Gå til innhold

Sette p-sprøyte på seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleierstudent og har fått opplæring i å sette sprøyter intramuskulært på skolen. Har også blitt forklart prosedyren av sykepleier på legekontoret som har satt sprøyten på meg tidligere.

Jeg funderer litt på å sette p-sprøyten på meg selv. Jeg kan jo gangen i prosedyren godt, men jeg er også klar over mulige konsekvenser og komplikasjoner. Jeg sliter litt med å følge opp ting konsekvent pga en diagnose jeg har, og det ville derfor vært lettere å holde på rutinen om jeg kan sette den selv. Men så er det det med de mulige komplikasjonene som kan oppstå da, og det å faktisk klare å sette en sprøyte på seg selv når man har en smule sprøyteskrekk..

Det begynner å nærme seg tiden for en ny sprøyte nå og jeg ser at jeg ikke kommer til å klare å komme meg på legekontoret for å få tatt den der i tide. Jeg har en forelder som er utdannet lege, så det er et annet alternativ selv om det er litt ukomfortabelt.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Anonymous poster hash: 10c9f...afc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bare satt den selv, eventuelt fått forelderen til å gjøre det..

AnonymBruker
Skrevet

Du er i ferd med å bli helsepersonell. Jeg har fått klar beskjed om at vi som helsepersonell ikke kan behandle oss selv.

Gå og snakk med forelderen din som et minimum.

Anonymous poster hash: 268ac...045

Skrevet

Du bør ikke sette den selv! Du kan få anafylaktisk reaksjon, og regner ikke med at du har adrenalin tilgjengelig?

Gjest Christina146
Skrevet

Jeg ville ikke sittet den selv, det er vel litt vanskelig å komme skikkelig til når sprøyten skal settes rett ovenfor baken?

Jeg ville enten spurt noen gode venner fra studiet(som kan dette!) Eller spørre din far.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter sprøyten selv, er sykepleier. Ikke noe problem, og mye lettere å gjøre enn å løpe til legekontor/spørre kollegaer

Anonymous poster hash: 6bfd6...bb9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid satt Depo-Provera på meg selv, det er superlett! Det er ingen problem å sette den på riktig sted, du når det fint selv. Sett hånda på hoftekammen og "tegn" en bue med tommelen, alt innenfor den buen er trygt område, uten viktige nerver og blodårer du kan skade.

Anonymous poster hash: 4bcd2...a42

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt også den sprøyta selv.. Klarer man det, så hvorfor ikke. Og det at helsepersonell ikke skal "behandle" seg selv har jeg aldri hørt om. Denne regelen må det isåfall være mange unntak!!

Anonymous poster hash: fc506...e8f
AnonymBruker
Skrevet

Du er i ferd med å bli helsepersonell. Jeg har fått klar beskjed om at vi som helsepersonell ikke kan behandle oss selv.

Gå og snakk med forelderen din som et minimum.

Anonymous poster hash: 268ac...045

Lommelegen er visst ikke helt enig med deg: http://www.lommelegen.no/legesvar/hvor-settes-p-sprøyta

Så jeg lurer på hvilke kilder du har? Det er en klar forskjell mellom teori og praksis, og ofte ender helsepersonell med selvbehandling av et eller annet slag. Det du skriver her betyr jo at helsepersonell ikke kan utføre noen som helst form for behandling på seg selv? Fra en sykepleiers synsvinkel er "sårskift" en behandling som vi utfører på pasienter, men hallo, de fleste har vel behandlet egne sår av forskjellig art? Som barn av en lege har jeg heller aldri gått til lege for å undersøke forstuede ledd og lemmer, og jeg har fullt ut siden jeg var tenåring behandlet skadene mine selv og bandasjert på egenhånd. Når ble det feil? Det handler om å vurdere hva man kan klare å utføre på egenhånd uten at det fører til fare for egen helse og uten å bryte noen lover. Og det er nettopp derfor jeg stiller dette spørsmålet her.

Hi

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke sette den selv! Du kan få anafylaktisk reaksjon, og regner ikke med at du har adrenalin tilgjengelig?

Anafylaktisk sjokk er en allergisk reaksjon:

http://nhi.no/sykdommer/allergi/diverse/allergisk-sjokk-anafylaksi-770.html

Når man har tatt preparatet flere ganger tidligere uten å få anafylaktisk sjokk så er vel ikke sjansene store for at jeg plutselig får det når jeg setter sprøyta selv. Jeg har ingen allergier mot noe, så sjansen er minimal. Skulle det skje så har jeg helsepersonell i familien som bor helt i nærheten og legekontor 5 minutter unna.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke sittet den selv, det er vel litt vanskelig å komme skikkelig til når sprøyten skal settes rett ovenfor baken?

Jeg ville enten spurt noen gode venner fra studiet(som kan dette!) Eller spørre din far.

Den settes på hoften og jeg kan fint klare å sette den på egenhånd. Jeg har lekt med sprøyter(uten sprøytespiss) siden jeg var barn, så jeg har det i blodet :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar fra alle dere andre også:) Veldig greit å vite at andre "utfører prosedyren" på seg selv. Jeg må fundere litt mer på om jeg faktisk tør å sette en sprøyte på meg selv, og jeg skal nok høre med den forelderen min som er lege før jeg gjør noe mer drastisk.

Hi

AnonymBruker
Skrevet

Om ts har fått p-sprøyte tidligere uten å reagere, er sjansen for at hun skal reagere denne gangen mikroskopisk. Det er første gangen man setter et medikament man skal være på alerten,

Selvsagt kan du sette på deg selv. Du er helsepersonell og det er din helse det er snakk om.

Anonymous poster hash: 27e4a...828

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...