AnonymBruker Skrevet 24. juli 2014 #1 Skrevet 24. juli 2014 Jeg har en venninne, la oss kalle henne Anna, som har har vært sammen med en mann som ofte slår og er voldelig mot henne. La oss kalle han Martin. Dette har hun vært åpen om ovenfor meg og et par til i jentegjengen. Og til og med de som ikke vet om volden, har merket at det er noe merkelig med fyren. Jeg har lenge rådet Anna til å komme og bo hos meg, eller komme seg vekk på annet vis og sagt at jeg hjelper til med alt, men hun har sagt at hun skulle ordne alt selv når hun følte seg klar. For cirka 2 måneder gjorde hun nettopp dette, hun gjorde det slutt med han, og ifølge henne gikk det veldig greit for seg. Jeg inviterte på vinkveld hjemme hos meg, så vi kunne snakke og ha en skikkelig jentekveld. Jeg, Anna, og de to andre som visste om volden. Etter et par glass vin utbrøt jeg; "Jeg er så glad du endelig klarte å bli kvitt den psykopaten der, Anna". Og jeg snakket mye dritt om han den kvelden. Mannen er jo gal? Og jeg var glad hun ikke var sammen med han lenger. Selv om det kanskje var litt usympatisk av meg, det var jo trossalt et brudd for henne, og jeg merket at hun ble skikkelig satt ut av hva jeg hadde sagt om Martin, og hun sa ikke et ord resten av kvelden. Jeg regnet bare med at hun ble litt tankefull, og jeg beklaget over at jeg hadde snakket litt for stygt om Martin. Hun var jo sikkert glad i han fortsatt.. Anna dro hjem før de andre, og jeg spurte hun ene venninna mi hvorfor hun trodde Anna ble så stille etter jeg nevnte Martin. Hun sa de hadde blitt sammen igjen for bare et par dager siden, og jeg følte meg rimelig dum. Siden dette skjedde har Anna vært sur på meg, og ikke villet snakke med meg. For 2 uker siden fikk jeg meldinger fra Martin som sa at Anna hadde fortalt han alt om hva jeg hadde sagt om han, hvor psycho han er, og at ingen av oss liker han osv. Han sender meg meldinger og spør om jeg er alene hjemme, og om hvor jeg er osv. Og jeg svarer ikke. Nå føler jeg meg veldig utrygg, og er redd for at han skal gjøre meg noe. Beklager for langt, rotete innlegg, jeg skriver fra mobilen. Hvordan ville dere gått frem nå? Hva kan jeg gjøre? Jeg prøvde å være en god venninne.. Anonymous poster hash: 05dbc...4bf
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2014 #2 Skrevet 24. juli 2014 Min erfaring er at mennesker som lever i voldelige forhold må komme seg ut selv. Man kan vise at man er der, men å legge press på dem virker etter MIN erfaring mot sin hensikt. Ikke bare funker det ikke, du står også i fare for at du blir kuttet ut. Og det er jo veldig synd, for da får de færre å støtte seg på den dagen de evt. bryter ut. Vær tålmodig, støttende, men ikke legg press. Det er mitt råd. Men jeg har ikke vært i et slikt forhold selv, så ta det med en klype salt. Dersom du føler deg direkte truet ville jeg kontaktet politiet som en siste utvei. Har du noen som kan bo ho deg litt/som du kan bo hos? Etter en stund vil det gå over, men i starten vil det hjelpe, tenker jeg. Anonymous poster hash: a69dd...30a
Kvinne87Rogaland Skrevet 24. juli 2014 #3 Skrevet 24. juli 2014 Dette har jo ingenting med deg å gjøre - du prøvde jo bare å være en god venninne! Du kan jo gi beskjed til "Anna" at kjæresten hennes truer deg og at du ikke vil ha noe med dem å gjøre. Kanskje hun "våkner" litt når hun ser at han trakasserer andre også, og skremmer vekk hennes venninner. Hun må jo innse da at du faktisk hadde RETT, at han ER psycho?! Du må hvertfall spare på alle meldinger du får av ham, i tilfelle det går så langt at du trenger besøksforbud. Du må også si ifra om dette til familie/venner, slik at de er klar over det hvis det skjer noe... Ellers må du bare kutte all kontakt og gi klar beskjed at du vil helt ut av livet deres. Det er jo hennes egen feil at hun er så idiot at hun går tilbake til han! Du skal ikke lide for det! Lykke til 1
Alina X Skrevet 24. juli 2014 #4 Skrevet 24. juli 2014 Hun der Anna kommer til å oppleve the hard way hva som skjer videre. Du hadde rett,han er en psykopat når han brukes vold så du sa egentlig bare sannheten. 1
Gjest Malanthor Skrevet 24. juli 2014 #5 Skrevet 24. juli 2014 Høres ut som en patetisk liten dritt. Han føler seg sikkert stor der han ligger hjemme på sofaen og sender skremmende meldinger. Eller når han banker sin fysisk svakere kjæreste. Har bare et ord: PATETISK. Problemet ligger i at du ikke vet hvor gal han er og hvor langt han kan gå. Neste gang han sender deg melding svarer du han at du ikke ønsker at han skal sende deg melding og at hvis det ikke stopper kommer du til og anmelde han til politiet. Neste gang han sender deg melding gjør du nettopp dette. Når du snakker med politiet må du passé på og si at fyren gjør deg redd og at du tolker meldingene hans som trusler mot deg personlig. Ta også gjerne vare på meldingene så du har noe konkret og vise til. Er alltid fristende og banke dritten ut av han, men siden du ikke vet hvor crazy han er som nevnt over så burde man unngå dette siden hans mottrekk kan være og stå på døra di med en pistol en tidlig morgen. Bare gjør som jeg sa over og styr unna fyren du. Og styr unna venninna di som har puttet deg i en potensielt farlig situasjon ved og fortelle psykopaten hva du sa. Hun kan seile sin egen sjø.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2014 #6 Skrevet 24. juli 2014 Tusen takk for gode svar! Jeg har ignorert meldingene, og jeg bor med typen min, så det gjør det heldigvis tryggere. Syntes det bare er synd st hun gikk tilbake til han, når hun allerede hadde kommet seg vekk. Men det er vel best om jeg holder meg unna.. Anonymous poster hash: 05dbc...4bf
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2014 #7 Skrevet 24. juli 2014 TS over forresten Anonymous poster hash: 05dbc...4bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå