Gå til innhold

Åpner for forskjellsbehandling....

AgathaChristie

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Det jeg mener er at om din farmor har mere penger enn andre, kansje fam. som også kan bidra, så er min farmor også der. Hun har minstepensjon, 0 i reserve. Hun kan også trenge frisør når hun føler for det. Hun trenger fotpleie og andre ting. Trygden har hun ikke mange kr. igjen av når hjemmet har tatt sitt.

.

Tull og tøys.

Hjemmet tar MAX 85 %.

En minstepensjonist får utbetalt ca 8000 (tror jeg). Man har da kr 1200 i mnd (forutsatt at hjemmet tar maxsummen og hun ikke har mer i pensjon.)

Hun betaler ikke for mat, strøm, husleie, transport, lege, medisiner, sykepleie, osv.

Mange eldre har også solgt unna bolig (siden de bor på hjem), og har disse pengene på bok (har man ikke det er det av eget valg).

Hun har mao 1200 kr i lommepenger hver måned å bruke som hun vil. Jeg sier ikke hun er rik, men det er mer enn hva jeg har, og burde kunne dekke frisør. Gjør det ike det syens jeg kanskej familien kunne ta litt ansvar for henne, fremfor å mase om at STATEN skal betale for frisørbesøk......

Forøvrig er ikke min farmor rik.

Eksemplene du nevner om ulik prioritering av pasienter strider imot minstekravstandarden som jeg forutsetter.

At kommuner prioriterer kulturhus fremfor eldre er en skam, og jeg undrer meg over at ikke folk stemmer anneledes. Der JEG kommer fra har de fleste eldre det bra. De legger seg ikke 5, går på do hvis de kan (du vet noen bruker bleie fordi de ikke klarer å gå på do, ikke fordi de ansatte er slemme) og de blir aktivisert.

Forøvrig er det ikke en gang sikkert de som betaler og de andre blir på samme sykehjem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tusjen

Nå vet vi fra før at det er mye komunens økonomi som avgjør hvordan de eldre får det på hjemmet. Vi vet at de blir lagt i seng mange plasser kl 5, mens andre komuner har det litt bedre.

De eldre kommer på hjemmet og puttet på en bleie slik at de ka gjøre fra seg i den. Så nedverdigene for de eldre. Dusj er mange plasser en gang i uken.

Der hvor jeg kommer fra stemmer dette... Det er helt forferdelige tilstander. Jeg har en venninne som jobber på "hjem".. Hun forteller meg skrekk-eksempler på hvordan gamle blir behandlet.. Hun sier at de har ikke noe valg, det er for få folk på jobb og tiden strekker ikke til..... Jeg synes det er sørgelig..

Jeg synes ikke 1.200,- i lommepenger er mye for ett gammelt menneske for en hel måned.. De har jo ikke noe valg, er nødt til å ta til takke med dette og har ingen mulighet som vi andre til å ta en jobb eller en ekstra jobb for å få litt mere å rutte med. Regner med at eldre har ting de også har lyst til å kjøpe de også, som blader, sjokolade, presang til en venninne, frisørtime (ca. kr500,-)... Min mormor synes det er vanskelig å klippe neglene selv og betaler kr 350,- hver måned for å få klippet dem hos fotterapeut (tror jeg det heter).. Min mormor som er 86 år liker fremdeles å pynte seg litt.. Alt koster penger..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke hvor god innsikt du har i eldreomsorgen rundt om i dette landet. Mulig det er bra der du bor.

I dag skjer det sjelden at alt er som det skal på disse hjemmene.

Det er heller regelen og ikke unntaket at de får bleie på seg.

På natten er det en sykepleier på vakt. Tro meg, det er mange som ringer hele natten uten å få hjelp.

Det er ikke vanlig at de får gå på do når de må, men de kan få når det er TID.

Ganske vanlig at mange legger seg i 5 tiden på dagn.

Den standarden som er, er ikke verd de 85% du skriver. Uansett hvor liten pensjonen er.

Du kan ikke ligge på sykehjem i åresvis med formue? Skal ikke uttale meg sikkert der, men vet det er regler for mye kan ta av penger/verdier.

Har du hørt om underernæring på disse hjemmene? Ikke uvanlig. Det er satt av så og så lang tid på mating pr. pasient. Noen er trege pga. plager, sykdom eller hva det måtte være.Det er ikke tid til å strekke tiden for dem.

Jeg kunne ha ramset opp mye mere. Vi vil helst like å tro at alt er så bra, men det er det ikke.

Om det er 1200 kr igjen. Du synes det er nok.Hva om vedkommende røyker? Liker og strikke / hekle. Huske på oldebarna med noe. Kjøpe seg noe nytt undertøy. Du vet, de eldre vil være ordentlige i tøyet. Frisør og fotpleier, vet du hva det koster?

300 i uken kommer en ikke langt med.

Greit nok at fam. kan bidra og det gjør de sikkert. Skal det være nødvendig? Ikke alle har fam. som kan bidra heller.

Du skriver at det er mere enn hva du har. Ja jeg har også måttet klare meg med under 300 i uken. Da en er ung så kan man regne med slikt. Man tar ting annerledes.

Etter et langt arb.liv med slitne føtter, da skulle man jamen det ha råd til fotpleier. Fikse seg på håret. Da har noe med verdigheten til de eldre å gjøre også.

På amnge hjem så tar de pårørende ikke med tøyet da noen dør. Da blir det gitt vekk til de andre der. Sikkert veldig hyggelig for de å få kjolen til hu på naborommet.

Damen hun har omgått hver dag. Skulle gjerne ha kjøpt en etter egen smak.

Nei, det er ikke sikkert at de kommer på samme hjem, de som kan betale/ikke betale.Enda verre spør du meg.

Blir et ekstra skille spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå hørte jeg Høybråten akkurat på kveldsnytt. Dette blir det ikke noe av. En slik forskjellsbeh. Solidariteten måtte gjelde!

Men, de hadde vurdert at de mest pleietrengende skulle betale en høyere egenandel. Ja, jøss. Ta hele pensjonen. Skal de betale enda mere enn hva de gjør i dag så blir det ikke mange skarve kr. igjen.

En annen ting som jeg lemte i forige innlegg. De eldre har krav på tannpleie. Hvor mange får det? Mange lider unødig.

Ofte er det en hage rundt om huset. Svært sjelden er det tid til å gå ut og sitte med de der.

Mange er faktidk ikke ute hele sommeren.

Heldigvis finnes det frivillige som ofte tar den jobben. Og jeg sier atter en gang, STOR SKAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

At kommuner prioriterer kulturhus fremfor eldre er en skam

:Nikke:

Vet ikke helt hvordan jeg stiller meg i denne diskusjonen,..

La meg se....jeg liker å spare penger, og hvis jeg fortsetter med denne "hobbyen" så skal jeg nok klare å spare opp en god slant til jeg blir gammel.. Da vil jeg ikke bli nektet å bruke mine egne penger som jeg vil de siste årene jeg lever!

Så jeg antar at jeg er for....la dem gamle bruke penga sine akkurat slik de vil...!

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Frisør og fotpleie betaler pasientene selv etter behov. Dette er ikke inkludert i summen de betaler for sykehjemsplassen. Mat, pleie og medisiner er inkludert.

Kvaliteten på tjenestene burde vært mye bedre. Dette fordi det er for få folk på jobb. Og for få faglærte på jobb. De ansatte har utfra min erfaring høy arbeidsmoral og yter 100 %. De sliter seg nesten ut pga underbemanning. De "ofrer" av og til sin egen helse for å gi pasientene den hjelpe og pleie som de trenger.

Som pleiere må vi til enhver tid prioritere hvilke pasienter som har de største behovene ift pleie og behandling. Vi ikan ikke prioritere pasientene etter hvem som betaler mest. Det ville vært etisk og moralsk forkastelig.

Håper standaren generelt blir hevet. Slik at alle pasientene får en best mulig hverdag siste fasen av sitt liv. De som krever mer bør heller sørge for privat pleie i hjemmet. Hadde jeg hatt god økonomi og vært pleietrengende ville jeg ansatt 1-3 private pleiere, alt etter behov. Da kunne jeg fått gode dager i mitt eget hjem helt til det siste. Det offentlige ville også spart penger, som kunne brukes på andre pleietrengende med dårligere økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Clea.

ja, jeg har også den tanken at jeg skal legge bort noen kr hver mnd.Ofte går de med i det store sluket.

Hvor mange småbarnsforeldre sparer til tanken på de eldre dager? Svært få. Man legger av penger, men de går da med alt sammen. Så får en tenåringer og enda mere penger går ut. Slik går årene for oss alle.

du får huske da, at de som er på hjemmet i dag er mange av de minstepensjonister. De var i jobb den tiden da ikke godene kom ramlende som mye gjør i dag.

For mange var ikke folketrygden innført da de beg. i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

du får huske da, at de som er på hjemmet i dag er mange av de minstepensjonister. De var i jobb den tiden da ikke godene kom ramlende som mye gjør i dag.

For mange var ikke folketrygden innført da de beg. i jobb.

At noen av de som sitter på hjem ikke har sparepenger er da dems egen skyld. Alle klarer og spare hvis man vil!

(Besteforeldrene mine er minstepensjonister, men de har sparepenger fordi de var fornuftige nok til å spare når de var unge!)

Hvilken goder kommer ramlende mener du?

Som pleiere må vi til enhver tid prioritere hvilke pasienter som har de største behovene ift pleie og behandling. Vi ikan ikke prioritere pasientene etter hvem som betaler mest. Det ville vært etisk og moralsk forkastelig.

Selvfølgelig. Jeg tror ikke at om f.eks mine besteforeldre betaler for en time hos frisøren, så blir en annen pasient "offret" for at en pleier skal "leke" frisør....

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
På amnge hjem så tar de pårørende ikke med tøyet da noen dør. Da blir det gitt vekk til de andre der. Sikkert veldig hyggelig for de å få kjolen til hu på naborommet.

Damen hun har omgått hver dag. Skulle gjerne ha kjøpt en etter egen smak.

Herregud, nå må du gi deg.

Jeg har jobbet på sykehjem, og hatt besteforedlre på 3 andre sykehjem. De har penger til å kjøpe seg klær, og de får klær av familie.

Når det gjelder underernåæring er det ikke bare det at pleeirne ikke har tid. Mange eldre mister matlysten og VIL IKKE spise. Mye skyldes medisner, og livstretthet.

Jeg har heller aldri sagt at 1200 er mye.

Jeg vet ikke engang om beløpet er riktig. De aller aller fleste har mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Har ikke lest alle innleggene så nøye, men generelt vil jeg si at så lenge alle som trenger det er garantert et ok tilbud, ser jeg ikke noe galt i at også gamle kan velge å bruke pengene sine på ekstra for seg selv. På lik linje med at vi andre også disponerer og prioriterer våre penger.

Veldig mange gamle sitter ganske godt i det og jeg personlig syns det hadde vært fint om de heller brukte mer av sine oppsparte midler på seg selv, på velvære og ting som kan gjøre alderdommen bedre, istedenfor at det skal gå til arv. Syns det er ekkelt at så mange eldre lever så sparsommelig og etterlater seg penger til slektninger.

Dette mener jeg, forutsatt (selvfølgelig) at alle, også de som ikke har oppsparte midler eller høy pensjon, også får dekket sine behov slik at de kan ha en verdig tilværelse.

Jeg har generelt en følelse av at det ofte ikke er økonomi som er det egentlige problemet mange eldre sliter med, men heller at de ikke "klarer" å bruke penger på seg selv, men må spare (hva skal en 85-åring med mange titallstusen på bok?), og at de er ensomme og føler seg lite verdt. det siste er vel mer et samfunsproblem enn et økonomisk problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg har generelt en følelse av at det ofte ikke er økonomi som er det egentlige problemet mange eldre sliter med, men heller at de ikke "klarer" å bruke penger på seg selv, men må spare (hva skal en 85-åring med mange titallstusen på bok?), og at de er ensomme og føler seg lite verdt. det siste er vel mer et samfunsproblem enn et økonomisk problem?

Jeg synes (ihvertfall for de jeg kjenner som bor på hjem) også det virker som at det ikke er så mye å bruke penger på, utenom egenpleie. Man er ofte skral når man først kommer på sykehjem.

Min farmor bryr seg ikke om å kjøpe presanger til andre, hun har ikke ork. Venner er døde. Matlysten er borte. Reiser er utelukket. Klær får hun i gaver. Blader og aviser orker hun ikke lese.

Det hun bruker penger på er så godt som utelukkende litt vin og likør, frisør og forpleie. (Frisøren koster forøvrig lite, er jo som regel snakk om vask og legg og permanent en sjelden gang).

Men nå gikk jo Høybråten ut og sa nei til dette forslaget. Greit for meg.

Dere andre får jo fortsette kampen for gratis frisør til alle og mer lommepenger. Bare husk at dette er forhold som har vært til stede på sykehjem i åresvis, og ikke noe som er kommet akkurat nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...