Gå til innhold

hjelp, fant en voksen svale, (fugl) på bakken

Anbefalte innlegg

Gjest Earth
Skrevet

Er det noen fugleeksperter her? Jeg fant en voksen svale liggende på asfalten på en parkeringsplass. Jeg var på vei til jobb og tok den med meg, på jobb. Jobber på sykehjem så jeg la den i et blomsterbed som.ligger nokså høyt plassert for å skjerme den for katter. Blomsterbedet er godt tildekket med store busker. Hadde jeg kjørt bil til jobb hadde jeg sluppet den av hos veterinæren, men det hadde jeg ikke tid til da jeg allerede var sendt ute. Da jeg fant svalen lå den på magen med begge vingene rett ut. Jeg har gått ut til den to ganger og sett til den, den ene gangen tok jeg med en brødbit, men de spiser insekter så det ville den ikke ha. Sist jeg så til den løftet jeg litt på den og den flakser noen meter bortover og landet på toppen av en hekk her ute. Jeg skal ut om litt og se om den fortsatt sitter der. Jeg jobber kun ca 200 meter fra der jeg fant den, så dersom den har et reir og kommer til hektene igjen vil den kunne fly tilbake dit, jeg ville bare ikke at den skulle ligge på en svært trafikkert parkeringsplass. Så mitt spm. Er, hva skal jeg gjøre med den dersom den fortsetter å sitte i hekken når jeg er ferdig på nattvakt 08.00? Kjøre den til veterinær? La den være? Dersom den bare blir værende i hekken utover kvelden, bør jeg ta den med inn på jobben? Jeg har ikke peiling på fugler,men føler at jeg har et ansvar for denne lille krabaten...

Videoannonse
Annonse
Gjest Earth
Skrevet

Overse skrivefeilene, skriver fra mobiltelefon.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange hundretals millioner av de fuglene der. Hvorfor bry seg?

Anonymous poster hash: 341e7...6e9
Gjest Earth
Skrevet

Det finnes mange hundretals millioner av de fuglene der. Hvorfor bry seg?

Anonymous poster hash: 341e7...6e9

og det finnes mange hundre tråder som kanskje appellerer bedre til deg, så hvorfor gidder du å svare på denne når du ikke bryr deg?
Skrevet

Ring villtnenda? ( via politiet kanskje?)

AnonymBruker
Skrevet

Se til den om en times tid. Den kan ha brukket vinge?

Er den da ikke i stand til å klare seg selv, ringer du politiet.

De kommer og henter, har gjort det selv med skadet, fremmed, både fugl og katt.

Men si meg, du jobber på sykehjem, tok du i fuglen uten hansker eller annen beskyttelse mellom deg og fuglen enn huden din?

Fugler har ofte samonella, smitten kan spres via dine hender, ditt tøy tilmpasienter som er svakelige. Må bare nevne dette, og håper du har løftet fuglen i noen klær eller noe?

Anonymous poster hash: 88a07...782

Skrevet

Beste er nok å knekke nakken på den så fort som mulig, så slipper den å lide lengre enn nødvendig.

Gjest Earth
Skrevet

Se til den om en times tid. Den kan ha brukket vinge?

Er den da ikke i stand til å klare seg selv, ringer du politiet.

De kommer og henter, har gjort det selv med skadet, fremmed, både fugl og katt.

Men si meg, du jobber på sykehjem, tok du i fuglen uten hansker eller annen beskyttelse mellom deg og fuglen enn huden din?

Fugler har ofte samonella, smitten kan spres via dine hender, ditt tøy tilmpasienter som er svakelige. Må bare nevne dette, og håper du har løftet fuglen i noen klær eller noe?

Anonymous poster hash: 88a07...782

Takker for svar! Jeg har alltid gummihansker i bagen min, så jeg tok forhåndsregler:) deretter spritet jeg hendene mine:) skal prøve å få tak i viltnemnda, var akkurat ute og så til den og den satt i hekken. Men siden den flakset noen meter er kanskje vingene i god behold? Jeg så også at den hadde gjort i fra seg, den åpner øynene når jeg er hos den og den vil veldig gjerne sitte i hånda mi.
AnonymBruker
Skrevet

Tja, kanskje disse kan komme med råd?

Alternativt:

Hvis du kommer over skadde fugler kan du ringe Falck (telefon 02222), men disse vil i hovedsak kunne bistå med transport av skadet fugl til veterinær for avliving. Hvis du bor i Osloområdet kan du kontakte Byfuglenes Interessegruppe (BIG) for råd, tips og praktisk hjelp (telefon 95840358). Fuglevakta hos Norsk Ornitologisk forening kan også bistå med råd og tips (telefon 90122901).

http://www.dyrebeskyttelsen.no/nyheter/hjelp-dyrene-i-sommer#.U9BE6LEvhK4

Anonymous poster hash: 3265c...0a7
Gjest Earth
Skrevet

Tja, kanskje disse kan komme med råd?

Alternativt:

Hvis du kommer over skadde fugler kan du ringe Falck (telefon 02222), men disse vil i hovedsak kunne bistå med transport av skadet fugl til veterinær for avliving. Hvis du bor i Osloområdet kan du kontakte Byfuglenes Interessegruppe (BIG) for råd, tips og praktisk hjelp (telefon 95840358). Fuglevakta hos Norsk Ornitologisk forening kan også bistå med råd og tips (telefon 90122901).

http://www.dyrebeskyttelsen.no/nyheter/hjelp-dyrene-i-sommer#.U9BE6LEvhK4

hjertelig takk! Kan de kontaktes til enhver tid av døgnet? For da ringer jeg for bistand nå..
AnonymBruker
Skrevet

hjertelig takk! Kan de kontaktes til enhver tid av døgnet? For da ringer jeg for bistand nå..

Fuglevakta kan du iallefall ringe hele døgnet, men bl.a. på natta kan det hende du kommer til mobilsvar. Da kan du iallefall legge igjen en beskjed og bli ringt opp igjen. Mulig det er det beste alternativet på natta. Har du ikke funnet ut noe til du er ferdig på jobb, tror jeg at det kan være greit å ringe til en veterinær og spørre hva de anbefaler. De kan jo ha oversikt over lokale hjelpeorganisasjoner.

• Liker 1
Gjest Earth
Skrevet

Har ringt veterinær og de sa at jeg må prøve å kaste den opp i luften siden de ikke klarer å lette fra bakken. Den flakset noen meter isted, så neste steg blir å prøve å gi den litt hjelp med letingen:)

Gjest Earth
Skrevet

En liten oppdatering til de som måtte være nysgjerrige. Etter et råd fra veterinæren om å kaste den opp i luften, fløy den lykkelig avsted:) svaler klarer visst ikke å lette fra bakken. Så da kan jeg avslutte en nattvakt med god samvittighet. kanskje det var noen små fugleunger som fikk igjen moren sin også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...