HeiPåDeg 🙊 Skrevet 22. juli 2014 #1 Skrevet 22. juli 2014 Hei! jeg begynner å studere økonomi og administrasjon til høsten nå og lurer egentlig litt på om det lønner seg å kjøpe ett netbrett til studiene? jeg har allerede pcn fra videregående og syns den fungerer ganske bra, men den er litt tung å dra med seg... lurer derfor på om det vil lønne seg for meg å investerie i ett nettbrett som jeg kan ta med meg til forelesningene og når jeg evt. leser på skolen, mens jeg har pcn stående på hybelen. hva mener dere?
GirlGeek Skrevet 23. juli 2014 #2 Skrevet 23. juli 2014 Hei Jeg bruker selv nettbrett, både privat og til studier. Synes nettbrettet er veldig kjekt å ha hvis jeg vil f.eks. ha forelesningene foran meg når jeg leser og til selve forelesningen. Ellers noterer jeg på papir ved siden av. Har egentlig aldri helt blitt vant med å skrive notater på PC I tillegg er det gull verdt hvis du har et fag med mange artikler ol som pensum. Da kan du laste det ned på brettet og lese den der, istedet for å sitte med en tung og bråkete PC Ellers så bruker jeg nettbrettet MYE på fritiden, til f.eks. matlaging (se oppskrifter), pinterest, lese aviser, netfix og alt annet dilldall. Gidder liksom ikke å ta frem PC-en og starte den for å lese avisa. Jeg ville ha anbefalt et nettbrett til studier. Det er jo litt dyrt, men hvis du ikke har så høye krav til ytelse og det siste,så finner du forrige modeller for rundt 3000 kr. Disse funker forsatt bra for den bruken jeg nevnte over.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #3 Skrevet 23. juli 2014 Lurer på akkurat det samme, og skal starte på akkurat samme studiet som TS (: Har en pc, men den er altfor tung til å dra med seg, og har ikke råd til en ny pc. Men er økonomi kanskje et fag man ikke trenger internett til? Tenker kanskje det er mye skriving med penn og papir. Har tenkt på Ipad mini, men blir den kanskje for liten? Anonymous poster hash: 9c20d...f89
Chloe- Skrevet 23. juli 2014 #4 Skrevet 23. juli 2014 Jeg syns nettbrett er tull i studiesammenheng. Klønete å lage PowerPoints/Excel, hakket tregere å føre notater med mindre man har med eksternt tastatur, dokumenter som roter seg til ved sending om ikke man har Microsoft Word, etc. (Jeg har kun erfaring med iPad) Jeg ville heller kjøpt en pc/mac som er mindre i størrelsen, så slipper du å bytte på mellom to elektroniske duppeditter. 3
Miah Skrevet 23. juli 2014 #5 Skrevet 23. juli 2014 Jeg syns nettbrett er tull i studiesammenheng. Klønete å lage PowerPoints/Excel, hakket tregere å føre notater med mindre man har med eksternt tastatur, dokumenter som roter seg til ved sending om ikke man har Microsoft Word, etc. (Jeg har kun erfaring med iPad) Jeg ville heller kjøpt en pc/mac som er mindre i størrelsen, så slipper du å bytte på mellom to elektroniske duppeditter. Har helt motsatt erfaring. Jeg bruker iPaden min til å skrive notater på forelesninger. Den er mye lettere å dra med seg enn laptopen min som er både stor, tung og har dårlig batterikapasitet. I mitt studie har lite å gjøre med PP/Excel, så det er ikke noe problem. Bruker et program som heter Evernote; notatene synkroniseres automatisk til en sky, og så har en tilgang til notatene fra alle enheter som har lastet det ned. Fungerer supert.
Chloe- Skrevet 23. juli 2014 #6 Skrevet 23. juli 2014 Har helt motsatt erfaring. Jeg bruker iPaden min til å skrive notater på forelesninger. Den er mye lettere å dra med seg enn laptopen min som er både stor, tung og har dårlig batterikapasitet. I mitt studie har lite å gjøre med PP/Excel, så det er ikke noe problem. Bruker et program som heter Evernote; notatene synkroniseres automatisk til en sky, og så har en tilgang til notatene fra alle enheter som har lastet det ned. Fungerer supert. Ja, men hadde du sammenlignet iPaden med noe fungerende og lett - som feks en Macbook Air 13", tror jeg nok ikke du ville tviholdt på iPadens suverenitet... 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #7 Skrevet 23. juli 2014 Kan bare snakke for meg (er ikke TS), men jeg hadde ikke tenkt til å bruke nettbrettet til notater, men heller lese artikler,pensum og andre ting som er viktig i studiehverdagen. Men ja, er ikke overbevist om at det er en ting jeg virkelig trenger. Anonymous poster hash: 9c20d...f89
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #8 Skrevet 23. juli 2014 Jeg hadde en iPad kjøpt inn for studiebruk selv, men solgte den og kjøpte en mini-pc. Greit at det finnes masse apper som er myntet på studenter, men jeg synes mangelen på skikkelig tastatur var veldig problematisk. Samme hvor lite man evt skal skrive og om man kjøper seg et nettbrett-tastatur, så har det ikke vært i nærheten av så brukervennlig som en mini-pc. Jeg har fortsatt til gode å finne nok pensum tilgjengelig på nettbrett til å forsvare kjøpet. Jeg fant noen bøker på amazon (kindle-appen), men majoriteten av pensum var kun tilgjengelig på papir. Det er heller ikke slik at "vanlige" nettbrett er noe særlig bedre å lese på enn en PC-skjerm. Formatet er kanskje litt enklere, men skal man ha en LESEskjerm, så bør man heller kjøpe en ekte kindle - det er i alle fall min mening. Anonymous poster hash: 04013...968 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #9 Skrevet 23. juli 2014 Har helt motsatt erfaring. Jeg bruker iPaden min til å skrive notater på forelesninger. Den er mye lettere å dra med seg enn laptopen min som er både stor, tung og har dårlig batterikapasitet. I mitt studie har lite å gjøre med PP/Excel, så det er ikke noe problem. Bruker et program som heter Evernote; notatene synkroniseres automatisk til en sky, og så har en tilgang til notatene fra alle enheter som har lastet det ned. Fungerer supert. Evernote får du jo også på en mini-pc eller macbook air. Og det fungerer 10x bedre enn på et nettbrett. Macbook air er riktignok ganske dyrt sammenliknet med nettbrett, men det finnes mini-pc-er i samme priskategori som nettbrett, og man får virkelig så mye mer for pengene. Da kan du skrive lengre oppgaver i tillegg. Hvis du bare har et nettbrett og en stor/tung laptop må du jo fortsatt enten skrive hjemme eller bruke universitetspc-er noe som bare blir tungvindt. Skal man først bruke penger på datautstyr før semesterstart så bør man virkelig heller satse på en skikkelig laptop. Anonymous poster hash: 04013...968 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #10 Skrevet 23. juli 2014 Sannsynligvis vil du merke et større behov for en skikkelig datamaskin når du studerer. Jeg kjøpte MacBook Air til mine studier og synes den dekker alle behov. Den veier svært lite, skrus på raskt og egner seg derfor for alt. Det er helt problematisk å ta den med selv om jeg ikke alltid har bruk for den. Har vurdert å skaffe meg nettbrett fordi "det ser kult ut", men kommet frem til at jeg strengt tatt ikke har behov for noe mer ved siden av Mac'en. Må si meg enig med brukeren over som sier at nettbrett er tull, fordi det dekker minimalt med behov utover det en lett datamaskin kan gjøre, og har flere mangler (treigere, du må kjøpe tilleggstastatur, knotete og klønete) enn fordeler. Selv om du har nettbrett tipper jeg du vil føle behovet for å ta med datamaskin de fleste studiedagene. Anonymous poster hash: 1f609...4bc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #11 Skrevet 23. juli 2014 Har helt motsatt erfaring. Jeg bruker iPaden min til å skrive notater på forelesninger. Den er mye lettere å dra med seg enn laptopen min som er både stor, tung og har dårlig batterikapasitet. I mitt studie har lite å gjøre med PP/Excel, så det er ikke noe problem. Bruker et program som heter Evernote; notatene synkroniseres automatisk til en sky, og så har en tilgang til notatene fra alle enheter som har lastet det ned. Fungerer supert. Det kommer vel an på om du sammenligner bruk av iPad med en rask, lett og stillegående MacBook Air eller med en tung, gammel, treig og bråkete Windows-maskin. Anonymous poster hash: 1f609...4bc
Arlea Skrevet 23. juli 2014 #12 Skrevet 23. juli 2014 Jeg har både brukt iPad og MacBook Air til studier. Min opplevelse var slik: iPad: + Tar liten plass + Noe raskere å starte opp enn en laptop + Det finnes en del apper som gjør studiehverdagen enkel. + Ved lesing så er det veldig kjekt med dette formatet, da du kan holde den omtrent slik du vil + enkelt justere skriftstørrelser osv. + Ved lesing så finnes det kjekke apper som f.eks. lar deg slå opp ting eller tegne (markere) underveis. - Ikke skikkelig tastatur, noe som trekker veldig ned. Skal man kjøpe et skikkelig tilleggstastatur, så må man raskt opp i pris - noe som både trekker totalprisen opp og i tilllegg så presterer selv de dyreste tastaturene dårligere enn et "vanlig" et som hører med en laptop. Bruk av eksternt tastatur begrenser også hvilke deksel/mapper du kan oppbevare iPaden i. - Selv om det finnes mange apper som lar deg synkronisere og sortere dokumenter, så synes JEG at dette er mye mer tungvint enn hvis du bruker en PC/mac hvor du automatisk får muligheten til å sortere eller laste opp filer uten at du trenger mye tilleggsutstyr. - Selv om iPad fungerer kjempefint med "vanlig" surfing, så er det en del nettsider som man gjerne bruker i forbindelse med studier ol. som ikke fungerer særlig bra. Eksempler er it's learning og fronter som blir rotete og nettopp disse er jo veldig viktige for en student. Når enkle ting som å laste opp et dokument i vanlig nettleser ikke funker, så blir det veldig begrensende i lengden. MiniPc/MacbookAir + Prisen på en mini-pc ligger omtrent på det samme som for et nettbrett. Macbook Air er derimot litt dyrere. + Her trenger du ikke å laste ned 100 apper for å få organisert filene dine - men hvis ønskelig så har jo de fleste skole-appene også versjoner for PC/mac. + Tastatur er inkludert og funker ofte bra. Husk at når man tar notater så er et bra tastatur, og håndstøtte viktig. Hvis man bruker like lang tid på å taste inn noe, som foreleser bruker på å gå til neste tema, så er jo poenget borte. + Du trenger ikke "ekstra" apper for å gjøre helt enkle ting - du trenger ikke å bytte til noe annet. Du kan både skrive foreleningsnotater, lengre oppgaver og ikke minst levere dem inn i en og samme dings - alle behov dekt på ett sted. Kort sagt så kommer ikke jeg på noe minus for å investere i en mini-PC/Mac. Oppstart tar kanskje et hakk mer tid, men det er det eneste. Ellers får man absolutt alle de samme funksjonene + gjerne fler og med bedre ytelse. Nettbrett er en grei ting å surfe på eller f.eks. til å se filmer og serier på i sengen. Jeg synes ikke at dette er noe bra arbeidsverktøy. 1
KaDust Skrevet 23. juli 2014 #13 Skrevet 23. juli 2014 Ville nok heller investert i en laptop. Nyere laptoper er ikke spesielt tunge, da spesielt ikke hvis du går for en 13". Min er en 15" på 1,5 kg - du blir ikke spesielt sliten av å bære på den til og fra forelesninger altså. 1
Belle de Jour Skrevet 23. juli 2014 #14 Skrevet 23. juli 2014 Jeg studerer samfunnsøkonomi, og har fått god bruk for min iPad. Men hvis jeg hadde valget mellom det og data hadde jeg gått for data. I det hele tatt trenger jeg data lite i studiene, kun til å finne forelesningsnotater o.l. Derfor synes jeg iPaden er kjekk å ha til å åpne ulike dokumenter/notater, men jeg hadde aldri skaffa en iPad kun til det formålet. På forelesningene skriver jeg for hånd, eventuelt noterer på forelesningsnotater som jeg har printet ut allerede. Så alt i alt har jeg god bruk for den, men jeg kunne fint klart meg uten
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #15 Skrevet 23. juli 2014 Jeg bruker en 11,6" PC på forelesninger og på lesesalen. Den er kraftfull (8 gb ram, IntelCore i5 prosessor osv, og god skjermoppløsning (1366x768 piksler)), god å skrive på, har "full funksjonalitet" (i motsetning til nettbrett) og veier en drøy kilo. Lett og grei å ha med i sekken. Med denne kan jeg kjøre feks word, spotify, photoshop, ha åpen pdf-filer og powerpoint samtidig, og får en veldig god arbeidsflyt. Skriver veldig raskt på den også. Har prøvd iPad i studiesammenheng, og etter det kan jeg aldri tenke meg å erstatte PC'en med et nettbrett... Anonymous poster hash: 88e49...088
Miah Skrevet 23. juli 2014 #16 Skrevet 23. juli 2014 Ja, men hadde du sammenlignet iPaden med noe fungerende og lett - som feks en Macbook Air 13", tror jeg nok ikke du ville tviholdt på iPadens suverenitet... Det kan jeg være enig i, men når jeg allerede har en laptop som fungerer fint til hjemmebruk gidder jeg ikke kjøpe en dyr Mac når jeg istedenfor kan kjøpe en billigere iPad. "Tvilholdt på iPadens suverenitet"? Var da virkelig ikke det jeg gjorde, jeg forklarte bare deg veldig enkelt at en iPad for mitt bruk har fungert supert. Jeg hadde en iPad kjøpt inn for studiebruk selv, men solgte den og kjøpte en mini-pc. Greit at det finnes masse apper som er myntet på studenter, men jeg synes mangelen på skikkelig tastatur var veldig problematisk. Samme hvor lite man evt skal skrive og om man kjøper seg et nettbrett-tastatur, så har det ikke vært i nærheten av så brukervennlig som en mini-pc. Anonymous poster hash: 04013...968 De gode tastaturene som en kan kjøpe som ekstrautstyr til iPad fungerer emm like godt som ethvert tastatur som henger på en eller annen mini-pc. Evernote får du jo også på en mini-pc eller macbook air. Og det fungerer 10x bedre enn på et nettbrett. Macbook air er riktignok ganske dyrt sammenliknet med nettbrett, men det finnes mini-pc-er i samme priskategori som nettbrett, og man får virkelig så mye mer for pengene. Da kan du skrive lengre oppgaver i tillegg. Hvis du bare har et nettbrett og en stor/tung laptop må du jo fortsatt enten skrive hjemme eller bruke universitetspc-er noe som bare blir tungvindt. Skal man først bruke penger på datautstyr før semesterstart så bør man virkelig heller satse på en skikkelig laptop. Anonymous poster hash: 04013...968 Jeg vet godt at Evernote fungerer på mini-pcer og andre laptoper, det er jo slik jeg bruker det selv! Har det på alle enhetene jeg har, og kan dermed se og endre alle dokumentene jeg har hvor som helst. Å bruke universitetets datamaskiner for å skrive er ikke akkurat tungvindt, alt en gjør er tross alt å logge seg på og... skrive. Men jeg skriver som regel uansett oppgavene mine hjemme, så det er ikke noe problem. Liker å ha store skjermer å se på når jeg skriver lengre oppgaver, og da hadde heller ikke en mini-pc gjort susen for meg. Poenget mitt var egentlig bare at det å bruke en iPad har fungert supert for mitt bruk. Jeg har lang reisevei og vil helst ha så lite som mulig å dra med meg. iPad er supert for å lese notater på bussen. Når jeg allerede hadde en helt ok laptop hadde jeg ingen god grunn til å få meg en mini-pc, og å kjøpe en eller annen spinndyr superlett laptop var heller ikke aktuelt. Og da var iPad for meg et helt fint valg. Er også enkelt å ha med på reise - fly, tog, buss osv. Kjøp et ekstratastatur, og så blir det enkelt å skrive notater på forelesning.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #17 Skrevet 23. juli 2014 Jeg ville gått for tablet med eget tastatur, de er såpass kraftige at skriveprogrammer og andre aktiviteter ikke er for krevende. Men IKKE gå for iPad, prisen er altfor høy og det finnes bedre og kraftigere tablets der ute til samme pris. Tastatur trenger ikke å koste mer enn rundt 400kr, har du råd til en tablet så har du råd til et tastatur også. Anonymous poster hash: c3e3a...6c8
momo Skrevet 23. juli 2014 #18 Skrevet 23. juli 2014 Jeg tok noen økonomi fag i fjor, og så og si alle brukte pc, vi hadde og prosjekter hvor vi måtte ha pc. Undervisningen var mye enklere med pc. Men i alle de andre fagene brukte jeg penn og pair.
Musaleem Skrevet 23. juli 2014 #19 Skrevet 23. juli 2014 Det eneste jeg har brukt min iPad til i løpet av forelesninger er å spille. Hadde heller investert i en ny PC. Min veier rett i overkant av en kilo og har ikke vært tung å drasse med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå