Gjest lillelarve Skrevet 21. juli 2014 #1 Skrevet 21. juli 2014 Jeg la merke til for en god stund siden at undertennene mine (de fremste) hadde blitt bitte litt skeiv. Jeg har alltid hatt helt rette tenner, derfor la jeg merke til den lille forskjellen. Det sees litt, og så er det vanskelig å komme til med tanntråd. I hele dag fra morgenen av har jeg hatt smerter bakerst i munnen. Først kjente jeg med tunga helt bak på kinnet, og trodde smertene kom der i fra, men da jeg kjente med fingeren kjente jeg at det verken var sår eller smerter i kinnet. Da fant jeg noe hardt helt bak i munnen. Det kjennes ut som toppen på en tann, og det er smerter i området "under" eller rundt denne tanna, om det er det. Tannkjøttet kjennes litt "flerret" opp også, men jeg vet ikke om det er det. Vondt er det uansett. Kan dette være en visdomstann? Er dette typiske tegn på at den vokser ut? Det er ubehagelig å smile, og i det siste har jeg plutselig fått smerter i to tilfeldige tenner i midten av den nederste tannrekken når jeg tygger f.eks. tyggis. Er dette vanlig?
Gjest Sala21 Skrevet 21. juli 2014 #2 Skrevet 21. juli 2014 Dette er vanlig. Når visdomstennene vokser ut er det ofte smertefullt. Selv en stund før du kjenner at tanna er kommer gjennom tannkjøttet er det vondt. Jeg hadde vondt i hele kjeven på den siden tanna kom opp da jeg finn mine, så ut fra min erfaring er det veldig vanlig å ha smerter i munnen/kjeven når visdomstennene gjør sin entre Hvis tennene dine blir skjeve av visdomstennene så ville jeg i alle fall gått til tannlegen og fått dem trukket ut.
Gjest lillelarve Skrevet 21. juli 2014 #3 Skrevet 21. juli 2014 Okei. ja det virker jo litt logisk at man vil få smerter/ubehag når de presser seg fram, så er nok det det er... Jeg vet ikke om det er det som forårsaker at tennene er blitt litt skeive, men nå når jeg kjenner at visdomstanna muligens vokser ut er det jo en mulig grunn. Bør vel få det sjekket.
Gjest constance90 Skrevet 21. juli 2014 #4 Skrevet 21. juli 2014 Okei. ja det virker jo litt logisk at man vil få smerter/ubehag når de presser seg fram, så er nok det det er... Jeg vet ikke om det er det som forårsaker at tennene er blitt litt skeive, men nå når jeg kjenner at visdomstanna muligens vokser ut er det jo en mulig grunn. Bør vel få det sjekket. Det er 90% sjangs for det er grunnen. visdomstennene krever stor plass og kan flytte på resten. Gå å trekk/operer dem ut
Gjest lillelarve Skrevet 21. juli 2014 #5 Skrevet 21. juli 2014 Takk for svar... Huff, får ta en sjekk. Vil helst ha den ut, men bør man vente til den er helt ute før man trekker?
Gjest constance90 Skrevet 21. juli 2014 #6 Skrevet 21. juli 2014 Takk for svar... Huff, får ta en sjekk. Vil helst ha den ut, men bør man vente til den er helt ute før man trekker? Det må tannlegen se på. Jeg trakk 2 som var halvveis ute, en som han skar opp for å så trekke og en jeg opererte som var for vanskelig å trekke
HeleneBK Skrevet 21. juli 2014 #7 Skrevet 21. juli 2014 Nei, de trenger ikke være frembrudt for å fjernes. Men da koster det gjerne litt mer bare fordi man må snitte opp og fjerne de. Men det kan også hende at visdomstennene ikke kommer frem pga manglende plass eller feilstilling på visdomstennene. Du må bestille en US (Undersøkelse) hos tannlegen og de vil se over tennene og ta et rtg (røntgenbilde) av tannen. Men hvis de lager ubehag nå¨ville jeg fjernet dem snart.
Gjest lillelarve Skrevet 21. juli 2014 #8 Skrevet 21. juli 2014 Okei! Takk, igjen, for svar alle sammen Jeg skal bestille meg time tidlig i morgen.
Gjest lillelarve Skrevet 23. juli 2014 #9 Skrevet 23. juli 2014 (endret) Det er betennelse. Er visst akutt og jeg sendes til oral-kirurg og få den fjernet (visdomstanna)... Flott... Flott... Har jobb og mister da bonusen på 1000 kr per uke pga. fravær uansett årsak. Hadde jo håpa at det var friskt, men nope! Nå vet jeg det da... Hadde jeg gått lengre med betennelsen hadde det jo bare blitt verre og verre. Fint at jeg tok undersøkelse tidlig! Endret 23. juli 2014 av lillelarve
HeleneBK Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Så bra at det ordnet seg raskt. 1000 kr. bonus er surt å miste men smertene du evt. kunne fått senere ville ikke 1000 kr. gjort bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå