AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #1 Skrevet 22. juli 2014 Jeg vurderer å bo hjemme og å ta opp studielån til høsten. Kan jeg det? Anonymous poster hash: 8f453...cea
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #2 Skrevet 22. juli 2014 Det kan du, men du får ikke stipend. Anonymous poster hash: cb15b...4f4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #3 Skrevet 22. juli 2014 Du har ikke krav på stipend så lenge du bor hjemme. Men du kan få lån, men får ingenting omgjort om du står på eksamen. alt må tilbakebetales. Anonymous poster hash: 6ccff...8d9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #4 Skrevet 22. juli 2014 Ja, det kan du. Jeg gjør det selv. Hiver alle pengene i banken, planlegger å bruke dem når jeg engang vokser opp og skal kjøpe mitt eget. Anonymous poster hash: 090dd...9e3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #5 Skrevet 22. juli 2014 Ja, det kan du. Jeg gjør det selv. Hiver alle pengene i banken, planlegger å bruke dem når jeg engang vokser opp og skal kjøpe mitt eget. Anonymous poster hash: 090dd...9e3 Hvor mange år har du spart nå, da? Hvordan finansierer du deg selv ellers om du sparer hele studielånet? Må du ikke betale tilbake studielånet 7 mnd etter avsluttet studie? Anonymous poster hash: 8f453...cea
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #6 Skrevet 22. juli 2014 Du har ikke krav på stipend så lenge du bor hjemme. Men du kan få lån, men får ingenting omgjort om du står på eksamen. alt må tilbakebetales. Anonymous poster hash: 6ccff...8d9 Du tjener rentene, som jo blir noen tusen hvis pengene får stå urørt på høyrentekonto. Pengene du har lånt vil likevel ikke ha mye å si når du skal kjøpe bolig. Om du har 300.000 i studielån og 300.000 kr på konto eller om du har 0 kr i lån og 0 kr på konto er nøyaktig det samme. Hvor mange år har du spart nå, da? Hvordan finansierer du deg selv ellers om du sparer hele studielånet? Må du ikke betale tilbake studielånet 7 mnd etter avsluttet studie? Anonymous poster hash: 8f453...cea Studenter flest trenger studielån for å ha råd til å bo mens de studerer. Bor man hjemme og gratis er det lett å klare seg med lite penger, og ikke vanskelig å spare hele beløpet man låner. Jeg gjorde nesten det samme selv, men fikk i tillegg omgjøring til stipend fordi jeg ikke på samme adresse som mine foreldre. Et studielån må man begynne å betale tilbake etter studiene er avsluttet, men nedbetalingstiden er vanligvis på mange år. Mulig jeg misforstår spørsmålet ditt? Anonymous poster hash: 3cbc0...17e
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #7 Skrevet 22. juli 2014 Hvor mange år har du spart nå, da? Hvordan finansierer du deg selv ellers om du sparer hele studielånet? Må du ikke betale tilbake studielånet 7 mnd etter avsluttet studie?Anonymous poster hash: 8f453...cea Du begynner å betale det tilbake da, men du må ikke betale alt tilbake etter 7 mnd. Anonymous poster hash: bc8ff...ea5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #8 Skrevet 22. juli 2014 Du tjener rentene, som jo blir noen tusen hvis pengene får stå urørt på høyrentekonto. Pengene du har lånt vil likevel ikke ha mye å si når du skal kjøpe bolig. Om du har 300.000 i studielån og 300.000 kr på konto eller om du har 0 kr i lån og 0 kr på konto er nøyaktig det samme. Anonymous poster hash: 3cbc0...17e Disse to situasjonene er i deg selv det samme; en har egentlig ikke de pengene en har lånt, altså hadde det vært like greit å droppe å ta opp studielånet fordi det må jo tilbakebetales med både renter og gebyrer. For de fleste banker er imidlertid ikke de to det samme. Et studielån er et gunstig lån; langt bedre enn f.eks et alminnelig boliglån. Jeg måtte jo uansett ha tatt opp pengene på et senere stadium, og da er det bedre at lånet jeg tar opp er mer gunstig. Får jo renter på å ha pengene i banken også, men dessverre jevner rentene seg ut sett sammen med gebyrene/rentene en må betale når lånet skal tilbakebetales. Så de delene går ganske opp i hop. Har selv snakket med min egen bank om dette, og i deres øyne kunne de nærmest se bort i fra at jeg har stort studielån fra før når jeg skulle kjøpe bolig. Selvsagt er det fortsatte et lån - så en kan jo ikke late som om det ikke finnes, men det var i bankens øyne ikke en særlig negativ ting. Hvor mange år har du spart nå, da? Hvordan finansierer du deg selv ellers om du sparer hele studielånet? Må du ikke betale tilbake studielånet 7 mnd etter avsluttet studie? Anonymous poster hash: 8f453...cea Jeg jobber deltid utenom studiene, så klarer meg helt fint. Klarer også å få spart en del av det jeg tjener på ekstrajobben min. Lånet må tilbakebetales etter studiene er ferdig ja, men en får jo en nedbetalingsplan slik at alt ikke må tilbake med en gang. Jeg har spart i 2 år nå, begynner på tredjeåret nå. Anonymous poster hash: 090dd...9e3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #9 Skrevet 23. juli 2014 Disse to situasjonene er i deg selv det samme; en har egentlig ikke de pengene en har lånt, altså hadde det vært like greit å droppe å ta opp studielånet fordi det må jo tilbakebetales med både renter og gebyrer. Anonymous poster hash: 090dd...9e3 Det er alltid lønnsomt med studielån. Lånet er rentefritt mens man studerer, så pengene kan stå på høyrentekonto og bli en ren inntekskilde så lenge man studerer. Man får heller ikke stipend uten å ta opp fullt lån. Stipend er gratis penger. Lånet kan man nedbetale i sin helhet når studiet avsluttes, siden lønnsomheten da går så mye ned at det ikke er noe poeng å beholde lånet mer. Alle bør ta opp studielån selv om man ikke trenger det. Selv de som er for rike til få stipend vil tjene rentene, og det blir ganske mange tusen når man studerer i noen år. Lånekassen har ingen gebyrer, med mindre du er så dum at du ikke betaler i tide eller lar være å opprette e-faktura. Anonymous poster hash: 3cbc0...17e
nojac Skrevet 23. juli 2014 #10 Skrevet 23. juli 2014 Om du har 300.000 i studielån og 300.000 kr på konto eller om du har 0 kr i lån og 0 kr på konto er nøyaktig det samme. Nei det er ikke det samme. Har du 300 000 på konto har du egenkapital og kan få boliglån (riktignok mindre enn om du ikke hadde hatt studielånet) Har du 0 på konto kan du glemme boliglån. Rentegevinsten mens du studerer kommer i tillegg. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #11 Skrevet 23. juli 2014 Det er en god ide, selv om man ikke får stipend. Moren og faren min gjorde begge dette, og brukte pengene på bolig (oppusingsobjekt). Beste investeringen de noensinne gjorde. Anonymous poster hash: a8ca9...15c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå