Gå til innhold

Mat og utstyr i skogen

Justice

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten skal på skogstur med telt og stormkjøkken i sommer. Som Osloborgere skal det bli deilig å komme bort fra gatene og sivilisasjonen en stund! Begge har vi gått i speideren som barn, men siden det har campingkunnskapene gått litt i glemmeboken.

Har ladet opp med å kjøpe nye fjellsko og ny sovepose. Vet jeg antakelig trenger tykke/ tynne turklær også.

Jeg lurer på; hva er det viktig å huske å ta med seg på en slik tur? Hva slags mat lønner det seg å ta med?

Vi tenker å ha med fiskeutstyr, så forhåpentligvis blir det litt fisk å tilberede - men hva bruker man til?

Jeg har ikke regntøy (paraplytutte fra byen). Bør jeg skaffe?

Vi tenker stort sett å gå på steder som er oppmerket (eller ikke så langt unna), så kart & kompass tror jeg ikke vi trenger. Eller?

Håper det finnes neon erfarne langturgåere der ute som kan gi råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kart og kompass tar ikke stor plass, ta det med uansett i tilfelle dere får bruk for det. Om du ikke har med regntøy kommer det til å regne. Om du har dte med kommer det ikke til å regne, det er en "naturlov" :wink:

Selv om det er sommer er det lurt med varme og vindtette klær, heller flere lette/tynne plagg enn ett tykkt plagg. Ta med noe å bære vann i. Husk enkle førstehjelpsaker. Det kan være greit å ha med mobilen, lad batteriet fult, men skru den av om du ikke vil være tilgjenelig. Myggmelk er et must, likeså solkrem (husk, du er ute hele dagen). Babyservietter er "dusj på boks", kjekkt å ha med. Husk også dopapir. Noe å lese eller en kortstokk sørger for litt underholdning. Aleminiumsfolie til å pakke inn poteter eller andre ting som skal bakes på bålet er lurt. Fisk kan også dampes i folie.

Jeg bruker endel posemat på tur, siden det er lett å ta med seg. Sveler på pose er fin frokost. Like så havregrøt. Potetmos med melk er bra som tilbehør til maten. Real har en del dyr men bra turmat på pose. Polarbrød holder seg godt og er derfor fint på tur. Husk at du trenger mye energi når du er ute hele dagen, så du spiser sansynligvis mer enn du ville ha gjort hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slutter meg til det som er skrevet av Fakse.

Det er greit å ta med seg mer varme klær enn man tror man trenger - de fleste "moderne" mennesker er ikke vant til å være utendørs hele døgnet. Selv om det er sommer blir det gjerne litt kjølig om kvelden/natten.

Noe annet som er lurt å ta med om dere skal tilberede mat er litt krydder eller litt ferske urter - veier "ingenting" og gjør maten mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det i Oslomarka dere skal gå? Og hvor lenge?

Sannsynligvis trenger du ikke fjellsko. Til å gå i skogen er solide joggesko faktisk det beste, særlig når dere, som du sier, skal gå langs merka stier. Fjellstøvler er et must til fjells, men i skogen er de egentlig bare ekstra vekt og ekstra gnagsårrisiko. Men et par fjellsko er jo vel anvendte penger likevel - til senere turer...

Som Fakse sier skal kartet være med uansett. Det er moro å følge med på hvor langt dere har gått, og merkinga i Oslomarka er... ja... hm... litt forvirrende, spør du meg. Kompass har liten hensikt hvis dere ikke kan å bruke det, derfor burde dere grave frem litt gammel speiderkunnskap før dere legger ut. Det kan bli tåke og dere kan gå dere bort!

Husk at det er forbudt å tenne bål i skog og mark i perioden 15. april til 15. september. Imidlertid har friluftsetaten i Oslo kommune satt opp permanente ildsteder i Oslomarka der det likevel er lov å tenne bål i løpet av bålforbudsperioden. Se her for hvor disse befinner seg: Friluftsetaten

Dette må dere huske:

* rødsprit til stormkjøkkenet

* drikkeflasker

* liggeunderlag

* tynn lue (kan bli kaldt om natta)

* regntøy - eller lurere: En lett, men solid regnponcho med hette som du kan ha over både deg og sekken.

* ulltrøye - våt ull er *mye* mer behagelig enn våt bomull, og varmer bedre også. Godt ullundertøy klør ikke.

* Gnagsårplaster eller sportstape til å plastre såre hæler med. Sportstape kan også brukes til små, midlertidige reparasjoner av f.eks. telt.

* litt godis (en mulepose av rosiner, sjokoladebiter, nøtter etc.)

* Vi pleier å ha med en spørrebok eller spørresider revet ut fra aviser til å kose oss med om kvelden.

MAT

* Jeg synes poser med pastaretter er fine å lage på tur

* Poteter på bål er supert til fisk. Husk litt salt og pepper. Stapp inn en einerkvast eller to når dere griller fisken.

* Aluminiumsfolie, som Fakse sier, og smør, er bedre enn den beste steikeovn på tur.

* Havregrøt er bra til frokost.

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lyst til å skrive en liten kommentar her.

Etter min mening finnes det ingen begrensninger når det gjelder hva slags mat du kan lage ute i naturen. Har vært speider i 14 år nå, og har vært med på alt fra å steike en stor steik på bål til å lage brød/boller ute.

Brødet laget vi faktisk på en primus, hvor vi hadde en kjele med litt tyk bunn, formet brødet rundt, stekte bunnen såpass mye at den ble stiv, men ikke svidd, la 2 steiner med mellomrom i kjelen og satt brødet oppe på disse steiene. Brødet ble både stekt og smakte utrolig godt. Bollene stekte i en en "stråleovn" vi lagde av myke metallplater.

Så alt kan lages ute i naturen, det er hva en selv vil gjøre det til som avgjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare lyst til å skrive en liten kommentar her.

Etter min mening finnes det ingen begrensninger når det gjelder hva slags mat du kan lage ute i naturen. Har vært speider i 14 år nå, og har vært med på alt fra å steike en stor steik på bål til å lage brød/boller ute.

Brødet laget vi faktisk på en primus, hvor vi hadde en kjele med litt tyk bunn, formet brødet rundt, stekte bunnen såpass mye at den ble stiv, men ikke svidd, la 2 steiner med mellomrom i kjelen og satt brødet oppe på disse steiene. Brødet ble både stekt og smakte utrolig godt. Bollene stekte i en en "stråleovn" vi lagde av myke metallplater.

Så alt kan lages ute i naturen, det er hva en selv vil gjøre det til som avgjør :)

Helt enig med deg :)

Men det er en begrensning hva som er praktisk å lage dersom man skal bære med seg både mat og utstyr. Det er også en "begrensning" at maten bør inneholde mye energi slik at man ikke blir tom i løpet av turen. Slankemat er neimat på tur. De speiderene jeg kjenner kjører ofte til leir og liknende. Da har de med seg det utroligste av kjøkkenredskaper, men det er jo ikke mulig å gjøre det samme på en fot eller sykkeltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg :)

Men det er en begrensning hva som er praktisk å lage dersom man skal bære med seg både mat og utstyr. Det er også en "begrensning" at maten bør inneholde mye energi slik at man ikke blir tom i løpet av turen. Slankemat er neimat på tur. De speiderene jeg kjenner kjører ofte til leir og liknende. Da har de med seg det utroligste av kjøkkenredskaper, men det er jo ikke mulig å gjøre det samme på en fot eller sykkeltur.

Jepp, det blir som sagt opp til en selv hva man vil ta med seg på tur, men med en god primus kommer man veldig langt. Selv om denne er litt tyngre enn et stormkjøkken, og at man i tillegg må ta med kjeler, rødsprit og parafin, så er det i hvert fall løsningen jeg pleier å ta med på tur. På speiderleire bruker vi også forøvrig slike, og lager stort sett det meste der, til og med brød som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt ha kart og kompass og kniv.

Mat kan være mye, vi pleier å gjøre litt ekstra stas når vi er på telttur. Steker opp reinskav på forhånd sammen med løk og sopp. Har med rømme iblandet geitostskiver og rosmarin som vi bruker til saus + tyttebærsyltetøy. Hurtigris er greit å ha til. Utrolig godt og ganske enkelt å lage på stormkjøkken. Til frokost er det egg, tomatbønner og bacon, men det er mange andre muligheter, selv også på et stakkars lite stormkjøkken!

Et lite tips til matlaging: På IKEA har jeg kjøpt et lekesett med stekespade, øse, sleiv, visp osv. Genialt å ha med stormkjøkkenet (har klart å dytte det innimellom, så det tar ikke mer plass), da er det kjempe gøy å lage mat! Ser veldig profft ut også! :ler:

God tur!

PS! Husk også førstehjelpsting som plaster, bandasje, salve, pyrisept osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...