AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #1 Skrevet 22. juli 2014 Jeg bare må fortelle en kjempesøt historie! En venninne av meg hadde snakket med en på nettet over tid. De hadde avtalt å møtes, men begge var litt nervøse. De kom derfor på ideen med dobbeltdate. Hun skulle ta med en venninne (meg) og han en kompis. Jeg gjorde det klart for venninnen min at hun måtte si til nett-vennen sin at jeg ikke var med for å date ordentlig, selv om det var en slags dobbeltdate, slik at kompisen hans ikke missforsto. Vi traff hverandre på resturant. Og gjett hva......Ved bordet satt daten til min venninne og kompisen hans, som hadde down syndrome. Det var bare så skjønt. Han med down syndrome bare lyste opp under hele daten og så ut til å ha en fantastisk dag med oss. Og daten til venninnen min som var så snill, og bestevenn med han med downs. Jeg ble så rørt, at jeg måtte ut på toalettet for å felle noen tårer. Anonymous poster hash: 80f9f...023 8
Aurora_Versailles Skrevet 22. juli 2014 #2 Skrevet 22. juli 2014 For en koselig historie Hvordan gikk det med venninnen og fyren?
Gjest DirtyMimi Skrevet 22. juli 2014 #6 Skrevet 22. juli 2014 Aww, mennesker med downs er så skjønne. Naboen min er en av de, og han elsker å gi klemmer. Han er sååå koselig
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 22. juli 2014 #7 Skrevet 22. juli 2014 Så fin historie Min svigerinne har downs syndrom og hun er bare verdens herligste
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #8 Skrevet 22. juli 2014 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor dette er så fantatisk "søtt". Jeg har ikke noe i mot folk med slike lidelser jeg, tvert i mot. Men hvorfor skal det være så særegent? "Se på meg som er SÅ flink til å ta vare på slike mennesker, da". "Han var sånn og sånn, og hadde det SÅ gøy med oss som er så tolerante og inkluderende" Nei vet du hva, vi er alle mennesker, vi har alle ting utenpå og/eller inne å stri med, og hvis man virkelig skal gjøre et poeng av vise hvor inkluderende man er så skal det være like naturlig å snakke med den ene som den andre. Å virkelig inkludere alle betyr at man ikke gjør noen forskjell på folk hverken i positiv eller negativ forstand. Først da har man virkelig forstått at hver enkelt her en egenverdi. Anonymous poster hash: f2265...3d3 8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #9 Skrevet 22. juli 2014 Så flott! JA til å behandle folk med Downs som nettopp folk. Anonymous poster hash: aaca5...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #10 Skrevet 22. juli 2014 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor dette er så fantatisk "søtt". Jeg har ikke noe i mot folk med slike lidelser jeg, tvert i mot. Men hvorfor skal det være så særegent? "Se på meg som er SÅ flink til å ta vare på slike mennesker, da". "Han var sånn og sånn, og hadde det SÅ gøy med oss som er så tolerante og inkluderende" Nei vet du hva, vi er alle mennesker, vi har alle ting utenpå og/eller inne å stri med, og hvis man virkelig skal gjøre et poeng av vise hvor inkluderende man er så skal det være like naturlig å snakke med den ene som den andre. Å virkelig inkludere alle betyr at man ikke gjør noen forskjell på folk hverken i positiv eller negativ forstand. Først da har man virkelig forstått at hver enkelt her en egenverdi. Anonymous poster hash: f2265...3d3 Det er søtt på grunn av at mange med downs syndrom (og mange utviklingshemmede) blir stigmatisert. Det er da ingen hemmelighet. Daten til venninnen til TS gjorde da ikke et poeng av å vise hvor inkluderende han var. Hvor har du dette fra? Det eneste jeg fikk med meg av dette her er at TS ble rørt av å se hvordan han opptrådde med bestevennen sin. Det er da ikke noe galt i det. Slike følelser kan oppstå i mange ulike situasjoner. Dersom en for eksempel har sett en person blitt mobbet gjennom flere år og er så i et nytt miljø hvor vedkommende trives og blir godt likt er det helt normalt å bli rørt. Anonymous poster hash: cfb79...1f5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #11 Skrevet 22. juli 2014 Så flott! JA til å behandle folk med Downs som nettopp folk. Anonymous poster hash: aaca5...4a6 Din neste date blir en med downs da, formoder jeg? Anonymous poster hash: e5a17...4e3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #12 Skrevet 22. juli 2014 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor dette er så fantatisk "søtt". Jeg har ikke noe i mot folk med slike lidelser jeg, tvert i mot. Men hvorfor skal det være så særegent? "Se på meg som er SÅ flink til å ta vare på slike mennesker, da". "Han var sånn og sånn, og hadde det SÅ gøy med oss som er så tolerante og inkluderende" Nei vet du hva, vi er alle mennesker, vi har alle ting utenpå og/eller inne å stri med, og hvis man virkelig skal gjøre et poeng av vise hvor inkluderende man er så skal det være like naturlig å snakke med den ene som den andre. Å virkelig inkludere alle betyr at man ikke gjør noen forskjell på folk hverken i positiv eller negativ forstand. Først da har man virkelig forstått at hver enkelt her en egenverdi. Anonymous poster hash: f2265...3d3 Jeg synes historien var veldig søt, men jeg er på mange måter enig med deg i det du skriver. I slike tråder reagerer jeg veldig på at det alltid kommer kommentarer om "mennesker med downs er så så søte", eller "snille", "glade" osv. Nei, "mennesker med downs" er ikke slik og sånn, mennesker er slik og sånn, uavhengig av syndrom. Noen mennesker med downs er i all hovedsak søte, snille, glade, andre er i all hovedsak sutrete, kraglete, seksuelt utagerende, akkurat som alle andre som ikke har downs. I tillegg har alle, downs eller ikke, gode og mindre gode dager. Jeg har vokst opp med 2 nære familiemedlemmer med downs, og jeg har vært involvert med "ViVil-lekene" i mange år, og slik jeg ser det er dette ikke "mennesker med downs", men kort og godt "mennesker". Til trådstarter: Så flott at du hadde en hyggelig "date". Anonymous poster hash: 8b19c...91a 5
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 22. juli 2014 #13 Skrevet 22. juli 2014 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor dette er så fantatisk "søtt". Jeg har ikke noe i mot folk med slike lidelser jeg, tvert i mot. Men hvorfor skal det være så særegent? "Se på meg som er SÅ flink til å ta vare på slike mennesker, da". "Han var sånn og sånn, og hadde det SÅ gøy med oss som er så tolerante og inkluderende" Nei vet du hva, vi er alle mennesker, vi har alle ting utenpå og/eller inne å stri med, og hvis man virkelig skal gjøre et poeng av vise hvor inkluderende man er så skal det være like naturlig å snakke med den ene som den andre. Å virkelig inkludere alle betyr at man ikke gjør noen forskjell på folk hverken i positiv eller negativ forstand. Først da har man virkelig forstått at hver enkelt her en egenverdi. Anonymous poster hash: f2265...3d3 Jøss skal si! Hvorfor skal man ikke kunne poste en glad sak? Skal alle bare være sure og leie? Alle har verdi ja det har de, men man vet inderlig godt at samfunnet ikke er særlig inkluderende - desverre. Hurra for denne fine saken! 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. juli 2014 #14 Skrevet 22. juli 2014 Hahaha, jeg hadde blitt forbanna. Hadde nok ikke sagt noe, men hvem gjør sånn? Hadde satt pris på å få vite sånt i forveien, hadde ikke hatt noe imot å spise middag med dem 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #15 Skrevet 22. juli 2014 Det er søtt på grunn av at mange med downs syndrom (og mange utviklingshemmede) blir stigmatisert. Daten til venninnen til TS gjorde da ikke et poeng av å vise hvor inkluderende han var. Hvor har du dette fra? Det eneste jeg fikk med meg av dette her er at TS ble rørt av å se hvordan han opptrådde med bestevennen sin. Det er da ikke noe galt i det. Slike følelser kan oppstå i mange ulike situasjoner. Dersom en for eksempel har sett en person blitt mobbet gjennom flere år og er så i et nytt miljø hvor vedkommende trives og blir godt likt er det helt normalt å bli rørt. Anonymous poster hash: cfb79...1f5 Du skal få lov til å ha det inntrykket, det er helt greit for meg. Jeg fikk altså et annet inntrykk, og jeg synes man har kommet lenger i å akseptere hverandre når diagnosen® ikke påpekes så ettertrykkelig. Anonymous poster hash: f2265...3d3
Gjest New_Girl Skrevet 22. juli 2014 #16 Skrevet 22. juli 2014 Din neste date blir en med downs da, formoder jeg?Anonymous poster hash: e5a17...4e3 Hvorfor i alle dager? Går du på date med alle du behandler som folk og med respekt? 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #17 Skrevet 22. juli 2014 Jeg bare må fortelle en kjempesøt historie! En venninne av meg hadde snakket med en på nettet over tid. De hadde avtalt å møtes, men begge var litt nervøse. De kom derfor på ideen med dobbeltdate. Hun skulle ta med en venninne (meg) og han en kompis. Jeg gjorde det klart for venninnen min at hun måtte si til nett-vennen sin at jeg ikke var med for å date ordentlig, selv om det var en slags dobbeltdate, slik at kompisen hans ikke missforsto. Vi traff hverandre på resturant. Og gjett hva......Ved bordet satt daten til min venninne og kompisen hans, som hadde down syndrome. Det var bare så skjønt. Han med down syndrome bare lyste opp under hele daten og så ut til å ha en fantastisk dag med oss. Og daten til venninnen min som var så snill, og bestevenn med han med downs. Jeg ble så rørt, at jeg måtte ut på toalettet for å felle noen tårer. Anonymous poster hash: 80f9f...023 Pulte du han eller?Anonymous poster hash: d6a7d...2a8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #18 Skrevet 22. juli 2014 Jeg synes historien var veldig søt, men jeg er på mange måter enig med deg i det du skriver. I slike tråder reagerer jeg veldig på at det alltid kommer kommentarer om "mennesker med downs er så så søte", eller "snille", "glade" osv. Nei, "mennesker med downs" er ikke slik og sånn, mennesker er slik og sånn, uavhengig av syndrom. Noen mennesker med downs er i all hovedsak søte, snille, glade, andre er i all hovedsak sutrete, kraglete, seksuelt utagerende, akkurat som alle andre som ikke har downs. I tillegg har alle, downs eller ikke, gode og mindre gode dager. Jeg har vokst opp med 2 nære familiemedlemmer med downs, og jeg har vært involvert med "ViVil-lekene" i mange år, og slik jeg ser det er dette ikke "mennesker med downs", men kort og godt "mennesker". Til trådstarter: Så flott at du hadde en hyggelig "date". Anonymous poster hash: 8b19c...91a Signerer alt du sier! Jeg synes også det er en litt søt historie fordi det er så uventet at noen inkluderer en person med Downs i en "date"-situasjon, men jeg er så lei av at mennesker med Downs reduseres til godslige skjønninger. Anonymous poster hash: 55a32...b10 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #20 Skrevet 22. juli 2014 Du skal få lov til å ha det inntrykket, det er helt greit for meg. Jeg fikk altså et annet inntrykk, og jeg synes man har kommet lenger i å akseptere hverandre når diagnosen® ikke påpekes så ettertrykkelig. Anonymous poster hash: f2265...3d3 Hm. Det synes ikke jeg. Ingen som husker den artikkelen nylig om en mor som opplevde mye netthets på grunn av at hun postet bilder av ungen sin som har downs syndrom? Selv om det kanskje virker mer akseptert i den virkelige verden, ser en kjapt at det fortsatt er stigmatisering tilstede. Ofte på nettet da det gjerne er lettere å bedrive hets der. Det kan også foregå stille stigmatisering. Hvor mange uten downs syndrom dater en med downs syndrom? Ingen jeg har hørt om. Hvorfor ønsker mange å ta abort dersom barnet har downs syndrom? Dette er ingen hemmelighet selv om det er flere flotte mennesker som ikke tenker sånn. Når det foregår en slik stigmatisering hadde jeg også blitt glad av å se denne glade fyren på dobbeldate med TS og venninnen. Det er flott å se mennesker som ser forbi det. Det handler ikke om at jeg ser på dem som mindreverdige eller ikke som vanlige mennesker. Anonymous poster hash: cfb79...1f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå