Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så langt bare delt dette med familie og kjæresten min. Har flere fortrolige venner som jeg i utgangspunktet føler at jeg kan dele alt med. Men akkurat dette med aborten har jeg ikke nevnt, selv om jeg traff to av bestevenninnene mine dagen før. Vet liksom ikke om dette er greit å snakke om... har dere venninner som har fortalt om abort? Jeg kjenner ingen andre som har tatt det. Og aner liksom ikke om det er helt tabu eller hva. Særlig etter debatten om reservasjonsretten for leger og alt dette, så merker jeg at det er ekkelt å skulle ta opp. :-/

Anonymous poster hash: 7a6ab...e67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at flere av mine venninner har tatt abort, men det er ikke noe jeg ønsker å snakke med dem om dersom det ikke er nødvendig (om de sliter og ønsker å prate så lytter jeg jo) ettersom jeg personlig er imot abort.

Anonymous poster hash: e7f2c...f68

AnonymBruker
Skrevet

Hva er motivet og misjonen med å fortelle dem det? Tenker du at aborten er noe venninnene dine trenger å vite?

Jeg hadde ikke fortalt noe så privat og personlig til venninner.

Anonymous poster hash: a7da1...d24
AnonymBruker
Skrevet

Hva er motivet og misjonen med å fortelle dem det? Tenker du at aborten er noe venninnene dine trenger å vite?

Jeg hadde ikke fortalt noe så privat og personlig til venninner.

Anonymous poster hash: a7da1...d24

Motivet må vel være å kunne dele personlige ting og erfaringer. Måtte jo lyge om hva jeg skulle dagen etterpå for eksempel, og merket at det var ubehagelig. I tillegg er det jo visse ting jeg ikke kan være med på de neste ukene, bade for eksempel. Ellers har jeg jo selvfølgelig gode samtalepartnere utenom vennene mine, så trenger sånn sett ikke å fortelle det. Selv hadde jeg kanskje stusset om det skulle komme frem at en av mine beste venner tok abort uten å dele det med meg, men er vel forskjellig hva folk deler med hverandre. Og noe sånt er kanskje så personlig at det er naturlig å ikke fortelle? Jeg vet ikke helt.

Skrevet

Fortell det hvis du føler deg komfortabel med det, hvis ikke, la vær. Det er jo ikke noe alle trenger å vite, med mindre du vil være åpen om det og føler det er best.

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter ikke pris på å få vite sånt.

AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært naturlig å fortelle min beste venninde om dette. Vi begge har feks opplevd spontanabort og har pratet sammen om dette. Er veldig lite jeg og venninden min ikke vet om hverandre.

Anonymous poster hash: b8d0c...cb8

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

De fleste svarene du har fått hittil, tyder på at dette er tabu, dessverre...

Jeg har tatt abort, og har fortalt dette til foreldre/søsken og et par gode venner. Viste seg at den ene venninnen min hadde gjort det samme, og syntes det var fint at jeg sa at jeg også hadde gjort det. Mange føler nok at de blir dømt når de forteller noe slikt.

Mulig det er mange særinger som har svart i denne tråden, men generelt har jeg inntrykk av at veldig mange kvinner har venninner de forteller det meste til, også om personlige ting. Hvorfor er det å fortelle om en (provosert) abort mer personlig enn å fortelle om spontanabort, sexlivet eller forholdet til svigermor? :klo:

Bare fortell det hvis du ønsker! Og håper venninnene dine viser forståelse!

Endret av Riskjeks
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt abort, og har fortalt dette til foreldre/søsken og et par gode venner. Viste seg at den ene venninnen min hadde gjort det samme, og syntes det var fint at jeg sa at jeg også hadde gjort det. Mange føler nok at de blir dømt når de forteller noe slikt.

Mulig det er mange særinger som har svart i denne tråden, men generelt har jeg inntrykk av at veldig mange kvinner har venninner de forteller det meste til, også om personlige ting. Hvorfor er det å fortelle om en (provosert) abort mer personlig enn å fortelle om spontanabort, sexlivet eller forholdet til svigermor? :klo:

Takk for et fint svar. :) Jeg ble vel litt overrasket over svarene i tråden selv - jeg ønsker i hvert fall selv at mine venninner skal føle at det er greit å komme til meg med noe sånt, selv om det er veldig personlig. Skal på tur med noen gode venninner nå, og tenker vel at det er like greit å fortelle hvorfor jeg ikke kan være med å bade, heller enn å lyge, og gå rundt og føle at jeg skjuler noe for de. Jeg tror og håper de tenker at det er greit at jeg deler - det viser jo bare at jeg stoler på de, og at vi er fortrolige venner. Håper i hvert fall ikke de reagerer på samme måte som noen andre i tråden her, og tenker at dette er informasjon de ikke vil ha. Men jeg tror jo egentlig ikke det da.

- TS

Skrevet

Tabu? Nei, det er ikke tabu for min del. Det bare knuser en del av meg og jeg har ingen interesse av at andre skal påføre meg smerte for noe de har valgt selv.

Skrevet

Har du et sterkt behov for å fortelle noen om aborten? Da ville jeg valgt en venninne som står deg nærmeste. Det er ikke behov å fortelle alle om det, men om det er for å lette hjerte så kan jeg på en måte forstå deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte min bestevenninne gjennom mange år om spontanabort, men hun synes ikke det var noen big deaø og har fortalt dette videre enda jeg ettertrykkelig sa at jeg ønsket ikke at hun slulle dele det. Angrer veldig. Det er aøtfor privat.

Anonymous poster hash: 1a8ce...a8f

AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi fortalte meg om aborten hun hadde foretatt. Om jeg er imot det eller ikke er det syns jeg ikke er relevant man skal da støtte vennene Sine.

Dersom du har behov for å snakke med noen så forteller du om det til de nærmeste som kan forstå. Du trenger ingen som kommer med noen skjennepreken!

Altså gjør det du føler for

Anonymous poster hash: 5f8ce...596

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært naturlig å fortelle det til nære venner som jeg uansett deler det meste med. Hadde sittet med masse tanker rundt det og da er det godt å få luftet de med litt andre enn bare kjæresten også. Da er det jo selvfølgelig venner som jeg stoler 100% på og som jeg vet at verken hadde dømt meg eller fortalt det videre.

Foreldre og søsken hadde jeg derimot ikke fortalt det til. Muligens min mor, men jeg tror egentlig ikke det.

Anonymous poster hash: 48669...555

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du føler for. Er du åpen så slipper du at de andre lurer på hvorfor du ikke vil bade i denne varmen.

Du har måttet ta et viktig valg i livet ditt, ingen andre enn du vet hvilket valg som var riktig for deg å ta i din situasjon.

Lykke til videre.

Anonymous poster hash: 47129...aaf

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke abort er et tabu, men det er jo veldig privat.

Jeg ville nok fortalt det til mine nærmeste venner, hadde føltes rart ikke å fortelle om det egentlig. I vennegjengen min er vi ganske flinke til å prate om personlige ting, og det er jeg glad for. Godt å vite at de du har nærmest vet hva som skjer i livet ditt og kan være der å støtte deg om det trengs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mye privat på sykehuset, det blir jo skrevet ned i journalen. Alle som jobber innen helsevesenet kan faktisk få tilgang tiø journalen, og da kan familiemedlemmer som er sykepleiere, helsesekretærer osv få vite det. Dette vil også komme frem når alle skal få vite kjernejournalen din.

Anonymous poster hash: d2c4c...78d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke abort er et tabu, men det er jo veldig privat.

Jeg ville nok fortalt det til mine nærmeste venner, hadde føltes rart ikke å fortelle om det egentlig. I vennegjengen min er vi ganske flinke til å prate om personlige ting, og det er jeg glad for. Godt å vite at de du har nærmest vet hva som skjer i livet ditt og kan være der å støtte deg om det trengs.

:) Er vel litt sånn jeg føler det også egentlig.

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte det til mine nærmeste venninner, rett og slett fordi det for meg var et fryktelig vanskelig valg som gav meg mye hodepine i ettertid.

Anonymous poster hash: ac3d1...91e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mye privat på sykehuset, det blir jo skrevet ned i journalen. Alle som jobber innen helsevesenet kan faktisk få tilgang tiø journalen, og da kan familiemedlemmer som er sykepleiere, helsesekretærer osv få vite det. Dette vil også komme frem når alle skal få vite kjernejournalen din.

Anonymous poster hash: d2c4c...78d

De kan i teorien det, men de har ikke liv til å gå inn i journalen uten at det finnes en grunn for det. Feks at de er hennes sykepleier. Det er egentlig ganske strengt. Jeg feks kan ikke søke opp slektninger, eller gå innpå slektningers journal uten engod grunn for dette.

Anonymous poster hash: 5f8ce...596

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...