Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som det står i overskriften; retter du på folk når de kaller deg ved feil navn?

Jeg var på en helgetur med venner og venner av venner. Og det var stadig en som blandet mitt navn med et lignende. Jeg rettet på han, men etter flere rettinger så det ut som han ble irritert på at jeg retter på han. Burde jeg ha sluttet å få mitt navn riktig?

Eksempler på navn som ofte blir blandet og mitt eksempel: Karoline og Katrine, Lene og Lena, Christina og Christine, Veronika og Viktoria, Og så videre.

Anonymous poster hash: e6bd4...788

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg retter på folk ja. De burde jo få det med seg etter å ha sagt det én gang.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flere kaller meg ved navet til min avdøde mor. Orker ikke rette på dem, da det blir for sårt både for meg og dem... Når jeg biter det i meg, er det i det miste bare meg det gjør vondt for...

Anonymous poster hash: 0d79b...22f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig retter jeg på dem. Det er ikke greit å drive og si andres viktigste identifikator feil. Jeg retter når folk sier andres navn feil også.

Jeg har et navn som blir blandet med en haug andre navn, så jeg er vant til at det skjer, men jeg kommer aldri til å slutte å rette. Den eneste som slipper unna rettingen er svigermor, henne ga jeg opp etter fire-fem år...

Anonymous poster hash: babc1...501
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvem det er og i hvilken setting det er.

Har et veldig uvanlig navn som skjeldent blir riktig.

Derfor begriper jeg ikke hvorfor folk gir barna sine navn som er helt sære,

særlig dersom de har et etternavn som og er uvanlig.

Anonymous poster hash: 580bb...b1a

Skrevet

Jeg hadde ei bekjent jeg traff på byen for en stund siden, hun ropte navnet til søsteren min etter meg hele kvelden, og vi er ikke like i det hele tatt.

Siden hun var full lot jeg henne kalle meg det hun ville, har faktisk ikke opplevd å bli kalt noe annet andre ganger, men kan jo skjønne at det kan bli litt slitsomt om det skjer ofte :)

Skrevet

Folk bør klare å lære seg navn. Om de er usikker, får de heller spørre. Jeg er selv dårlig på å huske navn, men da beklager jeg og spør hva de het, istedenfor å gjette noe som ligner og bare bruke det.

Svigerfar kaller meg stadig for lignende navn, f.eks Marlene istedenfor Malin, Siri istedenfor Sara (ingen av de navnene er mine, bare eksempler). Da retter jeg på ham, også ler vi litt av det :P

Jeg har også et mellomnavn som folk pleier å kalle meg når de har drukket nok. Dette er spesielt folk som har meg på facebook hvor begge navnene står, til vanlig brukes bare det første navnet.

Skrevet

Det kommer litt ann på. Er det en person jeg aldri ser igjen spiller det ingen rolle om h*n kaller meg Kari eller Sofie, men om det er en i vennegjengen f.eks blir det jo bare flaut for begge om han refererer til meg under et annet navn.

Er forresten utrolig dårlig på navn selv, og selvom jeg prøver så godt jeg kan må det gjerne flere rettinger til. Ikke fordi jeg ikke har respekt for personen, vet ikke egentlig hvorfor det er sånn. Nå for tiden er det Cecilie som blir til Wenche av en eller annen grunn. Haha.

Gjest constance90
Skrevet

Jeg retter alltid. Men så har jeg vel navn som kan blandes med 1000vis av kombinasjoner.

Gjest New_Girl
Skrevet

I ditt tilfelle hadde jeg rettet på han ja, så får han heller bli så irritert han bare vil. Så vanskelig er det ikke å huske navnet mitt.

Men hvis det er et engangstilfelle og det er folk jeg omtrent aldri møter så er det ikke sikkert jeg gidder.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg gidder ikke å bruke tid på å rette på folk. Jeg kan godt være Katrine, Kristine, Kristina og Kristiane, som veilederen min kalte meg i 1 år. Det plager meg ikke.

Hilsen Kristin

Anonymous poster hash: cb8ab...3d0
Skrevet

Jeg retter, men det er sjeldent folk tar feil. :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, bare hvis det er feil i viktige papirer eller diverse databaser. Jeg har et dobbeltnavn jeg hater og som er tungt og vanskelig å uttale. Jeg blir glad hver gang noen uttaler det feil, bare bruker ett av navnene eller kaller meg for noe helt annet. Det verste jeg vet er når noen skal rette på andre som bare sier ett av navnene mine.

Anonymous poster hash: 287b4...b38
Skrevet

Nei, hvis det ikke er en person som jeg har mye med å gjøre.

De fleste kaller med Simona, eller Monia, eller Monica

Skrevet

Retter på alle unntatt min bestemor. Hun har to døtre: Toril og Hilde. Jeg heter Nora. Blir ofte kalt Tora, Noril, Hilda, Nore osv. God knows why.

I utlandet blir det ofte Laura. Gidder ikke rette det heller.

• Liker 1
Gjest nobilian
Skrevet (endret)

Retter stort sett på folk når de får navnet mitt riktig.

Endret av nobilian
Skrevet

Navnet mitt blir bare uttalt feil i utlandet, og det gidder jeg ikke rette på. Jeg skjønner jo at det er meg de mener.

Hvis noen bruker helt feil navn retter jeg.. Men det tror jeg bare har skjedd en håndfull ganger.

• Liker 2
Skrevet

Kommer helt ann på hvem det er.

Mormor kom gjerne med en lang regle med nav før hun traff riktig alla: Du, Maren, Karin, Tove, Liv, Sofia... Ja, Sofia. Kan du være snill å hjelpe meg litt her?

Klarte ikke å si noe til henne da hun var veldig klar over det selv, og så var hun jo så søt og go.

Men med tanke på alle fosterbarn, egene barn og barnebarn hun hadde så er det ikke rart det gikk litt i surr.

Skrevet

Nei det gidder jeg ikke, ikke mer enn en gang i hvertfall. Jeg heter et sånt a og e navn ( Kristine/ Kristina ) og da blander folk alltid. Hvis vi blir bedre kjent så går det seg jo til uansett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...