Gå til innhold

Åpner for forskjellsbehandling....

AgathaChristie

Anbefalte innlegg

Åpner for sjekkheftetilbud på sykehjem

Regjeringen åpner for at gamle på sykehjem skal betale avhengig av hva de forbruker av mat, medisiner og legehjelp. Det kan bety at de som har råd til høy husleie, ender opp med stort enkeltrom og kabel-TV.

Brødskiver og paracet. For pleietrengende gamle som bor hjemme eller i omsorgsbolig, er det allerede slik at de betaler etter hvilke tjenester de mottar. I et høringsnotat fra Sosialdepartementet, "Brukerbetaling for pleie- og omsorgstjenester", åpner Regjeringen for at denne modellen også tas i bruk på sykehjemmene.

- Vi står overfor en ny generasjon eldre som vil stille nye krav og ha større forventinger til å få innfridd sine individuelle behov. Jeg tror aksepten for dagens brukerbetalingsordning vil dale, sier statssekretær Jan Otto Risebrobakken i Helsedepartementet.

Antagelig vil kommunene, for å unngå byråkrati, sette sammen tilbudspakker til sykehjemspasientene, slik at man slipper å betale for hver enkelt Paracet eller brødskive.

Sykehjemspasienter betaler i dag en fast andel av inntekten sin, avhengig av hvor mye de har i trygd og andre inntekter. Kommunen kan trekke opptil 85 prosent av beboerens inntekt. Det er ingen rabatt hvis man klarer seg uten legehjelp eller bor dårlig.

- I dag kan kommunen ta store deler av inntekten din, uten at det har sammenheng med hva du får av tjenester. Du betaler like mye enten du bor på et flunkende nytt enkeltrom eller på dobbeltværelse, sier Risebrobakken

Resten kan man lese her:

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...ticle818040.ece

Er det mulig? Tipper de som synes dette er en god ide er de som har råd til og betale for å øke standarden sin. Hvorfor ikke skape et godt nok nivå for alle fremfor å skape et mulig meget godt nivå for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baby-E

Dette her er jo helt sykt.

Det er jo enkelt for de å vedta noe slikt da, som sikkert aldri behøver å tenke på penger... :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

for et idiotisk forslag

virker som politikere lever helt i sin egen verden og ikke skjønner hvordan vanlige folk har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
for et idiotisk forslag

virker som politikere lever helt i sin egen verden og ikke skjønner hvordan vanlige folk har det

Sant nok. Etter min mening virker det som om de går etter hva de selv ser og har erfart ... og driter rett og slett i de andre folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Men er det bra at alle betaler like mye uavhengig av standarden da? Kommunen tar så mye som 85 % av minstepensjonen og da har man jo ingentin igjen..

Jeg synes det er bra at tjenestene differensieres og at man får det man betaler for. Det betyr ikke at de so mer fattige ikke får noe, de fattige vil jo ikke merke forskjellen på hva de har i dag og hva de vil få for sin minstepensjon.

Det eneste de fattige vil merke er at andre som har mere penger vil få en bedre standard enn dem selv. Men er det så ille da? De fattige minstepensjonistene vil jo fortsatt få tak over hodet, sine paracet, medisiner og pleie de! Og er de friske nok til å ville ha en TV på rommet, så kan de frakte den de hadde i sin tidligere bolig med på gamlehjemmet. Det er ikke verre enn det.

De som øsnker en bedre standard skal ikke straffes for å være solidariske med alle de som ikke har penger til "1.klasse" eller "2.klasse." De på turistklasse kommer frem de også! Dessuten kan de ha med medbragt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ikke at de so mer fattige ikke får noe, de fattige vil jo ikke merke forskjellen på hva de har i dag og hva de vil få for sin minstepensjon.

Det eneste de fattige vil merke er at andre som har mere penger vil få en bedre standard enn dem selv. Men er det så ille da?

La oss for all del beholde klasseskillene i samfunnet! Gud forby at alle skal få de samme godene her i samfunnet. Har de ikke klart og tjent seg opp nok mens de var unge, har de bare seg selv og takke! :-? :ironi:

Selvfølgelig er det ille. De som vil nyte godt av dette er med all sannsynlighet en mindre gruppe i samfunnet. Det de gamle har i dag er allerede for dårlig. Burde ikke målet være en bedre standard for eldre som sådan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen

Jeg gruer meg allerede til å bli gammel :( ... Synes de eldre fortjener å ha det bra alle sammen ... Det bør være en smule likt for alle..

De som er veldig rike kan kanskje bruke pengene sine på en pleier og bo hjemme med alle sine fasiliteter.. bare en tanke fra uvitende meg... :roll:

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er veldig rike kan kanskje bruke pengene sine på en pleier og bo hjemme med alle sine fasiliteter.. bare en tanke fra uvitende meg... :roll:

Syns det var en god tanke jeg...I allefall hvis dette skal være den alternative løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikek misforstå meg helt da. Jeg skrev over her ja, men mener jo selvfølgelig at målet hele tiden alltid må være å få til en best mulig standard for ALLE! Det er ikke om å gjøre å skape forskjeller (men de blir likevel alltid uansett til synlig eller mindre synlig).

Likevel, selv om ALLE bør få ha en respektabel og best mulig standard og få dekket sine behov, er det ikke til å komme bort fra at de med mer penger kan få en ENNÅ bedre standard om de ønsker det.

Det gjelder studenter, barn og yrkesaktive også dette!

De som virkelig har mye penger behøver ikke et statlig system som tillater dem å få ha en bedre standard. Den sørger de uansett for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Helt greit for meg.

Som student kunne jeg velge en finere hybel fordi jeg hadde litt penger. Alle hybler tilfredsstiller minstestandarden uansett. Er det dermed SYND PÅ de studentene som delte kjøkken med 10 andre?

Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det samme som gammel? Nå har snart alle enerom, og slik vil det fortsette. HELT greit for meg at man betaler ettersom hva man bruker.

Litt slik er det jo allerede. Eks er hverken frisør eller fotpleier gratis på sykehjemmene som jeg vet om. Farmoren min har faste timer på sitt sykehjem, både hos friøren og forpleieren. Er dette urettferdig, siden andre kanskej ikke har råd til slikt? Man kan eks tenke seg en sykehjemsplass der frisør og andre tilbud alt var bakt inn i "husleien", slik at man slipper å enkeltbetale for hver gang.

Blir uansett ikke slik at det på det ene rommet er fest, egen pleier og sauna, mens andre ikke får mat og dusj.... :roll:

Synes Aftenposten sa det bra:

http://www.aftenposten.no/meninger/komment...ticle818038.ece

Det offentlige har et klart ansvar for å sikre helsehjelp og pleie til dem som trenger det. Det trenger ikke å stå i motsetning til at gamle kan betale for ekstra standard dersom de ønsker det.

...

Når det nå fremmes forslag om å organisere eldreomsorgen, slik at det blir rom for et gradert tilbud, hvor man mot tilleggsbetaling kan kjøpe seg høyere standard og mer luksus, er ikke det nødvendigvis bare negativt. Men det forutsetter at det settes en minstestandard for alle, som sikrer god og forsvarlig kvalitet på både behandling, pleie og bostandard.

Eldre som gjennom et langt liv har lagt seg opp litt ekstra, må kunne velge å bruke pengene til å kjøpe seg noen ekstra goder i livets siste år - hvis det gir dem bedre livskvalitet. Særlig sett i lys av at fremtidens eldre kommer til å stille helt andre krav til standard og komfort enn mange av dagens eldre.

Det offentliges ansvar må imidlertid være helt klart i en slik modell. Å sikre at alle får et fullverdig tilbud. Det må være det lille ekstra som kan kjøpes i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Regjeringen åpner for at gamle på sykehjem skal betale avhengig av hva de forbruker av mat, medisiner og legehjelp. Det kan bety at de som har råd til høy husleie, ender opp med stort enkeltrom og kabel-TV.

Hva er galt med dette?

Noen liker tv, andre liker ikke tv.

Noen er fornøyd med tomatsuppe, andre liker biff. (For ikke snakke om fremover når flere gamle forlanger vegetarmat, halalkjøtt, fedonmat, atkinsmat osv). Hvorfor skal hun som liker tomatsuppe betale like mye for de som vil ha biff hver dag?

Hvorfor skal han som bare ligger i sengen betale like mye som de som har ergoterapi og bassengtrening flere ganger i uken?

Egenltig er det jo DETTE som er urettferdig....

(Merk: jeg forutsetter at alle uansett har en minstestandard som er bra nok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Dette åpner for en a og b-klasse. Stor skam.

Hadde vært fint om du kunne argumentere litt mer. Er det en skam at min farmor har mulighet til å betale for frisørbesøk og fotpleie på sitt sykehjem, der hun sitter 24 timer i døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man snakker om en minstestandard. Hvem skal definere hva som skal være minstestandarden, dvs det alle har krav på? Hva er et fullverdig tilbud? Hvorfor kan ikke alle gamle få frisørtimer og fotpleie, badebasseng og biff dersom de ønsker det? Skylder man dem ikke såpass?

Jeg ser ikke noe galt i at folk, være seg eldre eller folk generellt i samfunnet, kjøper seg økt komfort i hverdagen dersom de har økonomi til det. Det må de jo gjerne gjøre. Men tilbudet til eldre er ikke godt i dag engang. Når Helsedepartementet begynner og snakke om at enkelte kan skaffe seg et bedre tilgud, beroliger det ikke meg med tanke på fremtiden. De burde heller konsentrere seg om å bedre det generelle tilbudet for alle. De som har god økonomi vil uansett kunne få tak i "bedre" tjenester dersom de ønsker det. Å gjøre offentlige institusjoner om til en form for "hotell", hvor økonomien til brukerne er avgjørende for hvorvidt de får suite eller standardrom, syns jeg er hårreisende. Offentlige tilbud til samfunnet bør være likt for alle. Den ekstra komforten får den enkelte sørge for på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Man snakker om en minstestandard. Hvem skal definere hva som skal være minstestandarden, dvs det alle har krav på? Hva er et fullverdig tilbud? Hvorfor kan ikke alle gamle få frisørtimer og fotpleie, badebasseng og biff dersom de ønsker det? Skylder man dem ikke såpass?

.

Hvem som skal definere? De som definerer alt annet, dvs politikerne, slik de gjør i dag med dagens tilbud.

Å si at alle gamle skal få biff (ikke alle gamle som kan spise det, faktisk de færreste på sykehjem, forøvrig får de som regel kjøtt mange ganger i uka...), svømming, frisør osv gratis er en helt annen diskusjon.

Man skylder (i den grad man skylder dem noe som helst)gamle en fin alderdom. Men jeg det er da ikke at urimelig at de betaler for sin egen frisørtime og neglelakk på tærne...?

Forøvrig enig i at ekstreme behov fopr man sørge for selv. (Slik er det jo i helsevesenet, med private sykehus, men en del folk liker jo ikke tanken på at man kan kjøpe seg ut av kø der heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anton.25

meget betenkelig og tragisk hvis dette går igjennom. Men det er typisk høyrepolitikk.

Det neste blir garrantert sykehussektoren.

virker på meg som om høyre-krf forsøker å endre (ødelegge) så mye som mulig før valget i2005. Både høyre og krf begynner vel å skjønne at dette ikke vil bli noe særlig bra valg for dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde vært fint om du kunne argumentere litt mer. Er det en skam at min farmor har mulighet til å betale for frisørbesøk og fotpleie på sitt sykehjem, der hun sitter 24 timer i døgnet?

Det jeg mener er at om din farmor har mere penger enn andre, kansje fam. som også kan bidra, så er min farmor også der. Hun har minstepensjon, 0 i reserve. Hun kan også trenge frisør når hun føler for det. Hun trenger fotpleie og andre ting. Trygden har hun ikke mange kr. igjen av når hjemmet har tatt sitt.

Hun som var glad i å kjøpe nye klær osv. Holde seg skikkelig. Din farmor kan kjøpe seg alle tjenester, men min har ikke mulighet.

Ved livets begynnelse på fødeklinikken blir vi alle beh. likt. Det bør være lik beh. ved livets slutt også.

Nå vet vi fra før at det er mye komunens økonomi som avgjør hvordan de eldre får det på hjemmet. Vi vet at de blir lagt i seng mange plasser kl 5, mens andre komuner har det litt bedre.

De eldre kommer på hjemmet og puttet på en bleie slik at de ka gjøre fra seg i den. Så nedverdigene for de eldre. Dusj er mange plasser en gang i uken.

Skal forskjellen bli enda større? Ved at noen skal betale seg ut av det? Blir det slik at de ansatte skal prioritere de som kan betale ? Ta de først på do osv?

Det er så lite bemanning på avdelinger at de gamle visner bort i sengene sine. Selv om det er alfa og omega at de må røre på seg, så blir det ikke gjort. Det er ikke folk.

Kansje med den nye ordningen så kan de som har råd, komme seg på do.dusje hver dag, bli aktivisert?

En ting som skulle være selvsagt. Jeg synes det er en skam at det ikke er slik at de skal få det de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...