Gå til innhold

Kontakte barnevernet anonymt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med voldsomme samvittighetskvaler. I mange år har jeg reagert på naboen og hans barn. De har tydelig gått for "lut og kaldt vann". Jeg har ikke turt å ringe barnevernet, fordi jeg faktisk er redd denne mannen. Han er istand til det meste, og "erter" vi han på oss, kan det gå riktig ille.

Han har gjort hærverk i hagen vår når vi har vært borte og han går bare og ler hånlig opp mot terassen vår. Vil ikke skrive så mange kontkrete ting, men ja, jeg er skikkelig redd han.

Nå har han klipt ned flere fine busker vi har i hagen, men jeg tør ikke anmelde han, fordi jeg er redd for hva han vil gjøre etterpå.

Over til barna. Jeg har som sagt sett i åresvis at de ikke har det bra, og det har plaget meg voldsomt.

Vet jeg kan ringe anonymt, men da vil de vel ikke bry seg så mye om saken. Dessuten hvis jeg sier hva jeg ser og vet, så skjønner de jo at jeg er bor nært.

Skulle ønske barnevernet kunne kommet uanmeldt til han, og virkelig sett hvordan det ser ut. (Ikke ringt først og gitt han en sjanse til å rydde opp).

Skjønner vel at rådet her er å ringe barnevernet, men jeg er så redd denne mannen. Jeg har barn selv, og jeg tør nesten ikke la de være hjemme alene NÅ, før jeg evt. har meldt ifra.

MÅ barnevernet si hvem som har ringt? Hvorfor??

Er vel redd uansett om det blir anonymt at jeg får skylden. Han har jo lagt sitt hat på oss. (Vet ikke hvorfor, vi har aldri snakket sammen.)

Anonymous poster hash: 4b9ff...cc1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er man bekymret for barn så melder man fra. Det er derfor det heter bekymringsmeding (og ikke "jeg-vet-med-hundre-prosent-sikkerhet-melding" eller noe slik).

Du kan sende skriftig bekymringsmelding. Det som er viktig er at du skriver det du vet, det du har hørt selv og det du selv har sett. Ikke ta med rykter, spekulasjoner eller andre forhold som ikke direkte omhandler barna.

Bekymringsmeldingen kan du sende anonymt i posten.

Anonymous poster hash: f047b...f44
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er man bekymret for barn så melder man fra. Det er derfor det heter bekymringsmeding (og ikke "jeg-vet-med-hundre-prosent-sikkerhet-melding" eller noe slik).

Du kan sende skriftig bekymringsmelding. Det som er viktig er at du skriver det du vet, det du har hørt selv og det du selv har sett. Ikke ta med rykter, spekulasjoner eller andre forhold som ikke direkte omhandler barna.

Bekymringsmeldingen kan du sende anonymt i posten.

TS: Jeg har bare hørt at disse anonyme meldingene ikke blir fulgt opp. Blir naboen konfrontert med at det har kommet inn meldinger på han, VET jeg at han kommer til å tro at det er oss.

Barna er mindre hos han enn før, så det er mulig barnevernet er inne der allerede. Men dette vet jeg jo ikke. Uff, det er fælt å være redd en nabo, men jeg sover ikke helt trygt slik som det er i dag og da tør jeg vel ikke lukke øynene eller forlate huset hvis han blir meldt til barnevernet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte anonymt og det ble fulgt opp. Var også en nabo av typen man ikke vill kødde med men jeg kan ikke leve med å vite att barn ikke har det bra!

Anonymous poster hash: f0575...bbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte anonymt og det ble fulgt opp. Var også en nabo av typen man ikke vill kødde med men jeg kan ikke leve med å vite att barn ikke har det bra!

Anonymous poster hash: f0575...bbe

TS: Jeg føler det samme, men jeg er redd han kan tenne på huset vårt når vi sover f.eks. Uff, jeg har lyst til å flytte, men det koster å bytte bolig.

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet plikter å vurdere alle saker som kommer inn, uansett om de kommer inn anonymt eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

De anonyme meldingene blir fulgt opp, så bare send en melding inn du :)

Hadde jeg vært deg ville jeg revurdert tanken om å anmelde mannen og, når turer han jo frem som han vil siden han vet han skremmer deg og du ikke tør å gjøre noe.

• Liker 1
Gjest Tiaen
Skrevet

Har du evt flere naboer som vet hvordan han er? Dere kan jo gå sammen og finne en løsning?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet og fant et skjema som jeg fylte ut med svar så utførlig som mulig, etter å ha ringt og snakket med flere instanser deriblant bv.

Hos bv fikk jeg beskjed om at det var bedre både for meg og dem at jeg skrev selv, fordi hun på tlf ellers måtte skrive det jeg sa. Skrev jeg selv hadde jeg kontroll på infoen jeg gav i fra meg.

Sendte det i posten. Hørte ingenting fra barnevernet men fikk noen rilbakemeld. Fra en av foreldrene. De unlot jeg å svare på. Men jeg forstod jo at bv hadde tatt dette høysr alvorlig.

Husk at alle barn som ikke har det bra er alles ansvar å melde fra om når vi vet.

Får du noe trøbbel med fyren kan du ringe politiet. I verste fall er det han som får besøksforbud på egen adresse og må flytte.

Vet ikke om du kan ringe helsesøster og få henne til å melde videre bekymringsmelding? Da blir det hun som står oppført som melder. Får helsesøster på skolen eller helsestasjon melding om at barn ikke har det bra er det jobben deres å melde visere til bv.

Anonymous poster hash: a0db6...6fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De anonyme meldingene blir fulgt opp, så bare send en melding inn du :)

Hadde jeg vært deg ville jeg revurdert tanken om å anmelde mannen og, når turer han jo frem som han vil siden han vet han skremmer deg og du ikke tør å gjøre noe.

TS: Jeg tror ikke han vet at jeg er redd han, men....

Jeg googlet og fant et skjema som jeg fylte ut med svar så utførlig som mulig, etter å ha ringt og snakket med flere instanser deriblant bv.

Hos bv fikk jeg beskjed om at det var bedre både for meg og dem at jeg skrev selv, fordi hun på tlf ellers måtte skrive det jeg sa. Skrev jeg selv hadde jeg kontroll på infoen jeg gav i fra meg.

Sendte det i posten. Hørte ingenting fra barnevernet men fikk noen rilbakemeld. Fra en av foreldrene. De unlot jeg å svare på. Men jeg forstod jo at bv hadde tatt dette høysr alvorlig.

Husk at alle barn som ikke har det bra er alles ansvar å melde fra om når vi vet.

Får du noe trøbbel med fyren kan du ringe politiet. I verste fall er det han som får besøksforbud på egen adresse og må flytte.

Vet ikke om du kan ringe helsesøster og få henne til å melde videre bekymringsmelding? Da blir det hun som står oppført som melder. Får helsesøster på skolen eller helsestasjon melding om at barn ikke har det bra er det jobben deres å melde visere til bv.

Anonymous poster hash: a0db6...6fd

TS: Takk for svar til dere alle. Velger å svare på det siste her. Da skal jeg google og se om jeg finner et skjema. Jeg skal manne meg opp og sende inn. Planen min har vært å finne et annet sted å bo, for så å anmelde han/sende bekymringsmelding til barnevernet. Men som jeg skrev før, det å bytte bolig koster gjerne rundt 100 000 kr (kanskje enda mye mer) og det er det kanskje ikke verdt.

Jeg har snakket med skolen, og det er etter at jeg gjorde det at barna ikke er hos han så mye som før. Men jeg vet jo ikke om det er barnevernet som har kommet inn i bildet, eller om barna nå har begynt å bevege seg mye lengre fra hjemmet i fritiden. (De er små, nederste trinn på barneskolen). Fra de var små lekte de fritt i veien uten tilsyn. Her er det en gate med mye trafikk og gjennomkjøring, ofte mye høyere hastighet enn tillatt. Ikke koselig å se en unge på 1,5 år stabber alene ute. (Nå snakker jeg om da de var mindre)

AnonymBruker
Skrevet

http://www.barnevernet.no/Forebygge/Bekymret/Standard-bekymringsmelding/

Dette skjemaet kan du bruke. Jeg sendte et slikt et for et halvt års tid siden. På skjemaet oppga jeg fullt navn og adresse. Så ble jeg innkalt til et møte, og da ble jeg spurt om jeg ønsket å være anonym eller ikke. Jeg sa da at jeg inntil videre ønsket å være anonym, men ble da informert om at dersom det kom til en sak og jeg ble innkalt som vitne, ville jeg måtte opptre med navn.

Resultatet ble at de to barna nå bor i fosterhjem. Jeg skal ikke ta hele "æren" alene, dette var en familie som hadde en viss historie hos barnevernet, men jeg fikk mye kred for at jeg hadde varslet, og ikke minst at jeg hadde gjort det så "ordentlig" - dvs. skriftlig og via skjemaet.

Anonymous poster hash: dd1e4...4d3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal kontakte helsesøster i morgen (prøvde i dag, men hun jobbet ikke hver dag). Så skal jeg laste ned skjema og levere det inn. (Vet jeg kommer til å ha det vondt fremover, men da får jeg tenkte på at barna har det enda verre nå.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...