Gjest New_Girl Skrevet 21. juli 2014 #21 Skrevet 21. juli 2014 Det er helheten det er snakk om. Ingen har godt av å spise der, spesielt ikke dersom man er gravid. Hvorfor ikke tenke på babyens beste fremfor en selv når man tross alt har ansvaret for seg selv OG babyen. Kan ikke forvente at kvinner som ikke tenker på kosthold skal kunne skjønne sånt Kilder: HER og HER Jeg snakker fortsatt om en burger eller to i løpet av 9 måneder, ikke at man har et generelt usunt kosthold. 6
Mafalda Skrevet 21. juli 2014 #22 Skrevet 21. juli 2014 Jeg lurer på hvor mange av de som aldri aldri aldri ville finne på å spise McDonald's i graviditeten, som vil være like dønn prinsipielle når barnet blir større. Basert på min veldig gjennomsnittlige og relativt sunne omgangskrets: ingen 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #23 Skrevet 21. juli 2014 Som sagt; vent til du selv skulle bli gravid. Min plan var å spise sunt og variert, istedetfor klarte jeg ikke få i meg noe som helst de første 3 mnd. Ikke drittmat heller. Jeg tenkte absolutt på det beste for babyen og meg selv, men dette ble for meg som å skulle spise et lass pannekaker med sirup på dynket i fløte når man attpåtil har omgangssyke og spyr hele tiden. Ikke så enkelt som du innbiller deg mao Men nei, junkfood er ikke OK ofte.Anonymous poster hash: d751f...d09 Jeg skriver under på denne! Dersom man skal planlegge hvordan man skal spise, trene og leve den gangen man blir gravid, så kan man ende opp med noen store aha-opplevelser. Kroppen kjører sitt eget løp. Noen får et større skifte enn andre. Derfor synes jeg at det er en uting at kvinner generelt skal legge seg borti hva andre gravide kvinner bruker hverdagen sin til. Om en gravid kvinne spiser en burger en og annen gang i løpet av svangerskapet, så har dette ingenting å si for barnet. Men om hun levde på mc.donalds tre ganger for dagen, hele svangerskapet, så ville ting stilt seg annerledes. Men jeg tror faktisk ikke at noen gravide hadde klart å leve slik.....de hadde blitt kvalme, syke og uvell lenge før. Så....ikke legg dere bort i hva gravide kvinner spiser. Og dere som aldri har vært gravide burde virkelig ikke uttale dere. Vi vet hele samfunnet hva som er sundt, bra ect. Til og med staten vet det. Hvorfor tillater feks staten at det selges tobakk og snus i Norge? Det er jo ikke bra. Hvorfor tillates det å selge alkohol? Det skal ikke mye til før det heller ikke er bra ( og blir missbruk).... Anonymous poster hash: 37b65...581 1
umwar Skrevet 21. juli 2014 #24 Skrevet 21. juli 2014 Dersom man ikke ønsker det beste for barnet sitt, men heller usunn dritt så er det selvsagt ok De som faktisk bryr seg om barnet sitt, samt planlegger snacks ol bedre ville sikkert ment noe annet Ja helt korrekt! Jeg ønsker IKKE det beste for barnet jeg har inni meg. Derfor valgte jeg å miste all matlyst, noe som gjør at jeg snackes ofte! Salte kjekt, kjeks generellt sett, godteri (!!!!) og ting som er kalorier! Mitt mål for hver dag er å få i meg nok kalorier, og prøve å få i meg de næringsstoffene jeg vet jeg behøver for at kroppen skal fungere nogenlunde. Yndlingsrettene mine klarer jeg ikke lenger spise, det er ikke alltid lett å presse i seg mat. Min kropp vil ha karbohydrater, og da gir jeg den det. Disse 9 månedene har ingenting med hvordan mitt kosthold er til vanlig, eller hvordan jeg kommer til å oppdra mitt barn matmessig. Det handler om en kropp som kjører sitt eget løp, og jeg klarer ikke holde tritt. 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #25 Skrevet 21. juli 2014 Det er helheten det er snakk om. Ingen har godt av å spise der, spesielt ikke dersom man er gravid. Hvorfor ikke tenke på babyens beste fremfor en selv når man tross alt har ansvaret for seg selv OG babyen. Kan ikke forvente at kvinner som ikke tenker på kosthold skal kunne skjønne sånt Kilder: HER og HER Det står ingenting om at ett måltid fører til skade hos fosteret.Anonymous poster hash: 91405...ace 12
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #26 Skrevet 21. juli 2014 Jeg lurer på hvor mange av de som aldri aldri aldri ville finne på å spise McDonald's i graviditeten, som vil være like dønn prinsipielle når barnet blir større. Basert på min veldig gjennomsnittlige og relativt sunne omgangskrets: ingen Jeg skal gjøre et tappert forsøk iallefall, men vedgår her og nå at det lett blir ja til hamburger når man har gått X antall mil på ferie og ungene garantert blir superblide av en milkshake&litt fett. Regner med de 360- ish andre ganske sunne middagene ellers i året veier opp for de utskeielsene Unger har godt av måtehold de de som alle andre. Unger på vestkanten i Oslo har jo hatt nedadgående vektkurve(undervektig) at for sunt fokus, og mange barn idag har i likhet med voksne jernmangel fordi man i for stor grad har bytter ut kjøtt med fisk/hvitt kjøtt. Regimer passer dårlig for en helhetlig helse mentalt og fysisk tenker nå jeg Anonymous poster hash: d751f...d09
Berit Skrevet 21. juli 2014 #27 Skrevet 21. juli 2014 Å spise det en gang iblandt er ok, men jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde gjort det.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #28 Skrevet 21. juli 2014 Jeg er faktisk drittlei av alle som skal mene noe om min graviditet og hva jeg bør og ikke bør spise eller gjøre. Det er faktisk JEG som har ansvaret for den lille i magen og tar MINE valg etter hva jeg tror er best for oss. Det er tross alt JEG og far som skal ta valg på vegne av den ufødte i de neste 18 årene så vær så snill og la meg være i fred! Går dere bort til fremmede 5-åringer på gaten og ber de kaste isen de spiser også fordi det er usunt? Eller familien som spiser hamburger på tivoli? Hva med lakrissnøret 10-åringen får på 17. mai? Et barn er alltid i utvikling og trenger sunn mat og gode vaner, men gode vaner innholder også en utskeielse eller to en gang i blant. Så vær så snill dere bedrevitere, pass deres egne saker! Takk Anonymous poster hash: d87ff...16b 15
Arianna Skrevet 21. juli 2014 #29 Skrevet 21. juli 2014 Vet du, har jeg lyst på en burger, ja da kjøper jeg meg faktisk en burger. Og det er mitt, og bare mitt, valg og problem. Vil jeg det beste for lillen i magen? Selvsagt. Men han tar neppe skade av at jeg et par ganger i løpet av ni måneder spiser på McDonald's. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #30 Skrevet 21. juli 2014 Ærlig talt! Det er ikke noe magisk som gjør at hvis du skeier ut og spiser en burger fra McDonalds, så får babyen store problemer senere i livet.. McDonalds er ikke klassefisert som sunt, nei. Men det er det mye annet som ikke er heller, i store mengder og ofte vel og merke. Hadde du reagert om en gravid kvinne satt på restaurant og spiste et kyllinglår med skinn? Frityrstekte vårruller på en kinarestaurant? En kremet fiskesuppe laget på fløte? En tallerken Alfredo Pasta? Bacon til frokost? Det er MYE som inneholder litt for mye fett, og litt for mange kalorier. Men det kommer da helt ann på hva man spiser ellers?? Anonymous poster hash: b8c59...500 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #31 Skrevet 21. juli 2014 Jeg er faktisk drittlei av alle som skal mene noe om min graviditet og hva jeg bør og ikke bør spise eller gjøre. Det er faktisk JEG som har ansvaret for den lille i magen og tar MINE valg etter hva jeg tror er best for oss. Det er tross alt JEG og far som skal ta valg på vegne av den ufødte i de neste 18 årene så vær så snill og la meg være i fred! Går dere bort til fremmede 5-åringer på gaten og ber de kaste isen de spiser også fordi det er usunt? Eller familien som spiser hamburger på tivoli? Hva med lakrissnøret 10-åringen får på 17. mai? Et barn er alltid i utvikling og trenger sunn mat og gode vaner, men gode vaner innholder også en utskeielse eller to en gang i blant. Så vær så snill dere bedrevitere, pass deres egne saker! Takk Anonymous poster hash: d87ff...16b Jeg tror det bunner i en slags forakt for gravide, som delvis er begrunnet i kvinnesyn. Det handler om "kroppskontroll", og man ser debattene og fokuset gjenta seg- med en masse negative antakelser om kvinner. Alt handler om hvordan en kvinne(når hun faktisk gjennomfører noe kvinner kroppslig sett er skapt for) reduseres til noe kroppslig og seksuelt- akkurat som før man blir gravid. Gravide kvinner "lar seg forfalle", "får vide vaginaer og hengepupper"(ergo, de er seksuelt mislykkede og mindreverdige i det øyeblikk de skaper liv, som forøvrig skjedde via nettopp en seksuell handling) og alt som kan identifisere at man har gjennomgått denne prosessen(strekkmerker, mer midjefett eller slappere hud på mage, endrede bryster) er noe patetisk man kan stå på sidelinjen og forakte. "Jeg ville aldri i verden latt meg (sett inn hva enn som passer), jeg skal aldri, jeg er ikke, slik skjedde aldri meg fordi jeg tar vare på meg selv" osv. Det forundrer meg at så mange, også kvinner selv, har så stort behov for å forakte sitt eget kjønn, seg selv og det en kvinnekropp er skapt til. Men når det kommer til kvinner og kropp er det visst helt OK, bare man setter merkelappen "sunnhet" på Anonymous poster hash: d751f...d09 16
Jolene Skrevet 21. juli 2014 #32 Skrevet 21. juli 2014 Tenker på ettervirkninger? Jo, det skal jeg fortelle deg at jeg gjorde. Mitt alternativ hadde vært å ikke spise i det HELE tatt fordi alt som het matlyst var helt borte. Hadde det vært bedre for barnet? Virkelig? Jeg spurte til og med lege, helsesøstre og jordmødre på sykehuset om kostholdet mitt var greit. Det var ikke snakk om junkfood, men i verste fall fine rundstykker med sjokoladepålegg. Fikk klarsignal fra alle hold, for de visste at mitt alternativ var 0 mat. I tillegg fikk jeg en prematur baby, som grenset til dysmatur. Hadde jeg valgt å ikke spise, vet jeg ikke hva utfallet hadde blitt. Etter fødsel veide jeg mindre enn før jeg ble gravid, og jeg var helt normalvektig. Men å diskutere med deg er som å snakke til en vegg, totalt blottet for nyanser og hvordan det fungerer i det virkelige liv tror at babyen min klarer seg helt fint om 10 års tid, da kostholdet og aktivitet etter at hun er født har mye mer å si enn at meg spiste fine rundstykker når jeg gikk gravid Forskjellen på deg og andre blir da at du faktisk forhørte deg med leger og diverse. Det blir en forskjell, dersom du ikke ser den så er det ok for meg Jeg snakker fortsatt om en burger eller to i løpet av 9 måneder, ikke at man har et generelt usunt kosthold. Hvorfor ikke spise sunt? Jeg skjønner ikke hvorfor man må stappe i seg så mye dritt som det én burger faktisk er. Ja helt korrekt! Jeg ønsker IKKE det beste for barnet jeg har inni meg. Derfor valgte jeg å miste all matlyst, noe som gjør at jeg snackes ofte! Salte kjekt, kjeks generellt sett, godteri (!!!!) og ting som er kalorier! Mitt mål for hver dag er å få i meg nok kalorier, og prøve å få i meg de næringsstoffene jeg vet jeg behøver for at kroppen skal fungere nogenlunde. Yndlingsrettene mine klarer jeg ikke lenger spise, det er ikke alltid lett å presse i seg mat. Min kropp vil ha karbohydrater, og da gir jeg den det. Disse 9 månedene har ingenting med hvordan mitt kosthold er til vanlig, eller hvordan jeg kommer til å oppdra mitt barn matmessig. Det handler om en kropp som kjører sitt eget løp, og jeg klarer ikke holde tritt. Da hadde jeg på forhånd forhørt meg med lege. Er mange grunner til ekstrem kvalme/nedsatt matlyst. Å ikke gidde å sjekke det, men stappe i seg drittmat er for meg underlig. Det står ingenting om at ett måltid fører til skade hos fosteret.Anonymous poster hash: 91405...ace Som regel med slike mennesker er det ikke "ett måltid", men mange. Sliter man med mye kvalme ol så bør man faktisk forhøre seg med lege. Det er dessuten mange matvarer som kan hjelpe å spise mot kvalme
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #33 Skrevet 21. juli 2014 Skadelige stoffer som tilsettes i ferdigmat, hvem bryr seg? Hvilke skadelige stoffer? Utdyp gjerne. (og da mener jeg ordentlig utdyping, ikke en generell floskel om hvor mye det er i alt nå for tiden etc.) Anonymous poster hash: 81862...e2a 2
Gjest New_Girl Skrevet 21. juli 2014 #34 Skrevet 21. juli 2014 Hvorfor ikke spise sunt? Jeg skjønner ikke hvorfor man må stappe i seg så mye dritt som det én burger faktisk er. Jeg har ikke et fanatisk forhold til mat, ikke nå og ikke som gravid. Jeg har ikke noe behov for å BARE spise sunt hele tiden, og kan fint unne meg noe ekstra godt og usunt innimellom. Har en 1,5 åring som får is nå på sommeren! Så skyt meg. 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #35 Skrevet 21. juli 2014 Da jeg var ekstremt kvalm var det eneste som fristet i hele verden chips fra Burger King, og det kjøpte jeg! Shit påmfritt! Spiste det på lørdag også Anonymous poster hash: e3a40...eea 4
SmallTalk Skrevet 21. juli 2014 #36 Skrevet 21. juli 2014 (endret) Alt med måte. Det er ikke skadelig å spise junkfood en gang iblant, selv ikke som gravid. En gang iblant er stikkordet, og spiser man normalt sett sunt, så er ikke litt junk farlig. Fanatisme er derimot farlig... Endret 21. juli 2014 av SmallTalk 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #37 Skrevet 21. juli 2014 Som regel med slike mennesker er det ikke "ett måltid", men mange. Sliter man med mye kvalme ol så bør man faktisk forhøre seg med lege. Det er dessuten mange matvarer som kan hjelpe å spise mot kvalme Men herregud da menneske - så godt som alle i denne tråden har jo sagt at det er alt med måte og at det ikke er noe problem med en sjelden burger, mens det er usunt om det blir for mye. Så hva er det du argumenterer mot, egentlig? Anonymous poster hash: 81862...e2a 9
Teriyaki Skrevet 21. juli 2014 #38 Skrevet 21. juli 2014 Alt med måte, sier nå jeg...I går spiste jeg seibiff med stekt løk, råkost og poteter..I dag koser jeg meg med spagetthi, oppkuttet skinke, smeltet ost og ketchup til kvelds. Det er IKKE ofte, husker ikke sist jeg spiste denne "retten", men i kveld fikk jeg lyst til det, og da lot jeg meg spise det. Tviler sterkt på at den lille i magen tar spesielt skade av det. Akkurat som at dersom det var et sjeldent tilfelle, så tok nok ikke babyen til denne høygravide damen skade av den ene burgeren. 2
Jolene Skrevet 21. juli 2014 #39 Skrevet 21. juli 2014 Hvilke skadelige stoffer? Utdyp gjerne. (og da mener jeg ordentlig utdyping, ikke en generell floskel om hvor mye det er i alt nå for tiden etc.) Anonymous poster hash: 81862...e2a Det sier seg seg at mat som er så til de grader ferdig laget (les. kjøttet) ikke er bra for kroppen. Samtidig som fritert mat generelt ikke er bra. Mange steder bruker de ekstremt usunne frityr-oljer, som kan øke kolesterolet i kroppen. I tillegg til dette er det mye sukker, salt, fett, oljer, hurtige karbohydrater. På toppen av det hele støtter de ødeleggelse av regnskogen. Mer info, HER Jeg har ikke et fanatisk forhold til mat, ikke nå og ikke som gravid. Jeg har ikke noe behov for å BARE spise sunt hele tiden, og kan fint unne meg noe ekstra godt og usunt innimellom. Har en 1,5 åring som får is nå på sommeren! Så skyt meg. Har heller ikke et fanatisk forhold til mat, men som gravid synes jeg man skylder barnet å tenke på det før deg selv. Håper at 1,5 åringen koser seg med is i varmen! :is: (Nei, ikke sarkasme eller ironi) Men herregud da menneske - så godt som alle i denne tråden har jo sagt at det er alt med måte og at det ikke er noe problem med en sjelden burger, mens det er usunt om det blir for mye. Så hva er det du argumenterer mot, egentlig? Anonymous poster hash: 81862...e2a Fordi man burde spise sunt, ikke dritt fra Mcdonalds når man først skal ha barn
Gjest RompeRusk Skrevet 21. juli 2014 #40 Skrevet 21. juli 2014 Forskjellen på deg og andre blir da at du faktisk forhørte deg med leger og diverse. Det blir en forskjell, dersom du ikke ser den så er det ok for meg Hvorfor ikke spise sunt? Jeg skjønner ikke hvorfor man må stappe i seg så mye dritt som det én burger faktisk er. Da hadde jeg på forhånd forhørt meg med lege. Er mange grunner til ekstrem kvalme/nedsatt matlyst. Å ikke gidde å sjekke det, men stappe i seg drittmat er for meg underlig. Som regel med slike mennesker er det ikke "ett måltid", men mange. Sliter man med mye kvalme ol så bør man faktisk forhøre seg med lege. Det er dessuten mange matvarer som kan hjelpe å spise mot kvalme Og hva får deg til å tro at andre gravide ikke forhører seg om kosthold, og hva som er greit? Du kan ikke ta utgangspunkt i at de fleste ikke bare holder seg til en gang innimellom, men at det blir junkfood til hvert måltid: du er ikke der, og kan ikke se hva den gravide faktisk spiser til hvert måltid. Og de barna som blir feite pga mødre som spiser junk gjennom svangerskapet: det slår deg ikke at dette er fordi barna arver livsstilen til foreldrene, ikke fordi moren spiste litt junk her og der gjennom svangerskapet? 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå