Gå til innhold

hvordan gjøre bilder mindre i kb?

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar
Skrevet

Hvordan kan jeg gjøre bilder mindre? Noen steder er det grenser for hvor mange KB et bilde kan være hvis man skal sende eller laste opp. Hvordan får man det mindre? Jeg har prøvd å klippe det til men da mister man jo litt og jeg føler ikke det hjelper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må endre oppløsning og/eller størrelse på bildet.

Hvilket program bruker du og hva slags format er det på bildene?

Gjest Virvar
Skrevet

Oi jeg har ikke peiling ! :oops: :oops:

Det er bilder jeg har tatt selv med diditalkamera, og fått tilsendt fra digitalkamera, og som jeg har funnet på nettet.

Mine bilder er 1200x1600, og er JPEG filer , og så er de fra 500 til rett under 700 kb

Bilder jeg har fått av kjæresten er 640x480, JPEG, og mellom 30 og 70 kb ca.

Hvorfor er mine så digre da?? :o

Det vil jo ta evigheter å sende noe slikt f.eks med msn!

Noe galt med innstillingene eller noe slikt? Jeg har laveste oppløsning på camera 1M heter det noe som gjør at jeg kan ta 33 bilder. På høyeste oppløsning kan jeg bare ta 1o bilder. (liten minnebrikke av ny type - sånne små)

Skrevet

Det er oppløsningen i kameraet ditt som gjør at de blir store. God oppløsning=stor fil.

Har du et eller annen program på PC-en din som du kan bruke for å redigere dem?

Gjest Virvar
Skrevet

Jeg har HP Photo and Imaging som fulgte med printeren min. Og så noe som heter Ulead Phote Express, men det er ikke så veldig bra synes jeg. Og så FinePixWiewer som fulgte med camera, men vet ikke om det går an å redigere så masse der akuratt.

Skrevet

Jeg kjenner desverre ingen av programmene du nevner, men jeg vil tro at det finnes en eller annen funksjon i minst ETT av disse som gjør filene mindre.

Er det kanskje en sånn "Hjelp"-knapp i dem?

Det er mulig at du må endre størrelsen også hvis du skal bruke bildene på nett. Det vil hjelpe litt på filstørrelsen også tror jeg.

Skrevet

Igjen anbefaler jeg PIXresizer.

Meget enkel å bruke, lett å forandre størrelse og bildeformat. Man åpner bildet og setter til 640 x 480 istedenfor 1200 x 1600.

Man kan også jobbe med mange bilder samtidig, så man slipper å forandre ett og ett.

Gjest Virvar
Skrevet

Hva koster det? Er det vanskelig å bruke?

Skrevet

Det er helt gratis, og det er kjempeenkelt å bruke.

Skrevet

Det programet likte jeg!!

Koldbruna :kyss:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...