Gå til innhold

Samlivsbudd og ferier. Råd mottas med stor takk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble slutt med barnefar og meg for et par mnd siden. Vi har et barn på 3 år. Far flyttet ut fra vårt felles hjem for ca 3 uker siden. Årsaken til bruddet er at jeg opplever far som lite moden og at han ikke har tatt noe ansvar for vårt felles barn. Far dyrker sine interesser som mc og musikk (er musiker på hobbybasis) Dette innebærer mye festing og mange episoder der far ikke kommer hjem før neste dag. Ikke mulig å få tak i han via mobil etc.. Har også måttet ringt etter barnefar på helg når jeg skal på jobb. Barnefar har ikke kommet hjem fra fest, og jeg må skaffe barnevakt. Nå har barnefar bestilt sydentur til seg selv, vårt barn og en "ny" dame som vår sønn ikke har møtt. Hva har dere gjort i denne situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ikke hadde sendt en 3 åring på sydenferie med en sånn barnefar. Jeg hadde sagt som så at en 3 åring har ikke så stor glede av sydentur, det blir altfor varmt og barna blir sure i varmen, vil at du heller skal ta han med når han blir 7-8 år i håp om at han blir litt mer moden til den tid

Skrevet

Nei ærlig talt!! Ser for meg at 3-åringen vil bli kraftig forsømt på den ferien, hvis det bildet du beskriver av faren, stemmer. Og ny dame som ikke barnet kjenner, far flyttet ut for 3 uker siden..er det mulig! Mannfolk! sier jeg bare..... (Ja, jeg vet at ikke alle er slik)

Har du noe du skulle ha sagt forresten? Hvordan fungerer dette egentlig? Kan han bare ta med seg sønnen og au revoir?

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser også for meg et barn som blir kraftig forsømt, og jeg skal i samtale hos familievernkontoret i morgen for å få vite litt hvordan jeg kan gå frem. Vi har felles foreldreansvar, og jeg kan kun nekte å ordne pass dersom det er fare for kidnapping. Samværsforeldre har rett til å ta med barna sine på kortere utenlandsturer.. Nå mener jeg at barnas beste bør gå foran foreldrenes rett.. men vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. Har uansett bestemt meg for at det ikke blir noen sydentur for vårt barn, faktisk helt uaktuelt!

AnonymBruker
Skrevet

Den 3-åringen skal ikke være pappas show-off foran ny dame. Pappa skal få dra på puletur alene.

Anonymous poster hash: 6f307...71c
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Det ble slutt med barnefar og meg for et par mnd siden. Vi har et barn på 3 år. Far flyttet ut fra vårt felles hjem for ca 3 uker siden. Årsaken til bruddet er at jeg opplever far som lite moden og at han ikke har tatt noe ansvar for vårt felles barn. Far dyrker sine interesser som mc og musikk (er musiker på hobbybasis) Dette innebærer mye festing og mange episoder der far ikke kommer hjem før neste dag. Ikke mulig å få tak i han via mobil etc.. Har også måttet ringt etter barnefar på helg når jeg skal på jobb. Barnefar har ikke kommet hjem fra fest, og jeg må skaffe barnevakt. Nå har barnefar bestilt sydentur til seg selv, vårt barn og en "ny" dame som vår sønn ikke har møtt. Hva har dere gjort i denne situasjonen.

Har dere samværsavtale der far skal ha barnet på ferie kan du vel gjøre lite hvis du skal opptre lovlig. Boikott av samvær ser ikke fra ut på din "Cv" hos NAV og evt.barnevernet om det ikke foreligger noen rapporter på far. Jeg ser du vil beskytte barnet. Men har far ikke sagt noe om den nye damen har det vær ok?

Finnes det ikke samværsavtale stiller du sterkere. Men å tro at far ikke kan ivareta barnet er å være forutinntatt når du ikke vet men bare tror.

Hva sier du om far nekter deg ferie med barnet? Nekter å skrive på pass søknad neste gang? Sier du forsømmer barnet ovs. Han kan lage story til barnevernet. Nå er familievernkontoret bare rådgivende. De kan ikke vedta noe. Skal du få stoppet noe må du innom rettssystemet. En rettslig kjennelse er det som kan stoppe samvær. Under samvær har den som er samme med barnet den som bestemmer jf.barnelova.

Ar far ikke overholder avtaler er ikke bra. Men kan det dokumenteres at dette er skadelig for barnet? Kan dine ord dokumenteres? Du har en lang jobb foran deg får og få stoppet samværet lovlig. Og hvor samværet foregår er faktisk ikke din sak så lenge barnet blir ivaretatt. Noe du ikke har bevis på at det ikke blir. At far ikke mener alvor med ny partner vet du ikke noe om. Her er en del forutinntatte holdninger i denne tråden. Alt bygger på antagelser virker det som, at far ikke kan ivareta barnet under samvær. Syden eller annet samvær. Hva er forskjellen?

Synes det hel virker overdrevet og hysterisk fra din side TS. at du er engstelig er naturlig men at du er ufeilbar er ikke riktig.

Endret av Peter007
Skrevet

Takk for innspill Peter007. Vi har ikke blitt enig om noen samværsavtale, kun at fast bosted er hos meg. Far har hatt samvær uten overnatting noen timer i uken. Dette er etter hans ønske i og med at han pusser opp bolig. Han skulle ha ferie sammen med barnet den uka her, men avlyste på grunn av at han ikke har tid. Vet at han har prioritert helgetur og bursdagsfest med venner. Jeg har også en bekymring om barnet blir ivaretatt i hverdagen, ikke kun på denne turen. Tror ikke han blir kraftig forsømt, men har flere ganger luktet røyk av han etter samvær. Han har da vært i mc klubben til far. Barnet får da se barnetv og far røyker og er sammen med kompiser. Jeg har også mange ganger måtte ringe puben natt til mandag for å få han hjem slik at han kommer seg hjem og på jobb. Til tross for dette så har jeg som du sier en lang vei å gå og dette er ikke lett å dokumentere. Nå har barnefar et barn fra tidligere forhold som han per dom ikke ble idømt omsorgen for. Han ble tatt hånd om av barnevernet og er vokst opp hos fosterforeldre/ barnehjem. Dette barnet er nå voksen, så det er jo noen år siden.

Jeg er innstilt på at far kan nekte å skrive under fornying av pass, og tenker at det viktigere at jeg forhindrer denne turen selv om det innebærer at jeg ikke kan dra utenlands med barnet på noen år.

Er meget spent på timen til familievernkontoret idag. Har også vært i kontakt med advokat i forbindelse med samværsordning, og kommer til å gå rettens vei om nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også avtalt å møte min eks nye dame. Fortalte at jeg er skeptisk til sydenturen men i og med at hun kommer til å bli endel av hverdagen til min sønn så ønsker jeg å bli litt kjent.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På tur med barn og ny dame tre uker etter bruddet?

Det sier jo alt om den mannen. - i tillegg til det du forteller om ham i innlegget.

Anonymous poster hash: 76aed...1a7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innstilt på at far kan nekte å skrive under fornying av pass, og tenker at det viktigere at jeg forhindrer denne turen selv om det innebærer at jeg ikke kan dra utenlands med barnet på noen år.

Er meget spent på timen til familievernkontoret idag. Har også vært i kontakt med advokat i forbindelse med samværsordning, og kommer til å gå rettens vei om nødvendig.

Det er løsninger dersom bf nekter å skrive under på pass. Begge er litt tidkrevende, men med planlegging går det bra :)

Det første er at du og barnet drar til politistasjonen og søker om pass som vanlig. Politet sender da forspørsel til far om hvorfor barnet ikke skal ha pass. Grunner til å nekte pass er f.eks fare for kidnapping (må jo selvfølgelig dokumenteres). Politet tror jeg gir bf 2 eller 4 uker på å svare.

Det andre er dersom det er gjentakende at bf nekter å skrive under på pass er å stevne han for retten og frata hans foreldreansvar. Å nekte å skrive under på pass uten gyldig grunn ansess som misbruk av sine rettigheter.

Å stevne for retten er også tidkrevende og dyrt, samt det kan gi mere problemer i forholdet mellom deg og bf som igjen nok vil forplante seg til samværsordninger, så det er ikke en løsning jeg anbefaler.

Men det er alltid en løsning :)

Så lenge dere ikke har en avtale og bf ikke har hatt noe overnatting ennå, så er en uke så langt vekke ikke holdbart!

Dersom bf i tillegg har tatt liten del av omsorgen og oppfostringen mens dere var sammen, så tilsier det at samværet bør gravid trappes opp.

Jeg hadde ikke sent sønnen min avgårde på en tur som dette!

Anonymous poster hash: 1dde8...13e

Skrevet

Sydentur avlyst! :) Familievernkontoret sa at siden barnet har fast bosted hos meg så må jeg være enig i turen. Far eitrende forbanna og konfliktnivået var høyt noen dager. Det har roet seg nå heldigvis. Far tar med barnet på hyttetur noen dager istedet :)

Takk for info om pass :)

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Så bra at det ordnet seg. Her ville jeg imidlertid ha gått for å få hovedomsorgen slik at du kan unngå passdiskusjoner og alt sånt i fremtiden. Mannen er åpenbart ikke voksen nok til å ha delt ansvar for et barn.

AnonymBruker
Skrevet

Du er passe dum som fikk barn med denne fyren.

Anonymous poster hash: 71537...c53

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at det ordnet seg. Her ville jeg imidlertid ha gått for å få hovedomsorgen slik at du kan unngå passdiskusjoner og alt sånt i fremtiden. Mannen er åpenbart ikke voksen nok til å ha delt ansvar for et barn.

Pass går under foreldreansvaret, har ikke noe med hovedomsorgen å gjøre.

Anonymous poster hash: 1dde8...13e

Skrevet

Helt klart passe dum som fikk barn med denne mannen, men har fått verdens herligste barn og dette er mitt fokus nå ;)

• Liker 2
Skrevet

Så bra det ordnet seg!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...