Gå til innhold

Hvorfor har jeg mistet mensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen for 3 år siden, da hadde jeg det 2 ganger så ble det borte. Nå har ikke hatt mensen på over 2 år, snart 3. Hva kan være grunnen til dette? Har lest gjennom hva som kan være grunner og vet stress kan være en grunn, men jeg stresser ikke. Er det farlig å gå uten? Har hørt at man kan bli steril og det er så skremmende for meg, vil jo ha barn, flere barn. Hvor lenge må man gp uten barn for at det kan være en sjanse for ikke å få barn? Håper på noen svar :) Jeg vil helst ikke dra til legen i og med at han er mann, og jeg blir så flau da. Da tror jeg han tenker at så fort det er ettelerannet så kommer jeg og blir paranoid. Tihi :fnise::fnise::fnise:

Takk på forhånd :) Dette gjør meg urolig.

Anonymous poster hash: 86b82...0bb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt for leger at pasienter tar opp slike problemer som du har! Og det er ikke noen liten grunn du går til legen for. Det er vanlig å miste mensen, men jeg har hørt at noen mister mensen noen mnd, for så at den kommer tilbake. Men jeg har ikke hørt så lenge som 2år.

Har du tatt av? Man kan miste mensen dersom man har tatt av noen kg, og spesielt dersom man er veldig tynn.

Snakk med legen din! Det er ikke flaut. Evt. kan du gå på helsestasjonen hvis du er under 20(?) år.

AnonymBruker
Skrevet

Har du gått ned masse i vekt, så kan det stenge ute mensen. Dette er noe du uansett må ta opp med legen din, det kan være alvorlig. Better safe than sorry. Har ei venninne som gikk uten i rett over 1 år, og hun fikk det tilbake igjen, men legen hadde sagt at hun skulle ikke gått så veldig mye lengre uten før det var fare for at hun aldri kom til å få barn.

Anonymous poster hash: 4e891...b5d
Skrevet

Det er helt normalt for leger at pasienter tar opp slike problemer som du har! Og det er ikke noen liten grunn du går til legen for. Det er vanlig å miste mensen, men jeg har hørt at noen mister mensen noen mnd, for så at den kommer tilbake. Men jeg har ikke hørt så lenge som 2år.

Har du tatt av? Man kan miste mensen dersom man har tatt av noen kg, og spesielt dersom man er veldig tynn.

Snakk med legen din! Det er ikke flaut. Evt. kan du gå på helsestasjonen hvis du er under 20(?) år.

Vet ikke hva som er grunnen, har ikke tatt av noe jeg, men har alltid vært slank. Jeg er 17 år btw.

Skrevet

Kontakt legen din og be om en henvisning til en gynokolog. Evnt fin ut om det er noen privatpraktiserende i område som du kan få time hos uten henvisning.

Skrevet

Vet ikke hva som er grunnen, har ikke tatt av noe jeg, men har alltid vært slank. Jeg er 17 år btw.

Jeg synes du skal gå til legen. Siden du er 17 kan du gå på helsestasjonen. Helsesøster vil sende deg videre til legen der. De er vant til slike spørsmål, og har nok opplevd en lik situasjon som din før. De har jo også taushetsplikt, så ingenting å være redd for! Det er også gratis.

AnonymBruker
Skrevet

Trener du? Trente du hardt/ mye da du mistet mensen? Noen mister mensen pga hard trening

Anonymous poster hash: d5ac0...c5a

Skrevet

Trener du? Trente du hardt/ mye da du mistet mensen? Noen mister mensen pga hard trening

Anonymous poster hash: d5ac0...c5a [/acroHar tre

Har trent veldig mye før, men ikke mye nå pga av skade i leggen.

AnonymBruker
Skrevet

Hos flere tar det tid fra første menstruasjon til det kommer i gang månedlig menstruasjon. Det er lurt å snakke med helsesøster, lege eller gynekolog

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da kan det være treningen som er årsaken, og i de tilfellene jeg har hørt om, så kommer mensen tilbake etter en stund. Kanskje det er hormonelle endringer som skjer ved hard trening, som gjør at mensen uteblir. Du kan sikkert finne info om dette på nettet

Skrevet

Ja, skal søke litt rundt på nettet om det, har ikke tenkt på at trening kan ha en innvirkning på det ;)

AnonymBruker
Skrevet

"

Forbigående

Men den

gative effekten av hardtrening later ikke til å være av varig art, beroliger forskeren.

- De aller fleste kvinnene i studien hadde fått barn til slutt. Og de som trente hardest midt på 1980-tallet, var faktisk blant dem som hadde fått flest barn på 1990-tallet.

Det kan være ulike forklaringer på hvorfor de kvinnene som først var minst fruktbare, endte med å få flest barn:

- Vi vet ikke om de forandret aktivitetsnivået sitt i perioden mellom de to undersøkelsene. Eller om de kanskje bare hadde problemer med å bli gravid den første gangen, men etterpå fikk en hormonell profil som gjorde det lettere å bli gravid på nytt, sier Gudmundsdottir" http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/232976

Skrevet

"

Forbigående

Men den

gative effekten av hardtrening later ikke til å være av varig art, beroliger forskeren.

- De aller fleste kvinnene i studien hadde fått barn til slutt. Og de som trente hardest midt på 1980-tallet, var faktisk blant dem som hadde fått flest barn på 1990-tallet.

Det kan være ulike forklaringer på hvorfor de kvinnene som først var minst fruktbare, endte med å få flest barn:

- Vi vet ikke om de forandret aktivitetsnivået sitt i perioden mellom de to undersøkelsene. Eller om de kanskje bare hadde problemer med å bli gravid den første gangen, men etterpå fikk en hormonell profil som gjorde det lettere å bli gravid på nytt, sier Gudmundsdottir" http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/232976

Takk, dette var positivt å høre :) Du kan du gå inn på profilen min å se om det er oppgitt epost osv, ville egentlig være anonym men så glemte jeg å trykke anonym :)

AnonymBruker
Skrevet

Få det sjekket hos lege/gynekolog! Hvis mensen er borte i mer enn 6 måneder kan det gå ut over fruktbarheten din pga endringer i livmorslimhinnen. Legg fra deg sjenansen og denne håpløse vente-og-se-mens-jeg-googler-det-holdningen din, og kontakt helsesøster eller lege. Det kan hende du "bare" har trent for hardt men det kan også være andre grunner, både alvorlige og mindre alvorlige som f.eks. hormonforstyrrelse.

Anonymous poster hash: 0f194...b4e
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var ca. 18-20 så gikk jeg mellom to og tre år uten mens. Var hos lege og fikk ultralyd som viste at jeg hadde en cyste på eggstokken. Det var visst ikke farlig, men jeg kunne fått p-piller for å få den tilbake. Jeg sa nei takk :-p Den kom tilbake av seg selv noen måneder etter det. Nå er jeg 34 og har fortsatt ustabil mens. Den har vært borte i perioder pga vektereduksjon, selv om det var kontrollert og nødvendig slanking, og nå bruker jeg Cerazette minipiller som gjør at den blir borte i måneder i strekk. Legen sier alltid at det er vanlig og ikke et problem.

Det er sikkert ikke noe farlig, men som med alle andre forandringer i kroppen bør man sjekke med lege. :-)

Anonymous poster hash: 09f5a...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt legen din og be om en henvisning til en gynokolog. Evnt fin ut om det er noen privatpraktiserende i område som du kan få time hos uten henvisning.

Når du ber henne finne en privatpraktiserende gynekolog, så bør du og opplyse om at det koster ganske mye.

Anonymous poster hash: e3b17...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Om det er vektnedgang er vanskelig å si når du ikke har oppgitt vekt og høyde, og hvor mye du har gått ned i vekt.

Mest bekymringsfullt er det dog ikke om du kan få barn i fremtiden, men at når du går uten mens i en så lang periode uten å søke hjelp hos helsepersonell, kan du bli beinskjør senere i livet.

du kan ha alt fra Policystisk ovariesyndrom, da er det vanlig at mensen forsvinner, men ikke over så lang tid, til hormonforsyrrelsessykdommer.

Ikke første gangen jeg leser at unge jenter skriver de ikke vil til legen fordi legen er en mann. Så bytt fastlege til en dame, da?

Om legen er en mann så har han samme utdannelse som en kvinne, mannlige leger gjør og stort sett de samme tingene som kvinnlige leger, ingenting å være flau av.

Kommer en ung jente med manglende mens så er ikke en underlivsundersøkelse det første legen begynner med, men blodprøver for å se hvordan hormonnivåene som kan påvirke mensen ligger an. Samt stoffskiftet og jernlagre.

Sannsynligvis må du få tatt en ultralyd og det må du til en gynekolog for å få gjort, da må fastlegen henvise deg. Da kan du si du vil til en dame.

Så kom deg til lege, jente!

Skrevet

Takk for alle svar, skal oppsøke en lege :)

Gjest Blomst83
Skrevet

Om det er vektnedgang er vanskelig å si når du ikke har oppgitt vekt og høyde, og hvor mye du har gått ned i vekt.

Mest bekymringsfullt er det dog ikke om du kan få barn i fremtiden, men at når du går uten mens i en så lang periode uten å søke hjelp hos helsepersonell, kan du bli beinskjør senere i livet.

du kan ha alt fra Policystisk ovariesyndrom, da er det vanlig at mensen forsvinner, men ikke over så lang tid, til hormonforsyrrelsessykdommer.

Ikke første gangen jeg leser at unge jenter skriver de ikke vil til legen fordi legen er en mann. Så bytt fastlege til en dame, da?

Om legen er en mann så har han samme utdannelse som en kvinne, mannlige leger gjør og stort sett de samme tingene som kvinnlige leger, ingenting å være flau av.

Kommer en ung jente med manglende mens så er ikke en underlivsundersøkelse det første legen begynner med, men blodprøver for å se hvordan hormonnivåene som kan påvirke mensen ligger an. Samt stoffskiftet og jernlagre.

Sannsynligvis må du få tatt en ultralyd og det må du til en gynekolog for å få gjort, da må fastlegen henvise deg. Da kan du si du vil til en dame.

Så kom deg til lege, jente!

Nå sier ts at hun ikke har gått ned i vekt.

Skrevet

Ikke skrem opp jenten mer enn nødvendig. Selv hadde jeg kanskje bare mensen 2 ganger i året fra jeg var 12 til jeg var 19.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...