AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #1 Skrevet 21. juli 2014 Jeg har nå rundet 40. Jeg har aldri trent før. Jeg har vært igjennom ett 10 års langt psykisk depresjons-helvete som endelig løste seg med en bi-polar diagnose. Jeg var "helt grei,", rundt 80 når jeg begynte på medisiner. Var ikke helt komfortabel med det men hadde hatt det veldig slitsomt og fokus på å lage mat og spise var dårlig og McDonalds ble en god middagskilde. Uansett, nå har det gått to år og jeg veier 104 kilo Jeg bruker dagene til å bare sitte. Jeg har vært igjennom 2 store sjokk/sorger så jeg har blitt litt "paralysert". Jeg har Norges dårligste kondis! Jeg har fått dette fettet på magen som sitter rett under brystene, en stor bulk. Når jeg har lagt på meg før så har det vært på pupper, rumpe og lår, men denne er ny og jeg orker ikke leve med den.Jeg ser ut som Gyda fra Hårek. Jeg er ikke viking og ønsker ikke å ta så mye plass i verden. Dette går utover både selvbilde og sosialt liv da jeg er ukomfortabel i klærne mine og vil helst bli hjemme. Jeg sitter på dørstokksmila og synes jeg skal melde meg inn på trenings-studio, men jeg har aldri vært der og jeg føler meg veldig......engstelig, flau, redd for å ikke mestre..... Noen damer av mitt kaliber som kan fortelle litt om hvordan det var for dere? Anonymous poster hash: 90a79...3df
Viktualia Skrevet 21. juli 2014 #2 Skrevet 21. juli 2014 (endret) Jeg tror du vil ha mye nytte av trening, ikke minst psykisk. Siden du har vært syk og ikke har trent eller beveget deg i det hele tatt tror jeg kanskje du burde begynne med en tur til legen, og si at du trenger hjelp til å komme i gang med trening. For du trenger et tilpasset opplegg, det er det ikke brått sikkert du får på et tilfeldig treningssenter. Men det du trygt kan begynne med er å gå turer, og det kan godt være korte turer uten masse utstyr. Ta på skoa, gå ut døra, ta deg en kort tur. Når du kommer hjem kan jeg garantere at du ikke angrer på turen. Gjenta hver dag. Endret 21. juli 2014 av Viktualia 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #3 Skrevet 21. juli 2014 Jeg tror du vil ha mye nytte av trening, ikke minst psykisk. Siden du har vært syk og ikke har trent eller beveget deg i det hele tatt tror jeg kanskje du burde begynne med en tur til legen, og si at du trenger hjelp til å komme i gang med trening. For du trenger et tilpasset opplegg, det er det ikke brått sikkert du får på et tilfeldig treningssenter. Men det du trygt kan begynne med er å gå turer, og det kan godt være korte turer uten masse utstyr. Ta på skoa, gå ut døra, ta deg en kort tur. Når du kommer hjem kan jeg garantere at du ikke angrer på turen. Gjenta hver dag. Takk for svar Jeg har ekstremt vanskelig for å ha noen rutiner i hverdagen og en dag jeg følte meg skikkelig stor og ekkel så jeg kikket litt på nett om dette med å få til ett opplegg via lege og da måtte man vurderes på sykehus og deretter kanskje få plass på Nimi. Men når jeg satt og leste om det så følte jeg meg så sykeliggjort og når jeg tok det opp med legen min så sa han at dette klarer du på egen hånd. Jeg får lønn i dag, det er sommer og få mennesker på treningssenteret, kanskje det bare er å tvinge seg ut......*gruer seg* Jeg har hatt hund og jeg er virkelig ikke ett turmenneske. Jeg finner det ubeskrivelig kjedelig å bare gå rundt på måfå i boligområdet jeg bor i. Jeg har ikke førerkort så jeg kan ikke hoppe i bilen og ta meg en tur i skogen. Neste mål, førerkort! Dessuten må jeg pushes av noen som vet hvor langt jeg må strekke meg for å oppnå resultat. Åh, jævla 1. verdensproblemer! Anonymous poster hash: ec6d0...8bd
Viktualia Skrevet 21. juli 2014 #4 Skrevet 21. juli 2014 Hvis du er klar for en tur til treningssenteret er det bare en ting å si: Go for it! Det er IKKE bare supertrente unge folk der, men folk i alle aldre og med forskjellig form. Men det er i min mening enda kjedeligere å gå på mølle eller sitte på sykkel/romaskin/whatever enn å gå ute. Og jeg ville ikke gått løs på styrkeapparater uten god veiledning først. Har du tenkt til å gå på gruppetimer? De fleste sentre har timer tilpasset mange nivåer, men husk allikevel å ta ting i eget tempo. Det er helt naturlig at du ikke klarer det samme som alle andre i salen. Hvis du tenker å skaffe deg en personlig trener: forsikre deg om at vedkommende skjønner at du trenger grunnleggende trening, og sjekk gjerne hva slags utdanning og erfaring vedkommende har. 1
Viktualia Skrevet 21. juli 2014 #5 Skrevet 21. juli 2014 Ellers fins det jo apper, som pusher deg "elektronisk". Søk for eksempel på Couch to 5k eller 7 minute workout.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #6 Skrevet 21. juli 2014 Men det er i min mening enda kjedeligere å gå på mølle eller sitte på sykkel/romaskin/whatever enn å gå ute. Og jeg ville ikke gått løs på styrkeapparater uten god veiledning først. Har du tenkt til å gå på gruppetimer? De fleste sentre har timer tilpasset mange nivåer, men husk allikevel å ta ting i eget tempo. Det er helt naturlig at du ikke klarer det samme som alle andre i salen. Hvis du tenker å skaffe deg en personlig trener: forsikre deg om at vedkommende skjønner at du trenger grunnleggende trening, og sjekk gjerne hva slags utdanning og erfaring vedkommende har. Jeg bor midt i en middels stor by på Østlandet. For meg å komme seg til terreng som er fint å gå i, skog og mark, så må jeg ha noen til å kjøre meg. Det er såpass lange avstander til "bygda" fra byen så den muligheten har jeg ikke akkurat nå, selv om jeg er helt enig med deg og skulle gjerne hatt det slik at jeg kunne forsvinne inn i skogen i noen timer. Jeg liker meg veldig godt der. Det treningstudioet jeg har vært innom er mest vanlige folk. De som har penger og vil vise frem kroppen sin drar på Elixia her, de har "utstillings-vindu". De gir 2 timer gratis trenings-opplæring med medlemsskapet. Alle skryter av senteret og at de er veldig seriøse og gode faglig. Jeg hadde ikke tenkt meg felles-trening sånn med en gang, det blir for overveldende. Jeg tenkte at det var best om jeg fikk ett maskin-opplegg som jeg kunne surre rundt med for meg selv med ipod på øret og få opp noen noen basis-muskler helt til å begynne med. (Ja, så dårlig står det til) Anonymous poster hash: ec6d0...8bd
Viktualia Skrevet 21. juli 2014 #7 Skrevet 21. juli 2014 Jeg liker godt å "surre rundt" med noen apparater med musikk på øret, det er en veldig vanlig treningsform. Det er ikke farlig om du er i dårlig form, kanskje du til og meg oppdager at du har mer styrke enn du tror. Men det er veldig lurt å ha en slags plan, kjenne til innstillinger på apparatene og hvilke som trener hva osv, derfor høres det bra ut med to timers treningsopplæring. Det tilbudet bør du helt klart benytte deg av dersom du velger å melde deg inn. Ooog, selv om du sliter med rutiner i hverdagen er det lurt å planlegge treningen bittelitt, ellers har det lett for å koke bort. Kanskje pakke treningsbagen dagen før du har tenkt deg dit eller lignende?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #8 Skrevet 21. juli 2014 Ellers fins det jo apper, som pusher deg "elektronisk". Søk for eksempel på Couch to 5k eller 7 minute workout. Tok ned den Couch to 5K, men..... Som jeg har skrevet, jeg bor midt i byen i ett boligområde, det er bare flate asfalt-gater her. Jeg har kroniske betennelser, Trokanterbursitt, jeg får betennelse i slimposene både i hofter og i føttene.Jeg har prøvd å jogge/gå i området men det er helt flatt og asfaltert, jeg vet ikke om det er hverken effektivt eller bra for betennelsene mine. Åh, herregud! Dette var grunnen til at jeg var total-enig med legen om at dette må jeg klare selv, diagnose på diagnose. Jeg vet har farlig fedme men jeg vil ikke ha diagnosen! Jeg har vært igjennom ett samlivsbrudd som var ganske tøft. Nå er det nesten to måneder siden, men det fremdeles veldig tilstede i hodet. Jeg må klare i løpet av dagen å snu det fra tillatelse til å bare sløve til motivasjon til å trene og få tankene over på noe annet og beveget kroppen så jeg føler meg god-sliten. Jeg MÅ! Anonymous poster hash: ec6d0...8bd
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #9 Skrevet 21. juli 2014 Jeg liker godt å "surre rundt" med noen apparater med musikk på øret, det er en veldig vanlig treningsform. Det er ikke farlig om du er i dårlig form, kanskje du til og meg oppdager at du har mer styrke enn du tror. Men det er veldig lurt å ha en slags plan, kjenne til innstillinger på apparatene og hvilke som trener hva osv, derfor høres det bra ut med to timers treningsopplæring. Det tilbudet bør du helt klart benytte deg av dersom du velger å melde deg inn. Ooog, selv om du sliter med rutiner i hverdagen er det lurt å planlegge treningen bittelitt, ellers har det lett for å koke bort. Kanskje pakke treningsbagen dagen før du har tenkt deg dit eller lignende? Tusen takk for den første setningen din! Motiverende! De har frokost til klokken er 10 og mitt store håp er at jeg kunne klare å komme inn i en rutine hvor jeg er der før 10, spiser litt (noe jeg ikke gjør hjemme, kaffe kaffe kaffe...*skammer seg*) også trene. Senteret ligger 4 minutter unna meg så jeg kan bare sykle ned i treningsklærne og dusje hjemme etterpå. Åh, jeg kjenner det hjelper på å prate positivt om det, tusen takk jenter! Anonymous poster hash: ec6d0...8bd
Viktualia Skrevet 21. juli 2014 #10 Skrevet 21. juli 2014 (endret) Du kan bruke couch to 5 k-opplegget på en tredemølle også, men slik du beskriver det er kanskje ikke jogging noe for deg. For meg har det funket bra for å pushe meg selv til å bli sånn god-sliten, og mere til. Og 7 minute workout er beregnet på å gjøre hjemme, alt du trenger er en stol og en vegg. kanskje en treningsmatte. Men ikke regn med å klare alle øvelsene til å begynne med... Uansett, jeg skjønner at du føler et sterkt behov for å ta tak i ting, og det er en god følelse du kan bruke til å skape endringer i livet! At du bor så nærme senteret er jo et stort pluss, og det er sikkert også lurt å starte nå i sommer, for det er nok stille og rolig der og du kan komme inn i ting i ro og fred. Høres ut som du har en plan med når du skal dit og alt, det er veldig positivt. Endret 21. juli 2014 av Viktualia 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #11 Skrevet 21. juli 2014 Og 7 minute workout er beregnet på å gjøre hjemme, alt du trenger er en stol og en vegg. kanskje en treningsmatte. Men ikke regn med å klare alle øvelsene til å begynne med... Jeg fant 7 forskjellige versjoner av 7 minute workout. Er litt flau for å spørre deg og få deg til å måtte finne og fikle med telefonen, men gjør det allikevel, hvilken av dem bruker du? Anonymous poster hash: ec6d0...8bd
Viktualia Skrevet 21. juli 2014 #12 Skrevet 21. juli 2014 Jeg fant 7 forskjellige versjoner av 7 minute workout. Er litt flau for å spørre deg og få deg til å måtte finne og fikle med telefonen, men gjør det allikevel, hvilken av dem bruker du? Anonymous poster hash: ec6d0...8bd Tror ikke det har så mye å si hvilken du bruker, prøv den som har best rating kanskje? Jeg bruker en som bare heter 7, og en som heter 7M Workout. De har litt forskjellige muligheter til å styre innholdet selv, men begge er OK. Det jo ikke sikkert det er noe for deg, men kanskje verdt å prøve ut.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #13 Skrevet 21. juli 2014 Tror ikke det har så mye å si hvilken du bruker, prøv den som har best rating kanskje? Jeg bruker en som bare heter 7, og en som heter 7M Workout. De har litt forskjellige muligheter til å styre innholdet selv, men begge er OK. Det jo ikke sikkert det er noe for deg, men kanskje verdt å prøve ut. Da tok jeg den øverste, skal kikke på den nå, tusen tusen takk! Har ingen så anelse om disse tingene så jeg er veldig takknemlig. Alt man har av nytt å prøve, plutselig så har man funnet noe som virker for seg og gjør det ikke så koster det ingen kalorier å avinstallere. Anonymous poster hash: ec6d0...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #14 Skrevet 21. juli 2014 Hva med sykkel? Det er fint for ledd.Anonymous poster hash: 79a1a...7f1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #15 Skrevet 21. juli 2014 Hva med sykkel? Det er fint for ledd.Anonymous poster hash: 79a1a...7f1 Jeg kan ikke sykle i det området her. Av en helt merkelig grunn jeg ikke kan oppgi. MEN! Jeg har avtale i morgen på treningssenteret med hyggelige Thomas, jeg signer meg opp på dagtids-trening og går inn for dette med all min styrke. Også var jeg på biblioteket og fant Aldri mer vektproblemer av Dr. Phil. Jeg satte meg ned og leste litt i den, han har jobbet med overvektige i 30 år og han skrev ekstremt motiverende, håper den kan hjelpe meg med kosthold og rutiner som jo også er en faktor jeg må ta med når jeg skal ned i vekt og aldri havne i dette problemet igjen. Dette er andre gang, første gang jeg var over 100 kilo var når jeg var 25. Da gikk jeg ned til 65 med Grethe Roede. Tror jeg melder meg inn i VG sin vektklubb og jeg. Hah, jeg skal vise den dusten av en ektemann jeg kastet ut fordi han satt og chattet og ronket med ei dame på nett mens jeg har levd men ham som aseksuell fordi han ikke klarer å ha sex sammen, bare alene. Jeg har forfalt vektmessig grunnet sykdom og medisinering så jeg ser jo selv at jeg ikke akkurat er noe "eyecandy". Jeg skal reise meg igjen nå. Nok er nok, nå skal jeg ta tilbake livet mitt igjen! Tusen takk for svar alle sammen! Anonymous poster hash: ec6d0...8bd 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #16 Skrevet 21. juli 2014 You go girl! :-D Jeg har brukt Vektklubben. Veldig fornøyd med den, spesielt på grunn av forumet der inne! Mitt beste råd er: Ikke glem å jobbe like hardt etter at vektmålet er nådd! Det er greit å holde rutiner når fokus er 100% og livet går greit, men vanskelig når man gjennomgår endringer i livet og møter motbakker!Anonymous poster hash: 79a1a...7f1
Gjest Runforit Skrevet 21. juli 2014 #17 Skrevet 21. juli 2014 Hei, så bra at du har fått en diagnose og er klar for å ta fatt i å endre livsstilen din Trening er supert for psyken og kan hjelpe deg mye til å å blir friskere både til sinns og det fysiske. Jeg tror en PT kan være tingen for deg nå i startfasen. Faste tide, fast ramme og en person som hjelper deg med teknikker og komme over dørstokkmila. I tillegg vil rett mat hjelpe deg mye. Fokuser på gode proteiner(kylling, egg, fet fisk, karbonadedeig, etc), fett(nøtter, avokado, kokosolje etc) og trege karbohydrater med lav GI(søtpotet, linser, kikerter, bønner, fullkornspasta/ris) Jeg startet selv å jogge for noen år tilbake og tro meg: jeg var i skamdårlig form!!! Klarte ikke å jogge 200 meter før jeg kreperte og hev etter pusten. Du er ikke alene om dårlig kondis. Den gode nyheten er at du som nybegynner fort vil merke progresjon i formen Ikke tenk på at noen tenker noen negativt om deg på et treningsstudio. Vi har alle startet fra scratch og de fleste vil ikke tenke over at du er tilstede. De fleste har nok med seg selv og sin egen trening. Jeg, for min del, har full respekt for mennesker som er overvektige og tar tak i seg selv for å bli en sunnere og sterkere person
Silfen Skrevet 21. juli 2014 #18 Skrevet 21. juli 2014 Har de frisklivssentral der du er? Det er gratis, 6 måneders opplegg, for overvektige med bmi under 35/40.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #19 Skrevet 21. juli 2014 Jeg er voksen og begynte å trene hardt etter passert 40. Ingen problem å komme i god form selv om man har blitt eldre. Du har fortsatt store muligheter fra å gå fra stor til veltrent. Det hele kommer bare an på din insats. Og du virker motivert. Og det fine med trening er at det er så bra for psyken også. Men du må være hard mot deg selv, for innimellom frister det mer å gå tilbake til gamle synder. Men man får så enormt mye mer igjen for å gi gass og kjøre hardt. Etter hvert blir det en livsstil og du vil merke store endringer på livet ditt. Få tilbake selvtilliten, selvfølelsen og gleden ved livet. PT er helt gull for deg nå, så jeg sier bare "heiaheia". Dette vil bli bra for deg Anonymous poster hash: 1a75e...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå