Gå til innhold

Fluepapir - dyreplageri!

Fremhevede innlegg

Gjest Heartbeat
Skrevet

Ehh å si man aldri kan vite er å ha en religiøs tilnærming til verden samt avvise betydningen og utviklingen innen vitenskap.

Du sa dessuten ikke at jeg antydet at de ikke oppfattet smerte. Du insinuerte at jeg mente de ikke hadde nervesystem. Og som kjent, det er to forskjellige ting.

Mennesker og spesielt pattedyr har utviklet ubehag for mye som kan påføre oss skader. På et slikt nivå å hjernen reagerer svært kraftig og kan resultere i hjertestans. Dette er som følge av utvikling og nytteverdi.

Insekter har eksempelvis ikke denne nytten og har da også en svært manglende evne til å reagere på andre vis enn det de er programert til. Det ville være særdeles lite hensiktsmessig om en flue mistet evnen til å fungere som følge av skader.

Din påstand om fisk er også feil. Det er hypotese om at fisk kan ha et annerledes nervesystem og behandling av berøring enn det man har antatt. Men ingen har kunne legge frem beviser for kraftig hjerneaktivitet og endring i kroppskjemi som følge av dette. Fisk er også dyr som er drevet av rutiner og instinkt og bedriver ikke tenking og vurderer individuelt. Behovet for smerte kan derfor sies å ikke være tilstede.

Har ikke snakket noe om min påstand, bare ting jeg har lest som har blitt forsket på. INGEN, OVER HODET INGEN kan vite med sikkerhet om insekter reagerer på smerter. Om ti år kan forskningen plutselig ha kommet frem til at de reagerer på smerter på andre vis enn aktiviteten i hjernen som påvises. Poenget er at man aldri kan vite helt sikkert :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe ironisk i det å snakke om at alt er nyanser og ingenting er enten eller (gjerne brukt av kreasjonister og andre anti-vitenskapelige) samtidig som en forsøker påklistret meningsmotstandere religiøst tankegods :)

Og jeg synes det er ironisk at man kan være så bastant om noe vi vet særdeles lite om. Jeg er ikke anti-vitenskapelig, tvert i mot, vitenskap interesserer meg stort, og det interessante ved det er at forskningen vil aldri ende, man vil alltid finne ut nye ting, og slik har det alltid vært, det er ikke mye vitenskapelig og nysgjerrighet å spore ved å påstå at "Slik er det, jeg har rett" det er å være ignorant og sneversynt. Som dette utsagnet: "Behovet for smerte kan derfor sies å ikke være tilstede." Sier hvem? Du? Fisken? Forskere?

http://www.forskning.no/artikler/2010/april/247664

http://illvit.no/spor-oss/foler-fisk-smerte

http://www.nettavisen.no/2650016.html

http://www.psychologytoday.com/blog/animal-emotions/201004/fish-do-feel-pain-yes-they-do-science-tells-us

Så hvordan kan du, påstå så hardnakket at fisk da ikke kan føle smerte når nyere forskning faktisk har vist at fisk faktisk kan føle ubehag? Før tenkte man ikke over at dyr generelt ikke føler smerte slik som oss, nå er det en del forskning som tilsier at fisk faktisk kan føle smerte ved bruk av annet utstyr enn å måle hjerne og hjerterytme. Så hvorfor er det da umulig å tro at insekter heller ikke kan føle smerte? Det kan verken du, eller dagens forskere vite. Derfor er det ikke så dumt å være ydmyk når det kommer til slike saker som ikke er forsket ferdig...

Derfor blir dette på nivå med "Jorden er flat" Litt nysgjerrighet, åpent sinn, forskning og tester er vitenskap. :) (<-- Måtte selvsagt slenge på en obligatorisk hersketeknikk smiley.)

Anonymous poster hash: 99bf1...13c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fluepapir <3 Synes du det er ok å få en flue i suppa?

Anonymous poster hash: 8340c...403
AnonymBruker
Skrevet

Vel, musen lider ikke eller får vondt av å bli fanget på "fluepapir". (Slutten er morsom for øvrig, hehe ;) )

Anonymous poster hash: d1df0...c59

Håper musen ble kjørt ut i skogen. Var ikke gøy å se angsten i øynene dens.

Anonymous poster hash: 8340c...403

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på gård, med husdyr, og er pokka nødt til å ha fluepapir overalt, ellers haddev i druknet i innsekter.

Jeg antar at det stemmer at fluer ikke kjenner smerte. Jeg tror heller ikke det er spesielt vondt for dem å sette beina fast i fluepapir, og jeg tror ikke de har hjernekapasitet nok til å reflektere noe særlig over situasjonen.

Fluer er plagsomme, og de legger egg og driter overalt, ergo må man sørge for å redusere plagen, ferdig med det. Helt ærlig synes jeg det er fjollete å tenke så mye på sånt, og lage en stor sak ut av det. Innsekter har korte liv i utgangspunktet, og dør rundt oss hele tiden, enten fordi livet er naturlig slutt, eller fordi de blir tråkket på, flyr i ei bilrute, blir tatt av fugler, osv. Og det er ikke akkurat sånn at det sitter en sørgende liten innsektfamilie igjen etter dem og har fått livene sine snudd på hodet, i sjokk over brå og uventet død.

Anonymous poster hash: aad61...70e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...