nord1991 Skrevet 22. juli 2014 #1 Skrevet 22. juli 2014 Hei dere! Jeg er 23 år og har siden jeg var 12 år vært plaget med ryggen. vondt i korsrygg og under skulderbaldene. har vært god i perioder, men enkelte perioder (slik som nå) har jeg så vondt nede i ryggen at det verker bak fotene og helt ned til under lilletåa. kjenner spesielt smerten på kveldene. Av og til når jeg ligger på rygg klarer jeg ikke løfte ene foten pga smerter i korsryggen. Jobber 100% omsorgsarbeider med en del tunge løft, og kjenner det godt etter en lang dag på jobb. Har lenge tenkt å dra til legen å få han henvist meg til røntgen (atter en gang, har vært for mange år siden, men de så ingenting da), og kanskje få meg ei sykemelding? Problemet er bare at jeg får så sinnsykt fort dårlig samvittighet når jeg sykemelder meg, spesielt nå siden jeg nettopp er kommet fra ferie. Er også redd for at kollegaer bare tror jeg ikke har vondt, sykemelder meg for ingenting liksom. Kjenner det svir bak skulderbladene bare mens jeg har sittet å skrevet dette. Hva ville du ha gjort??? Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #2 Skrevet 22. juli 2014 Det du må huske TS er at du jobber med tunge løft, noe som kan gjøre skaden eller smertene verre. Ofte har en behov for å hvile når en har så ekstreme smerter. Du kan jo tenke deg om du ser for deg at du klarer hver dag med disse løftene? Ingen takker deg om du går til ryggen ryker. En eventuell måte er st du får redusert sykemelding en stund? Bare du kan vurdere hva du tror du klarer men ikke gå sånn at ryggen blir ødelagt Jeg jobber selv på sykehjem med tunge løft og vet hva det går ut på. Anonymous poster hash: 7c5a3...771
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #3 Skrevet 22. juli 2014 Jeg ville spurt sjefen om det er mulighet for det. Jeg har også problemer med ryggen og har en 25%(?) skjevhet i ryggen som jeg blir fort plaget med hvis jeg jobber for mye, da jeg jobber i matvarebutikk. Jeg hadde noen uker sykemelding fordi jeg trengte å hvile ryggen. Men jeg får ikke det nå, siden de mener det ikke er en grunn til å jobbe. Fordi dem ikke får gjort noe med det. Men prøv å snakk med legen din og hør, kan hende han tar ut sykemelding. Anonymous poster hash: 0ebb6...f6f
nord1991 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 22. juli 2014 Takk for svar Å snakke med sjefen trur jeg bare jeg skal glemme, da han hater alt som har med sykemeldinger å gjøre. Skal se om jeg får kommet meg til legen å høre hva han sier.
SiMa Skrevet 22. juli 2014 #5 Skrevet 22. juli 2014 Høres absolutt ut som du bør ta deg en tur til legen. Greit å få tatt ny røngten eller mr. Kan hende du også vil ha nytte av behandling hos fysioterapeut. Når du sliter med ryggen er det også lurt å trene kjernemuskulaturen. Snakk med legen om sykmelding, kan hende gradert sykmelding en periode er en god løsning. Ikke diskuter sykmelding med sjefen, det er opp til deg og legen din. Ang. dårlig samvittighet: I verste fall risikerer du at ryggen blir mye verre, og du blir borte i mange måneder. Det er verken du eller kollegene tjent med. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #6 Skrevet 22. juli 2014 Få en henvisning til fysio og kom i gang med trening basert på de plassene du sliter med. Det vil ta tid og bli bedre med du vil helt sikkert bli sterkere. Holder selv på med trening hos fysio pga nakke/rygg. Blitt bedre. Anonymous poster hash: 25007...e7c
Chiquita Skrevet 22. juli 2014 #7 Skrevet 22. juli 2014 Du bør ikke diskutere sykemelding med sjefen din, men du bør diskutere muligheter for tilrettelegging FØR du går til legen... Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for å unngå sykemelding (spesielt dersom du jobber i en IA-bedrift)
Gjest Gjest_Erica Skrevet 22. juli 2014 #8 Skrevet 22. juli 2014 Jeg har hatt smerter i ryggen der du beskriver. I perioder har jeg måttet gå på Nobligan for å fungere. Heldigvis har ikke jeg en jobb med tunge løft, men mye ståing. Min erfaring er at fysioterapi ikke hjelper, dvs. at det hjelper der og da, men like ille to dager senere. I mitt tilfelle har jeg funnet ut at å svømme på rygg med en nakkekrage i terapibasseng (34 gr.) hjalp etter tre omganger. Mye billigere. Svømming generelt styrker jo ryggen, men ved svømming på bryst fikk jeg fort vondt i skuldrene.Lykke til!
Gjest Artistina Skrevet 22. juli 2014 #9 Skrevet 22. juli 2014 Trener du? Spaserturer og Pilates er flott for ryggen - legen kan sikkert gi deg noen bra øvelser eller henvise til fysioterapeut. Det verste man kan gjøre ved vondt i ryggen er å sitte ...
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #10 Skrevet 22. juli 2014 Når du har hatt ryggproblemer siden 12 års alderen, så lurer jeg på hvorfor du ikke har tatt hensyn til ryggen før du valgte yrke? Å være uten aktivitet gjør neppe en vond rygg bedre eller verre. Vonde rygger skal være i aktivitet, og de aller fleste skal være delaktig på jobb så langt de klarer og ikke 100 % sykemeldt og hjemme. Dette får du evt. Snakke med legen om.Anonymous poster hash: 88938...e8a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #11 Skrevet 23. juli 2014 Når du har hatt ryggproblemer siden 12 års alderen, så lurer jeg på hvorfor du ikke har tatt hensyn til ryggen før du valgte yrke? Å være uten aktivitet gjør neppe en vond rygg bedre eller verre. Vonde rygger skal være i aktivitet, og de aller fleste skal være delaktig på jobb så langt de klarer og ikke 100 % sykemeldt og hjemme. Dette får du evt. Snakke med legen om.Anonymous poster hash: 88938...e8a Å ta tunge løft gjør ikke ryggen bedre dessverre, men foruten det er jeg enig i bevegelse. Men snakk med legen, det er sant som flere sier bevegelse er bra. Evnt delvis sykemeldig og få tilrettelagt på jobb for åslippe det tyngste av løft en ukes tid feks. Da leies noen inn for å gå sammen med deg. Du er tilstedet og gjør andre ting istedet for løftene. Men det kan uansett være du trenger 1 uke og to med hvile også for ryggen. Anonymous poster hash: 7c5a3...771
nord1991 Skrevet 23. juli 2014 Forfatter #12 Skrevet 23. juli 2014 (endret) Takk for svar. Jeg har vondt i ryggen uansett hva jeg gjør og ikke gjør, så trur nok det med valg av yrke har så veldig mye å si. Går veldig mye turer i skog og mark, uten at jeg synes det hjelper så veldig mye på. Har også prøvd kiropraktor før uten at det hjalp. Endret 23. juli 2014 av nord1991
Tøytigern Skrevet 23. juli 2014 #13 Skrevet 23. juli 2014 Hei dere! Jeg er 23 år og har siden jeg var 12 år vært plaget med ryggen. vondt i korsrygg og under skulderbaldene. har vært god i perioder, men enkelte perioder (slik som nå) har jeg så vondt nede i ryggen at det verker bak fotene og helt ned til under lilletåa. kjenner spesielt smerten på kveldene. Av og til når jeg ligger på rygg klarer jeg ikke løfte ene foten pga smerter i korsryggen. Jobber 100% omsorgsarbeider med en del tunge løft, og kjenner det godt etter en lang dag på jobb. Har lenge tenkt å dra til legen å få han henvist meg til røntgen (atter en gang, har vært for mange år siden, men de så ingenting da), og kanskje få meg ei sykemelding? Problemet er bare at jeg får så sinnsykt fort dårlig samvittighet når jeg sykemelder meg, spesielt nå siden jeg nettopp er kommet fra ferie. Er også redd for at kollegaer bare tror jeg ikke har vondt, sykemelder meg for ingenting liksom. Kjenner det svir bak skulderbladene bare mens jeg har sittet å skrevet dette. Hva ville du ha gjort??? Takk for svar Har du sjekket at du ikke har revmatisme?
Tøytigern Skrevet 23. juli 2014 #14 Skrevet 23. juli 2014 Når du har hatt ryggproblemer siden 12 års alderen, så lurer jeg på hvorfor du ikke har tatt hensyn til ryggen før du valgte yrke? Å være uten aktivitet gjør neppe en vond rygg bedre eller verre. Vonde rygger skal være i aktivitet, og de aller fleste skal være delaktig på jobb så langt de klarer og ikke 100 % sykemeldt og hjemme. Dette får du evt. Snakke med legen om.Anonymous poster hash: 88938...e8a Syns igrunn TS skal tenke mere på om det ikke er smartere å ta en utdannelse til noe annet, mens hun ennå er tidlig i tjueåra.
Gjest Artistina Skrevet 23. juli 2014 #15 Skrevet 23. juli 2014 Takk for svar. Jeg har vondt i ryggen uansett hva jeg gjør og ikke gjør, så trur nok det med valg av yrke har så veldig mye å si. Går veldig mye turer i skog og mark, uten at jeg synes det hjelper så veldig mye på. Har også prøvd kiropraktor før uten at det hjalp. Hva med fysioterapeut så du kan få noen gode ryggøvelser? For å fungere skikkelig i hverdagen er det utrolig viktig med en sterk rygg og da er riktige øvelser viktig. Pilates kan virkelig anbefales.
nord1991 Skrevet 23. juli 2014 Forfatter #16 Skrevet 23. juli 2014 hva er revmatisme? Fysio gikk jeg til for lenge siden, hjalp der og da men etter noen dager var det tilbake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå