Gå til innhold

Farmasi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har studert farmasi/studerer det her? Jeg er begynner på andre året vgs med realfag til høsten men har allerede mange tanker rundt hva jeg skal gjøre senere

Det er master jeg tenker på

1. Selve studiet er det tungt teoretisk? Jeg har gode karakterer i matte og naturfag og tar det veldig lett i vanskelighets graden jeg har hatt hittil. Er kjemien fryktelig mye verre enn den jeg kommer til ha ha til høsten og neste år?

2 Kan hverdagen i et apotek bli kjedelig? Jeg vet ikke om jeg i fremtiden bor på landet eller i en by, men liker å ha alle muligheter åpne. Er redd at vis jeg ender opp et mindre sted vil bare det å ha muligheten til å jobbe i apotek bli lite?

3 Oslo eller Bergen? Både med tanke på farmasi studiet spesielt og generelt det å være student der. Nå tenker jeg mest på Bergen siden jeg syns Oslo høres veldig skummelt ut.

Fortell meg gjerne annet om farmasi og!

Andre

Anonymous poster hash: fcb07...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har ikke studert farmasi selv, men min søster gjorde det. Hun er ferdig med mastergraden sin og har jobbet på apotek i noen år nå. Jeg tenkte bare jeg kunne fortelle hva hun har fortalt meg og inntrykket jeg har fått ved å følge henne gjennom studiene.

1. Da hun var ferdig, spurte jeg henne om hun var glad for at hun valgte den utdanningen hun gjorde? "Ja, det er jeg. Men hadde jeg visst hva jeg gikk til før jeg starta, så hadde jeg aldri gjort det igjen". Dette forteller jeg deg ikke for å skremme deg, eller for at du ikke skal starte. Det er bare for at du skal forstå mengden arbeid og at hun opplevde det som et veldig hardt og krevende studie. Kjemien derimot snakket hun om som mer spennende/engasjerende, og lettere å lære enn på videregående. Hun sleit veldig med kjemien på vgs, og fikk 2 i faget. Hun var fortsatt fast bestemt på at hun skulle gå farmasi, og sa at kjemien ble mye bedre lært bort der og hun forsto den og ble en av de beste i klassen der. Så jeg er sikker på at kjemien kommer til å gå bra for din del.

2. Jeg har alltid trodd at de som jobber på apotek bare står i kassen og klistrer på lapper på medisinene man henter og at de er helt vanlige butikkarbeidere. Helt til søstra mi starta der. Hun forteller om en utrolig spennende hverdag, som aldri er lik. Hun snakker om at hun vil klatre på karrierestigen og eie sitt eget apotek en dag, og hun kan fortelle utrolig mange ville/triste/morsomme historier fra arbeidsdagen sin. Så jeg tror nok det er undervurdert å jobbe i apotek. Nå som hun har jobbet der i noen år, så vurderer hun og å begynne og jobbe på sykehus. Hun har og fått tilbud om å reise rundt som foredragsholder innen for enkelte fag hun er veldig god på. Så mulighetene er mange fler enn bare apotek.

3. Hun studerte i Tromsø og skrøt veldig av det. Men personlig så elsker jeg Bergen, og synes det virker som en fantastisk studentby. Selv om jeg er sikker på at du kommer til å stortrives og gjøre det bra uansett hvilket sted du gjør det på.

Vil tilføye at søsteren min gikk all in, og gjorde sitt aller beste fra start til slutt. Derfor ble det ekstremt mye jobbing, og lange dager, med mye og tung teori og. I tillegg til dette gjorde hun utrolig mye gøy, festet en del og var på mange legendariske farmasifester, som hun sa selv. Hun skrev og masteren sin i utlandet, og fikk toppresultater på de aller fleste eksamenene alle år, og masteren selv. Samtidig fortalte hun om dem som jobbet mye mindre og såvidt besto - men som og ble farmasøyter. Så det handler jo utrolig mye om hva man gjør det til. Hun står igjen idag med imponerende mye kunnskap, er utrolig god i faget sitt og er ekstremt nysgjerrig på ting hun ikke vet. Så farmasi har absolutt gitt henne mye.

Jeg er sikker på at du som tydeligvis har et enda bedre utgangspunkt enn søsteren min fra vgs, kommer til å naile farmasi om du bare vil det! Det blir nok noen tøffe tak innimellom, men slik skal det jo være når man studerer.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjemi, kjemi, kjemi = farmasi.

Å studere dette i 5 år for å jobbe resten av livet på et apotek der største delen av jobben var å godkjenne utskrifter av resepter, fant jeg ut ble for ensidig. Alt arbeidet på universitetet og den tunge kjemien for ensidig arbeid og ikke direkte lønn i toppsjiktet. Jeg valgte å studere klinisk ernæring i stedet.

Anonymous poster hash: 7da30...622
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke (og er ikke flink i) kjemi i det hele tatt, men har allikevel en mastergrad i farmasi. Så da jeg klarte det vil jeg absolutt si at det er mulig for alle ;).

Fagene jeg likte på studiet var farmakologi og liknende. Altså de fagene man bruker i en apotekhverdag.

Min erfaring er at det ikke er ensidig arbeid. Nå jobber jeg riktignok som apoteker, så i tillegg til vanlig kundeekspedering har jeg personalansvar, budsjettansvar, opplæringsansvar osv.

Mye teori på studiet, men også mye lab. Noen liker det, andre ikke. For meg hjelper det å lære teori i praksis.

Jeg kjenner ikke farmasøytisk institutt på UiO eller i Bergen så kan ikke si noe om de. Men slår gjerne et slag for Tromsø. Dyktige forelesere og desidert den nyeste og fineste galenisk laben.

Anonymous poster hash: af016...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og bare for å nevne det; man er ikke avhengig av å jobbe i apotek i det hele tatt. Finnes mange muligheter i industrien med mastergrad.

Allikevel er man garantert jobb i apotek. Per i dag er det ca. 150 ledige stillinger som apotekfarmasøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar! Kom på en ting til jeg hadde tenkt å spørre om, hvordan er det å ha mye pensum på engelsk? Jeg er ikke særlig sterk i språk og karakteren min ble 4 i engelsk i år. Jeg lurer på om det kan bli et stort problem? Mye kommer jo av at vi har mye om å skrive skjønnlitterære tekster på engelsk som jeg er veldig dårlig på. Likevel redd engelsken skal ødelegge for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og bare for å nevne det; man er ikke avhengig av å jobbe i apotek i det hele tatt. Finnes mange muligheter i industrien med mastergrad.

Allikevel er man garantert jobb i apotek. Per i dag er det ca. 150 ledige stillinger som apotekfarmasøyt.

Da må man gjerne bosette seg på østlandet eller dra til utlandet.

Det er desverre lite farmasøytisk industri i Norge så de fleste havner i apotek enten de vil eller ei.

Anonymous poster hash: 69078...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

var i praksis på apotek når jeg var på vgs. Spurte alle farmasøyter om de var fornøyd med jobben sin og alle sa at de ville valgt noe annet hvis de fikk velge på nytt... virker som det er mye stress egentlig, men har ikke studert det selv så vet ikke noe mer.

Anonymous poster hash: 2aeb4...b39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har studert farmasi, men fant ut at apotekjobb ble for lite faglig for meg. Det er alt for stor fokus på salg av alt mulig fremfor det farmasifaglige. Dessuten trivdes jeg ikke så godt med å ha ansvar for andres helse.

Anonymous poster hash: 69078...8a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dytter litt opp igjen jeg, noen som vet hvordan det er å ha pensum på engelsk? Sånn generelt? Leser engelske bøker men pensum må jo bli noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del var det null problem å lese pensum på engelsk. Jeg hadde riktignok toppkarakter i engelsk, så følte ikke jeg hadde noe problem med det i utgangspunktet.

Men uansett så er det mye faguttrykk og latinske uttrykk i pensum. Det blir liksom likt om det er på norsk eller engelsk.. Hørte aldri noen medstudenter klage på at pensum var vanskelig å forstå pga språket heller (eller muligens noe tungt stoff innimellom, men det er ikke engelsken sin skyld ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...