Væren Skrevet 27. juni 2004 #1 Skrevet 27. juni 2004 Hvor mye får barna dine i ukepenger, og hvor gamle er de? Jeg har tre gutter på 10, 13 og snart 16 år. De to yngste henger sammen som erteris, og gjør stort sett like lite eller mye; dvs. ansvar for rommet sitt, rydding og vasking, tømme oppvasken et par ganger i uken, og ellers hjelpe til etter behov (jeg tror de har det litt for godt... ) Eldstemann har rommet sitt + rydding og vasking av loftsstue, tømme oppvaskmaskin noen ganger i uken. De to minste har 50 kr. i uken + lørdagsgodt, eller de kan velge å få utbetalt 75 kr hvis de ikke vil ha snop. I tillegg får de Donald blad hver uke, og dekket sine aktiviteter ellers. Lurer på om vi må legge på litt på ukepengene deres, eller om vi bør gjøre forskjell på minsten og mellomsten. Mellomsten skal tross alt begynne på ungdomsskolen. Eldstemann har 100 kr. uken + lørdagsgodt. Han har jo litt mer ansvar enn de to andre, og er flinkere å tilby seg å hjelpe til - selv om han også er litt lat iblant. Hva mener andre? Hvor mye bør barna ha i ukepenger? (Inspirert av Carsten O. Five som ikke anbefaler foreldre å gå inn i arbeidsgiver/arbeidstakerroller overfor sine barn, men derimot kalle disse utbetalingene ukepenger, ettersom barn også har sine behov og trenger penger...)
Gjest gjesta Skrevet 27. juni 2004 #2 Skrevet 27. juni 2004 Eldstemann her i huset er snart femten, han får 100 kr pr uke+lørdagsgodt. Økning tar vi den dagen han får større behov - enda bruker han ikke så mye penger. ( Inntill en viss grense self. , på et eller annet stadie blir vel en liten jobb alternativet.) Jeg syntes godt du kan bruke ungdomskole-overgang som et argument for å øke ukepengene, da vet minstegutten din hva han har i vente når han kommer så langt. Man kan gjøre litt forskjell på søsken utifra alder uten at det blir urettferdig. Vi har heller ikke noen sammenheng mellom ukepenger og plikter egentlig, men noen plikter har jo guttene uansett. (Bl.a tømme oppvaskmaskinen - og det er SÅ deilig å slippe) Eldstemann hjelper også til med plenklipping og lignende, men er det spesielle ting - som tar mye tid - vanker det gjerne noen kroner for jobben. I så fall er det ting utenom det vanlige, og betaling er avtalt på forhånd. Da stilles det også større krav til effektivitet og resultat. Minstemann på syv får ikke ukepenger enda.
Gjest Poirot Skrevet 27. juni 2004 #3 Skrevet 27. juni 2004 Fra jeg ble så stor at jeg fikk lov å gå på kino alene, fikk ejg ukelønn som tilsvarte 1 kinobilett og tog t/r. Ikke at ejg gikk så mye på kino, men den ble da indeksregulert på en måte hvert år.
Nabodama Skrevet 27. juni 2004 #4 Skrevet 27. juni 2004 Datteren min på tolv får 100 kr i uka, pluss lørdagsgodt, kinobilletter, bursdagsgaver til venninner osv. Hun har yongtalk-abonnement på mobil. Datteren på 16 har et himla høyt behov for penger, og må egentlig begrenses! Hun får noe mer i ukelønn, det varierer litt. Hun får også mye utenom, f.eks sminke. Begge to er flinke til å hjelpe til hjemme, men det er ikke forbundet med ukelønn. Jeg forventer at de bidrar hjemme fordi de bor der.
Gjest tusjen Skrevet 27. juni 2004 #5 Skrevet 27. juni 2004 Jeg har en datter på 10 år. Jeg synes det med ukepenger har vært litt vanskelig. Men, jeg har gitt henne 75 kr i uken og det skal være til lørdagsgodt også.. Brus og eventuelt is kjøper jeg.. Jeg kjøper blader også.. Synes hun er for liten til å få noe mere enda.. tusjen
stikkelsbær Skrevet 27. juni 2004 #6 Skrevet 27. juni 2004 Jeg hadde kanskje gitt 16-åringen litt mer... Men det spørs jo selvfølgelig hvor mye han får utenom da. Får han alle klær og lignende er det en grei sum!
Væren Skrevet 27. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2004 16 åringen får det han trenger utenom, f.eks. klær, og skal han på noe spesielt, stikker jeg gjerne til ham litt ekstra penger. Forresten så glemte jeg å si at vi allerede har gått over på "månedslønn" for eldstemann; han får faktisk 500 pr. måned i stedet for 100 pr. uke. Har nettopp innført denne ordningen, så jeg kom visst ikke på det i farten! Så han har jo 25 kr. mer i måneden enn da han fikk 100 kr. Jeg tror vi får øke ukelønna i alle fall til mellomstemann, f.eks. til 100 kr. Kanskje minsten bør få 75? Hm... Grubler litt på dette her, vil jo det skal være litt rettferdig også, men det handler også om alder og behov for penger!
Gjest Brunhilde unplugged Skrevet 28. juni 2004 #8 Skrevet 28. juni 2004 Min 14 åring får barnetrygdem dvs 972,- pr måned. Dette skal dekke alt - og også brukes til å spare til større ting som f eks kamera, ca-spiller etc. Fungerer veldig bra hos oss, og nå har vi hatt denne ordningen i et år.
*Kaisa* Skrevet 28. juni 2004 #9 Skrevet 28. juni 2004 Guttungen på 13 får 400 kr mnd. Dette skal dekke kontantkort og "utenom-ting" som han strengt tatt ikke har behov for. Feks kiosk-besøk, kino.
Gjest Gjesta Skrevet 28. juni 2004 #10 Skrevet 28. juni 2004 Når jeg var yngre fikk jeg ikke fast ukelønn, men mottok heller litt penger hvis jeg skulle noe spesielt. (diskotek, kino, telttur...) De andre søskenene mine har/hadde det på samme måten..Alle hjelper selvfølgelig til hjemme (oppvask, klesvask, huskvask, bilvask, barnepass, plenklipping). De gangene vi har hjelpt til med større ting, som f.eks oppussing fikk vi penger selv om vi ikke skulle noe spesielt... Jeg synes det var en god ordning...Det føltes som om det jeg gjorde ble satt mer pris på enn hvis jeg hadde mottatt vanlig ukelønn slik som noen av vennene mine fikk.... Clea
-Fisken- Skrevet 30. juni 2004 #11 Skrevet 30. juni 2004 Jeg er 16 og får 300 kr i måneden. Klær og sånt no kommer utenom, men jeg kjøper stort sett det meste selv. Hvis jeg skal til byen, til venner som bor et stykke unna, på kino, restaurant osv, får jeg heller ikke ekstra penger til dette.
Væren Skrevet 30. juni 2004 Forfatter #12 Skrevet 30. juni 2004 Så 500 kr. pr. måned er ikke for lite for en gutt på 15 og et halvt år? Hva synes dere som er på samme alder? Jeg har inntrykk av at det er enkelte som får enda mer, f.eks. 150 kr. i uken.
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #13 Skrevet 30. juni 2004 Så 500 kr. pr. måned er ikke for lite for en gutt på 15 og et halvt år? Hva synes dere som er på samme alder? Jeg har inntrykk av at det er enkelte som får enda mer' date=' f.eks. 150 kr. i uken.[/quote'] 150 kr i uken er da utrolig mye? Hva skal man med så mye penger? Til godteri?
Naixin Skrevet 30. juni 2004 #15 Skrevet 30. juni 2004 12-åringen vår får kr. 50,- per uke. + lørdagsgodt. Han må holde rommet ryddig og rydde ut av oppvaskmaskinen hver dag. Han betaler selv halvparten av Young-talk abonnement. Skal han på kino eller trenger heiskort o.l, får han det av oss. Syns det er greit at han har faste oppgaver, og litt faste utgifter slik at han kan få et forhold til inn/ut allerede nå :-) Syns du fint kan lage forskjell for minsten og mellomsten. "Lønnsøkning etter lang ansenitet" :-)
Væren Skrevet 30. juni 2004 Forfatter #16 Skrevet 30. juni 2004 Syns du fint kan lage forskjell for minsten og mellomsten. "Lønnsøkning etter lang ansenitet" :-) Jepp. Tror det må bli noe sånn: 10 åringen: 75 kr pr uke + ca 25 til lørdagsgodt 13 åringen: 100 kr pr uke + ca 25 til lørdagsgodt 16 åringen: 500 kr i månedslønn + 25 til lørdagsgodt pr. uke
Fakse Skrevet 30. juni 2004 #17 Skrevet 30. juni 2004 Jeg synes ikke 500,- pr måned er lite. Jeg fikk litt mer enn det, men måtte betale klær selv. Sommeren mellom ungdomsskole og videregående var første someren jeg hadde sommerjobb, og etter det forsvant ukelønnordningen fordi jeg hadde jobb selv. Jobbet ikke ved siden av skole, men jobbet i alle ferier, og var dessuten borteboer og fikk stipend. Jeg synes en som snart er elev på videregående bør klare å skaffe den pengene han trenger selv om han har behov for mer enn en hundrelapp eller så i uka. Man har godt av å jobbe utenfor hjemmet, lære seg å styre økonomi og vite at man må jobbe for pengene.
Væren Skrevet 30. juni 2004 Forfatter #18 Skrevet 30. juni 2004 Jeg er helt enig i det, Fakse. Gutten vår har prøvd å få seg sommerjobb, han har vært og henvendt seg personlig i mange butikker, f.eks. Det er vanskelig å være 15 og et halvt, for arbeidsgiverne ansetter helst ungdommer over 16. Mange steder har de ventelister på ungdommer som har lyst på jobb. Så man må enten kjenne noen som trenger ekstrahjelp, eller ha flaks. Sønnen vår betaler ikke klærne sine selv; han har heller ikke noe stort klesforbruk. Hvis han vil ha noe som er ekstra dyrt, hender det at han legger til en hundrelapp eller to, og vi betaler resten. Jeg kan jo legge til at han er fornøyd med månedslønn på 500 kr. Selv om han helt sikkert ikke hadde takket nei til 1000 heller... Det er vel helst han som skal begynne i ungdomsskolen som trenger en liten lønnsoppgradering!
Fakse Skrevet 30. juni 2004 #19 Skrevet 30. juni 2004 Ah, jeg tenkte selvfølgelig ikke på at det ikke er så enkelt å få sommerjobb, hadde ikke det problemet selv, så da kan jo ingen andre ha det Her i byen finnes det en småjobbsentral der folk som har jobber i hus/hage som tar en dag eller to kan ringe for å ansette ungdomer som er ute etter jobb. Finnes det ikke noe sånn hos dere?
KalloRilla Skrevet 1. juli 2004 #20 Skrevet 1. juli 2004 Jeg hadde ikke fast ukelønnsordning da jeg bodde hjemme, men fikk penger til det jeg trengte som for ex kino, bursdagsgaver osv. Jeg har heller ikke lært meg den delen å måtte tjene penger eller spare til ting selv. Dette har jeg slitt med i år etter at jeg flyttet hjemmenfra. Klart jeg skjønner at jeg må jobbe for å få penger - men har ikke lært å disponere dem fornuftig. Jeg hadde heller ikke faste plikter hjemme. Han jeg bor sammen med i dag har en sønn på 13 år (boende fast hos seg), guttungen fikk i utgangspunktet 500 kr i mnd inkludert kontantkort osv, men var han med på butikken så fikk han blad eller tilsvarende om han spurte etter det. Når jeg flyttet inn der snakket jeg med Gubben om hvordan jeg hadde hatt det mht penger hva jeg mente med at guttungen fikk penger i lomma uten å "jobbe" for dem. Resultatet på dette var at ukepengene ble stoppet. Vi laget en liste over alt som må gjøres i huset - husmorsyslene. Utenfor vært punkt står det et beløp. Guttungen merker av på listen når han har gjort en oppgave og pengene han da får utbetalt på "lønningsdagen" er summen av det han har gjort utfra listen. Max beløp han vil kunne tjene er da 500. Er han med på større ting får han penger uten om som for ex utearbeid. Greit det blir et arbeidsgiverforhold på en måte, men det er nyttig. Guttungen lærer seg det som faktisk må gjøres i huset, han lærer at en må jobbe for penger. Guttungen har selv vært med på å lage listen og beløpene, så dette ga jo litt læring. Han valgte og selv å ha mndlønn. Skal han i bursdag kjøper vi gaven for han, men skal han på kino må han betale dette selv. Skal han ha klær for ex en bukse som er dyrere enn det jeg har beregnet til buksen, får han de penge jeg har avsatt og resten får han betale selv. Alt annet som guttungen MÅ ha får han av oss. Dette fungerer glimrende hos oss, men tror dette er mye pga at guttungen var med på planleggingen og at det ikke bare var noe som ble tredd over hodet hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå