Gå til innhold

Finne ut hvorfor jeg får kviser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det siste året slitt med kviser og uren hud. Er 23 år.

Hele ungdomstiden var jeg så og si kvisefri. Fikk en kvise i ny og ne, men hadde stort sett helt ren hud i lange perioder.

Nå har jeg konstant kviseansamlinger i panne, på hake/kinn. Jeg føler meg ofte "betent" i annsiktet. Har fått en del arr (ikke veldig dype). Jeg har prøvd mye forskjellig, og noen ting funker til en viss grad med å holde det tilbake og gjøre det mindre fremtredende, men ingenting som fjerner hele problemet. Går jeg noen dager uten rens/krem, så bryter det ut. Huden kjennes også sensitiv for alt av ytre påkjenninger. Drikker jeg alkohol er helvete løs igjen. Sitter jeg noen timer i tørr luft på fly så dukker det opp kviser. Om jeg svetter og tar meg i annsiktet dukker det opp kviser. Og ikke minst mense. Kviseproblemet er ikke så stort at jeg virkelig skjemmes, altså accutane eller andre sterke kvisemedisiner virker ikke nødvendig, da problemet heller ikke har vart lenge.

MEN jeg begynner å lure på om kviseproblemet mitt bare er toppen av isfjellet? Har slitt med en veldig med en uregelmessig og kraftig menssykllus, med smerter og sterk pms. Har tenkt litt på om jeg kan ha noe hormonforstyrrelse eller lignende? Har også hatt lavt energinivå, som jeg ikke vet hva skyldes etc. I og med at jeg ikke har hatt disse tenåringskvisene, og er over tenårene nå, lurer jeg på om kvisene kan være et utslag for noe annet som er galt med meg? Også kommer jeg til spørsmålet; hvordan kan jeg finne ut av dette? Vil en hudlege, eller vanlig lege kunne se hva årsaken til kvisene er? Om de er hormonelle, acne eller lignende? Jeg er selvfølgelig mer interessert i å finne ut om jeg er syk enn kvisene (de kan jeg leve med), men føler det å starte i den enden er veldig omfattende.

Noen som har noen råd (dette ble rotete)?

Anonymous poster hash: 90d23...4c1
AnonymBruker
Skrevet

Ville snakken med fastlegen og bedt om blodprøver på Policystisk ovarie syndrom.

Evt må dutil gynekolog og få tatt ultralyd av eggstokkene dine.

Du kan og ha en eksem som du forveksler med kviser?

Det er hva jeg tenker når du spør, andre som tenker noe annet?

Anonymous poster hash: 5a76d...b57

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er ganske normalt, jeg har det slik selv og kjenner mange som har det.

De store triggerne for acne er;

Alkohol

Dårlig luft (på fly)

Hormonforstyrrelser (menstruasjon)

Bakterier (via hendene, putetrekk osv.)

Det er veldig vanlig å få utbrudd ved situasjonene over og det er ikke mye å endre på annet enn å begrense det selv. Dvs. begrens alkoholinntak, gå uten sminke og med noen ansiktsservietter på fly, unngå å ta deg i ansiktet så mye, skift putetrekk ofte og vask på 90 grader, damp ansiktet en gang per menssyklus og rens grundig etterpå.

Ettersom du ikke hadde kviser i ungdomsalderen er det nok ikke genetisk betinget, ei heller noen store hormonforstyrrelser (da hormonhelvete pleier å oppstå i 13årsalderen).

Om det er noe annet som er i ubalanse er mulig, men jeg tviler på at kvisene er et symptom på dette.

Dersom du er bekymret ang. sykdom, ta en tur til legen og mål blodverdiene og se om du mangler noe.

Anonymous poster hash: d509e...20f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...