Gå til innhold

Er du for vinsalg i butikkene?  

1 stemme

1. 1. Er du for vinsalg i butikkene?

• Ja
      36
    • Nei
      8
    • Bryr meg ikke
      3

Anbefalte innlegg

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg ble inspirert av en tråd om alkohol og prøver en avstemning om vinsalg i butikkene..

Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe en flaske vin i butikken.. Hvis jeg gikk der og handlet en fredags ettermiddag og fikk lyst på ost og vin, så hadde det jo vært fint å kunne kjøpe vinflasken i butikken... Istedenfor å kjøre flere mil for å kjøpe seg en uskyldig flaske vin... :wink:

tusjen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemte ja!

Jeg skjønner ikke hva slags problemer det skulle lede til om en kunne kjøpe vin i butikken.

Skrevet

Kunne gjerne tenkt meg å få kjøpe vin i butikken, ja.

Skrevet

Jepp, vin i butikken takk.

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, forutsatt at Polet består.

Jeg liker ekspertisen polet har. Kan jo ikke akkurat spørre ekstrahjelpen i kassa om hejlp til søndagens middagsvin, når de ikke engang vet hvor melet står..

Skrevet

Jeg liker ekspertisen polet har. Kan jo ikke akkurat spørre ekstrahjelpen i kassa om hejlp til søndagens middagsvin, når de ikke engang vet hvor melet står..

Får du vin i butikken, får du ganske sikkert egne vinbutikker også, som har ekspertisen. Det har de jo i andre land som har vin i butikk i alle fall?

Skrevet

Det blir nok ikke noe problem, for det er nok en stund til det går an å kjøpe sprit på Rimi, og polet hadde nok neppe sluttet å selge vin bare fordi RIMI begynte å selge det.

Godt å ha noen som kan vin ol., det er nok ikke de dyreste årgangene rødvin som vil selges på REMA 1000 :ler:

Gjest Poirot
Skrevet

Får du vin i butikken, får du ganske sikkert egne vinbutikker også, som har ekspertisen. Det har de jo i andre land som har vin i butikk i alle fall?

Ja. Det er jo greit.

Samma for meg, så lenge det finnes ekspertise.

(Forøvrig skal det jo sises at få vinbutikker i utlandet kan måle seg med polets utvalg)

Skrevet
(Forøvrig skal det jo sises at få vinbutikker i utlandet kan måle seg med polets utvalg)

Enig. Men det er jo etterspørsel som styrer det da.

Gjest Poirot
Skrevet

Enig. Men det er jo etterspørsel som styrer det da.

Ja. men ejg synes ikke alltid det er et gode. Jeg liker ostebutikker med masse ost, ikke bare det de selger på Rimi. Det samme gjelder vin. Derfor er jeg egentlig fornøyd slik det er i dag (også ville jeg være enda mer fornøyd om det kom en og annen vinflaske i butikken også). Hadde jeg bodd langt unna polet ville det nok vært vikitgere for meg.

Skrevet

Det er bare det at polet ikke blir et monopol lenger om vin kommer i butikk, så du må nok velge :wink:

Gjest Poirot
Skrevet
Det er bare det at polet ikke blir et monopol lenger om vin kommer i butikk' date=' så du må nok velge :wink:[/quote']

:gledesdreper: :(

Skrevet

Som vinelsker er jeg *veldig* i mot vin i butikk hvis det medfører at vinmonopolet opphører. Vinmonopolet har et særdeles godt utvalg i vin, og prisen på kvalitetsvin er særdeles god. Sammenlignet med EU-land ligger prisen på kvalitetsvin på samme nivå og i mange tilfeller på et mer gunstig nivå. Når jeg er ute og reiser kjøper jeg kun med meg vin som jeg ikke finner på polet her hjemme.

Vin i butikk (og opphør av vinmonopol) vil medføre store vanskeligheter for vinelskere i grisgrendte strøk hvor det pr. i dag er vinmonopol (eller hvor de i dag får fritt tilsendt polvarer i posten). For å få tak i kvalitetsvin vil man måtte dra til spesialforretninger. På butikken vil man kun få tak i de rimeligere vintypene til under hundrelappen. Tenk deg å være vinelsker i Alta! Hva er sannsynligheten for at spesialforretninger vil etablere seg der?

Gjest Seleena
Skrevet

Eg er egentleg i mot alkohol i butikkane gjenerelt sett eg. :) Pga det er så mange mindreårige som får lett kjøpt det.

+ at eg likar å få god hjelp når det gjelder vin.

Derfor.

Gjest Claes
Skrevet
Eg er egentleg i mot alkohol i butikkane sjenerelt sett eg. :)

Hvorfor det??

Kan du gi meg én god grunn til at det ikke skulle vært der?

Gjest Claes
Skrevet

Ser du måtte legge til litt.

Men synes du det er nok grunn til å ikke ha alkohol i det hele tatt i butikkene?

Gjest Poirot
Skrevet
Eg er egentleg i mot alkohol i butikkane gjenerelt sett eg. :) Pga det er så mange mindreårige som får lett kjøpt det.

+ at eg likar å få god hjelp når det gjelder vin.

Derfor.

Detr med salg til mindreårige hadde jo vært unngått om de som jobbet i butikk tok salget litt mer alvorlig...

Gjest Seleena
Skrevet

Det er klart. Men slik det er nå kan jo en 14 åring lett kjøpe. Eg er ikkje fanatisk når det gjeld alkohol og aldersgrenser, men meinar ingen under 18 skal få nokon tilgong til rusmidlar i daglegvarebutikken.

Samlar vi alkoholen på eit pol, får dei som jobbar der meir "oversikt" over kva kunden kjøper og det er vansklegare for ein mindreårig å kjøpe, fordi dei har så stramme reglar når det gjeld bevis.

Eg tenkjer og litt på alkoholproblemet samfunnet har i dag, og det er ikkje til å stikke under ein stol at mange familiar har problem med alkohol.

Eg meinar sjølvsagt ikkje at alkoholismen blir senka om vi har alkoholen på pol, men eg syntes at alkohol ikkje burde vere ein "daglegvare" slik som brød og tannkrem.

Gjest Poirot
Skrevet

Seleena: en del kommuner har ølsag kun over disk. Det syens jeg egentlig er helt greit. Men ikke politikerne, så de har jo fjernet det de fleste steder nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...