Gå til innhold

katter - mammakatt som freser til sin fem mnd gamle sønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to pusekatter, en mammapus og sønnen hennes som snart er fem mnd gammel. De var tre i kullet, de to andre pusene har vi gitt bort.

Mammapus har begynt å frese skikkelig til den sønnen vi har igjen her. Det er meningen at han skal bo her, men sånn som hun freser til han begynner vi å lure på om det er så lurt. Vi har stort hus og stor hage. Når lillepus er i bånd ute kan de fint leke sammen, da er det aldri noe tull, men inne freser moren til sønnen hele tiden. Hun er skikkelig pms og grumpy hele tiden også, og vi begynner å lure på hva som kan være feil.

Ingen av pusene er sterilisert ennå, mammaen går naturligvis på p-piller. Planen er å sterilisere dem etterhvert, men vi er usikre på når det er lurt å gjøre det.

Er det noen som har noen tips til meg? Hvordan håndtere mammapus som bare freser? Kan legge til at hun er gatas skrekk, og har et stort territorie. Hun kom til oss da hun var to år gammel og gravid, så vi har ikke kjent henne uten at hun har vært gravid bortsett fra nå etter at dette kullet kom (som er hennes andre kull).

Vi vil gjerne beholde begge pusene, men trenger litt hjelp her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var foreldrene mine sin katt mot kattungen også. Hun freste og slo etter kattungen og var sur og grinete konstant, hun slo og klorte etter mennesker også og var ikke kosete i det hele tatt. De hadde kattungen i et år, begge var sterilisert, uten at det hjalp. Dessverre døde kattungen når den var rundt et år, og etter det ble katten til mamma og pappa i mye bedre humør, og er en skikkelig kosekatt nå.

Så jeg vet ikke helt hva som er lurt å gjøre..., men tror i alle fall ikke det er uvanlig at mor prøver å jage kattungen hjemmefra. Men det skulle jo gå an, vet jo om andre som har mor og sønn i hus, og det fungerer bra.

Gjest Hedra
Skrevet

Det er helt naturlig. Sønnen begynner å modnes og de fleste hannkatter bør kastereres når de er 7 mnd. Hun merker at han nærmer seg og er i gang med å markere hvem som er sjef.

La de ordne opp selv men det er lurt og la henne ha muligheten til å komme unna han. Flere rom hun har tilgang til eller noe sånt.

Jeg ville også gitt de mat samtidig men ventet litt med å sette ned hans skål ( de bør ha hver sin) sånn at hun også gjennom matsituasjon får signalisert at han er lavest på stigen.

Ring dyrlegen og avtal kastrering på han. Så kan du jo høre om du bør ta henne i samme slengen.

Det går seg til :)

• Liker 2
Skrevet

Sånn har det vært med våre puser også, i barndomshjemmet mitt. Det virker som det er noe fra naturens side, at "ungdommen" skal ut og finne sine egne territorier eller noe sånt. Hos oss har det vel gått over etter hvert, mener jeg, men vi hadde et digert hus, så de slapp å være i nærheten av hverandre inne. Du sier du har stort hus, har kattene mulighet til å gå overalt, så de kan slippe å være sammen? Kanskje de kan få hver sin matskål på ulike steder i huset, og hver sin "faste plass".

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt vanlig, i naturen vil moren jage vekk barna når de blir voksne. Så du må regne med at det kan være litt knuffing dem i mellom et halvt års tid, så vil det stabilisere seg og de kan omgåes som voksne.

Ranggreiene som blir beskrevet over er bare tøv, katter av ulikt kjønn konkurrerer ikke på denne måten, og katter har ikke noe rangforhold til mat osv.

Kastrering bør gjøres så fort som mulig, han er gammel nok, og hun har ikke godt av å gå på p-piller. Gjør det gjerne samtidig.

Anonymous poster hash: 090dd...68d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at mamma blir dritlei av plagsomme unger etter noen måneder, når de liksom begynner å bli store nok til å utforske verden på egen hånd. Mange opplever at kattemor begynner å avvise ungene sine allerede mellom 2 og 3 måneders alder - en naturlig adferd som er med på å modne kattungen til å kunne flytte hjemmefra (derfor er det dessverre noen som gir bort kattunger allerede ved 8-9 ukers alder, "fordi moren er lei av dem", men de skal gjennom denne fasen og skal altså IKKE leveres før de er fylt 12 uker). Nå begynner ungkatten å nærme seg kjønnsmodning, og kattemor synes nok at jyplingen burde flytte hjemmefra. Jeg vil tro det løser seg om dere får begge kastrert - det kan gjøres med en gang om ikke kattungen er veldig liten av vekst - og siden skjermer dem litt fra hverandre så ikke mor blir så irritert på ungen. Sannsynligvis vil de falle til ro når begge er kastrert og ungen begynner å bli voksen og fornuftig. Har de ikke funnet roen med hverandre om et halvt år, så ville jeg vurdert å omplassere den yngste dersom dere klarer å finne et godt hjem til ham.

Husk også å ta kontakt med eierne av de andre to kattungene og minne dem på at de MÅ kastrere kattene sine straks!

Anonymous poster hash: 44d63...181
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Kattene våre skal kastreres altså, vær ikke i tvil om det. Den ene pusen vi ga vekk ga vi vekk til noen med lang katteerfaring, så jeg regner med at de tar ansvar der selv, og den andre pusen bor hos familien vår så de to brødrene skal kastreres samtidig, er planen, når vi skal være kattevakter om en måned.

Så sønnen her i huset blir altså kastrert om en måned, da er han nesten seks mnd gammel. Bør moren kastreres samtidig? Da vil vi i tilfelle ha tre nyopererte katter i huset på en gang. Hvor lenge er de dårlige etter operasjonen?

De har samme mat og vannskål. Det har de hatt helt siden babypusene begynte å spise mat, og jeg kan ikke skjønne at det må endres nå?

Skrevet

Kattene har mulighet til å gå overalt i huset, så de har nesten 300 kvm å boltre seg på, ikke noe problem for de å gjemme seg bort litt ved behov.

Skrevet

- Og vi ga ikke bort de to andre for tidlig, de var seksten og atten uker gamle da de flyttet :)

AnonymBruker
Skrevet

- Og vi ga ikke bort de to andre for tidlig, de var seksten og atten uker gamle da de flyttet :)

Kjempebra :) Jeg har dessverre allerede denne sommeren sett bekjente som har hentet seg kattunger når de er 8-9 uker gamle :( Fordi eier av kattemor skulle på ferie og det ikke passet å ha kattungene i hus noen uker til...

Du kan absolutt lette på forholdet kattene imellom ved å gi dem separate vann- og matskåler og separate dokasser. Da får de mindre å krangle om. Det er sikkert greit for en kattemamma å dele skål med babyen sin, men nå er babyen blitt en slitsom tenåring og det er nok best de begge får litt mer "privatliv".

De aller fleste katter, både hunner og hanner, blir svært raskt friske igjen etter kastrering (noen få dager), men fordi det kan skje komplikasjoner ville jeg ikke tatt alle samtidig. Om du har tenkt å kastrere de to ungkattene om en måned, så ville jeg tatt moren nå, så fort som mulig, sånn at hun er helt i toppform igjen etter operasjonen før ungkattene skal til pers. Så slipper hun å ha en ekstra katt i hus til å plage seg når hun føler seg dårlig. Husk å skjerme henne litt ekstra for ungkatten de dagene hun er redusert.

Så er det bare å krysse fingrene for at alle blir venner når de er kastrerte og ungkatten er blitt voksen og fornuftig :)

Anonymous poster hash: 44d63...181

AnonymBruker
Skrevet

Så sønnen her i huset blir altså kastrert om en måned, da er han nesten seks mnd gammel. Bør moren kastreres samtidig? Da vil vi i tilfelle ha tre nyopererte katter i huset på en gang. Hvor lenge er de dårlige etter operasjonen?

Hannkatter er vanligvis i farta igjen med en gang narkosen er ute, spesielt dersom de er unge og friske. De blir vanligvis ikke sydd en gang, og har bare et snitt som kan blø litt et par dager.

For moren blir det et vesentlig større inngrep, hun må gå med skjerm eller helst body i 10-14 dager og holdes inne. I denne perioden bør hun også skjermes for irritasjonsmomenter som barna sine.

Anonymous poster hash: 090dd...68d

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Kjettene jager ungene (og spesielt hankattungene) hjemmefra når de er på den alder din er nå.

Årsaken er uhyre enkel; Hankattene må ut og finne sitt eget territorium med kjetter han ikke er bror eller sønn til.

Kastrering av begge to asap. Gi dem egne deler av huset. Husk hormonene er ikke ute av kroppen samtidig som kastreringen er overstått.

Kjetter har høyere rang blant katter enn hankatter, - og de forsvarer reviret sitt med stor intensitet... Husk at oppfostring av unger må skje vha mat fanget i hennes revir.

Veldig logisk hele opplegget... Men kanskje ikke for mennesker?

Edit: iPad auto(in)correct

Endret av Lille-pus
Skrevet

Vi beholdt sønnen til kattemora, de hata hverandre etterhvert. Grunnen var at han prøvde å sutte på pattene hennes til han var over året. Gikk over når ho va tom for melk...

Skrevet

hvordan da gi dem egne deler av huset?

Gjest Lille-pus
Skrevet

hvordan da gi dem egne deler av huset?

Frem til de begge er kirurgisk kastrert så blir det vanskelig. Etterpå så pleier de organisere dette selv.

Noen steder har kattene hver sin inngang til huset... Andre steder lukkes dører...

Det varierer så mye, også utifra hvilke muligheter huset har.

Har du veid ham?

Jeg ser nemlig ikke bort fra at en oppegående veterinær helt glatt kastrert en 5 mnd gammel hankatt siden det inngrepet er mye mindre enn kastreringen av ei kjette.

Det er ikke sikkert det blir body eller krave på henne. Vesla mi (Frøken Fryd) fikk bare tape over stingene, med beskjed om at dersom hun begynte å interessere seg storveis for tapen så kunne jeg komme innom og kjøpe en krave, men veterinæren mente vi prøvde uten først.

Det ble ikke noe problem, og frøkenpusen klarte seg uten body...uten krave... men med en tapelapp over stingene (vi hadde ung, flink veterinær ;) )

• Liker 1
Skrevet

Babypus veier 2600 gram nå

AnonymBruker
Skrevet

Da er han stor nok til å kastreres, da han har passert de magiske 2,5 kiloene. Jeg ville fott gjort det så raskt som vet har mulighet til, ikke ventet enda en måned.

Anonymous poster hash: 45dc4...8bc
Skrevet

takk, ja vi har bestilt time og får tatt begge to til uken :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...