AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #1 Skrevet 20. juli 2014 Hei! Min samboer fikk barn som veldig ung, og jeg er redd det blir så stor aldersforskjell mellom mitt stebarn og evt egne barn at barna ikke vil få et nært og godt forhold :-( mitt stebarn er nå snart 9 år, og vi har så vidt begynt å tenke på barn nå. Vi ønsker å ha en stabil økonomi. Hva tenker dere? Erfaringer? :-)Anonymous poster hash: d7b5d...807
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #2 Skrevet 20. juli 2014 Ingen? Anonymous poster hash: d7b5d...807
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #3 Skrevet 20. juli 2014 Ser ikke helt hva du mener kan gjøres med det. Ting er jo som de er så aldersforskjell blir det jo. Skal du la være å få barn pga det da? Mine foreldre var veldig unge når de fikk meg. Begge fikk barn med ny når jeg var voksen. (18-20) om jeg liker det eller ikke har ikke noe å si. Sånn er det jo bare blitt. Klart man blir ikke like nære på samme måte. Sier jo seg selv. Jeg føler meg mer som en tante i mitt tilfelle. Men igjen ting er som de er. Anonymous poster hash: 8f25b...1fa 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #4 Skrevet 20. juli 2014 Venninna mi fikk "kull 1" som veldig ung, og "kull to" som godt voksen. De to eldste går nå på videregående, de to yngste i barnehagen. Har ikke vært noen problemer det, annet enn at det faktisk er to "kull", hvor de to eldste er nær hverandre, og de to yngste er nær hverandre. Selv var jeg 10 år da jeg fikk en bror (det er bare oss to, og vi har samme foreldre), og det var fint, det. Men som mamma har sagt, så oppdro de to enebarn, da aldersforskjellen var for stor til at vi fikk et bror/søster-forhold før vi begge var voksne. Jeg kan vel si at jeg fungerte mer som en kul, ung tante enn som storesøster for broren min, og han så opp til meg som en slags heltinne i oppveksten (et kompleks han fortsatt har tendenser til). Anonymous poster hash: d7a2a...110
Timseh Skrevet 20. juli 2014 #5 Skrevet 20. juli 2014 Min sønn på 2,5 år har en bror på 14 år. Er bare fordeler med det. Storebror forguder lillebror og omvendt
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2014 #6 Skrevet 20. juli 2014 Har en halvbror som er 10 år yngre. Vi har alltid hatt et tante-nevø forhold. Han ser på meg som den store voksne selv om han nå selv er voksen. Vi har forøvrig godt forhold, og har dratt på ferier sammen i voksen alder, men vi har aldri noensinne hatt et søskenforhold. Anonymous poster hash: 9097f...553
Ulrikke Skrevet 20. juli 2014 #7 Skrevet 20. juli 2014 Jeg har tre stebarn også har vi en felles. Stebarna var 10, 6 og 5 da fellesbarnet kom. Den eldste er nok litt mer "onkel" enn de to andre, men de tre yngste (og særlig de to yngste som er samme kjønn) har et veldig godt forhold. Aldersforskjellen blir som den blir, lite man kan gjøre med det, tenker jeg. Kjenner flere som har fått småsøsken i 10-12-årsalderen som har et veldig godt forhold når den yngste kommer i tenårene, ihvertfall!!
Bollocks Skrevet 20. juli 2014 #8 Skrevet 20. juli 2014 Hei! Min samboer fikk barn som veldig ung, og jeg er redd det blir så stor aldersforskjell mellom mitt stebarn og evt egne barn at barna ikke vil få et nært og godt forhold :-( mitt stebarn er nå snart 9 år, og vi har så vidt begynt å tenke på barn nå. Vi ønsker å ha en stabil økonomi. Hva tenker dere? Erfaringer? :-)Anonymous poster hash: d7b5d...807 Mellom meg og mine halvsøsken er det hele 13 og 16 år. Vi har selvsagt ikke det samme forholdet som søsken med mindre aldersforskjell har, men det har ikke vært noe problem. Kanskje vi ikke er like nære som andre søsken, men jeg er likevel veldig glad i dem, og vi finner på ting og aktiviteter sammen, noe vi alltid har gjort. Det blir kanskje, som noen sier, et mer tante/onkel-niese forhold, men det er likevel et veldig hyggelig forhold å ha, pluss at jeg ser veldig opp til dem. De har liksom gitt meg gode og relevante råd, fordi de er modne og voksne, men samtidig ikke for voksne til at det blir irrelevant.
Muscae Skrevet 20. juli 2014 #9 Skrevet 20. juli 2014 Det er 11 år mellom eldste og yngste i vår familie, 9 år mellom meg og yngste. Vi er alle helsøsken, og har vokst opp med søskenforhold. Jeg pleide å lese for lillesøsknene mine når de skulle sove, og passet ofte de minste når mamma og pappa var på foreldremøte, på kaffebesøk uten unger, og andre sånne ting. Nå pleier minste søsken å passe barna til eldste søsken, og de har et godt forhold.
_Aries Skrevet 20. juli 2014 #10 Skrevet 20. juli 2014 (endret) Min sønn på 2,5 år har en bror på 14 år. Er bare fordeler med det. Storebror forguder lillebror og omvendt Sånn var det for to av mine søskenbarn. Eldste var 13 når yngste var født, og de fikk et kjempetett forhold. Han ble nærmest som pappa nr 2. Hun brukte alltid å løpe mot han når han kom hjem fra skolen og sånn.. Og når hun var lei seg brukte hun å springe bort til ham å sette seg i fanget hans å få trøst. De var også to søsken i mellom dem, med de hadde ikke på lang vei like god kontakt som eldste og yngste. Selv er det 8 år mellom meg og min bror. Og jeg har trivdes veldig godt med det. Hadde valgt å bare sett positivt på det! Siden hun er såpass mye eldre kan han trå til som barnevakt og hjelpe til når du trenger litt avlastning. Bare husk å inkluder eldstemann slik at hun blir trygg på den minste. La henne hjelpe til med stelling, mating osv Endret 20. juli 2014 av _Essx
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #11 Skrevet 21. juli 2014 Mitt stebarn blir 8-9 år før han får søsken. Det er ikke så mye jeg får gjort med det, egentlig selv var jeg 7,5 da jeg fikk en lillebror. Stas den gang, men mye krangling opp gjennom årene. Gode venner i voksen alder. Anonymous poster hash: 1b9a0...9db
Apocalypse Skrevet 21. juli 2014 #12 Skrevet 21. juli 2014 Jeg har et par eldre halvsøsken, som var i full gang med studier eller bodde langt unna da jeg ble født, så jeg har aldri hatt noe nært forhold til dem. Men når stebarnet bare er 9 ennå har dere masse tid til å skape rammer for et godt søskenforhold, tror jeg 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2014 #13 Skrevet 21. juli 2014 Det er opp til dere foreldre å skape gode familiebånd. Selv har jeg søstre som er 10 og 12 år eldre og vi har veldig lite kontakt. Vi fant aldri på noe sammen når jeg var barn og tror nok det er mye av grunnen. Kan knapt huske at de bodde hjemme. Anonymous poster hash: fd3d8...a73
momo Skrevet 21. juli 2014 #14 Skrevet 21. juli 2014 Jeg har en søster som er 13 år eldre enn meg. Vi har alltid hatt et godt forhold. Og jeg har et veldig godt forhold til hennes barn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #15 Skrevet 22. juli 2014 Onkelen min er 13 år yngre enn mora mi, som fikk meg da hun var 22, så onkel var mer som en storebror for meg enn onkel da vi var små. Anonymous poster hash: 6f1e3...2c3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #16 Skrevet 22. juli 2014 Jeg er 25, et av mine halvsøsken er 3 mnd. Ser ikke problemet. Anonymous poster hash: 8500c...829
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #17 Skrevet 22. juli 2014 Min mann har en 18 år yngre bror (som er voksen nå), de er kjempegode venner og mannen min fikk være med å oppdra broren og kunne "alt" om babystell og barneoppdragelse før han fikk barn selv. Veldig positivt på mange måter. Anonymous poster hash: 8b7ba...05b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå