HoppsyDaisy Skrevet 23. juli 2014 #1 Skrevet 23. juli 2014 Vi har et ganske stort område vi lurer på å legge bark. Men jeg har lest at mange planter ikke trives i bark. Det blir et for stort område å luke. Så jeg trenger noe som dekker. Helst ville jeg lagt plen der. Men min kjære syns det blir finest med bed. Han tenker da bark. Hva ville dere gjort? Er det en ide å plante diverse busker, planter som vokser langs bakken osv. Vi har veldig stor hage. Så jeg ønsker ikke for mye arbeid. Dersom vi legger bark, ønsker vi å ha litt natur tomt stil. Plante lyng for eksempel. Tips mottas med glede og takknemlighet
Gjest Hedra Skrevet 23. juli 2014 #2 Skrevet 23. juli 2014 Lyng trives godt med bark. Bark gjør bedet surt så du må velge planter som ikke bryr seg om det. Du kan gå inn på "grønn glede" siden på nrk for eksempel og søke på surbedsplanter. Jeg har rododendron, pioner, akeleie, astilbe, barlinn, klematis og syrin. Godt råd fra meg er å gjøre et grundig forarbeide. Grave vekk all jord de første 50 cm og fylle nytt. Ellers blir det mye ugress.Bark må fylles på hvert 3 år eller så
HoppsyDaisy Skrevet 24. juli 2014 Forfatter #3 Skrevet 24. juli 2014 Tusen takk for tips. Jeg har egentlig bestemt meg for at jeg ønsker plen. Tror jeg skal klare å overtalle samboer.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2014 #4 Skrevet 25. juli 2014 Du gjør selvsagt det du vil, men husk at plen er kjedelig, uproduktiv og veldig (!) mye arbeid. Nå om sommeren må jeg klippe en gang i uken. Som om jeg ikke har bedre ting å gjøre. På den andre siden har jeg veldig mye glede av alle hagevekstene mine. Alt står hensynsløst i bark hos meg: Bringebær, rips, jordbær, roser osv. Sistnevnte trives ikke så godt, men det er nå bedre enn at gresset overvelder de.Anonymous poster hash: 01575...ec4
HoppsyDaisy Skrevet 25. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2014 Du gjør selvsagt det du vil, men husk at plen er kjedelig, uproduktiv og veldig (!) mye arbeid. Nå om sommeren må jeg klippe en gang i uken. Som om jeg ikke har bedre ting å gjøre. På den andre siden har jeg veldig mye glede av alle hagevekstene mine. Alt står hensynsløst i bark hos meg: Bringebær, rips, jordbær, roser osv. Sistnevnte trives ikke så godt, men det er nå bedre enn at gresset overvelder de.Anonymous poster hash: 01575...ec4 Takk for innspill. Vi har en veldig stor hage. Og flere bed. Vi ble enig om i går at vi planter plen. Hvertfall inntil videre. Det tar ikke mange ekstra minutter å slå den delen. Det er et bed i andre halvdel av hagen, jeg ønsker å prioritere først
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå