AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #1 Skrevet 23. juli 2014 Jeg er en person i slutten av tenårene som er i jobb på to hoteller: hotell A og hotell B. Jeg startet å jobbe på hotell A i mai 2013. Der er jeg ansatt som deltidshjelp ved behov. Nå i slutten av sist juni fikk jeg et brått tilbud om en ekstra jobb på hotell B, via hotell A. Der har jeg nå jobbet i en liten måned. Nå er det slik at jeg mistrives grovt på den nye jobben. Jeg har en sjef som skjeller meg ut hele tiden for alt mulig rart. Jeg gruer meg fælt til å gå på jobb, og jeg har derfor veldig lyst til å slutte før sommeren er over, helst så snart som mulig. I den sammenhengen er jeg usikker på hvilke rettigheter jeg har. Jeg har aldri skrevet noen arbeidskontrakt med hotell B, og vi har ikke definert hvilken type stilling jeg har. Slik jeg tolker arbeidsmiljøloven selv, er det slik at vi har én måneds gjensidig oppsigelsesfrist selv om der ikke er noen arbeidskontrakt. Men så er det også slik at jeg har ingen oppsatte vakter som går lengre enn til førstkommende søndag. Frem til nå, har det vært slik at jeg får høre dagen før når eller om jeg skal møte opp dagen etterpå. Hvordan tolker dere dette arbeidsforholdet? Er jeg «deltidshjelp ved behov», eller hva? Har jeg rett til å nekte å godta fremtidige vakter? Hvor kjapt klarer jeg å slutte på denne jobben min? Jeg er for øvrig helt uinteressert i referanser fra hotell B, og jeg kommer aldri til å nevne denne sommerjobben på noen CV. Tusen takk for all hjelp! Anonymous poster hash: c541e...11a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #2 Skrevet 23. juli 2014 Kan du ta en prat med sjefen og si noe sånt som: "Jeg synes dessverre ikke at dette fungerer så bra og ønsker å slutte i jobben. Ettersom jeg ikke har kontrakt eller lignende, regner jeg med at det holder med en måneds oppsigelse. Om det er noen mulighet for at jeg kan slutte før, så vil jeg gjerne det, men jobber selvfølgelig de vaktene jeg er satt opp på uansett." Uansett om du ønsker referanse/attest eller er sur på sjefen, så er det alltid en god ide å avslutte på en så vennlig måte som mulig. Særlig ettersom du fikk jobben gjennom en annen arbeidsplass. Du kan jo sende en mail også, om du synes det er vanskelig å snakke med sjefen. Anonymous poster hash: 03032...c15
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #3 Skrevet 23. juli 2014 Hvis du ikke har faste vakter eller en kontrakt som sier at du skal jobbe xx antall vakter/prosent stilling per måned, har du ingen plikt til å jobbe noe etter sist oppsatte vakt. Oppsigelsestid gjelder uavhengig av kontrakt, men det er lite vits for dem å ha deg ansatt et sted hvis ikke du tar på deg noen vakter, så det blir jo en rent teoretisk ansettelse. Du må derimot si i fra allerede nå at du ikke er interessert i flere vakter hvis dette skal foregå relativt ryddig for seg. Oppsummering: si i fra allerede i morgen og du trenger ikke jobbe mer etter søndagen. Anonymous poster hash: 86eb6...910 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #4 Skrevet 23. juli 2014 Er ddt LO som har en sommerpatrulje som reiser rundt og hjelper og kontrollerer at unge sommervikarer har papirer og arbeidsmijøet i orden? Prøv å ringe LO eller finne frem til hvem som er verneombud og du kan spørre.Anonymous poster hash: a9557...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå