AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #1 Skrevet 23. juli 2014 Hei! Jeg har såvidt begynt å se litt etter mitt første boliglån og har hatt en løs dialog med et par banker - ingen konkrete tilbud ennå, da jeg ikke helt har bestemt meg for hvor mye jeg vil låne ift. sikkerhet og at mange banker helst vil ha meg som totalkunde. Derfor lurer jeg litt på hva dere mener er en "god" flytende rente i dag - på boliglån og på sparekonto. Og hva med rente på evt. topplån? Noen som har forhandlet seg frem til en viss rente? Faren min påstår at dette er veldig vanlig, men han er litt typen som prøver å prute når han handler TV også, så vet ikke helt om han henger med i tiden. Jeg skjønner at dette med hva slags rente er litt individuelt - men er litt nysgjerrig på hva slags rente andre har ift. lånestørrelse og sikkerhet. Takk for svar. Anonymous poster hash: 916e1...806
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #2 Skrevet 23. juli 2014 Gå og google beste rente innskudd, og lån. Santander.no er blant de beste på sparerente.Anonymous poster hash: e43e5...83c
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #3 Skrevet 23. juli 2014 Jeg lurer mer på eksempler fra virkeligheten. Vet at jeg kan google meg til de offisielle tilbudene. Men lurer mer på i praksis. Ingen av bankene som jeg har snakket om har tilbydd meg akkurat det som står på nettsiden. Noen tilbyr litt bedre og andre litt dårligere rente og begrunner det ut i fra mine forutsetninger. Jeg klarer å google - men vil ha eksempler. Anonymous poster hash: 38480...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #4 Skrevet 23. juli 2014 På sparing er det helt vanlig at de gir deg bedre rente for å få deg som kunde. Etter 3 mnd. Får du brev med varsel om rentenedgang. Jeg har flere ganger fått god rente på innskudd og så fått varselbrev, byttet banker flere ganger på sparing, men få ganger på daglig bank. Sparing, der praksis beskrevet helt vanlig. En gang har jeg bedt om personlig tilbud på bedre rente og fått 0,10 % bedre enn rentebrevet tilbød. Byttet så til bl.a. Santander. Godt fornøyd. Det spørs jo på hbor mye du skal spare. Lån har jeg ingen erfaring med.Anonymous poster hash: e43e5...83c
nojac Skrevet 23. juli 2014 #5 Skrevet 23. juli 2014 Min erfaring er at de beste bankene holder seg til prislista si for alle kunder. Ber du slike banker om bedre vilkår enn prislista ber de deg gå et annet sted. Men noen banker har dårlige vilkår i utgangspunktet men har litt å gå på for kranglete kunder. Selv skygger jeg unna "forhandlingsbankene". Sjekk finansportalen.no På innskudd er 3,25 % i dag "god rente". På lån er det vanskeligere å gi et tall,siden det avhenger av om du er ung i etableringsfase eller ei, og hvor høyt lånebehov du har i forhold til boligverdien. Men alt under 3,5 % effektivt er "god rente". 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #6 Skrevet 23. juli 2014 Jeg har 3.55 på lånet og 3.75 på sparing, men da kan jeg bare ta ut en gang i året. Har derfor en bufferkonto i annen bank på 3prosent - med fritt uttak. Er 29 med 80 prosent belåningsgrad. Anonymous poster hash: 0f2a2...6de
nojac Skrevet 23. juli 2014 #7 Skrevet 23. juli 2014 Hvor har de 3,75 % med ett uttak i året? (BlueStep hadde tidligere 3,75 % med ett års binding, men det blir noe annet Og nå får du bare 3,4 % der)
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #8 Skrevet 23. juli 2014 Sparebank1 med bonusrente. Kanskje ikke så veldig godt forklart. Pengene må stå et år før du får bonusrenten på 1.5 eller noe sånt uten uttak. Men når du har fått denne kan du gjøre ett uttak (eller mange om du vil). Men om du gjør det tettest opp til den dagen du har fått utbetalt bonusrenten, jo raskere får du bonusrenten neste år (går fra dato til dato og følger ikke kalenderåret). Ellers er renten 2.25 tror jeg på denne kontoen, og denne følger kalenderåret og er heller ikke begrenset til noen uttak. Dette fungerer fint for meg, siden pengene bare står der...Anonymous poster hash: 0f2a2...6de
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #10 Skrevet 23. juli 2014 Jeg anser det som unødvendig å spare mer 150 000 når en har lån. Når maxbeløp evt er oppspart skal de brukes på oppussing eller et greit innskudd til ny bil. Og sparingen kan starte på nytt.Anonymous poster hash: 0f2a2...6de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå