Gå til innhold

Opprette BSU-konto for andre gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg tror jeg har oppretta BSU-konto for andre gang nå. Jeg tror, ja tror, at jeg hadde en før, for noen år siden. Men den ble sletta etter en måned eller noe sånt. Og jeg har altså oppretta en ny nå, til tross for at det ikke er lov. Hvilke konsekvenser kan jeg vente meg?

Anonymous poster hash: e7139...515
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei jeg jobber i bank og av og til så skjer det at noen oppretter BSU, selv om de allerede har hatt en. Uavhengig av om denne tidligere kontoen har blitt brukt til innskudd eller ikke, så vil dette oppdages når skatteoppgjøres kjøres. Banken rapporterer til skattetaten, som melder oss tilbake om at BSU ikke er gyldig. Du vil mao. ikke få noe skattefradrag, og banken vil ta tilbake eventuelle renter som du har fått, og kontoen vil bli en vanlig konto.

Anonymous poster hash: 7c342...b43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så jeg kan senke skuldrene og blir ikke straffa for det da?

Anonymous poster hash: e7139...515
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blir ikke straffet nei. Ikke utover at banken sannsynligvis vil kreve rentene tilbake. :)) Jeg har aldri hørt om en bank som har gått til sak over dette tidligere, men det du bør gjøre - for å ha ditt på det rene - er å kontakte den banken som du mener at du hadde BSU i tidligere og sjekke det opp, slik at du kan melde i fra på forhånd - før årsskiftet.

Hvis det viser seg at du har hatt en BSU tidligere, så kan du få byttet om til en annen høyrenteordning slik at du ikke mister rentene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man har hatt Bsu konto som ble avsluttet samme år som man opprettet den, er vel ikke det i mot noen regler? Da har man ikke dratt nytte av noen skattefradrag. Det blir som å ta ut penger fra Bsu samme år som man satte dem inn. Helt lovlig, man får bare ikke Bsu renter på pengene den perioden de sto på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis man har hatt Bsu konto som ble avsluttet samme år som man opprettet den, er vel ikke det i mot noen regler? Da har man ikke dratt nytte av noen skattefradrag. Det blir som å ta ut penger fra Bsu samme år som man satte dem inn. Helt lovlig, man får bare ikke Bsu renter på pengene den perioden de sto på konto.

Feil. Dessverre kan BSU bare opprettes én gang, uavhengig av om man har fått skattefradrag eller ikke: https://www.dnb.no/labs/min-ide/mulighet-for-a-opprette-bsu-konto-for-andre-gang/

Det man derimot kan gjøre, er å flytte BSU til annen bank, men hvis kontoen er avsluttet så får man ikke gjort dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...