Mynona Skrevet 21. juli 2014 #1 Skrevet 21. juli 2014 Jeg skal starte på en 2 ukers kur med tabletter som kan gi leverskade. Legen sa at jeg skal være forsiktig med alkohol mens jeg tar disse. Men hvor forsiktig? Jeg skal på helgetur til utlandet og hadde tenkt å drikke litt vin til maten og slikt. Er det OK? Og hvor går grensen? Jeg drikker jo ikke alkohol hver dag, så det blir evt fredag, lørdag og søndag kveld neste helg som eneste alkoholdager i denne 2 ukers perioden. Jeg burde jo spurt legen, men jeg tenkte ikke så langt når jeg var der. Begynte å tenke på det nå… Jeg har ingen leverskader fra før.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #2 Skrevet 21. juli 2014 Vil du leveren din vel, så klarer du deg uten alkohol i 2 uker. Du oppgir ikke hvilke tabl. Dette gjelder, men generelt så holder man seg unna alkohol uansett megde når man går på den type medisiner i en kortere periode. Alkohol kan jo og gi uheldige bivirk inger i en balnding med tabletter.Anonymous poster hash: b0eda...01f 3
Mynona Skrevet 21. juli 2014 Forfatter #3 Skrevet 21. juli 2014 Jada, jeg klarer meg uten. Ikke noe problem. Men jeg lurte på om de er greit å ta et glass eller to til maten uten at jeg tar skade av det, eller om jeg må ha totalforbud. I og med at hun sa "forsiktig med alkohol".
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #4 Skrevet 21. juli 2014 Ett glass eller to i løpet av helga går nok bra, men om du vil ta risikoen for permanent leverskade er en annen ting Anonymous poster hash: da859...675
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #5 Skrevet 21. juli 2014 ring legen Anonymous poster hash: eab77...14a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #6 Skrevet 21. juli 2014 Kan vi få oppgitt navnet på tablettene så vi kan svare mer presist? Er det f eks Flagyl? Siden du ikke oppgir? I så tilfelle ville ikke jeg svelgt unna en dråpe med alkohol.Anonymous poster hash: b0eda...01f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #8 Skrevet 21. juli 2014 Lamisil Lamisil er fotsopptabletter ?! Anonymous poster hash: da859...675
Mynona Skrevet 21. juli 2014 Forfatter #9 Skrevet 21. juli 2014 (endret) Blant annet, jeg skal bruke de til mot noe annet. Endret 21. juli 2014 av Mynona
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #10 Skrevet 21. juli 2014 FELLESKATALOGEN SIER Tabletter: Ikke anbefalt ved kronisk eller aktiv leversykdom. Leverfunksjonstester bør utføres før forskrivning. Hepatotoksisitet kan inntreffe og regelmessig monitorering av leverfunksjonen anbefales (etter 4-6 ukers behandling). Tablettene bør seponeres umiddelbart ved forhøyede leverfunksjonstester. Svært sjeldne tilfeller av alvorlig leversvikt (noen med fatalt utfall eller som krevde transplantasjon) er rapportert, primært hos pasienter med bakenforliggende systemiske tilstander. Årsakssammenheng med inntak av Lamisil tabletter er usikker. Pasienter bør instrueres i å rapportere øyeblikkelig symptomer som uforklarlig vedvarende kvalme, nedsatt appetitt, tretthet, brekninger, høyresidig øvre abdominale smerter, gulsott, mørk urin eller blek avføring. Pasienter med disse symptomene bør seponere oral terbinafinbehandling og pasientens leverfunksjon må undersøkes umiddelbart. Bruk av Lamisil tabletter er ikke tilstrekkelig undersøkt ved nedsatt nyrefunksjon (kreatininclearance <50 ml/minutt eller serumkreatinin >300 μmol/liter), og anbefales derfor ikke. Svært sjeldne tilfeller av bloddyskrasier (nøytropeni, agranulocytose, trombocytopeni og pancytopeni) er rapportert. Årsaken til bloddyskrasien hos pasienter som har fått Lamisil tabletter bør vurderes med tanke på mulig endring av behandlingsregime, inkl. seponering av preparatet. Pasienter må gjøres oppmerksom på at lege må kontaktes, eller ev. at preparatet seponeres, så fort symptomer på hematologiske bivirkninger (infeksjoner, blødninger) eller kutane bivirkninger oppstår. Alvorlige hudreaksjoner (f.eks. Stevens-Johnsons syndrom, toksisk epidermal nekrolyse, legemiddelutløst utslett med eosinofili og systemiske symptomer) er rapportert svært sjelden. Ved tiltagende hudutslett bør preparatet seponeres. Brukes med forsiktighet ved kjent psoriasis eller lupus erythematosus, da utbrudd og forverring av psoriasis og kutan og systemisk lupus erythematosus er rapportert. Dyreforsøk har gitt indikasjon på leverkarsinogen effekt i hannrotter. Denne effekten var ikke reproduserbar i hunnrotter, mus, ape eller i humane hepatocyttkulturer. Dette bør det tas hensyn til ved vurdering av bruk ved indikasjoner som medfører langtidsbehandling eller gjentatte behandlinger. Pasienter som opplever svimmelhet ved bruk av Lamisil tabletter bør unngå å kjøre bil eller bruke maskiner. Anonymous poster hash: da859...675
Mynona Skrevet 21. juli 2014 Forfatter #11 Skrevet 21. juli 2014 FELLESKATALOGEN SIER Tabletter: Ikke anbefalt ved kronisk eller aktiv leversykdom. Leverfunksjonstester bør utføres før forskrivning. Hepatotoksisitet kan inntreffe og regelmessig monitorering av leverfunksjonen anbefales (etter 4-6 ukers behandling). Tablettene bør seponeres umiddelbart ved forhøyede leverfunksjonstester. Svært sjeldne tilfeller av alvorlig leversvikt (noen med fatalt utfall eller som krevde transplantasjon) er rapportert, primært hos pasienter med bakenforliggende systemiske tilstander. Årsakssammenheng med inntak av Lamisil tabletter er usikker. Pasienter bør instrueres i å rapportere øyeblikkelig symptomer som uforklarlig vedvarende kvalme, nedsatt appetitt, tretthet, brekninger, høyresidig øvre abdominale smerter, gulsott, mørk urin eller blek avføring. Pasienter med disse symptomene bør seponere oral terbinafinbehandling og pasientens leverfunksjon må undersøkes umiddelbart. Bruk av Lamisil tabletter er ikke tilstrekkelig undersøkt ved nedsatt nyrefunksjon (kreatininclearance <50 ml/minutt eller serumkreatinin >300 μmol/liter), og anbefales derfor ikke. Svært sjeldne tilfeller av bloddyskrasier (nøytropeni, agranulocytose, trombocytopeni og pancytopeni) er rapportert. Årsaken til bloddyskrasien hos pasienter som har fått Lamisil tabletter bør vurderes med tanke på mulig endring av behandlingsregime, inkl. seponering av preparatet. Pasienter må gjøres oppmerksom på at lege må kontaktes, eller ev. at preparatet seponeres, så fort symptomer på hematologiske bivirkninger (infeksjoner, blødninger) eller kutane bivirkninger oppstår. Alvorlige hudreaksjoner (f.eks. Stevens-Johnsons syndrom, toksisk epidermal nekrolyse, legemiddelutløst utslett med eosinofili og systemiske symptomer) er rapportert svært sjelden. Ved tiltagende hudutslett bør preparatet seponeres. Brukes med forsiktighet ved kjent psoriasis eller lupus erythematosus, da utbrudd og forverring av psoriasis og kutan og systemisk lupus erythematosus er rapportert. Dyreforsøk har gitt indikasjon på leverkarsinogen effekt i hannrotter. Denne effekten var ikke reproduserbar i hunnrotter, mus, ape eller i humane hepatocyttkulturer. Dette bør det tas hensyn til ved vurdering av bruk ved indikasjoner som medfører langtidsbehandling eller gjentatte behandlinger. Pasienter som opplever svimmelhet ved bruk av Lamisil tabletter bør unngå å kjøre bil eller bruke maskiner. Anonymous poster hash: da859...675 Men der står det jo ikke noe om alkohol… så vidt jeg skjønner hvertfall
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #12 Skrevet 21. juli 2014 Lamisil Ved bruk i tablettform, ville jeg ikke drukket noe som helst. Dette er et veldig bredspektret middel, i følge Felleskatalogen. Du kan gå inn og lese selv på nettet. Jeg synes papirutgaven er letter og har lest i den.Anonymous poster hash: b0eda...01f 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #13 Skrevet 21. juli 2014 Tar leveren skade? Av å jobbe? Jeg trodde det var sunt for kroppen, å jobbe litt? Anonymous poster hash: fc80d...2e3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #14 Skrevet 21. juli 2014 Nei, det står ikke i klare ordelag, men Felleskatalogen er beregnet på helsepersonell. Vi skjønner at med det som står om lever så drikker man ikke alkohol om man vil leveren sin vel. Vil du ta sjangsen på at du får leversvikt pga. Intak av alkohol? Hvordan leger ordlegger seg er jo forskjellig, dette er jo ikke antabus. Forsiktig med, pleier å bli sagt i betydning jeg kan ikke forby deg alkohol du er et voksent menneske, men....Anonymous poster hash: b0eda...01f
Mynona Skrevet 21. juli 2014 Forfatter #15 Skrevet 21. juli 2014 (endret) De på apoteket mente det ikke var noe å problem å drikke et par glass vin. Endret 21. juli 2014 av Mynona 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå