Gå til innhold

Kampen mot sneglene.......


Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar

Jeg har et par kvelder gått ut med en liten plastpose med salt i, og så plukket denne halvfull med disse ekle brune sneglene. Store og små. De "gode gamle" svartsneglene finnes ikke lenger. Et par ganger har jeg funnet snegler med hus på ryggen også.

Når posen er passe full og jeg ikke ser flere sneglre, så lukker jeg den, og har en annen pose utenpå og lukker denne også , og kaster de i den svarte søppeldunken.

Det er vel ingen sjanse for at de overlever i lukket pose? Jeg var litt usikker på dette - derfor tok jeg saltet i - for DET tar de iallefall.

Iallefall er det en forholdsvis renslig metode. Jeg orker ikke å gå og klippe de eller dele de med pinne, og å legge de på glass med saltvann er også ekkelt. Men det bør jo helst virke også da :wink: Hva tror dere? Ikke vits at de sprer seg på søppelfyllingen når de kommer dit akuratt.

Jeg har også strødd ut sånne grønne små pelletser som heter sneglekverk. Dette skal de spise istenden for plantene, og så grave seg ned og dø. Slik at man slipper døde snegler over alt.

Håper dette hjelper. Det er så trist når blomsterkrukkene blir vandalisert av snegler. Prøver jo å ha det litt fint utenfor.

Hvordan gjør dere det i kampen mot sneglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Tomme melkekartonger skylles og så heller jeg på ca fem cm salt i bunnen. Plukker snegler med pølseklype, og innimellom strør jeg på mer salt. Jeg er ikke så veldig plaget av snegler, men dette er ihverfall en helt grei måte å plukke de på. Slipper å se svineriet også, siden de går i oppløsning nede i melkekartongen.

Har stadig noen kartonger med saltbunn stående klar i boden - dvs alltid beredt til sneglekverk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iberiasnegler er "umulige" å blir kvitt.. Kjenner folk som plukker 2-300 på en vanlig kveld.. og 10-15.000 i løpet av sommeren.. og ingen ting hjelper - annet enn å plukke dem..

De er nesten ikke spiselige, og de eneste fulgene som spiser dem er Moskusender..

Les mer på Hus, Hjem & Hage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går på snegle-jakt hver kveld i hagen... :-?

Med pølseklype(...heretter bare snegleklype... :wink:),plukkes de og får en herlig druknedød i øl... :roll: :o

Bøtta blir lagt under noen murstein, og hvordan det ser ut der vet jeg ikke, det er Bestefars jobb... :-? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Kampen mot snegele er man i utgangspunktet dømt til å tape, for sneglene er kommet for å bli. Men ettersom hver snegl kan få 400 avkom på en sommer, så sier det seg selv at plukking bidrar til at hagen fortsatt kan brukes av andre enn sneglene. :-?

Pinnsvin spiser også endel Iberiasnegl, muligens er det grunnen til at det ikke har tatt helt av her hos meg; jeg er nemlig så heldig at Pelle Pinnsvin med familie trives godt i hagen her.

Sneglene er dessuten tvekjønnede kannibaler - :kvalm: !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tusjen

Sikkert vanskelig å bli kvitt dem for godt ja.. :-)

Men jeg har ett godt råd som virker.. Jeg har ikke snegleproblem lenger, men da jeg hadde det gjorde jeg dette: Satte en skål eller to med øl i hagen.. neste dag var skålene fulle av døde snegler.. Utrolig kjempeekkelt, men det fungerer ihvertfall..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Leste i avisen her om dagen at et effetivt "middel" mot mordersnegler skal være banan eller appelsin. En dame hadde glemt igjen et fat med appelsiner på bakken, og dagen etter var det fullt av snegler.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...