Tabris Skrevet 24. juli 2014 #1 Skrevet 24. juli 2014 Jeg forstuet ankelen ganske kraftig for ca 2,5 måneder siden. Jeg falt på løse steiner ned en bratt sti og vrikket ankelen ganske godt. Var vanvittig vondt, men klarte å hinke meg hjem. De første dagene ble det hinking, men ble gradvis bedre. Nå har jeg - ganske lenge - kunnet gå tur i flere timer uten problem. Kan gå, sitte, stå og gå uten at jeg kjenner noe. Men selv nå - ti uker siden det skjedde - så klarer jeg ikke sitte på huk eller stå på knærne mer enn noen sekunder før det gjør vondt i ankelen. Temmelig vondt også, og jeg kan kjenne det opptil en time etterpå om jeg har sittet på huk lenger enn noen sekunder. Jeg har aldri vrikket foten så kraftig før, og vet ikke om dette er normalt. Er det vanlig å kjenne smerter når man f.eks sitter på huk så lenge etterpå? Er det noe jeg kan gjøre for å trene opp ankelen mer? Når bør jeg evt vurdere å ta kontakt med legen?
Gjest Offensive Pie Skrevet 24. juli 2014 #2 Skrevet 24. juli 2014 Jeg forstuet ankelen kraftig i slutten av januar, så for ca 7 måneder siden, og jeg kan fortsatt merke det om jeg sitter på huk med hund på fanget eller går tur i ulendt terreng. Fysioterapeut ga beskjed om at det er helt normalt, og at en kraftig forstuing kan føre til at leddbåndene blir løsere. Dette kan det ta flere år før går tilbake, og sjansen for et nytt overtråkk er visstnok stor. Jeg har kjøpt støttebandasjer, i tilfelle jeg tråkker over igjen.
Minya Skrevet 28. juli 2014 #4 Skrevet 28. juli 2014 Er du helt sikker på at det var en forstuing og at du ikke har brukket et av de små beina i ankelleddet? Brodern tråkket noe voldsomt over for en del år tilbake, og trodde foten var forstuet, en uke senere sendte mamma ham på legevakta fordi hevelsen ikke gikk ned som forventet (hun er sykepleier) og de konstaterte at han hadde brukket spolebeinet helt nede ved ankelen. Bruddet var ikke veldig komplisert, men siden han hadde gått på foten i over en uke, satte kirurgen inn fem skruer og en liten plate i bruddet for å stabilisere ankelen.
Tabris Skrevet 28. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2014 Er du helt sikker på at det var en forstuing og at du ikke har brukket et av de små beina i ankelleddet? Brodern tråkket noe voldsomt over for en del år tilbake, og trodde foten var forstuet, en uke senere sendte mamma ham på legevakta fordi hevelsen ikke gikk ned som forventet (hun er sykepleier) og de konstaterte at han hadde brukket spolebeinet helt nede ved ankelen. Bruddet var ikke veldig komplisert, men siden han hadde gått på foten i over en uke, satte kirurgen inn fem skruer og en liten plate i bruddet for å stabilisere ankelen. Jeg tviler på det siden ankelen har blitt gradvis bedre hele tiden. Jeg kan fint gå tur i to timer i strekk, men jeg kjenner det når jeg går ned trapper, ned bratte bakker og - ikke minst - når jeg sitter på huk. Utenom slike situasjoner, altså når jeg belaster ankelen annerledes enn jeg gjør til vanlig, så kjenner jeg ingenting. Det er heller ikke vondt om jeg klemmer og trykker rundt på ankelen. Og jeg regner med at jeg hadde kjent mer generelt sett om jeg hadde brukket noe. Jeg var også til legen (for noe annet) et par dager etter jeg forstuet den. Han kjente og klemte på ankelen, og mente det var en forstuing som ville gå over av seg selv.
Minya Skrevet 28. juli 2014 #6 Skrevet 28. juli 2014 Jeg tviler på det siden ankelen har blitt gradvis bedre hele tiden. Jeg kan fint gå tur i to timer i strekk, men jeg kjenner det når jeg går ned trapper, ned bratte bakker og - ikke minst - når jeg sitter på huk. Utenom slike situasjoner, altså når jeg belaster ankelen annerledes enn jeg gjør til vanlig, så kjenner jeg ingenting. Det er heller ikke vondt om jeg klemmer og trykker rundt på ankelen. Og jeg regner med at jeg hadde kjent mer generelt sett om jeg hadde brukket noe. Jeg var også til legen (for noe annet) et par dager etter jeg forstuet den. Han kjente og klemte på ankelen, og mente det var en forstuing som ville gå over av seg selv. Det var bror min også, bruddet kom ikke frem før det ble tatt røntgen. At det blir bedre og bedre kan komme av at du har fått et relativt pent brudd som har grodd av seg selv. Det er ikke dermed sagt at bruddet gror sånn som det egentlig skal, samt ligamenter og muskelfester i leddet kan ha blitt alvorlig skadet. Du kan feks ha revet et muskelfeste delvis av, noe som ikke nødvendigvis oppdages i en undersøkelse av en vanlig fastlege. 1
Tabris Skrevet 28. juli 2014 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2014 Jeg ringte til legekontoret i dag for å høre, men var akkurat for sent (de hadde stengt telefontiden for dagen), men skal ringe igjen i morgen og høre hva de sier.
Sugerøret Skrevet 28. juli 2014 #8 Skrevet 28. juli 2014 Vrikket anklen godt i august i fjor.Gjør fanken meg vondt ennå :/
Gjest Bond Skrevet 28. juli 2014 #9 Skrevet 28. juli 2014 (endret) Jeg klarte faktisk å forstue ankelen såpass at det aldri ble like bra som før, og er fortsett litt stivt og vondt 5 år etter skaden (og jo, ble tatt bilde og sjekket ganske grundig så var ikke noe brudd). Forstuet også kneleddet ganske kraftig første uken av mars i år på ski, så sent som i slutten av mai kunne jeg ikke helt bruke beinet normalt uten å føle det, så tok ca 11 uker før det begynte å bli bra, og jeg kan fortsett føle det nå hvis jeg øker belastning. Det kan være lurt å få det sjekket ut, men samtidig er det ikke unormalt at det tar såpass lang tid. Endret 28. juli 2014 av Bond
Gjest Bond Skrevet 28. juli 2014 #11 Skrevet 28. juli 2014 Vel, med mindre du har gjort noe helt spektakulært, vil det nok bli bra, det bare tar tid. Om det føles sånn unaturlig vondt kan det nok være lurt å få det sjekket ut også bare for å være sikker. God bedring!
AnonymBruker 42 Skrevet 28. juli 2014 #13 Skrevet 28. juli 2014 Ikke noen spesialist, men det kan vel gjøre vondt i flere år etterpå. Kommer nok helt ann på hvor kraftig den forstuelsen var.. Jeg "forstuet" ankelen for fire år siden, og den er fortsatt vond i noen vinkler/stillinger.... Tipper at den aldri kommer til å bli hundre prosent igjen for min del... Får håpe din ikke var like sinna
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #14 Skrevet 28. juli 2014 Jeg tråkket kraftig over (leste mens jeg gikk nedoverbakke på en hullete grusvei!) i fjor. 5-6 mnd etterpå var det fremdeles vondt om jeg lå på rygg eller mage og strakk føttene flatt ut, og når jeg tok på sko. Anonymous poster hash: aaf83...a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå