Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og kjæresten har studielån på til sammen 90.000 kr, og nå har vi kjøpt oss bolig. Vi har solgt den ene bilen vår og lurer derfor på om vi skal betale ned studielånene eller betale inn på boliglånet?

Hvis vi ikke betaler blir det avdrag på til sammen 15.000 kr i mnd. Hvis vi betaler ned studielånene blir det avdrag på 12.000 kr i mnd. Men renta er jo 1% lavere på studielånet.

Hva burde vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Studielånet har best betingelser, betal på bolig

• Liker 2
Skrevet

Men om vi betaler på boliglånet så må vi jo betale mer pr mnd.

Hvis vi innfrir begge studielånene så har vi 64.000 kr til overs vi kan sette inn på boliglånet.

Skrevet

Det lønner seg ALLTID å betale lånet med høyest rente først, altså boliglånet. I tillegg er studielånet gunstig pga bortfall ved død etc.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rent matematisk sett lønner det seg å sette pengene inn på boliglånet. Men som du sier kan det forenkle den daglige økonomien deres hvis dere betaler ned studielånet for så å spare 3000 kr pr mnd. Det jeg ville gjort er å satt pengene inn på studielånet, så tatt de 3000 kr dere sparer hver mnd og satt dem inn som ekstra innbetaling på boliglånet :)

Anonymous poster hash: 1fa43...dd3

AnonymBruker
Skrevet

Svare #5 er bare tull. Det blir ikke mer penger hver måned, annet enn at rentene blir lavere når lånet reduseres.

Dette er enkelt: Lånet med høyest rente må betales ned først. Alt annet er bare dumt og ulønnsomt. I deres tilfelle betyr at dere bør betale ned på boliglånet.

Anonymous poster hash: 5ea86...4a6
  • Liker 2
Skrevet

Synes bare det høres så merkelig ut. Boliglånet skal vi uansett bare ha i 3-4 år, så hadde jo vært greit å kvittet seg med mest mulig gjeld. Vi har betalt ned 95.000 kr i kredittgjeld på 3 mnd, og kjæresten har ei bot på 50.000 kr som vi betaler nå. Den er rentefri, men siden avdragene er så høye vil vi bare bli kvitt den. Tenkte det var greit med studielånet også, så har vi bare et lån å konsentrere oss om. Og selvfølgelig, 3000 kr ekstra i mnd vi kan bruke på reise...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår tankegangen din. Å så lenge dere ikke er avhengig av å ha de ekstra tusen hver måned er det mer lønnsomt med tanke på renter osv. Dere taper litt på renter osv ved å betale bed studielånet i forhold til å kaste det inn på boliglånet.

Derimot trenger dere sårt de ekstra tusenlappene hadde jeg vudert dette med studielån. Men som sagt dere taper egentlig siden boliglånet øker i forhold til renter.

Men jeg tolker det som at dere får de ekstra tusen elstra fordi studielånet er bort, og innbetalingene på boliglånet blir med samme pris? Da får dere jo i teorien noen tusen tilgjengelig men de må på eb måte betales tilbake pga boliglånet øker mer enn studielånet hadde gjort. Gud, jeg sliter med å forklare meg :)

Anonymous poster hash: 4c306...9ab

AnonymBruker
Skrevet

Svare #5 er bare tull. Det blir ikke mer penger hver måned, annet enn at rentene blir lavere når lånet reduseres.

Dette er enkelt: Lånet med høyest rente må betales ned først. Alt annet er bare dumt og ulønnsomt. I deres tilfelle betyr at dere bør betale ned på boliglånet.

I teorien jo, fordi de har bare 1 lån å betale på. Altså 3000 kr mindre i lån hver mnd, men disse pengene må jo betales tilbake så de tjener jo ikke på det taper egentlig da boliglånet øker mer pga renter. Men er de avhengig av 3000 mer hver måned NÅ blir det jo litt som å låne fra rentene, da ser jeg folk kan vurdere det.

Personlig hadde jeg også valgt boliglånet da, men ved pengekrise pr mnd.

Skrevet

Egentlig så trenger vi ikke de 3000 kr, men det hadde jo absolutt ikke gjort noe. Vi får utbetalt rundt 60.000 kr i mnd, og kan godt betale mer en 12.000 kr på boliglånet enkelte måneder.

Hvis studielånet da er borte så har vi bare boliglån å konsentrere oss om. Vi kjøpte leilighet i juni, og kommer til å bo der ca 3-4 år, så skal vi selge. Til da er planen å betale ned ca 800.000 kr. Det blir mye lettere uten studielånet. Men hvis det absolutt ikke lønner seg så får vi finne en annen plan.

AnonymBruker
Skrevet

Synes bare det høres så merkelig ut. Boliglånet skal vi uansett bare ha i 3-4 år, så hadde jo vært greit å kvittet seg med mest mulig gjeld. Vi har betalt ned 95.000 kr i kredittgjeld på 3 mnd, og kjæresten har ei bot på 50.000 kr som vi betaler nå. Den er rentefri, men siden avdragene er så høye vil vi bare bli kvitt den. Tenkte det var greit med studielånet også, så har vi bare et lån å konsentrere oss om. Og selvfølgelig, 3000 kr ekstra i mnd vi kan bruke på reise...

Dere får ikke 3000 kr mer i måneden å rutte med. Du tenker feil.

Betale ned på et lån er det samme som sparing. For hver tusenlapp du betaler tilbake på et lån, er du tusen kroner rikere.

Ulempen med å ha lån, er at det koster penger i form av renter. Hvis du har et rentefritt lån tjener du penger på å låne så mye som mulig og tjene sparerenten av pengene selv. Et lån med høyere rente enn sparerenten er ikke lønnsomt å ha, selv om pengene står på kontoen din.

Desto høyere lånerenten er, desto mer penger taper du for hver eneste dag du har lånet. Låner du 1 mill til 3 % rente, koster det deg 30.000 kr i året. Låner du 1 mill til 1 % rente koster det deg "bare" 10.000 kr i året. Derfor er det alltid mest lønnsomt å betale ned lånet med høyest rente først.

Hvor mye du har pleid å betale i avdrag har ingen verdens ting å si, for det kan du i stor grad styre selv. Du sparer ikke 3000 kr i mnd på å la være å betale et avdrag - du utsetter bare problemet og gjør lånet dyrere for hver dag som går. Avdrag er ingen kostnad - det er renten som er kostnaden!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lån anbefales å betales tilbake i denne rekkefølgen:

- Kredittkort/forbrukslån
- Billån
- Boliglån

- Studielån

Studielånet er det mest gunstige lånet de fleste av oss har med tanke på renter og slikt. Så har dere andre type lån så betal inn de først (bil eller forbruk) om ikke betal inn på boliglånet.

Dersom dere ikke har noen slags bufferkonto så ville jeg satt pengene inn der.

Anonymous poster hash: 422e9...237
  • Liker 4
Skrevet

Betale ned på et lån er det samme som sparing. For hver tusenlapp du betaler tilbake på et lån, er du tusen kroner rikere.

Ulempen med å ha lån, er at det koster penger i form av renter. Hvis du har et rentefritt lån tjener du penger på å låne så mye som mulig og tjene sparerenten av pengene selv. Et lån med høyere rente enn sparerenten er ikke lønnsomt å ha, selv om pengene står på kontoen din.

Desto høyere lånerenten er, desto mer penger taper du for hver eneste dag du har lånet. Låner du 1 mill til 3 % rente, koster det deg 30.000 kr i året. Låner du 1 mill til 1 % rente koster det deg "bare" 10.000 kr i året. Derfor er det alltid mest lønnsomt å betale ned lånet med høyest rente først.

Hvor mye du har pleid å betale i avdrag har ingen verdens ting å si, for det kan du i stor grad styre selv. Du sparer ikke 3000 kr i mnd på å la være å betale et avdrag - du utsetter bare problemet og gjør lånet dyrere for hver dag som går. Avdrag er ingen kostnad - det er renten som er kostnaden!

Hva koster rentene i året da? 3,3 mill til 3,4% rente og 90,000 kr til 2,6 % rente?

AnonymBruker
Skrevet

I teorien jo, fordi de har bare 1 lån å betale på. Altså 3000 kr mindre i lån hver mnd, men disse pengene må jo betales tilbake så de tjener jo ikke på det taper egentlig da boliglånet øker mer pga renter. Men er de avhengig av 3000 mer hver måned NÅ blir det jo litt som å låne fra rentene, da ser jeg folk kan vurdere det.

Personlig hadde jeg også valgt boliglånet da, men ved pengekrise pr mnd.

Du forstår ikke forskjellen mellom avdrag og kostnader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva koster rentene i året da? 3,3 mill til 3,4% rente og 90,000 kr til 2,6 % rente?

3,3 mill til 3,4 % rente = 112.200 kr

90.000 kr til 2,6 % rente = 2340 kr

Ved å betale ned 90.000 kr på studielånet fremfor boliglånet, taper dere 720 kr. Det er ingen stor sum, men det kommer av at studielånet er såpass lavt. Hadde studielånet for eksempel vært på 500.000 kr, ville dere tapt 4000 kr i året på å nedbetale studielånet før boliglånet.

Unnskyld at jeg spør, men hvordan går det an å ha så mye som 3,3 mill i lån uten å vite hvor mye det koster? Det er fullstendig ubegripelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du forstår ikke forskjellen mellom avdrag og kostnader.

Muligens ikke. Men hvis jeg betalte feks 3000 kr på studielånet mitt, deretter 10000 på bolig lånet. Så valgte jeg å innfri studielånet mitt. Dermed betaler jeg 10 000 på bolig lånet per måned og ikke mer. Det utgjør 3000 kr ekstra i måneden DER OG DA. På sikt så taper de jo det er jeg klar over, samt at bolig lånet øker og har mer renter pga de ikke betalte det inn der og som sagt anbefaler jeg boliglånet. Jeg har selv valgt å ikke innfri studielånet fremfor andre lån da jeg taper på det og det lønner seg å beholde studielånet foreløpig.

Jeg vett dette er en feil måte å gjøre det på altså. Nå sette jeg det på spissen, for jeg er klar over at en taper en del penger ved å innfri studielånet før annen gjeld spesielt.

Skrevet

3,3 mill til 3,4 % rente = 112.200 kr

90.000 kr til 2,6 % rente = 2340 kr

Ved å betale ned 90.000 kr på studielånet fremfor boliglånet, taper dere 720 kr. Det er ingen stor sum, men det kommer av at studielånet er såpass lavt. Hadde studielånet for eksempel vært på 500.000 kr, ville dere tapt 4000 kr i året på å nedbetale studielånet før boliglånet.

Unnskyld at jeg spør, men hvordan går det an å ha så mye som 3,3 mill i lån uten å vite hvor mye det koster? Det er fullstendig ubegripelig.

720 kr er jo ingenting.

Jeg suger i matte, og skjønner egentlig ingenting av dette lånegreierne. Alt jeg vet er at vi fikk kjøpe leilighet og at vi skal betale 12.000 kr i mnd. Resten bryr jeg meg ikke om.

Skrevet

Hvis jeg har forstått rett nå så "tjener" vi 14.900 kr i året hvis vi betaler inn 150.000 kr boliglånet, men lar studielånet stå?

AnonymBruker
Skrevet

Er jo lignende jeg også prøver å si ? Men du forklarer det nok litt bedre, og jeg forklarer meg på en måte som sannsynligvis misforstås. Når jeg skal forklare meg skriftelig er jeg verdens verste til å forklare:) En litt annen versjon ved at pengene er der der og da MEN de sparer ikke 3000 kr på det, de taper fordi lånet blir dyrere for hver dag. Da er det boliglånet som er dyrest å ha.

Skrevet

Lånet med lavest rente og best betingelser bør beholdes lengst mulig. Det er definitivt studielånet. Hvis en av dere skulle dø eller ufør blir studielånet ettergitt. I perioder med liten inntekt kan dere få rentefritak og betalingsutsettelse.

Hvis det er mye å holde rede på med tre lån i stedet for ett, setter dere studielånene på avtalegiro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...