Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten vil gjerne ha felles økonomi. Vi har nettopp flyttet sammen (i hennes leilighet som hun har lån på) og venter barn på nyåret. Samtidig har hun en datter på snart 3 år, fra et annet forhold. Hun vil ha det sånn begges lønning settes inn på en felles konto..

Jeg på min side har absolutt ikke lyst til dette. Føler det nesten som en for for frihetsberøvelse å ikke kunne ha full kontroll på sine egne penger.

Jeg mener at så lenge man har omtrent samme lønn, og man deler på felles mat og felles utgifter underveis, så må man da kunne få styre med de gjenværende tusenlappene man har igjen i mnd på egenhånd? Om man vil spare noe av det, eller bruke kjøpe seg noe må være en eget valg.

Det å måtte spørre den andre om å få lov til å kjøpe seg noe, føler jeg meg nesten litt kvalt av..

Hva mener dere andre, og hva er vanlig praksis hos dere? 😊

Anonymous poster hash: 95bdd...f06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har delvis felles økonomi. Vi setter inn en prosentvis del av lønna inn på en felles konto, som vi betaler huslån, regninger, mat og andre felles ting med. Vi har da en liten slant igjen på egne kontoer som vi kan bruke som vi vil. Jeg syns dette fungerer veldig godt :)

• Liker 5
Skrevet

Du må ikke spørre den andre om lov før du kjøper noe, du må håpe på tilgivelse i ettertid.

Vi har felles økonomi, men den er ordnet slik at det blir noe penger til hver av oss som vi kan bruke slik det måtte passe oss.

Skrevet

Hva med delvis felles økonomi? Vi har det slik at vi deler alle utgifter og har en felleskonto for mat o.l. hvor vi setter inn lik sum i måneden. Resten av pengene vi sitter igjen med da, disponerer vi som vi selv vil.

• Liker 2
Gjest Ciegus
Skrevet

Felles økonomi trenger ikke innebære at alle pengene settes inn på samme konto. Vi har felles økonomi, men foreløpig ingen felleskonto (blir opprettet snart, men da kun for fellesutgifter og regninger). Foreldrene mine, som har felles økonomi, har heller aldri hatt felles konto.

Jeg syns dere bør opprette en felleskonto, hvor hver av dere overfører nok penger til å samlet dekke felles utgifter og regninger. La det være slik over en stund, og se om dere etterhvert utvikler en felles økonomi og hva som føles rett. At begge overfører begge lønningene på samme konto er verken vanlig eller lurt.

For meg er felles økonomi mer en måte å tenke på i et forhold, enn en praksis om hva man gjør med pengene i forhold til hvilken konto de ligger på.

• Liker 1
Skrevet

For meg vil det aldri være aktuelt å dele brukskonto med noen. Vi deler felles utgifter, pengene vi sitter igjen med disponerer vi fritt.

Skrevet

Vi er gift og samler lønningene på en konto. Overskudd etter alle regninger settes til sparing, minus 2000 kr til hver som vi kan bruke på hva vi vil. Dette er selvsagt noe vi er enige om, altså enighet om hva våre mål og prioriteringer er. Som ektefeller føles dette som en bra måte å gjøre det på, et fellesskap, en familie.

Som samboere ville jeg ikke gjort det slik uansett barn. Ville som flere andre har skrevet opprettet en felles konto for alle felles utgifter, da også utgifter til felles barn. Sett inn like mye hver. Det hver av dere har til overs bør dere kunne styre fritt selv. Men det kan jo være hyggelig med noe felles sparing til feks ferier. Da må dere bare enes om hvor mye. Ryddige forhold er fornuftig i samboerskap. Grunnet juridiske forskjeller fra ekteskap i det brudd er et faktum. For samboere er det juridisk sett mitt er mitt og ditt er ditt for alt som evt ikke er spesielt regulert gjennom samboeravtale.

Økonomi i forhold er spennende saker, mye man skal bli enige om! Her er jeg mest enig med deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men skal du stå på lånet? Sett ut fra at dere gjør det hun vil, da betaler jo du ned på boliglånet også uten at du eier noe?

Vi har en felleskonto som vi setter over en viss sum i mnd over på, herfra går alle felles utgifter. Jeg setter inn ekstra innimellom da jeg ikke står på lånet og lånet går ikke fra denne kontoen.

Anonymous poster hash: 5330e...7d6

Skrevet (endret)

Vi betaler 50/50 av alle utgifter som angår oss begge like mye.
Alt annet betaler vi hver for oss.

(Vi har hver vår konto altså, vi kjøper enten mat annenhver gang eller overfører halve beløpet til hverandre f.eks. Varierer litt)

Endret av masekopp
Skrevet

Hun eier leiligheten og det skal hun vel fortsette med.

Da er det ikke naturlig med felles økonomi. Du må betale en rimelig leie til henne, og hun betjener lånet som før.

Så oppretter dere en felles konto der dere betaler inn til felles utgifter. Og disponerer resten hver for dere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er mye bedre å ha separat økonomi.

Vi deler på husleie/huslån og har en husleiekonto der vi setter inn avtalt sum. Gjerne litt større så vi har en buffer til dårlige tider.

Vi deler også på strøm og internett og tv, men betaler hver vår mobilregning.

Ellers spiser vi forskjellig til frokost og lunsj, så der kjøper vi det vi selv trenger.
Middag spleiser vi alltid på, og det blir sånn sirkus.

Pengen vi har til overs på hver vår kant, sparer vi som vi vil, og bruker som vi vil.

Vi avtaler at vi skal prøve å spare en viss sum i mnd til dårlige tider, og prøver å holde det.

Anonymous poster hash: f8cea...bf6
  • Liker 1
Skrevet

Har separat økonomi med felles tankegang. Kunne aldri tenkt meg felles økonomi og har heller ikke forstått greia med det. Det er jo ikke sånn at vi teller kroner og ører, og jeg som tjener mest bidrar også mest. Men felles økonomi? Nei, ellers takk.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Felles. Han er styrt rik og jeg har en vanlig lønn. Begge har barn fra før og det er en baby på vei. Det har aldri vært snakk om penger, mine eller dine.

Anonymous poster hash: 01b72...9be
AnonymBruker
Skrevet

Felles. Han er styrt rik og jeg har en vanlig lønn. Begge har barn fra før og det er en baby på vei. Det har aldri vært snakk om penger, mine eller dine.

Anonymous poster hash: 01b72...9be

Det blir annerledes når de ene har så mye penger at han ikke vet hvor mye han har og den andre har så lite penger at hun må snu på hver krone.

Om det da er greit for begge parter, må jo gjerne den fattigste leve på den rikeste.

Anonymous poster hash: f8cea...bf6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...