme i 1999

Gjest HappyWaffle
Skrevet

syns det var noe kjent med listen :P jobber på ica :P

AnonymBruker
Skrevet

Så noen har skrevet de vanligste fruktene/grønnsakene, så her har du noen andre som blir brukt ofte:

Rundstykker: 9743

Bakevarer: 2821 (croissanter osv, de bakevarene det er 3 for 30 tilbud på. Du finner fort ut hvilke det gjelder)

Boller: 5419

Salatbar: 4470

Smågod: 9009

Nøtter: 9018

Frosne reker: 5200

Anonymous poster hash: 4a7cb...12c
AnonymBruker
Skrevet

Ulike Meny-butikker kan ha små forskjeller i kodene, så det beste er jo bare å lære seg dem når en kommer langt. Men Meny har som regel langt flere spennende frukter og grønnsaker enn det enhver Rimi har, så DER er det mye du kan lære deg på forhånd. Det jeg kommer på "på stående fot" som jeg vet noen sliter med er ting som søt potet (ja, faktisk - PLU 4091), gurkemeie, galangal, choggiabeter (tror ikke butikkene har slike inne akkurat nå), romanesco, spisskål, rettich, kassava, kumquat, kiwano, neper (...ja), artisjokk, skorsonnerot, granateple, carambol (stjernefrukt), tamarillo, rambutan, litchi, pitahaya.... og sikkert en god del mer.

Altså, jeg har hatt opplæring av videregåendeelever som ikke vet hva en kålrot er, og det ble gode kassefolk ut av dem også. Nå i denne sesongen er det praktisk å lære seg de ulike melontypene, og feks hvite hvordan stikkelsbær ser ut. I tillegg bør du alltid kunne ulike sopptyper; champignon, kantarell, aroma champignon, østersopp, portobello, shiitake.

Anonymous poster hash: 5736d...557

Skrevet (endret)

Jeg måtte hjelpe en fyr i kassa med navnet på purre og grapefrukt en gang. :) Purre var han blank på, grapefrukt var "dette er ikke en appelsin, sant?".

Endret av Glynis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...