AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #1 Skrevet 21. juli 2014 Har seg slik at vi 2 har vokst opp sammen mennene våres er beste kompiser osv, i går delte hun livets største sjokk med meg . Hun og mannen har vært sammen i 15 år ca nesten like lenge som oss , vi er begge gravide også fortiden med 1 månedes forskjell . Skal gjøre det kort: Vel begge de 2 har foreldre fra ( samme land i Asia ) samme by osv , hennes mor er adoptert og det samme er hans mor ( moren hennes ble adoptert da hun var 5 og hans mor da hun var 1 , disse 2 fant nettopp ut av at mødrene deres er søstre :-/ ( ingen av familiene har vist dette før nå ) Med andre ord så er de i teorien fetter og kusine :-/ ,,, hun er helt fortvilet mannen mener det ikke burde bety noe ettersom de aldri er vokst opp sammen på den måten tvert i mot har egentelig hans foreldre bodd i et annet land i norden , at de 2 møttes under studiet har vært tilfeldig , og de har 15 år sammen og nå sitt første barn på vei Hun er også redd for hva vist noe galt kan gå med barnet ? er det noen som helst måte for ho å finne dette ut pā ?? hva hadde du gjort i denne situasjonen ? de elsker hverandre jo sinnsykt mye og er det perfekte par . Anonymous poster hash: fe9e2...8dc
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #2 Skrevet 21. juli 2014 Ang. barnet så er det en samtale de må ta med lege. Hvorfor har det tatt så lang tid å finne ut av dette? Har de bare plutselig en dag bestemt seg for å etterforske? Anonymous poster hash: 082b9...d70
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #3 Skrevet 21. juli 2014 Nå er det slik at ekteskap mellom søskenbarn faktisk er tillatt i Norge. Normalt sett synes jeg det er helt kvalmende, men her kan jeg godt forstå om man fortsetter samlivet. Det gjelder å være pragmatisk også, ikke prinsipiell: Det er ingenting moralsk galt i dette, såvidt jeg kan se, dette handler ikke om avhengighetsforhold, press fra familier eller noe sånt. Det moralske argumentet mot dette forholdet faller på stengrunn her. Det rent medisinske argumentet er tydeligvis ikke tyngre enn at man har valgt å gjøre dette lovlig, og det tross at de fleste slike forhold vil være tuftet på en langt mer usunn bakgrunnshistorie enn dette. Man må utvilsomt være obs på faren for misdannelser på fosteret ved graviditet her, men faren er altså heller ikke større enn at dette er lovlig. Jeg synes de bør kunne fortsette dette samlivet med god samvittighet, bare være ordentlig obs på den forhøyede risikoen deres barn vil løpe og følge opp den problemstillingen. Anonymous poster hash: 688e0...bce 17
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #4 Skrevet 21. juli 2014 Ang. barnet så er det en samtale de må ta med lege. Hvorfor har det tatt så lang tid å finne ut av dette? Har de bare plutselig en dag bestemt seg for å etterforske? Anonymous poster hash: 082b9...d70 Siden familiene har boddd i forskjellige land i alle år ( han har flyttet til Norge ) så har de liksom ikke hatt så mye familie selskaper sammen , først nå i sommer har de hatt 3 uker sammlet med begge foreldrene og siden mødrene kommer fra samme by samme plass gikk samtalen automatisk og pluttselig ledet til noe helt annet :-/ og det er også blitt bekreftet at det stemmer . Anonymous poster hash: fe9e2...8dc
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #5 Skrevet 21. juli 2014 Skjønner at det er fortvilende, men det er jo ikke et villet søskenbarnsforhold, da. Ikke er det ulovlig heller. Dermed er det heller ingen medisinsk grunn til å være skeptisk til svangerskapet. Jeg tror at dette først er et problem dersom det er innavl i flere generasjoner. Søskenbarnsforhold er veldig historisk og kulturelt betinget. Husk at Kong Olav giftet seg med kusinen sin. I dette tilfellet er det ikke snakk om at de med viten og vilje har blitt sammen med et søskenbarn og familiemedlem, noe jeg isolert sett synes er kvalmt og rett og slett urikitg fordi det er så mye annet som legger føringer på forholdet. Siden de ikke har visst noe, stiller saken seg veldig annerledes, synes jeg. Anonymous poster hash: 80650...5ff 11
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #6 Skrevet 21. juli 2014 Jeg synes ikke det er rart med fetter og kusine, jeg har et så perifert forhold til mine søskenbarn at jeg ikke helt kan se hvorfor det skulle være kvalmende om noen blir forelsket i sin fetter. Det anses ikke farlig med fetter/kusine-barn så lenge det ikke tidligere i slekten har vært slikt. Anonymous poster hash: 293dc...ee1 3
lillemy01 Skrevet 21. juli 2014 #7 Skrevet 21. juli 2014 Og en annen ting som er litt viktig her. Her er det kun snakk om ett ledd. Det vil si ikke en Familie tradisjon med mange søsken barn bryllup. Da dobbles genene kun en gang og ikke omigjen og omigjen. Det vill sí risikoen er mye mindre. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #8 Skrevet 21. juli 2014 Hennes svigermor har tippa helt og mener de burde fjerne dette barnet men hun er faktisk 4 mnd på vei :-/ stakkara hun griner hele tiden . Men skal fortelle hun dette om lite risiko osv som dere skriver her inne takk for infoen . Anonymous poster hash: fe9e2...8dc
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #9 Skrevet 21. juli 2014 Tror ikke barnet blir å få noen konsekvenser av det, giftemål mellom søskenbarn er ikke ulovelig, pluss at det kun er snakk om ett ledd, så er jo ikke innavel. Besteforeldrene mine er fetter og kusine:) Er ikke noe som helst galt med hverken min onkel eller min mor. Kan skjønne det er litt rart å oppdage man er i slekt, men sånn for barnet sin del tror jeg ikke hun har noe å bekymre seg for, men hun kan jo snakke med legen om hun føler seg bedre av det:) Anonymous poster hash: 542f3...f1f 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #10 Skrevet 21. juli 2014 Dette er ikke et problem. Deres barn igjen bør unngå å få barn med nære slektninger, men disse to trenger ikke bekymre seg. Dersom de har kjente sykdommer i slekta bør de muligens sjekke for disse, men ellers uproblematisk. De kan gå videre med livet sitt som normalt. Anonymous poster hash: 75c2b...fdf 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #11 Skrevet 21. juli 2014 Hennes svigermor har tippa helt og mener de burde fjerne dette barnet men hun er faktisk 4 mnd på vei :-/ stakkara hun griner hele tiden . Men skal fortelle hun dette om lite risiko osv som dere skriver her inne takk for infoen . Anonymous poster hash: fe9e2...8dc Det er så liten sjangse for at det er noe galt med barnet at dette er ingenting å lage noe nummer og lange bekymringer av. Noen familier hvor der er ingifte av søskenbar i generasjoner bakover så kan man oppleve missdannelser hyppigere enn der hvor søskenbarn i flere ledd bakover har fått barn sammen. Hun det gjelder får ta seg en tur til legen og få svar på om det er mulig å få en hurtigere ultralyd og informasjon om muligbeter for fostervannsprøve dersom dette er en indikasjon som gir grunnlag for fostervannsprøve.Anonymous poster hash: 30211...7c5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #12 Skrevet 21. juli 2014 Jeg trodde dette ledet til at de var søsken. DET ville vært rimelig krise. Søskenbarn er ikke noe jeg ville ha oppsøkt. Men 15 års samliv tromfer et tilfeldig familiebånd hver dag hele uka spør du meg. Missdannelser osv på barna er vel mest utbredt når det er gjentakende innavl over flere generasjoner. Jeg er langt fra noen lege, men har på følelsen av at søskenbarn vanligvis går veldig bra. Anonymous poster hash: b7382...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #13 Skrevet 21. juli 2014 Kanskje de ikke har samme far/mor en gang, disse mødrene? Skjønner at det sjokkerer med en gang, men sjokket vil blekne med tiden. Anonymous poster hash: 9adfc...d97
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #14 Skrevet 21. juli 2014 Som hun over tenkte jeg at det kan være at mødrene kun er halvsøsken. Om de uansett er helsøsken vil det nok gå like fint med dette barnet som med alle andre barn. Mange par hvor begge har norske aner langt tilbake er i slekt uten å vite det. Hun kan be om fostervannsprøve dersom hun ønsker å bli beroliget. Anonymous poster hash: 5ff2c...210
Gjest Heartbeat Skrevet 21. juli 2014 #15 Skrevet 21. juli 2014 Ekteskap mellom fettere og kusiner er jo tillatt, så hvorfor lage det vanskeligere enn det er? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå