Gå til innhold

Starte nettbutikk - ENK/AS/NUF ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil starte en liten nettbutikk med importerte matvarer. Jeg regner med at jeg begynner som ENK. Men så lurer jeg på som skjer om jeg blir gravid, osv. Jeg vet at med AS/NUF så har man sosiale rettigheter, 100% permisjon - men hvordan fungerer det i praksis, hvis man driver nettbutikk alene så må man vel forsette å drive virksomheten uansett? Får man da bare permisjons-pengene ved siden? Eller har jeg misforstått helt?

Veldig fint om noen kan avklare hvordan dette fungerer for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at med AS/NUF så har man sosiale rettigheter, 100% permisjon - men hvordan fungerer det i praksis, hvis man driver nettbutikk alene så må man vel forsette å drive virksomheten uansett?

ASet (det vil si du), må selvsagt leie noen andre til å jobbe mens du har permisjon.

Skrevet

Hva om selskapet ikke har råd til å ansette noen?

Skrevet (endret)

Hva om selskapet ikke har råd til å ansette noen?

Da blir heller ikke noe arbeid gjort... (med midre du gjør jobben selv)

Endret av Lettpåtå
Skrevet

Ja, men man har ikke lov til å jobbe under permisjon?

Skrevet

Ja, men man har ikke lov til å jobbe under permisjon?

Det vet jeg ikke, men det er jo nærliggende å tro at man da ikke trenger å ta ut permisjon hvis man kan og skal jobbe...

Skrevet

Men det er vel kanskje mulig å ta en gradert uttakk eller noe sånt? Kan man ikke ta for eks 80% permisjon - forsette å drive én dag i uka?

Kan man gjøre noe sånt med ENK eller må man ha AS/NUF?

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder velferdsgoder, så lønner det seg alltid å være ansatt i eget AS.

Det gjør det også i forhold til personlig ansvar når det kommer til selskapets gjeld. F

Mange leverandører yter også kreditt kun til et AS, og ikke ENK.

Skal du starter butikk hadde jeg absolutt satset på et AS. 30000 i aksjekapital er ikke mye. Og det bør og må du uansett ha om du skal starte en bedrift, ting koster i starten

Anonymous poster hash: 7aa26...bf2

Skrevet

Er det ikke mye enklere å begynne som ENK, og så bytte til AS om virksomheten går bra?

Det er jo ikke så voldsomt dyrt å sette opp en lite nettbutikk - og begynne med liten lager, kanskje bare 2-3 forskjellig produkter. Ser ikke for meg at skal trenge å bruke 30000kr.

Hva om jeg starter AS og det ikke blir noe særlig virksomhet? Mister jeg da de 30000 kr?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mye enklere å begynne som ENK, og så bytte til AS om virksomheten går bra?

Det er jo ikke så voldsomt dyrt å sette opp en lite nettbutikk - og begynne med liten lager, kanskje bare 2-3 forskjellig produkter. Ser ikke for meg at skal trenge å bruke 30000kr.

Hva om jeg starter AS og det ikke blir noe særlig virksomhet? Mister jeg da de 30000 kr?

Nei du mister dem ikke. Det kommer jo an på om det som du selv skriver ikke går med driften. Men da er det selskapet som mister dem, og skylder du noen penger går det på selskapet.

Går du som innehaver av ENK på dunken, kan du risikere at hus og alt ryker. Da er du personlig ansvarlig for alt. Det er man ikke som innehaver av AS.

Så som innehaver, kan du ta ut igjen aksjekapital om bedriften ikke går og det ikke er gjeld. Er det gjeld forsvinner de pengene, men kreditor tar ikke ditt hus.

Skjønte du hva jeg mente nå?

Skrevet

Ja det skjønner jeg.. Men jeg har da ikke tenkt til å ta opp lånn osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det skjønner jeg.. Men jeg har da ikke tenkt til å ta opp lånn osv.

Jeg snakker om regninger :-) Det vil alltid komme noen regninger. For domene, netthotell, kortbetalingsløsning (om du skal tilby det), innkjøp av de varer du skal selge, mm. Du vil også trenge emballasje for sending av varer og porto. Det er alltid kostnader ved oppstart av en bedrift.

Og alt dette må du finansiere på en eller annen måte. Har du aksjekapital bruker du av den, ellers må du punge ut selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å delta på etablererkurs som de fleste kommuner tilbyr. De kan ofte gi litt veiledning.

Matimport er vel er del lover og regler også, og mattilsynets nettsider har mye informasjon.

Anonymous poster hash: 3b1c3...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg ser det er ENK for små bigesjefter uten store økonomiske forpliktelser og risiko. Med en gang du begynner med større utgifter og risiko bør du ha et AS. Det er altfor mange som har brent seg på dette!

Støtter forslaget over her med etablererkurs. Det arrangeres av skatteetaten. Det er nok en del utgifter og regler du kanskje ikke tenker over her.

Anonymous poster hash: 5850a...0de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...